Red Dead Redemption

ŠPAGETI ZAPLETI

Marko Babić

Davne 2004. Rockstar je napravio i izdao igru imena Red Dead Revolver, pucačinu iz trećeg lica smještenu u Divlji zapad krajem 19. stoljeća. Igra je polučila solidan uspjeh te podijeljene kritike, iako većinom dobre. Red Dead Revolver je sada već svatko zaboravio, a Rockstar je odlučio napraviti spiritualan nastavak. Tako smo dobili Red Dead Redemption, igru koja sigurno neće tako lako pasti u zaborav, naročito ako ste obožavatelj Divljeg zapada i Grand Theft Auto serijala, odnosno sandbox žanra.

Dakle, početak je 20. stoljeća i Amerika se lagano počinje civilizirati i industrijalizirati, a vi ste tu da pomognete tako da ubijete nekoliko tona bandita i ološa. Zovete se John Marston i bivši ste bandit, ološ i sve što ide uz to. Vlada vas udalji od žene i sina kako biste obavili njihov prljavi posao, tj. ubili jednog bivšeg kolegu u kriminalu, koji se zabarikadirao i čini ostale ljude u kraju nesretnima. U jednome trenutku dođete pred njega, no on vam servira jedan metak u abdomen i ostavi vas da trunete. Srećom po Johna, odnosno vas, u spas vam dolaze neki ljudi s kočijom, odvezu vas i plate doktoru da vas izliječi. Ukratko, tako počinje igra, a vaš je cilj naravno pronaći i ubiti čovjeka koji vam je napravio dodatnu rupu u tijelu, te se vratiti svojoj obitelji.

Sad kad sam ovo rekao, moram napomenuti da me neki mali demon u podsvijesti lupao po glavi daskom s čavlom na kraju. Govorio mi je da intro u igri nema nekog pretjeranog smisla. Vlada ima dovoljno ljudi i moći da vam okruže obitelj, da vas odvedu u neku zabit, da vas natjeraju da se userete, ali nemaju dovoljno ljudi da ubiju nekoliko bandita, već na to šalju Johna? Kao da je jedan čovjek sposobniji od vojske? Je li John postao Solid Snake kad ja nisam gledao? Neznam, valjda fanovi vesterna obožavaju ovakve besmislene zaplete. Usput rečeno, svidjela mi se Back to the Future referenca u početnoj animaciji. Nisam to mogao nigdje drugdje ubaciti. Dobro, ajmo na gameplay.

Čim prođe predug intro u igru ispunjen vašim zijevanjem, prava zabava može početi. Zapravo, prvo započinje vaše privikavanje na kontrole i samu igru. Prvih nekoliko misija će vas naučiti osnovama igre kao jahanje konja i ubijanje zečeva, kojota te naravno ljudi. Nakon toga možete još mnogo toga naučiti u raznim misijama, jer je igra jednostavno prebogata sadržajem. Učit ćete tako hvatati konje i ljude lasom, igrati poker, voziti kočiju i još mnogo toga. Misije u kojima sam učio biti rančer i voditi stoku na livadu sam toliko obožavao da sam resetirao igru, učitao zadnji save i pobjegao nekoliko solarnih sistema od sela s tim misijama. Sva sreća da je opcionalno.

Kad sam već kod osnova igre, mogao bih pohvaliti Rockstar na briljantnoj kontroli trčanja. Samo zahvaljujući njima ću uzgojiti drugi palac na desnoj ruci kako bih mogao istodobno držati jednu tipku za trčanje i rotirati kameru na desnoj gljivi. Analogne mogućnosti lijeve gljive su za slabiće ionako, pravi muškarci trebaju dodatne tipke za trčanje. No dobro, osim toga, kontrole su uglavnom prilično dobre.

Rekao sam da je igra bogata sadržajem, nisam li? U najboljoj maniri Grand Thef Auto igara, možete raditi gomilu stvari. Imate standardne misije vezane za priču, sidequestove, wanted misije, možete jahati konja i skakati na vlak u najbojoj western maniri. Tu je i neizostavni poker, bacanje lasa na životinje i ljude, modificitani wanted sistem iz GTA serijala, itd. Sama borba svodi se na onaj iskušani i vrlo trendi cover sistem s obnavljajućim zdravljem. Spašavanje igre je napravljeno poput onoga viđenog u GTA serijalu, dakle ukoliko želite napraviti “save” morate dođi od određenog save-pointa i to je to.

Sama borba je dosta funkcionalna, ali ništa što nismo vidjeli. Svi se sagibate pod zaklonom, čekate neprijatelje da naprave taj pametan potez i dignu se, nakon čega se vi dignete i prosvirate im mozak. Ako vam to nije dovoljno, tu je još i tzv. Dead Eye, tj. pritiskom desne gljive vrijeme vam se uspori u bullet time stilu te možete nekoliko meta odjednom označiti, nakon čega slijedi Johnovo brzo i efikasno pucanje u sve te mete. Zgodno za headshotanje.

Gradovi daju jedan atmosferičan osjećaj života, što je vrlo zgodno. Ako izvadite oružje u gradu svi će bježati čim je dalje moguće. Povremeno će se dogoditi nešto poput toga da će neki bandit pokušati silovati prostitutku. Možete ga mirne duše upucati i porasti u očima svijeta kao junak. Ne, nećete dobiti “nagradu” od prostitutki zato što je John oženjen i vjeran. Ako upucate nekoga i netko vas drugi vidi, trčat će do policije da vas cinka, no možete ubiti tog svjedoka ili ga podmititi da šuti. Zgodno je i primjerice što vam je neki dućan nedostupan pet in-game dana ako ubijete njegovog prodavača. Vjerojatno im toliko treba za postavljanje oglasa i zapošljavanje novog momka. Kako radite gluposti kao što su ubojstva civila, raste vam bounty i padaju vam “fame” i “honor”. Osobno nisam vidio neku veliku prijetnju u policiji, vjerojatno zato što ovo nije GTA u kojem vam pošalju vojsku, tenkove i helikoptere.

Službe zakona ćete se naime relativo lako riješiti – samo trebate pobjeći poznatoj kružnici s mini mape. Još je lakše naći dobar zaklon i sve ih poslati u vestern raj. S druge strane, kad imate cijenu na glavi, razni lovci na glave će vas iznenaditi kad jašete divljinom i odjednom shvatite da možete pišati iz trbuha. Naravno, veći bounty (mmm, kokos) znači i više iznenadnih napada.

Sam svijet je prilično velik te se dijeli na SAD i Meksiko. Da, igra će vas odvesti u najboljem vestern stilu do Meksika gdje ćete ubijati razne gringose i ostale Meksikance. Krajolik je lijep i vrlo vestern-ish (pogledati screenshote). Povremeno ćete naletjeti na stado konja ili stoke, na ljude koje proganjaju kojoti te na druge kauboje. Ima i nekih sidequestova i nekih survival misija u kojima ćete pokupljati neke biljke itd. Dakle, atmosfere Divljeg zapada definitivno ne manjka.

Nakon što pređete igrin singleplayer, a želja za povlačenjem revolvera i pucanjem bandita još nije utihnula, uvijek se možete posvetiti igrinim brojnim multiplayer modovima. Modova ima raznih vrsta, kooperativnih i kompetativnih, te dopuštaju maksimalno 16 igrača po igri. Ima tu raznih timskih modova, kao i onih koji funkcioniraju po free-for-all filozofiji, i svi su više manje zabavni i dobro odrađeni. Ipak, svi osim jednoga brzo dosade.

Mod koji vam neće tako brzo dosaditi zove se Free Roam, a isti nas je već prije par tjedana, putem svog vlastitog trailera uvelike zainteresirao. Do 16 igrača može vam se pridružiti u slobodnom istraživanju igrine velike mape. Možete formirati vlastite grupe (possie), zajedno se boriti protiv drugih takvih grupa, loviti životinje, tražiti zanimljivosti po mapi, nove mini-misije itd. Sadržaja ne manjka ni ovdje. Rockstar se definitivno potrudio učiniti igrin multiplayer zanimljivim i punim detalja, a to je u potpunosti uspjelo tek ovim izvrsnim modom punim dobrodošlih ideja, zbog kojih ćete mu se redovito vraćati.

Za grafiku je korišten Rockstar Advanced Game Engine ilitiga RAGE. Najjači su mu adut krajolici, a najslabiji modeli likova. Vidjeli smo bolju grafiku u nekim drugim igrama, no hej, nitko ne igra zbog grafike, zar ne? Uočio sam i povremeni pad frameratea u igri, no ništa što bi bitno utjecalo na gameplay. Ono što igru muči su bugovi. Nisu tako česti, no sigurno ćete uočiti pokoji. Imate gomilu Youtube videa već u kojima imate ženu s konjskom glavom koju možete jahati, letećeg jelena, kočiju s „hidraulikom“, itd. Voiceacting je dosta dobar. Nema tu nekih previše poznatih glumaca vrijednih spomena (barem meni ne odzvanja ničije ime), no odradili su vrlo dobar posao. Igra je prepuna onih tipičnih američkih seljačkih naglasaka koji mene nerviraju, ali to ne mogu zamjeriti jer su očekivani za takav setting.

Mnogi su me recenzenti, koji su prije mene odigrali ovaj naslov, stavili u pomalo neugodan položaj. Naime, igra je dobila savršene ocjene po raznim svjetskim portalima i časopisima koji recenziraju video igre. Tek ponegdje se našao recenzent koji se poput mene odvažio igri oduzeti bodove zbog činjenica koje sam naveo u recenziji. Da se razumijemo, Red Dead Redemption je gotovo savršen s tehničke strane, nudi brdo sadržaja za istražiti i odigrati, karakterizacija likova je vrlo dobra te je vestern atmosfera vrlo vjerno dočarana. No valja primjetiti i brojne bugove, određene nelogičnosti u priči te mjestimice smotane kontrole koje tu igrinu vrijednost ipak bitno umanjuju. Daleko je Red Dead Redemption od savršene igre, pa samim time definitivno ne zaslužuje ni savršenu ocjenu.

Ipak, ukoliko ste fan vesterna, znate i sami kako video igara ovakve tematike na bilo kojoj platformi manjka, stoga vam ova igra dolazi kao naručena. Ako pak spadate u onu manju skupinu ljudi kojima je sandbox žanr mrzak te vesterni jednostavno nisu vaš “đir”, sa Red Dead Redemptionom nećete se previše usrećiti. Vi ostali, navalite.

A što vi mislite o ovom vesternu u Rockstarovu sandbox stilu? Ostavite nam komentar i svoju ocjenu ove igre ukoliko ste registrirani na HCL-u, a ako imate Facebook račun ne zaboravite kliknuti na naš tek postavljeni “Sviđa mi se” dugmić.

Rockstarov dugo očekivani vestern sandbox konačno nam je sjeo u ruke. Red Dead Redemption kotira za igru godine, no mi ju ne bi takvom proglašavali prije vremena…

• krajolik
  • free roam