Republique Remastered

državna zabrana lektire

O pojmu čovjekove slobode u današnje doba dalo bi se diskutirati danima, tjednima, mjesecima i godinama. Nakon nekog vremena ta vam rasprava vjerojatno više ne bi bila interesantna nego depresivna. Srećom, ima i načina da se o tome progovori suptilnije i sažetije. Videoigra Republique je pravi primjer toga. Riječ je o epizodnoj avanturi za mobilne platforme (iOS, Android) te odnedavno za PC u Remastered izdanju. Igra u ovome trenutku još nije sasvim zgotovljena – na raspolaganju su tri od planiranih pet epizoda.

Republique progovara o slobodi u distopijskom društvu s autokratskom vladavinom. Nije to prva takva igra, ali za razliku od BioShocka i sličnih, Republique se u tom govoru o slobodi referira na nama bliske medije knjiga i videoigara.

Naime, u zatvorenom društvu „Republike“ ljudima je većina književnih klasika i indie videoigara zabranjena. Knjige koje se u našim obrazovnim sustavima čitaju kao lektira – npr. Lovac u žitu – u „Republici“ se smatraju štetnima za mladež koja ne poznaje svijet van hodnika umjetne države. No, kao i kod svake autokratske vladavine, u Republici se tome pruža otpor, što će doznati djevojka Hope koja će uz pomoć samog igrača taj otpor i povesti.

Knjige koje se u našim obrazovnim sustavima čitaju kao lektira u „Republici“ se smatraju štetnima za mladež…

Igrač je ovdje prisutan kao nevidljivi haker. Zadatak mu je da djevojci otvara put i diktira joj kako da izbjegne stražare koji ju love zbog čitanja zabranjenih djela. Osnova igre je „hakiranje“ kamera jednim klikom – slično kao u Watch Dogsu, a zatim otključavanje vrata i rješavanje pokoje zagonetke. Stealth je u svemu tome usputna stvar, a iako s vremenom dobivate dodatne mogućnosti ometanja i promatranja stražara, zapravo vas ništa ne košta ako stražari otkriju Hope. Naime, sve što se tada dogodi jest to da ju vrate u najbližu ćeliju odakle počinjete ponovno. S te strane nema neke napetosti kod samog gameplaya, ali nužnost skrivanja dobro dođe kad mu se istovremeno priključi i rješavanje ponekih zagonetki.

Republique nije klasičan predstavnik žanra point’n’click avantura jer u njemu nema mnogo razgovora. Priča vam se otkriva na onaj manje popularan način – zvučnim snimkama. Međutim, ovdje su to vrlo interesantni komentari pa je čak i usputno skupljanje tzv. collectible predmeta zanimljivo. Primjerice, kad vidite neku knjigu koju možete pokupiti, zanimat će vas kakav je komentar „Republike“ o njoj – kako je interpretirana i zašto je zabranjena.

Nažalost, to je tek usputni kuriozitet dok je glavna mehanika prebacivanja između kamera u hodnicima i prostorijama dosta ponavljajuća. Svaka epizoda traje oko sat i pol, i već nakon sat vremena igranja postaje zamorno kad dobijete zadatak da se vratite negdje gdje ste već bili. Ako igrate u razmacima ili s pauzama, možda vas neće smetati to što u ovoj igri većinu vremena radite jedno te isto, ali ako planirate prijeći više epizoda odjednom vjerojatno će vam dosaditi nakon nekih sat vremena.

Mislim da se to događa iz razloga što je Republique izvorno zamišljen kao igra za mobilne uređaje. Igranje na mobitelu u pravilu je kratkotrajnije nego na PC-u i konzolama jer većina mobilnih uređaja zbog baterije nije ni u stanju omogućiti višesatno igranje. Stoga „Republici“ odgovara da ju igrate u kraćim intervalima. Uostalom, priča još nije potpuna, a kako se ne radi o igri u kojoj imate mogućnost odlučivanja i suočavanja s posljedicama, nakon četiri sata ovdje ne osjećate potrebu da ju ponovno prelazite jer znate da vas opet čeka identična stvar.

Orijentiranost mobilnim platformama vidljiva je i u samom načinu na koji je igra prezentirana. Hope svoju pomoć dobiva upravo kroz mobitel, i u trenutcima kada se obraća direktno kroz taj mobitel to na stvarnom mobitelu izgleda bolje i „prirodnije“ nego kada to gledate na monitoru. Ipak, Remastered izdanje za PC verziju nije razočaralo. Igra izgleda lijepo, a sama izvedba s boljim performansama čini „nebo i zemlja“ razliku između PC i mobilne verzije. Glasovna gluma je na mjestu, primarno zbog all-star glumačke postave koju predvode Jenniffer Hale i David Hayter. Kao jedinu tehničku zamjerku Remastered izdanja mogu navesti izostanak podrške za gamepad.

Glasovna gluma je na mjestu, primarno zbog all-star glumačke postave koju predvode Jenniffer Hale i David Hayter.

Dakle, radi se o vrlo dobrom portu mobilne igre i izvrsnoj priči koja tek treba biti ispričana u potpunosti. Da biste ju iskusili morate prihvatiti i pomalo repetitivan gameplay, ali ako ćemo iskreno, nije to neko strašno ponavljanje. Ili hajmo to reći ovako… Nedavno sam u sklopu jednog kolegija analizirao Foucaultovu teoriju suodnosa znanja i moći na primjeru filma Zaselak. Riječ je o tek osrednjem filmskom ostvarenju; dok je tematski sličan Republique, iako repetitivan, po tom pitanju daleko poučniji i zabavniji materijal od Zaselka. Znam da to nije neka atraktivna usporedba, ali poanta je ta da repetitivnost nije odbojna stvar ako ste zainteresirani za ovakve priče.

Niste zadovoljni stanjem u državi pa planirate podići šator u znak prosvjeda? Republique Remastered pokazat će vam koliko nam je zapravo dobro u našim malim državicama.

• skupljanje opcionalnih predmeta
  • prezentacija