Risen [PC,X360]

Naš bezimeni protagonist u Risenu našao se usred nemilog nevremena koje je zahvatilo imaginarno otočje fantazijskog univerzuma. Nesretan, siromašan i u društvu nekakve polovnjače, junačina se nakon brodoloma nasukao na obali prelijepog, ali zato mističnog otoka Farange. Ni kriv ni dužan, bezimeni se nađe usred epskog sukoba između dvije frakcije koje nastanjuju otok. Povod sukobu su pak drevne ruševine i hramovi koji su se izdigli iz zemlje donoseći raznorazne nemani, ali i profitabilne artefakte za kojima kreće svaka druga budala na otoku. No kako nadobudni heroji ubrzo otkrivaju, postoji veza između oronulih objekata i oluja koje divljaju oko samog otoka, veza koja će u pitanje dovesti opstanak čitavog čovječanstva. Tko će izvući živu glavu, hoće li korupcija izaći na vidjelo, tko se boji gnoma? – sve ćete to saznati u opsežnom raspletu ove igre.

Toliko opsežnom, da već pri sredini igre dobivate dojam da su proizvođači razvukli i razvodnili priču poradi što veće trajnosti. Moglo bi to držati vodu, no današnji gameri već su prežvakali pripovijetke o praznim personama koje spašavaju čovječanstvo, čitav planet i Internetove. Iako fabula u Risenu na trenutke zaista nudi slojevitu problematiku punu moralnih dvoumica i filozofskih načela, osobno smatram da priča nije na razini ako se igrač ne može uživjeti u ulogu.

Naime, glavni lik u Risenu plastelinska je pojava bez ikakve prošlosti, emocija ili položaja, običan nitko∋šta suđen da postane spasitelj. Njegova avantura je solo misija s predvidivim preokretima, a utjecaj na okolinu tako dobronamjeran da bi ga svaka zajednica prihvatila otvorenih ruku. Kroz prethodna tri Gothica trpjeli smo istu stvar, što pod naše recenzentsko povećalo donosi pojam kronične neoriginalnosti – tragičan manjak inspiracije koji se nažalost nije odrazio tek na priču.

Kako je krenulo, možda ćete pomisliti da će čitava recenzija nositi negativan ton. Srećom, to nije slučaj jer Risen ima itekako pozitivne strane u obliku tradicionalnih RPG elemenata ‘starog kova’. U centru pozornosti je dakako napredovanje te nadograđivanje lika kako bi se on što spretnije mogao nositi s brojnim preprekama na svome putu. Rješavanjem questova i ubijanjem kojekakvih neprijatelja dobivamo standardne exp. bodove, a dosezanjem novog levela tzv. learning pointse, odnosno bodove koje ćemo investirati u stjecanje novih vještina ili poboljšavanje postojećih. Risen se u ovome pogledu malo razlikuje od današnjih RPG igara jer će vlastiti napredak trebati platiti novcem, a nerijetko i nekakvim questom prije toga. Vještine se pak dijele na tri discipline – klasične, borbene i nekakve support sposobnosti koje nisu presudne za napredak, ali mogu biti vrlo korisne za stjecanje vrijednih predmeta i sl. Sve u svemu, Risen nudi dosta raznovrsnosti u ‘bildanju’ vašeg lika, što uz odličnu strukturu questova definitivno donosi veći replay value.

A kad smo već kod questova, moramo ustvrditi da pored njihove brojnosti blistaju raznovrsnost i međusobna isprepletenost. Gotovo je fascinantno kako se veliki dio zadataka rješava metodom otpetljavanja. Naime, questovi ponekad sadrže zajedničke poveznice pa direktno ili indirektno utječu jedni na druge, pridonoseći tako dodatnoj dubini igre. Svijet u Risenu stoga je impresivno izbalansiran, pametno popunjen i smisleno konstruiran. Unatoč činjenici da nije pretjerano velik (tek tri veće lokacije), otok Faranga doslovno vrvi izazovima na svakom koraku. Događa se tako da vas pri obavljanju glavnog questa znatiželja često odvede u nekom sasvim desetom smjeru, a što je najvažnije, nikada vam neće biti žao zbog toga. Velike zasluge za tu vrijednost možemo pripisati odličnoj atmosferi igre. Sve lokacije dočarane su na pravi način, a čitava problematika lijepo oslikana.

Nažalost, jedinu mrlju na već uhodane RPG elemente baca izvanserijski loš sustav borbe u igri. Zbog istoga će Risen ponekad biti prokleto težak i frustrirajuć, a što je najgore, nije izgledno da bi ovu boljku mogla popraviti čak i oveća zakrpa. Borba, kao i priča, pati od spomenute neoriginalnosti te je doslovno prebačena iz Gothica 2, u svoj bijedi i sramoti. Dakle, sve se ovdje bazira na tri poteza – napad, blokiranje i izmicanje. Na prvi pogled ne mora zvučati loše, no dovoljno je spomenuti da AI neprijatelja sadrži najviše dva različita napada koje se uz pomnije promatranje može bez problema pročitati. Nadalje, održavanje fokusa na jednom neprijatelju pri borbi s brojnijom ekipom praktički je nemoguće. Target-lock sistem je preosjetljiv što rezultira učestalim mlataranjem zraka, a posebnu iritaciju izazivaju trenutci kada se s neprijateljima bore i vaši suborci. U neminovnom kaosu koji tada nastaje prava je umjetnost izbjeći eventualni ‘friendly fire’, što je jako loše jer će se u tom slučaju i vaši suborci okrenuti protiv vas. Objektivno gledajući, borba je jako sakata i površna, što jednostavno ne doliči visoko ambicioznom naslovu.

Ako do ovoga trenutka već niste shvatili da Risen dolazi iz studija Piranha Bytes, tvoraca nekadašnjeg Gothic serijala, još vam jednom nabijamo to na nos. Jer ono što slijedi nemoguće je pojmiti bez te informacije. Dakle… jasno nam je da pri svakoj izradi novih projekata negdje mora osjetiti specifična nota proizvođača. Drugim riječima, svaki developer ima vlastiti stil kojim stavlja pečat na svoje djelo. Stoga opraštamo kada Kojima najavi novu seriju karakterističnih bossova, kada Bethesda iskoristi Elder Scrolls šarm u Fallout svijetu. Ali brate mili, nikako ne opraštamo kada nam netko podvali novi IP na temelju starih ideja, starog materijala, stare tematike i starog gameplay koncepta.

Upravo to pokušao je Piranha Bytes s Risenom koji Gothicu sliči kao jaje jajetu. Štoviše, ne samo da sliči već zvuči kao Gothic, igra se kao Gothic i izgleda kao Gothic. Besramno je kada se čitavi objekti iz nekoliko godina stare igre koriste u novom i zasebnom naslovu, kada se motivi iz priče Gothica 2 prerađuju na sve moguće načine kako bi se živjelo na slavi stare kvalitete. Ne vjerujete da je takvo što moguće? Usporedite onda Gothic 2 i Risen pa ćete jasno vidjeti više nego slične poveznice u: zapletu (prijetnja čovječanstvu, bezimeni spasitelj), frakcijama (pobunjenici, samovoljna militarna sila), raspletu (potraga za moćnim objektima), lokacijama (otok, jedan grad, manastir), likovima (standardni modeli tipičnih osobnosti), neprijateljima (isti način glasanja, sličan izgled), dizajnu, glazbi, gameplayu, ma svemu. Ipak malo previše stvari da bi bila slučajnost, previše stvari da bi ih se moglo ignorirati. Čovječe, pa Risen je sličniji Gothicu više nego njegov vlastiti treći dio. Prema tome, ovakvu reciklažu nismo vidjeli već duže vremena i s pravom tvrdimo da izgleda kao neukusna šala. Doduše, X360 korisnici mogli bi čak i prijeći preko ovoga jer je Risen prva takva igra na konzolama, no s obzirom na to da je verzija za Microsoftovu platformu vidno osakaćena na polju grafike i kontrola, teško je vjerovati da će itko ostati zadovoljan.

Tehnička nedorađenost Gothic igara, također se nastavlja u obliku Risena. Srećom, uz puno manje bugova i hardverske gladi, no gorak okus u ustima i dalje je tu. Risen u najmanju ruku izgleda solidno – bujna vegetacija, bogato sjenčanje. No zavirimo li nešto dublje u samu igru, nove primjedbe su neizbježne. Likovi izgledaju kao da su ušetali iz ere prvog Playstationa, uz mali broj poligona i još manji broj modela – svi su prokleto identični. Teksture su jako niske rezolucije što se donekle skriva blurom, a okoliš geometrijski nabrijan tako da rubovi kosina i planina izgledaju kao da su pravljeni ravnalom. Naravno, inače ne bismo obraćali pažnju na te sitnice, no kako igra ima stalnih problema s opadanjem frame rate-a, takve stvari jednostavno bodu u oči. Opet ponavljan, optimizacija je definitivno bolja nego u Gothicu 3, no općenito se ne može pohvaliti jer za ono što Risen grafički nudi, previše je zahtjevan. Primjera radi, ne izgleda ništa bolje od Witchera ili pak Obliviona, a zahtjeva više i ide sporije. Bez anti-aliasinga i v-synca jer te opcije za igru očito ne postoje. Jedinu pohvalu možemo uputiti brzom učitavanju (PC verzija only) i nepostojanju loadinga unutar svijeta jednom kad igra krene.

Zvučna strana igre nešto je solidnija od one grafičke. Glasovna sinkronizacija odrađena je zadovoljavajuće, iako tu nema pretjerane emotivnosti i dramatiziranja. A priča govori o spašavanju čovječanstva. Glazba je odlična, no ne možemo reći ‘i ovaj put’ jer, kao što je spomenuto, previše sliči onoj iz Gothica. Ukoliko vam to ne smeta – uživajte, no u suprotnom ćete se stalno vraćati nekoliko godina u prošlost pitajući se jeste li određenu melodiju već čuli u Gothicu.

A treba li uopće što reći? Treba li spominjati potencijal i dubinu igre? Treba li naglasiti trajnost i atmosferu? Dakako da je potrebno, čisto iz razloga da se izjadamo kako je Risen mogao biti svježe i originalno RPG iskustvo, a na kraju nije jer je odabrao tamnu stranu sile. Ne znači to da se nećete zabaviti ukoliko ga odigrate, no svakako je upozorenje da od njega ne očekujete velike trenutke. Utrka za najbolji RPG godine stoga je još uvijek otvorena, a svi pogledi uprti u Dragon Age: Origins.

DEMO: Risen PC demo TRAILER: Risen trailer

Lijepo je vidjeti da se neke stvari nikada ne mijenjaju. No vrijedi li isto i za video igre? Igrali smo Risen, novi RPG uradak tvoraca Gothic serijala. Pročitajte kako nas se dojmio.

77 Naša ocjena