Mogao bih ovu recenziju svesti na jednu banalnu rečenicu: SimCity je dobar – ni bolji ni lošiji od prethodnika, ali Origin je sranje. I to bi mi bilo super jer u iduća tri ili četiri sata ne bih morao smišljati stotinu i nešto rečenica i tipkati tisuće i tisuće znakova. Ali eto, ima nešto što me tjera na elaboraciju rečenoga i nešto iza čega stojim već gotovo pet godina otkako pišem za ovaj portal. Rezultat toga je troznamenkasti broj recenzija koji dosežem upravo ovim tekstom pa premda je to još uvijek relativno mali jubilej, osobno mi znači jako mnogo i načima čitav niz razmišljanja o kvaliteti mog rada.

Jer nakon toliko recenzija čovjek se uhoda u jedan mehanizam pisanja i ponekad zaboravi da može i smije napisati nešto drugačije. Najbolje to zna kolega Ćurić kojemu oholo srežem bilo kakav pokušaj kreativnog uvoda u tekst, uz opasku da piše recenziju, a ne bajku. A u biti, i sam sam tako krenuo dok sam se u početku pisanjem recenzija odlično zabavljao. To sad spominjem iz razloga što se zabava pisanja s vremenom smanjila, ali ono što se nije izgubilo jest nastojanje da svakom recenzijom budem sve bolji u određenim segmentima, a onda i u cjelini.

I upravo zbog tog nastojanja ovim povodom radim nešto drugačiju recenziju, za što mislim da si nakon pet godina rada mogu priuštiti. Možda vam takav scenarij nije interesantan, no u tom slučaju pripremio sam i formalnu video recenziju u kojoj je novi SimCity analiziran na standardan način. Pa ako ste skloniji takvoj recenziji ona se nalazi odmah ispod ovih redaka, ali svakako pročitajte i ostatak teksta gdje se o igri raspravlja nešto konkretnije.

Dakle, neovisno o tome jeste li upravo pogledali video ili niste, u nastavku ćemo o SimCityu jednostavno pričati – na način da će mi se u prikazu igre pridružiti kolega Filip „Corbel“ Mamić. To je taman prigodna situacija za ovu recenziju jer se kolega s Maxisovim serijalom druži dobrih petnaest godina, što je između ostaloga i mene zainteresiralo za simulacijski žanr kojemu inače nisam vičan. Uglavnom, taj će dijalog biti nešto drugačiji osvrt od uobičajenoga, ali ćete iz njega svejedno saznati najvažnije stvari o igri.

Wyzard: Dakle, Corbelu, okorjeli SimCity fanatiče. Za početak točno izračunaj ili otprilike procjeni koliko si sati sveukupno utukao na virtualne gradove SimCitya. I onda ispričaj ljudima poneku anegdotu iz tog druženja sa serijalom.

Corbel: LOL. Koliko sam potrošio sati na virtualne gradove? Strah me i pomisliti! Od SimCitya 2000 do ovog najnovijeg izdanja bilo je tu svega i svačega, a najviše u sjećanju definitivno ostaju katastrofe koje pogode mukom izgrađeni grad. Eksplozije nuklearki, pad meteora, tornado ili napad skakavaca. Hej, skakavaca! Pa onda kreni sve obnavljati ili jednostavno loadaj zadnju snimljenu poziciju. Naravno, ne i u ovom zadnjem SC-u gdje je snimanje automatsko i isključivo na „oblak“. Zbog čega kasnije čupaš kosu.

Wyzard: Znaš što je meni ostalo u sjećanju? SimCity 2000, isplanirali smo napraviti najveći grad ikad. Prvo smo valjda poravnali svu zemlju i onda vukli ceste po tri kockice tako da se maksimalno stave tri tipa zemljišta. I onda čekanje. S tim da nam nije bilo zanimljivo čekati pa smo u međuvremenu išli van igrati nogomet, a igru bi ostavili da radi. I onda smo se jedva čekali vratiti nakon nekog vremena i uvijek bi nas iznenadilo koliko se para i stanovnika nakupilo. Mislim da smo svaki put vikali: UHUHUUU i OHOHOOO!

Corbel: UHUHUUU! Hahahah, epski.

Wyzard: Počinjem s tim jer mislim da se možemo složiti kako smo s prijašnjim SimCityjima imali dobra iskustva (ako izuzmemo Societies što se nekako i podrazumijeva), dok ćemo ovaj vjerojatno pamtiti po lošem, htjeli mi to ili ne. Nekako mislim da će mi s ovim dijelom najveća anegdota jednog dana biti: „Utukao sam oko 20 sati na dva grada i onda ih nakon nasumičnog rušenja Origina više nisam mogao loadati.“ Mislim, nije da sam očekivao da ćemo s novim SimCityjem ponovit onaj UHUHUUU i OHOHOOO, al nisam ni očekivao da bi ga mogao asocirati s uništenim potencijalom. Dovraga, uvrstio sam ga među deset najočekivanijih naslova ove godine.

Utukao sam oko 20 sati na dva grada i onda ih nakon nasumičnog rušenja Origina više nisam mogao loadati.

Corbel: Societies ni ne želim ubrajati kao naslov u SimCity franšizi, ali da – odlična iskustva i kvalitetno provedeno vrijeme s prošlim nastavcima. Novi SimCity je obećavao, ali jednostavno Origin nije dopuštao ni početni hype jer se nije moglo pristupit uopće serverima i igri. A kad napokon skupiš 20-ak sati i uneseš se u igru, onda ti se sruši i ne možeš više učitati pa moraš sve ispočetka. Da su manje forsirali “multiplayer” i više se posvetili onom tradicionalnom načinu igranja SimCitya, kojeg pamtimo, sigurno da bi imali bolju igru.

Wyzard: S jedne strane ih mogu razumjeti. Prošle godine jedan od glavešina Electronic Artsa izjavio je kako ne planiraju više raditi SP-only igre. Tako da im je Maxis i došao s idejom vjerojatno bi ju prekrižili kao neisplativu. Smatram da su tržište za ovu igru testirali SimCityjem za Facebook i vjerojatno su vidjeli da u tom „društvenom“ pristupu ima bolje zarade nego u SP-u. A onda su odlučili ubiti dvije muhe jednim udarcem i spriječiti piratstvo tako što igra zahtijeva da si stalno spojen na Origin. Što se tiče problema sa serverima, i sami su izjavili kako je bilo glupo što su podcijenili potencijalni broj kupaca. I mogu dodati kako je bilo još gluplje što nisu dopustili preload igre jer onda ne bi ni došlo do zagušenja kad ne bi svi najednom skidali igru.

Corbel: Facebook ne može biti reprezentativan primjer kako razvijati ozbiljnu igru. Sva sreća da nisu stavili Facebook login i pozovi prijatelja ako hoćeš 2MW struje. Uglavnom to forsiranje social strane u igrama mi sve više postaje odbojno. U SimCityu se to forsiranje itekako osjeti. Na osrednju igru su dodali loš multiplayer i to je jednostavno bila formula za neuspjeh. Umjesto da su išli na odličnu igru i multiplayer u ograničenim količinama.

Wyzard: Potencijal zabavnog multiplayera postoji, pod uvjetom da igraš s poznanicima. Uz dobru komunikaciju. Inače ćeš se osjećati kao Balkanac koji u kulturnom svijetu traži goveđu juhu s MUUUU. No sad smo već osudili igru prije nego smo spomenuli dobre stvari. A dobrih stvari ima. Rekao bih da su to zapravo korisne ideje. Osobno mi se sviđa način na koji su kroz različite “layere” prikazali kako funkcioniraju stvari u igri – tipa distribucija energenata i slično. I što je ta distribucija isključivo vezana uz prometnice. Tako da ne trebaš biti ekspert za struju i vodovod, ali se od tebe zato zahtjeva izvršavanje nekih drugih zadaća poput nadograđivanja objekata garažama i slično.

Corbel: Da, prezentacija i statistike koje govore u kakvom je stanju grad su odlično riješene. Sve je jasno, intuitivno, lako dostupno i čitljivo. Mogućnost nadograđivanja objekata, važnih za funkcioniranje grada, je odlično pogođena. Jednostavno je to nekako prirodno. Nećeš graditi novu školu ako si je već sagradio, nego ćeš napravit nove prostorije, povećati broj autobusa za prijevoz djece. Meni osobno nedostaje postavljanje cijevi za vodovod ili razvlačenje stupova za struju. Ali moram se složiti da je prezentacija na visokom nivou. Pregledno, čisto, jednostavno.

Čak pomisliš: „To je to – onaj dobri stari SimCity feeling.“, a onda poslije na površinu isplivaju neke manjkavosti.

Wyzard: Da, dosta je novih stvari i promjena logično posloženo. Primjerice to što za postavljanje zona za naseljavanje više ne plaćaš ništa. Ili to što jednostavnim klikom možeš nadograditi ceste. A i s grafičke strane je ok igra. Sučelje intuitivno, grafika šarena. Možda malo previše blura (koji se ne može isključiti zasebno), ali zgrade su raznovrsne i sve pršti od sitnih detalja.

Tako da – u igru se u početku lako zaljubiti. Čak pomisliš: „To je to – onaj dobri stari SimCity feeling.“, a onda poslije na površinu isplivaju neke manjkavosti. I isplivaju relativno brzo jer se ona najvažnija i najzanimljivija stvar završi za pola sata. Izgradnja grada je tako najmanje zastupljeni dio igre, što je za jedan SimCity paradoks. A najmanje je zastupljena jer su mape užasno male. Kako je tebi pala ta promjena fokusa u gameplayu? To što već nakon pola sata popuniš mapu i onda ti samo ostaje da čekaš novac i povremeno prčkaš po gradu pokušavajući zadovoljiti svaku želju građana, premda znaš da je to praktički nemoguće jer nekad traže svakakve gluposti koje se ne uklapaju u tvoj plan grada.

Corbel: Na početku ti je sve novo i nepoznato pa izgradnja grada i može potrajati nekoliko sati. Ali nakon otprilike 20-ak sati i 7-8 izgrađenih gradova novi grad napraviš za 2-3 sata. To je jednostavno apsurdno! SimCity je simulacija izgradnje grada, a na jednoj mapi ne možeš napraviti grad s više od 200 tisuća stanovnika. Tu je možda i najveći problem igre. Izgradim grad i čekam da se nakupi novac koji ne znam gdje potrošit jer sam pokupovao sve važnije objekte, a nemam ni mjesta za nove objekte. Tu pada u vodu i ta suradnja sa drugim gradovima koja postaje besmislena jer imam toliko para da ne znam kuda ću s njim i zašto bi onda prodavao još nekom struju i vodu ili odvozio smeće. Onda se prisjetim lijepih dana SimCitya 4 kada sam na jednoj mapi izgradio grad od dva milijuna stanovnika, a u regiji sam imao preko 10 milja stanovnika. U SimCity 5 imaš maksimalno 16 gradova u regiji i neka u svakom bude po 100 tisuća stanovnika i to ti je brojka od 1,6M stanovnika u čitavoj regiji. To je manje od jednog grada u četvorci. Pa ako ova igra nosi definiciju simulacije izgradnje grada, a ne mogu napravit Mexico City, koja je onda poanta? Kao da u Fifi ne mogu udarit loptu glavom.

Wyzard: Meni je donekle jasan ograničavajući mehanizam iza toga jer se igra ne bi mogla nositi s prijenosom i razmjenom podataka između gradova da su mape veće. A kad je već u startu zamišljena tako, Maxis nas uvjerava da ne može drugačije. I sad, ako ne želiš igrati s drugima, od igre možeš izvući maksimalno 30-ak sati zabave prije nego nemaš više što napraviti. Inače, tu treba spomenuti ideju specijalizacije grada, jer je zamišljeno da se nakon što popuniš mapu moraš odlučiti za jednu od šest specijalizacija – kulturu, industriju, kockarstvo i slično. I to je dobra ideja, za otključavanje tih objekata ipak se treba malo pomučiti. Ali obzirom da jedan grad ne može biti sve što poželi, i da će ti za jednu specijalizaciju trebati resursi iz druge, tu singleplayer gubi smisao. Jer se moraš prebacivati između gradova da bi prikupio resurs pa ga poslao drugom gradu itd. A sama specijalizacija nije ni bez bugova. Ti si imao jedan čudan bug.

Previše je toga što mi ne sjeda najbolje, što je nedorađeno, nerazrađeno ili u potpunosti izostavljeno.

Corbel: Specijalizacija je zapravo vrlo dobra ideja koja funkcionira samo u multiplayeru. Možda se to moglo prilagoditi za singleplayer, da se ne forsira toliko razmjena i ostalo, no taj dio nije loš. Gradio sam kockarski grad i napravio dvije male kockarnice i srednje veliku kockarnicu. Sve je išlo dosta dobro, kockarnice su bile pune i masna lova se zarađivala na naivnim dušama. Odjednom sam primijetio ogroman pad zarade. Pogledao sam kakav profit se ostvaruje u kockarnicama i bile su u ogromnom gubitku. Pomislio sam da nešto krivo radim, pa sam izgradio drugi grad. Ista priča. Tražeći rješenje na internetu saznao sam da rješenja nema nego da je posrijedi jednostavno bug. Kasnije kockarnice nadođu nakon nekog vremena, ali takve oscilacije u zaradi su nerealne. Također sam primijetio da kad se napravi srednja škola, da manje učenika ide u osnovnu školu i onda moram rušiti zgrade. Ne moram govoriti koliko je to besmisleno.

Wyzard: Od ostalih manjkavosti moram spomenuti nemogućnost uređivanja terena. Pa kad ti na ionako maloj mapi jedno malo brdašce dodatno smanjuje broj stanovnika, takvo što grize za oči.

Corbel: Da, na izboru je desetak mapa/regija, ali to ne umanjuje problem nemogućnosti uređivanja terena. Treba još napomenuti da još uvijek ne rade statistike o drugim igračima i njihovim uspjesima na različitim područjima. Sada kad ovako pričamo ispada kao da ništa ne valja i da je novi SC pun bugova, rupa i nedostataka. Što nije nužno tako. Ima tu i zgodnih sitnica. Posebno mi se sviđaju zvukovi kad otvorim pojedinu zgradu, školu npr. pa čujem glasove djece, bus stanicu pa se čuje zaustavljanje busa ili vodovod pa čujem šuštanje vode. To je ono što daje taj stari SC feeling. Ali kada pogledam cjelokupnu sliku manje je takvih sitnica, a previše toga što mi ne sjeda najbolje, što je nedorađeno, nerazrađeno ili u potpunosti izostavljeno. Primjerice, izostavljena je autocesta jer za nju nema prostora, opet zbog male mape. Isto vrijedi i za podzemnu željeznicu, što je velika šteta. U svim većim gradovima u stvarnosti imamo metro koji je jedan od važnijih oblika transporta.

Wyzard: Dakle, igri imamo više toga za prigovoriti nego pohvaliti, čak i kad ne računamo problematični Origin koji će zaključati gradove ako se igra slučajno sruši. Premda opet, moramo priznati da se uz nju može zabaviti. S tim na umu, dosta dugo sam razmišljao treba li igru vrednovati i ocijeniti nevezano za online DRM. Jer u suštini, na Internetu smo stalno i nije to baš neka velika tlaka ako igru ne možete igrati na nekom laptopu, u pokretu. Ali kad sam malo bolje razmislio o tome, da je Originova usluga i savršeno funkcionalna SimCity bi se ionako mučio s malim mapama, bugovima i diskriminacijom igrača koji žele igrati sami. Jer je igra tako dizajnirana i, na žalost, to neće popraviti nijedan patch ni ekspanzija.

Corbel: Upravo tako. Teško je naći značajnije riječi hvale. Ono što novi SC nudi je kratkotrajna zabava s pojedinim stvarima koji te podsjećaju na nekad veliku, masivnu, zabavnu i dugotrajnu igru na koju smo potrošili troznamenkasti broj sati. Ovdje ima potencijala za dobar multiplayer, ali ni on još uvijek nije ondje gdje ga Maxis želi dovesti. Singleplayer je u potpunosti zanemaren, tako da ovdje govorimo o maksimalno 30-ak sati zabave.

Wyzard: Trideset sati za jednu igru nije malo, ali je neusporedivo malo naspram prijašnjih igara iz serijala. I iz ove perspektive situacija ne izgleda optimistično. Jer DLC paketi nipošto nisu vrijedni ogromnih 10€ koliko se za njih traži, a kada jednoga dana bude najavljena eventualna ekspanzija uopće ne vidim nešto što bi ona mogla nadograditi. Nadogradnja za jednog igrača je sasvim suvišna (što će nam više objekata ako ni ove ne možemo strpati unutar jedne mape), a kao što si rekao – multiplayer još uvijek nije ondje gdje ga Maxis želi vidjeti. A pitanje je hoće li ikada i biti jer je nezadovoljstvo igrača ovakvom igrom glasno iskazano.

Corbel: Igra je u temeljima trula i to se ne može promijeniti nikakvim dodacima i nadogradnjama. Nadam se ipak da nećemo toliko dugo čekati na šesti nastavak jer Maxis može napraviti vrhunsku igru. Za ovaj peti dio progledat ćemo im kroz prste, ali glad za pravom hardcore SimCity igrom je ostao i nakon ovog nastavka.

Wyzard: Nisam baš siguran da će šestica tako brzo, vidiš da ni ovaj nisu željeli numerirati – valjda se nadaju da će potrajati. U bilo kojem slučaju, to je sve što bih o ovoj igri imao za reći. Nekakva tvoja poruka SimCity fanovima i ostalim čitateljima, u jednoj rečenici?

Corbel: Svim fanovima SC i ostalim čitateljima poručujem da čekaju bolje dane igrajući SimCity 4.

Wyzard: Ili dane velikih sniženja kad SimCity bude dostupan po 75% nižoj cijeni. Tada bi čak opravdao uloženi iznos.

Ovime bismo zaključili jubilarnu recenziju. Smatram da smo o samoj igri rekli dovoljno pa ovdje nemam namjeru rekapitulirati stvari. Umjesto toga iskoristit ću priliku da se zahvalim svima koji su čitali moje recenzije, slagali se s njima, pljuvali po njima, konstruktivno ih komentirali i svime time mi davali poticaj da pišem i dalje.

Ako sam kome preporučio lošu investiciju od igre – nije mi bila namjera; a ako sam nekome pomogao da izabere i zaigra nešto što je kvalitetno i što bi ga moglo zanimati – drago mi je. Nadam se da mi za idućih sto recenzija neće trebati još pet godina, a u međuvremenu ću se potruditi da svaka od njih bude objektivna, a opet zabavna za čitanje i slušanje.

oglas

VIDEO RECENZIJA – Rim nije izgrađen za jedan dan. Ali da je građen u novom SimCityu bio bi gotov za pola sata. A onda bi se Origin pobrinuo da mu više nikada ne možete pristupiti.

68 Naša ocjena