Sokker vs Hattrick

Davor Igrić

Online igre već nekih pet do šest godina doživljavaju stalan rast broja korisnika. Napravljene su mnoge inačice, kako online MP FPS-ova, ili recimo RPG-ova tako i posebnih vrsta online nogometnih managera. S obzirom da je ovo doba poslije Svjetskog prvenstva, a prije nove sezone izuzetno zanimljivo nogometnim zaljubljenicima, odlučio sam napraviti paralelnu recenziju dvaju online nogometnih managera – Sokkera i Hattricka.

Nakon registracije na službenim stranicama igri trebate nekih dva do tri dana čekati na dobivanje svog nogometnog kluba. Kada ga napokon i dobijete i prvi put se ulogirate, možda ćete ostati zapanjeni. Naravno, kako je to online igra, i kako je izuzetno važna pozicija na tablici svoje lige (kao u nogometu) vi ne dobivate novi klub, već samo nastavljate sa nekim od klubova koje vlasnik napustio. Sve preuzimate od njega, i bodove, i poziciju na tablici. Jedino novo sa čime dolazite jest vaše vlastito ime tima i random igrači, svi odreda pretežito lošeg skilla koji jedva čekaju vaš pažljivi trening i kaljenje. Naravno, kako vas ne bi ostavili potpuno bez nade u poboljšanje vašeg mjesta na ljestvici, dano vam je i par dobrih igrača, sa skillovima koji ponekad nadilaze opće, loše stanje ostalih igrača u ekipi. No, kako nogomet ne ovisi o jednom igraču, na vama je da od tog jadnog malog kluba koji se koprca na dnu zadnje lige dospijete do respektabilne momčadi, pažljivim ulaganjem u juniorsku školu, kupovanjem mladih nada na tržištu, te postepenim treniranjem svojih prvotimaca. Osim toga, u ruke vam je dana mogućnost proširivanja stadiona ( a time i veća zarada na ulaznicama ) što je još jedan zanimljiv feature koji ove igre nude. Naravno, obje igre podržavaju Hrvatsku ligu tj. u objema igrama nalaze se klubovi, i vlasnici koji dolaze iz Hrvatske. Inače, svaka nacija ima jednu prvu, dvije druge, četiri treće…itd. lige. Vi, kada se prijavite, krećete od zadnje lige u vašoj državi ( u Hattricku 6., u Sokkeru je to 4. liga ). I to je u biti bazični gameplay ovih igara. Trenirajte igrače, koristite taktike, unaprjeđujte juniore i juniorsku školu, podižite tribine, ali općenito dugoročno planirajte i mudro koristite svoj novac dan na početku. Jer vrlo je lako bankrotirati.

Usporedbe…

Dakle, krenimo uspoređivati. Počnimo od, po meni, najvažnije stvari u igri. Juniorske momčadi. Od tamo sve kreće, od tamo dolaze jeftini, ali dobri igrači, kako za vašu prvu postavu ili pak svježi za prodaju na velikom tržištu. U sokkeru je to napravljeno puno realnije i bolje. Naime, svaki tjedan dolazi vam do šest igrača. Možete zaposliti jednog trenera juniora koji ih zatim trenira. Svaki igrač u tu školu ulazi sa nekim svojim random općim skillom. O tome koliko je vaš trener dobar, taj se skill može više puta podići tijekom boravka tog igrača u školi (vrijeme boravka također je random, dakle od 1-32 tjedna). Jednom kad bude spreman na izlazak možete mu ponuditi ugovor ili ga izbaciti iz ekipe. U školi odjednom možete imati najviše 30 igrača. U hattricku je to napravljeno malo drugačije. Ovdje svaki tjedan ulažete od 0 do 200 000 kn u svoju školu. Većim ulaganjima brže vam se povisuje skill škole. Svaku subotu «pullate» (izvlačite) jednog igrača, a šanse da izvučete dobrog igrača biti će veće što je veći skill juniorske škole. Naravno, već vidite da i tu ima jedna doza randoma jer čak i sa jako slabom školom imate neke šanse izvući pristojnog igrača. No, te šanse su jako slabe.

Taktike i formacije

Idemo dalje. Utakmice, odnosno postavke, taktike i formacije. Obje igre nude pregršt taktika i formacija i načina igre. Ali one se opet jako puno razlikuju, pretežito u jednostavnosti slaganja istih. Naime, u sokkeru se teren sastoji od 32-33 polja (stvarno nisam siguran). Vaš zadatak je povlačiti loptu kroz svako od tih polja. Za svako polje, možete ako želite, postaviti bilo kojeg igrača na bilo koju željenu poziciju na terenu, i on će se, vidi čuda, na utakmici naći tamo ( naravno, ako će imati izdržljivosti ). To vama daje puno veću kreativnost u stvaranju vlastitih formacija, načina obrane kad je lopta na vašoj polovici ili pak napada kad je na suprotnoj. Treba napomenuti da sokker podržava, osim tekstualnog, i flash prikaz utakmice (za razliku od hattricka). Nadalje, igra vam nudi i neke svoje formacije tako da ako vam se ne da zezati sa time slobodno ubacite, za početak, jednu od tih. Ali svakako ju poslije promijenite, tj. napravite svoju, jer rezultati će biti vidljivi odmah. Još je važno spomenuti da vam sokker nudi i mogućnost zamjene igrača «u toj i toj minuti», pri «tom i tom rezultatu» ili stanju na terenu. To ga čini taktičkim savršenstvom u online managerima. S druge strane, u hattricku nema tolike slobode, ali zato to ovu igru čini jednostavnijom, a opet tako dobrom i zaraznom. Imate klasične formacije, postavljate igrače na te pozicije (kao kad gledate one formacije u emisiji Goleo prije tekmi ). Nadalje, pojedinim igračima možete dati i neke vlastite zadatke, poput igranja ofenzivno, prema sredini ili recimo krilu itd. Sve je veoma jednostavno.

Trening i community

Trening u Sokkeru je također savršeno napravljen. Imate glavnog trenera, te možete imati do tri pomoćna ( ali, najbolje samo tri ). Svi vaši igrači imaju neku ocjenu ( od tragičan do božanski ) za osam svojih skillova. Te ocjene podižu se treningom. Trener također ima ocjene za svaki od tih skillova samo je kod njega jedna mala razlika. Što je njemu veća ocjena nekog skilla to će on brže trenirati vašeg igrača u tom skillu. Pomoćni treneri služe tome da igračima podižu skill koji trenutno ne trenirate. U hattricku imate samo jednog trenera koji je jednako vješt u podizanju svih skillova ( o brzini odlučuje nekoliko drugih faktora ). Dakle koju god vještinu stavili da se trenira on će ju podizati jednako brzo kao i neki drugi trener ( istog općeg skilla ). Za početnike su najbolji solidni treneri (ako ih si možete priuštiti). Zajednica ljudi koji igraju hattrick u Hrvatskoj je velika i svakim danom sve više raste, pa je i konkurencija veća i bolja. Općenito hattrick community broji mnogo više ljudi nego onaj u sokkeru. Ekipa na oba foruma je OK, uvijek spremna pomoći oko bilo kojeg pitanja. Glavni plus sokkeru ide nacionalnoj ekipi koju vodi user po imenu CROCOP. Trenutno smo među 8 najboljih nacija na svijetu iako brojimo oko tristo igrača. Mnogo manje nego recimo u Poljskoj. Zato ako već ne igrate jednu od ovih igara slobodno dođite i pomognite.

Ove dvije igre zasigurno zaslužuju igranje. Ne uzimaju vam ni približno toliko vremena kao recimo ogame, a opet su super zabavne. Što je još bolje besplatne su i jedino što vam je potrebno za igranje jest vaš web browser. Valja spomenuti da su ovo dvije dosta različite igre. Hattrick je puno lakši i shvatljiviji, dok sokker s tog stajališta traži malo više vašeg menadžerskog umijeća. Na vama je da preispitate u koju skupinu spadate i koji će vam više pasati. Ja, se nisam mogao odlučiti pa igram oba. Eto, sad znate o svakoj ponešto no nemojte se zavaravati, nije to ni blizu onoga što igre sve nude. No, najbolje vam je registrirati se i vidjeti. BTW, moj nick je beaver na sokkeru i beaver hunter na hattricku, pa pitajte ako će vas nešto zanimat.

Da vidiš, skoro zaboravih stranice na kojima se možete registrirati:

Hattrick —> www.hattrick.org Sokker —>www.sokker.org

Naš beaver_hunter usporedio je dvije najpopularnije nogometne browser igre – Sokker i Hattrick. Koje su im prednosti i mane pročitajte u recenziji.