Stalker: Call of Pripyat [PC]

Ante Malenica

Eto, već smo u 2010. godini koja je započela vrlo hirovito kada je gaming scena u pitanju. Zapravo, tek sada počinje prava „oluja gaminga“. Uskoro izlazi veliki broj hitova, a nekako među njima gotovo se neprimjetno našla i engleska verzija novog nastavka (ili ekspanzije) Stalker serijala koja nosi ime S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat. Kažem engleska, jer njemačka i ruska verzija su već nekoliko mjeseci na tržištu, a pošto smo se mi Hrvati nekako previše priklonili zapadu, a manje braći Slavenima na istoku (a i ruski mi nije jača strana, kao ni njemački), tek sada ova igra dolazi u naše recezentske ruke. Zašto je bio toliko slab marketing oko ove veoma kvalitetne igre teško je reći (igra je promjenila velikog izdavača sa nešto „manjim“ pa valjda je zato tomu tako), ali vjerna publika nije zaboravila na ovu igru. Stalker ima veoma dugu povijest koja datira još iz davne 2001. kada je prva igra serijala bila prvi puta najavljena te sa zadovoljstvom mogu reći da je ovom ekspanzijom igra u potpunosti sazrijela. Zašto je tomu tako? Čitajte dalje …

Kao što sam već bio spomenuo, Stalker se prvi puta službeno spominje 2001. godine. Tada je bilo najavljeno da igra stiže 2003. što se naravno kasnije po dobrom starom gamerskom običaju pretvorilo u pravu trakavicu oko odgoda i novih datuma izlazaka. Kada smo već počeli gubiti nadu da će ova igra ikada vidjeti svijetlo dana, izdavač THQ 2005. godine preuzima kormilo oko financiranja tog projekta te najavljuju da će Shadow of Chernobyl (isprva se igra trebala zvati Oblivion Lost) izaći 2006. To se naravno nije dogodilo, ali eto, 2007. su nas konačno razveselili tom dugo očekivanom pucaljkom. Naravno, u međuvremenu je motor koji pokreće Stalkera dožio veliku promjenu prešavši iz DX 8 u DX 9 vode, te je nekako gotovo neočekivano (za tako star engine) igra ispala jedna od najljepših grafičkih divota te sada već davne 2007. Naravno, to je imalo svoju cijenu. Retail izdanje igre je bilo gotovo neigrivo bez patcha, te ih je kasnije stiglo još nekoliko pošto je Stalker SoC imao više bugova negoli jedan prosječan mravinjak ima stanovnika.

Riječ „bug“ je postao nekako i sinonim za ovaj serijal, ali sva sreća da je igra na svim ostalim elementima jednostavno briljirala te posramila svojim gameplayom cijelu pucačku konkurenciju. Ukoliko neznate, skračenica S.T.A.L.K.E.R. zapravo znači sljedeće: S – Scavenger, T – Trespasser, A – Adventurer, L – Loner, K – Killer, E – Explorer, R – Robber. Svi ovi izrazi (ako ne znate značenje, google prevoditelj) asociraju na sljedeće – preživjeti. U toj riječi leži zapravo cijeli smisao igre pošto je ukrajinska zona jednako gostoljubiva kao i prosječna studentska referada te vas nešto može poslati dva metra pod zemlju na gotovo svakom koraku. Radnja cijele ove hajke se dešava u svima poznatom Chernobylu gdje je radi famozne nuklearne eksplozije otišla cijela okolina kvragu te je doći od točke A do točke B postalo pravo umijeće. Osim što su zonu naselili pripadnici različitih stalker grupacija koji će vas manje ili više voljeti, zona je mjesto i raznih vidljivih ili manje vidljivih anomalija te razne mutirane zvijeradi koja jedino u vama vidi topli obrok. Naravno, tu su i dijelovi gdje je radijacija toliko jaka da vaš mozak instantno pretvara u jednu sivu paštetu bez odgovarajuće zaštite.

Zona je već u prvom nastavku bila vrlo opasno mjesto, a kao što sam rekao u prvoj rečenici ovog teksta, do druge ekspanzije stanje se u zoni dodatno pogoršalo. Naravno, za to nije krivo globalno zatopljenje nego vrlo jake emisije zračenja koje se dešavaju s vremena na vrijeme i koje instantno ubijaju sve živo i normalno ukoliko niste u zaklonu te naravno unaprijeđena mehanika igre o kojoj ćete više čuti u nastavku.

Jasno, riječ je o Vodki koja osim halucinogenih svojstava štiti vaše sive stanice od ubitačnog zračenja. Znate kako kaže ona stara…“Pijancu i Bog pomogne“. Šalu na stranu, riječ je samo o jednom RPG elementu ovog FPS-a, a ima ih još mnogo. U Zoni je veoma teško preživjeti te vi kao igrač svaki puta počinjete od apsolutne nule. Imate tek kod sebe nešto malo para za streljivo i hranu, nekakav pištolj te kaput koji vas štiti od nuklearne hladnoće i nekakvog ugriza ozračene psine. S time naravno ne možete doći do krajne točke B, nego morate putem naći malo jaču zaštitu te malo bolje pucaljke. Stalker serijal je upravo poznat po tim RPG elementima, a u Call of Pripyatu je to sve stiglo do najviše razine. Ipak, da vas prvo malo upoznam s radnjom igre koja se dešava nakon događaja iz Shadow of Chernobyla.

Stalker Strelok, nakon što je našao put do same nuklearne elektrane i centra Zone te tamo napravio nešto što sada nebi spominjao kako nebi potencijalnim novim igračima nešto spojlao, je omogućio svim drugim grupacijama Stalkera da krenu prema centru Zone. To je naravno zainteresiralo ukrajinsku vlast koja je odlučila steći kontrolu nad starom nuklearnom elektranom i eventualno se domoći tajni koje leže tamo. Šalju nekoliko izvidničkih vojnih helikoptera kako bi snimili Zonu i označili na mapi radijacijski opasne dijelove za vojsku koja bi se naknadno poslala. Međutim, svi helikopteri doživljaju nesreću i ruše se te tako cijeli plan pada u vodu. Kako bi vlasti saznale što se točno tamo desilo, u područje Pripyata koje okružuje sam centar Zone, šalju vašeg protagonista, vojničinu Alexandera Degtyareva (baš pamtljivo ime) koji mora istražiti mjesta gdje su se srušili helikopteri te saznati zašto su se srušili.

Dalje vam naravno radnju nebih otkrivao, ali bi još samo rekao kako je glavni quest poprilično kratak te vam od srca preporučam da obavljete sve sporedne stvari, inače ćete igru završiti u vrlo kratkom roku. A sad natrag na samu srž igre. Kao što sam već spomeuo, S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat je kao i njegovi prethodnici mješavina RPG-a i FPS-a. RPG je zato jer dobivate questove za čije uspješno obavljanje dobivate nagradu te radi postojanja inventorya i opreme čija se svojstva mogu poboljšavati raznim upgreadima. FPS je naravno radi samog gameplaya tj. igra se igra kao i svaka druga pucačina. Mješavine žanrova najčešće završavaju ili kao potpuni promašaj ili kao kada je Stalker u pitanju, pun pogodak. Upravo radi RPG elemenata Stalker po pitanju gameplayu tuče svu pucačku konkurenciju te na najvećoj težini graniči sa vojnim simulacijama.

Kada idem na more u tatin kraj, ne idem bez par sendvića od šunke i sira, niti bez puno tekućine. Tako i u Stalkeru morate paziti da na duža putovanja ne idete bez kruha i salame te „Hercules“ pića koje vam daje dodatnu snagu da teglite negoliko Kalašnjikova. Hrana vam treba naime kako bi mogli trčati i kako bi bili izdržljiviji u bitkama jer ako ste gladni jedino što ćete vidjeti je prašina Usaina Bolta i tmurno nebo kada bi se naposljetku našli u ležećem položaju. Da, do te mjere se došlo sa drugom ekspanzijom Stalkera. Osim hrane, lječničke kutije i zavoji su must-have jer kada vas pogodi metak trošite dragocjenu crvenu tekućinu brže od prosječnog Vodke žednog Rusa usred sibirske zime. Stoga, kada dođe do napucavanja obavezno odmah krpajte rane inače u protivnom u svega nekoliko sekundi iskrvavite i srušite se sa hladnim znojem na čelu.

…oružja morate nakon nekog vremena treba popraviti, inače vam u ključnim trenucima mogu zaštekati.

Na sreću, krvarenje i njegovu jačinu primjetite zahvaljujući fenomenalnom sučelju. Za sve postoje određene ikonice koje će vam instantno sugerirati u kakvom ste trenutačnom stanju. Ako slabo krvarite, vidjeti ćete zelenu ikonicu kapi krvi u desnom donjem uglu vašeg ekrana. Kada je krvarenje jače, ta ikonica požuti, a ako pak lijete krv brže od moje malenkosti kada na wc-u rješavam nekoliko praznih flaša pivi, ta ikonica pocrveni i morate se pod hitno krpati ako ne želite u svega par sekundi vidjeti natpis „Game over“. Osim svega toga, sučelje vam sugerira i na druge probleme kao što su pokvareno oružje, uništen armor ili da previše toga teglite. Još od prethodne ekspanzije imena Clear Sky, oružja morate nakon određenog vremena korištenja popravljati inače vam u ključnim trenucima mogu zaštekati, što naravno može biti vrlo pogubno za vaše otkucaje srca. Sva oprema se može pojačavati određenim dodacima te sada morate u raznim sporednim misijama naći materijale i alate za mehaničare kako bi mogli vaše oružje dodatno modificirati.

Važno je napomenuti da u ovoj igri svaka puška ima svoju balastiku stvorenu prema stvarnim specifikacijama te se ona mijenja kako vi vašu puškicu pojačavate raznim implatantima. U prijevodu, hrđava puška koju nađete na mapi su uvelike razlikuje od one vaše unaprijeđene jer sa ovom hrđavom ćete teško pogoditi metu na daljini od 30m dok sa ovom modanom možete napraviti headshot kada je neprijatelj udaljen od vas preko 50m. Sve to donosi pravi gušt taktičkog napucavanja i morate biti dobro opremljeni prije upuštanja u nekakve veće sukobe. To je tako zator jer osim činjenice da trebate dobru opremu, umjetna inteligencija je na razini kakvu još nisam vidio od 2005. i prvog F.E.A.R.-a. Primjerice, napadnete neprijateljsku bazu i prvim mahom ubijte jednog do dva vojnika. U bazi odmah nastane uzbuna ako vas čuju (ako imate oružje s prigušivačom onda neće biti uzbune pošto AI reagira na čudne zvukove, a vi pak na sučelju imate traku koja mjeri vaše zvukove koje proizvodite) te krene napucavanje. Vi želite onda kao u drugim FPS-ovima otvorenog tipa negdje se sakriti i čekati da jedan po jedan po skriptiranom AI-u dolaze ispred vašeg nišana? Ha-ha, nebu išlo. Vjerojatnije je onda da će vam se netko prikrasti iza leđa i opalit vam headshot ili ćete pokupiti nekoliko granata.

…neprijatelji se cijelo vrijeme međusobno pokrivaju i ne idu bezveze u samoubilačke pohode

Osim toga, neprijatelji se cijelo vrijeme međusobno pokrivaju, koriste zaklone i ne idu bezveze u samoubilačke pohode. Ako igrate na zadnjoj težini poput mene, bez problema vam opale nekakav headshot sa 50-70m i nađete se u sekundi sa crvenim natpisom „Game Over“. Ako svemu tome dodate činjenicu da lako iskrvarite, da vam oružje može zaštekati i da svaki metak ide prema točno izračunatoj balistici, onda logično zaključujete da je ovo već „hard-core“ roba i da nije za svakoga. Sve u svemu, po ovakvom gameplayu je Stalker upravo prepoznatljiv, a Call of Pripyat je samo unaprijedio prijašnju mehaniku i doveo gameplay na razinu koju će konkurencija jako teško dostići.

Je sada već dosta stari i vrlo modicirani X-ray 1.6 engine. Do ove zadnje ekspanzije je doživio mnoge preinake te razne plastične operacije. Svu svoju raskoš je pokazao u prvoj ekspanziji naziva Clear Sky, ali su ga za ovu ekspanziju developeri odlučili malo obuzdati pošto je igra tražila previše računalnih resursa. Tajna ovog enginea nije u kvaliteti tekstura i broju poligona koji su zapravo već za današnje pojmove preloše odrađeni, nego u igri svijetla i sjene koja služi za stvaranje atmosfere radi koje vam se ledi krv u žilama. Šetati po noći usred jake kiše, gledati kako grmljavina obasjava stare i istrošene hrđave konstrukcije te slušati zavijanje vjetra i ozračene živine, stvarno je neopisiv doživljaj. Još ako poput moje malenkosti imate dobro 5.1 ozvučenje ili kvalitetne slušalice, morate onda imati i dobro srce jer će te se ponekad doslovno ukenjati od straha kada čujete iza sebe režanje nekakvog ozračenog čudesa.

Atmosferu malo kvari loš engleski voice-acting, ali ako vas to jako smeta, za to je lijek naravno igranje ruske verzije. Važno je spomenuti kako je retail izdanje ove igre došlo sa minimalnom količinom bugova te do sada sa najboljom optimizacijom. Kako biste gledati Stalkera u punom grafičkom svijetlu, trebat će vam normalno malo jači dual core procesor, 2 gige rama te 512mb grafička. Riječ je o jednoj prosječnoj konfi od nekih 3 soma kuna i sasvim realnim zahtjevima za neko današnje prosječno gamersko računalo. Ukoliko pak imate uredsko računalo, postavke vam dopuštaju da igrate igru i u dx 8 sustavu, ali onda zaboravite na fenomenalnu atmosferu koja je zapravo i glavni trademark serijala. S tehničke strane je ovo do sada najsređeniji nastavak te kada dođe još kakav patch, sve će raditi kao švicarski sat.

Vjerovali ili ne, sa Call of Pripyatom serijal je vjerojatno došao i do svojeg kraja. Ne vjerujem da ćemo više vidjeti nove ekspanzije pošto bi onda igra bila već previše izlizana i istrošena, osim naravno nekakvog punokrvnog nastavka, ali za to bi trebalo osmisliti nešto sasvim novo i nešto što nema previše veze s Chernobylom. GSC Game World je ovom drugom ekspanzijom usavršio do kraja cijeli koncept igre te nam konačno dostavio igru s minimalnom količinom bugova. Igra će vas u digitalnoj distribuciji koštati tri puta manje od primjerice Modern Warfarea 2, a količina zadovoljštvine prilikom igranja će vjerojatno biti i veća od prethodno navede igre, no dobro to je subjektivno. Moja preporuka je na kraju nekako i očekivana: kupite igru i uživajte u ovom ukrajinskom remekdjelu. Sigurno nećete požaliti.

Ako ste i vi zaigrali novoga Stalkera, obavezno nam ostavite komentar u boxu za komentare ispod i podjelite sa nama kako ste ga vi doživjeli. Naravno, zanima nas i vaša ocjena ove igre pa ju ne zaboravite ostaviti.

Nekako tiho, bez velike pompe stigla nam je druga ekspanzija hvaljenog Stalker serijala. Stalker Call of Pripyat pokazao nam je još opakiju Zonu, a kako smo se u njoj snašli pročitajte u recenziji.

87 Naša ocjena
  • grafički dojam