Star Trek: Beyond

DOLAZAK PUNOLJETNOSTI

Ponekad je kod ambicioznih projekata potrebno duže vremena da stvari sjednu na svoje mjesto. Star Trek iz 2009. nije imao lagan zadatak reanimirati franšizu za novu generaciju publike, a premda je to na kraju učinio prilično uspješno, bio je to uvodni film s kojim se tek hvatalo zalet prema esenciji Star Treka – istraživanju čudnih novih svjetova. Osobno ne znam što je drugi dio predstavljao, njega bih najradije zaboravio kad bih mogao. Ali treći film nove Star Trek ere vidio sam kao uradak u kojemu su stvari napokon posložene za priliku da to bude najbolji film u serijalu.

Sad, je li najkompletniji Star Trek film do sada? U jednu ruku jest, ali vjerojatno ne u potpunosti svojom zaslugom. Odmah je u startu vidljivo kako Beyond ne nosi uteg prethodnih filmova nego započinje tečno. Odnosi među likovima već su čvrsto definirani njihovim prošlim avanturama te se sada samo produbljuju. Naravno, nije to dubina nekakve melodrame jer je ovo ljetni akcijski blockbuster. Ipak, neke stvari su dirljivo ukomponirane, kao npr. sjećanje na originalnog Spocka, s obzirom da je Leonard Nimoy preminuo prošle godine.

star-trek-beyond (4)

Prethodni filmovi oslobodili su radnju Beyonda od potrebe da se žuri prema zapletu. Istina je da je taj zaplet predvidiv znatno prije nego se dogodi, ali nije ga teško ni predvidjeti na temelju onoga „idemo hrabro ondje gdje nitko drugi ranije nije išao“. To je ona esencija Star Treka koju sam ranije spomenuo, a Beyond je prvi film novije ere koji ju takvom prenosi. Into the Darkness je imao uvodni segment na tragu te ideje, no kasnije je otišao drugim smjerom. Beyond je dakle prva avantura sa svim Star Trek sastojcima.

Beyond je prva moderna avantura sa svim sastojcima Star Treka.

Ovo je također prvi moderni Star Trek kojega nije režirao J. J. Abrams nego Justin Lin, poznat po dugogodišnjem radu na sagi Fast & Furious. Promjena redatelja rezultirala je filmom koji ima više kraćih kadrova i više akcije. Iako to nije posebno spektakularna akcija (Star Wars recimo pobriše pod s njom), nekoliko je scena ipak vrijedno pohvale. To su u prvom redu scene u kojima novi lik, Jaylah, koristi svoje trikove umnožavanja.

star-trek-beyond (3)

Kroz te scene vidi se prepoznatljivi pečat redatelja koji zna napraviti interesantne stvari u limitiranom okviru. Doduše, Lin ponekad izlazi iz okvira predviđenog da bi dostavio „kul faktor“ nekim prizorima, kao što je primjerice ubacivanje glazbe Beastie Boysa koja je u budućnosti „klasika“. Taj dio vjerojatno će izazvati oprečne reakcije, ali meni se svidio jer je njime izbjegnuta generična bitka kakva završnici ovoga filma nije bila potrebna.

Redatelj Fast & Furious filmova povremeno izlazi iz predviđenog Star Trek okvira da bi dostavio “kul faktor” za prizore.

Beyond isto tako ima nove scenariste u odnosu na prošla dva dijela, a za njih bih rekao da su najvećim dijelom odradili izvrstan posao. Svidjelo mi se, primjerice, povezivanje negativca Kralla s Kirkovim strahom od izgubljenosti u svemiru. To je motiv koji zaokruži cijelu priču i na kraju joj daje poantu kojom Kirk napreduje kao lik.

star-trek-beyond (2)

Prigovor na scenarij vrlo je subjektivan, ali ipak mislim da ga vrijedi spomenuti makar i samo za razmišljanje. Činjenica je da trećim dijelom modernog Star Treka franšiza nastavlja kretati u poznatom smjeru. Slikovito rečeno, kad god me netko stariji pita što sam gledao u kinu, reakcija na odgovor je – pa zar to nije prikazivano prije sto godina? Ratovi zvijezda, Nindže kornjače, Spider-Man, Batman, Zvjezdane staze – sve se to gledalo i prije 20-30-40 godina. A onda ja kažem – ali ovo je novo. A onda me pitaju: da, a što je to novo u Star Treku što nije bilo u starima? I onda se zamislim. Paaa, pustili su Beastie Boyse kao glazbu?

Znam da to nije simptomatska situacija samo kod Star Treka, ali to ne mijenja činjenicu kako Beyond ne doprinosi franšizi praktički nikakvim novim idejama. Ili bolje rečeno, ne ide hrabro tamo gdje još nitko nije išao. Jasno je da se popularne stvari moraju izmusti do maksimuma dok god donose profit, ali smatram da uvijek postoji prostor barem za sitne inovacije, ako treba i u spin-off formatu kao što to trenutno radi Star Wars franšiza. Idealistički gledano, reboot serijala trebao bi biti plodno tlo upravo za nove ideje umjesto da taj reboot posluži za prodavanje poznatoga u novom ruhu.

star-trek-beyond (1)

Idealizam po strani, Star Trek: Beyond je ugodan film od kojega dobivate točno ono na što ste naviknuti ako pratite aktualna putovanja ekipe Enterprisea. Prilika da to bude najbolji dio u serijalu ostvarena je polovično. Iako se može reći da je ovo najkompletniji Star Trek do sada, prvi dio ipak bi mnogima mogao ostati u pamćenju kao bolje ostvarenje, čisto zbog elana koji imao kao početak reboota.

Označeno sa: ,

Beyond napokon dostavlja esenciju Star Treka u istraživanju čudnih novih svjetova, a dobrim je dijelom kompletan zahvaljujući činjenici da je ipak treći film u serijalu.

• Jaylah i njezini trikovi