Steam kontroler

KONTROLER KONTROLIRANJA KONTROLA

Steam kontroler dospio je u prodaju još prije nekoliko mjeseci, a iako smo ga nabavili istog trena, recenziju vam donosimo tek sada, kad smo konačno apsorbirali iskustvo korištenja tog vanzemaljskog gamepada. To mu nažalost nije epitet za pohvalu jer vanzemaljsko zapravo označava nešto strano što zahtjeva privikavanje. Polazište toga nepoznatoga temelji se na dvije okrugle površine, osjetljive na dodir, koje simuliraju d-pad tipke i desnu analognu palicu klasičnih kontrolera. Ili mnogo važnije – emuliraju miš i tipkovnicu.

Steam kontroler se vodi idejom da jednim potezom može srediti dvije muhe, odnosno dva problema kontrolera – prvi: da ne rade s PC igrama koje nemaju podršku za kontroler; te drugi: da nose određen limitacije po pitanju brzine i preciznosti pri kontroliranju. Imamo dakle kontroler koji je jednim dijelom praktični gamepad, a drugim dijelom touchpad sa svim svojim prednostima. Na papiru zvuči idilično, no je li to doista spoj iz snova?

TOUCHPAD

Odgovor je – djelomično. Touchpad je doista precizniji način kontroliranja od desne analogne palice – u većini igara. To uglavnom podrazumijeva upravljanje kamerom ili ciljanje. Jednostavno imate više prostora za pomicanje nego na analogu, a na raspolaganju vam je i više modova rada. Primjerice, ako vam je uključen trackball mod, brzim prelaskom palca do ruba touchpada (tzv. swipe gesta) možete okrenuti kameru brže nego kad biste na klasičnom gamepadu držali analognu palicu dok vam se lik ne okrene u željenom smjeru. Možete također namjestiti i količinu ubrzanja za svaki potez te osjetljivost pri pomaku općenito.

steam-controller-1

Problem, međutim, dolazi kada touchpad treba simulirati desnu analognu palicu za nešto drugo osim upravljanja kamerom. Igre u kojima desnim analogom upravljate likom, tzv. twin stick shooteri ili ritmički naslovi, na Steam kontroleru jednostavno djeluju neprirodno. Fali taj osjet ograničenosti analogne palice, jer touchpad ne možete vrtjeti u krug da osjetite gdje su mu rubovi.

Zbog toga je ubačena haptička tehnologija uz koju pod palcem osjetite blagu vibraciju touchpada – sve jače kako se udaljavate od središta istoga. No to rješenje ipak nije pravi odgovor, a mnoge će više frustrirati nego koristiti. Stvar je u tome da je haptička vibracija glasna, čak i kad ju smanjite na najmanju razinu.

Vibracija pomoću haptičke tehnologije je glasna, i to ne kao obična vibracija već kao krckanje ispod touchpada.

Nije to klasični zvuk vibracije nego bliže nekakvom krckanju koje vas ometa za vrijeme igranja. Nažalost, zna biti toliko glasno da to čujete i kad držite slušalice na ušima. Glasni su i „klikabilni“ dijelovi touchpada. Posebice se to čuje kod lijevoga, koji simulira d-pad tipke. Osjet klika inače je dosta dobar, ali glasnoća je bliže pritisku na tipku mehaničke tipkovnice negoli kliku na mišu.

KLASIČNE (I NOVE) TIPKE

Zanemarimo li velike okrugle touchpade, Steam kontroler je u suštini kontroler kao i svaki drugi. Tu je (bogu hvala) jedna analogna palica, šest raspoloživih tipki na prednjoj strani, dvije tipke i dva triggera na gornjoj strani, te nešto novo – dvije pozadinske tipke. Analogna palica je mrvicu sitnija nego na ostalim kontrolerima, ali je izvrsne kvalitete. Kao i na Xbox One kontroleru, rub joj je obložen mrežastom gumom tako da nisam iskusio nikakvo sklizanje prsta kad je pri rubu, što mi se često događa na DualShock 4 kontroleru.

Poznate XYAB tipke također su barem 20% manje od uobičajenih, što je nezgodno za igre koje od vas traže da ih koristite u kombinacijama. Tabačine ili akcijske igre poput Devil May Cryja ne funkcioniraju najbolje s takvim tipkama. Uostalom, tipke su nevjerojatno klimave te ih pod prstom možete pomicati. To, naravno, nije dodatna kontrolna opcija nego samo loša kvaliteta izrade koja pridonosi glasnoći kontrolera. Dovoljno je da samo pređete palcem preko tipki i odmah čujete koliko su klimave.

steam-controller-4

Gornje L1/LB-R1/RB tipke postavljene su u zakrivljen položaj prema naprijed. Nije da vam se kažiprsti ukoče od toga, ali sigurno ih niste navikli držati ukoso. Ne ide im u prilog ni to što nemaju nikakav hod nego samo klik, po uzoru na Xbox kontrolere. Ako do sada niste obraćali pažnju na glasnoću kontrolera, nakon ovih tipki dolazi spoznaja da je ovo prilično glasan kontroler. I Xbox kontroleri imaju klik na ovim tipkama, ali ovaj Steamov je duplo glasniji po tom pitanju.

Triggeri imaju relativno kratak hod što ne daje pravi osjećaj kontrole kod racing igara. Nisu osjetljivi kao oni na DualShocku 4, ali na kraju pritiska imaju klik – koji se čuje, ne koliko druge tipke, ali se svejedno čuje. Doduše, klik nije besmislen pa ga možete iskoristiti kao dodatnu kontrolu. Možete primjerice namjestiti zasebnu akciju kad trigger stisnete do kraja, a zasebnu dok ga pritišćete.

Dvije dodatne tipke na stražnjoj, unutarnjoj strani kontrolera oslobađaju desni palac razdvajanjem interakcije i kontroliranja kamere.

Novitet Steam kontrolera su dvije tipke na stražnjem dijelu koje se pritišću prstenjakom i malim prstom. Ideja iza uvođenja tih tipki jest oslobađanje desnog palca kojim upravljate na touchpadu i stišćete XYAB tipke. Zaposlenost palca na te dvije fronte je problem kod igara u kojima morate upravljati kamerom te koristiti jednu od tipki za interakciju s okolišem. Tipke na stražnjem dijelu su stoga odličan koncept za koji se nadam da će postati dio budućih gamepada iz Sonyja i Microsofta. Doduše, treba reći kako te tipke imaju pravu namjenu jedino kad ih se pritišće – uz neizostavni klik; dok držanje istih stvara napor za ruku, kao da čvrsto držite gamepad u strahu da bi vam mogao ispasti.

ERGONOMIJA I POLOŽAJ TIPKI

Steam kontroler je prilično robusan. Teži je i od DualShocka i Xbox kontrolera, a oblikom je neobično udubljen. Dok na ostalim kontrolerima palac nikada ne savijate više od 45% stupnjeva, na Steam kontroleru za donji d-pad i donji rub desnog touchpada palac savijate pod pravim kutom, za što definitivno treba dosta navikavanja.

steam-controller-3

Ako pokušate izbjeći to savijanje tako da uhvatite kontroler malo niže, onda se suočavate s problemom da ne leži najbolje u rukama. To nije slučaj ni kad ga stavite u položaj kako vam najbolje sjeda u dlan, jer vam tada palac ode izvan touchpada. Možda pomaže ako imate manje ruke, ali isto tako još više odmaže ako imate veće, s obzirom da su moje bliže skupini manjih, a svejedno nemam ugodu držanja kontrolera.

Osobno mi nedostaje i feedback kontrolera u obliku vibracije. Haptička vibracija taj posao odrađuje tek djelomično. Vibracija na touchpadu ne daje povratnu informaciju onoga što se događa u igri, a vibracija vezana uz lijevu analognu palicu je zgodna stvar, ali ne može nadomjestiti klasičnu rumble funkciju. Stoga je čudno igrati racing igre s kontrolerom koji nema nikakav feedback na kontakt vozila u igri.

KAKO FUNKCIONIRA

Kontroler je primarno bežičan, premda se može spojiti i USB kabelom (koji ne dolazi u pakiranju). Kao bežični kontroler funkcionira besprijekorno – domet signala je odličan, a trajnost baterije izvrsna. Kontroler funkcionira i na udaljenosti od pet metara, ne bilježi nikakve smetnje ni kada su između njega i USB priključka drugi objekti. Ne morate čak ni držati kontroler prema smjeru računala. Koriste se dvije AA baterije, trajnost ovisi o njima, no Duracellove koje stižu u paketu s kontrolerom traju više od pedesetak sati igranja.

Iako se kontroler ne može fizički podešavati, softverski je s njim moguće napraviti što god vam padne na um.

Iako se kontroler ne može fizički podešavati, softverski je s njim moguće napraviti što god vam padne na um. Od već spomenutih opcija definiranja akceleracije, preko žiroskopskih kontrola, do autofirea i sličnih stvari, Steam kontroler je raj za one koji vole prčkati po opcijama. Sve te podešene kontrole možete spremiti, a ako vam se ne da samostalno slagati sheme imate službene i korisničke postavke. Službene slažu sami developeri, no takve su dostupne samo za aktualne, ne i starije igre.

steam-controller-6

Običnom korisniku toliko podešavanja ipak bi moglo biti previše jer se prvo mora upoznati s kontrolama igre da bi mogao shvatiti kako funkcionira kontrolna shema gamepada i je li ona uopće po njegovoj volji. Iako se uz malo truda svaka igra može podesiti da bude savršeno igriva ovim kontrolerom, mnogi bi igrači više vremena mogli provesti prčkajući po kontrolama nego uživajući u samoj igri.

Kamen spoticanja je i to što kontroler radi isključivo u Big Picture modu Steama. Oni koji su već koristili taj mod znaju da nije praktičan za multitasking, a i zbunjujuć je za neke osnovne radnje. Primjerice, nikako nisam mogao pronaći opciju dodavanja igara koje nisu na Steamu. Uvjeren sam kako ta opcija mora postojati i u Big Picture modu, ali ju nikako nisam uspio naći. Nekome tko uopće ne zna da takva opcija postoji, igranje preko Steam kontrolera još je i teže. Naime, ovaj kontroler radi samo s igrama koje pokrenete iz Steama. Tek tada dobivate opciju definiranja kontrola, ali u nekim igrama ni to ne funkcionira. U drugima se sami morate snalaziti sa štimanjem kontrola jer neke ne igre podržavaju kontroler i miš u kombinaciji, i sl.

ZA KOJE IGRE JE DOBAR?

Gotovo paradoksalno, Steam kontroler je dobar za igre koje nisu dobre za kontroler. To su strateški naslovi, menadžerske i tajkunske igre, MOBA naslovi, izometrijski hack’n’slash RPG-ovi, PNC avanture i tome slično. Sposoban je i za neke manje zahtjevne MMO igre, a dobro se drži u pucačinama iz prvog i trećeg lica. Naravno, nije bolji od korištenja miša i tipkovnice, ali ako želite zaleći na drugom kraju sobe i uživati u takvim igrama, onda im je solidna alternativa.

steam-controller-5

Kontroler definitivno nije stvoren za tabačine i sportske simulacije. Racing igre moguće je igrati, ali zbog triggera nisu naročito ugodne. Žanr akcijskih avantura također je upitno iskustvo s ovim kontrolerom jer mu tipke nisu dovoljno velike i mekane da bi omogućile izvođenje brzih akcija.

TREBA LI ISPARITI IZ PRODAJE?

Steam kontroler je trenutno od koristi samo maloj niši igrača koji su odani PC platformi i njezinim specifičnim žanrovima, ali bi u isto vrijeme htjeli imati pogodnost konzola. Za ono što taj kontroler radi najbolje, nikada zapravo nije bilo nekog velikog interesa. Uostalom, i s drugim kontrolerima si uz malo muke možete emulirati miš i tipkovnicu koristeći programe kao što su JoyToKey ili AntiMicro.

Ipak, Valve je pored svih mana i prigovora odlučio isprobati nešto novo, i to treba cijeniti. Pogotovo jer su u nekim aspektima, poput stražnjih tipki, sa Steam kontrolerom napravili koristan pomak. Pitanje je samo treba li vam kontroler koji nije najbolje zaokružen, kad na PC-u možete koristiti kvalitetnije gamepade s konzola. I to one na koje vam ne treba toliko vremena za navikavanje.

Označeno sa:

Zgodan koncept kontrolera koji rješava dio ograničenja poznatih gamepada, ali pritom i sam ostaje limitiran svojim dizajnerskim manama i manjkavostima.

65 Naša ocjena