Stronghold Crusader 2

Renato Pedišić

Stronghold serijal nam se vratio nakon dugih dvanaest godina. Uh, kako bi bilo lijepo da je ta tvrdnja istinita, ali ne, Stronghold nam se vratio nakon samo tri godine i nakon tri katastrofalna nastavka radi kojih bismo svi voljeli jednu brzu lobotomiju.

Ipak, Crusader 2 je već u startu najavljivan kao igra koja će donijeti promjenu u serijal i to promjenu na staro, odnosno na bolje. Cijela igra izrađivana je s jednom mišlju na pameti – zadovoljiti vjerne fanove serijala koji od njega nisu odustali unatoč svim nedaćama koje su ga pratile. U kolikoj je mjeri ta ideja ostvarena diskutabilno je, ali s ovom recenzijom dobit ćete zaokruženi dojam o igri pa sami možete odlučiti je li baš ovo onaj Stronghold koji ste toliko dugo čekali.

Da malo obrnem standardni poredak priče, odmah na početku ću vam odgovoriti isplati li se, čisto po principu uloženo-dobiveno, nabaviti Stronghold Crusader 2?

Pa, iako se mnoštvo igrača po Steamu žali na nekima ipak previsoku cijenu od 35 eura, rekao bih da ovaj naslov količinom sadržaja kupovinu čini opravdanom. Naime, uz tri trening kampanje, šest skirmish kampanja, mogućnost stvaranja vlastitih singleplayer mečeva, uvijek zarazni sandbox mod te iznenađujuće aktivan multiplayer, u Stronghold Crusaderu 2 zaista imate što raditi pedeset, ako ne i mnogo više sati.

Pri tom valja napomenuti kako je igra itekako izazovna, da ne kažem teška jer je neprijateljski AI itekako inteligentan. Primjerice, vaš kleti arapski dušman nikada neće slati jednaku količinu vojske kroz cijeli meč, već će se brojnost vojnika i opreme pri svakom napadu znatno povećavati čineći obranu dvorca iznimno zahtjevnim zadatkom, a pripremu protunapada gotovo nemogućom misijom.

Ovakav tempo će učiniti da jedna skirmish misija potraje i preko tri sata (kao u stare dobre dane), ali pri tom neće postati dosadna, već naprotiv itekako dinamična i zanimljiva. Nažalost te su misije za razliku od onih kampanjskih nepovezane pričom pa će izostati ona standardna motivacija koja vas tjera da se uopće upustite u još jednu višesatnu avanturu vođenja Svetog rata.

S druge strane ako vas Stronghold Crusader 2 vuče na igru čisto radi gameplaya, u tim ćete skirmish mečevima vrlo rado potrošiti sve svoje slobodno vrijeme, a jednom kada ih uspijete sve kompletirati uvijek vas čeka multiplayer sličnog koncepta na stvarno velikom broju raznolikih mapa s izazovom različite težine, ovisno o vještini protivnika.

Sadržaja u Stronghold Crusaderu 2, vidjeli smo, ne fali – no, što je s kvalitetom istoga? Pa, mora se prije svega napomenuti kako je sam fokus igre dosta drugačiji od onoga kakav je imao originalni Crusader.

Naime, dok je prije postojao svojevrsni balans između ekonomskog i vojnog dijela igre, sada je sva pozornost prebačena na gomilanje što razornije vojne sile koja će biti sposobna obraniti dvorac i napadati neprijatelja.

Ekonomski dio pri tom nije izbačen, ali je vidno reduciran – ne po količini poslova koje morate voditi, već po njihovoj smislenosti i isplativosti. Dok ste u prvom Crusaderu morali pažljivo vagati između različitih tipova zgrada koje planirate izgraditi, gledati na što veću iskoristivost dostupnih resursa i slično, sada možete nabiti tri šumarske postaje (koje su neugodno veće po površini), dva kamenoloma i dva voćnjaka te samo čekati da skupite dovoljno resursa koji će vam omogućiti izgradnju tržnice koja će omogućiti dotok zlata, a shodno s time i unajmljivanja horde plaćenika.

A tu dolazimo do najvećeg problema koji sam zamijetio, a demonstrirat ću ga upravo na primjeru izgradnje tržnice. Tržnica je kao što svi znamo nešto bez čega jednostavno u Stronghold serijalu ne možete – uvijek će vam faliti ili zlata ili nekog ključnog resursa kojeg planirate kupiti. Ovdje tržnicu možete graditi tek u poodmaklom stadiju igre, odnosno kad napokon namaknete tih 500 zlatnika i 100 komada drveta. No, to nije sve jer tržnica nije jedina pogođena ovim previsokim cijenama za izgradnju svega. Jedan stupić obrambenog zida sada košta 7 blokova kamena (ako se dobro sjećam prije je trebao samo jedan kamen), popravak građevina u pravilu košta kao i izgradnja novih, crkvu nemojte ni graditi jer osim što je skupa i zahtjeva tone kamena trebat ćete graditi i posebne svjećarske radione jer, eto u Srednjem vijeku na Bliskom istoku jednostavno NISU MOGLI držati misu bez svijeća. Koji vrag? I da, znam, svjećari su uvedeni još davno prije u serijal, ali morate priznati da ni tada nisu imali smisla.

Smisla nema ni to što je FireFly na sva zvona najavio uvođenje novih jedinica, nove napadačke opreme, novih napada i kretnji za pojedine jedinice, novih vrsta građevna, a potiho je uklonio neke posebno nam mile stvari iz prošlosti serijala. Gdje su tunelari, gdje su ljestve za penjanje uza zidove, gdje je ekipa koja radi ratne mašine, gdje su opkopi oko dvorca, gdje su sarkastična ozvučena dobacivanja seljaka kada kliknete na njih, gdje zabavne stvarčice poput vješala i kolca, gdje je ta atmosfera koju je Stronghold nekada imao?

Nekako mi se čini da je u pokušaju da serijal povrati na staze stare slave FireFly jednostavno zaboravio što je ovu igru činilo zabavnom, ali mora im se priznati da su sada na tragu više nego što su to bili s ijednim nastavkom do sad. Možemo se samo nadati da će se Stronghold Crusader 2 prodati u dovoljnom broju primjeraka da se isplati eventualni nastavak, ali da će njegovi tvorci odraditi svoju lektiru i pročitati kritike fanova koji su nekim očitim nedostatcima itekako nezadovoljni.

Ono što je još novo u Crusaderu 2 je vizualni engine iza cijele stvari, odnosno igra se više ne izrađuje u onom dvodimenzionalnom, već novom trodimenzionalnom pokretaču. I da, pogodili ste, stvari nisu nešto pretjerano dobre ni na ovom frontu. Igra je kratko i jasno rečeno – ružna. Nema ama baš ništa što je vizualno privlačno na njoj – teksture su mutne i razvučene, boje nemaju sjaja, objekti kao da su rađeni od plastelina, a od užasno loših animacija preko kojih vam protivnici i saveznici šalju poruke povraćat će vam se. Nasreću, toga nema previše, a onu uvodnu pri paljenju igre, čije rečenice krasi tako krasno generičan font, hvala Bogu možete preskočiti.

Pozitivna stvar loše grafike je dosta dobar frame rate čak i na slabijim računalima, ali i to pada u vodu kada dođe do žešćeg okršaja u kojemu sudjeluje par stotina jedinica. Tehnički, igru možete zaigrati na lošijem računalu pri minimalnim postavkama, ali definitivno nije preporučeno jer su velike i tehnički zahtjevne borbe vrlo česte pa ćete opet gledati slideshow.

Mislili ste da smo s manama Crusadera 2 stali te da ćemo prestati šibati ovoga mrtvog konja? Ehehe grdno ste se prevarili prijatelji – pa nismo bugove ni slovcem spomenuli, a trebamo, itekako trebamo.

Ja sam takav da nekad progledam igri kroz prste – ok, bug-dva, što ćemo sad, neću ih ni spominjati ako ne sakate iskustvo igranja. Ovoga puta ne radi se samo o bugu-dva, već o moru, oceanu bugova koji svi do jednoga sakate uživanje u igri.

Prije svega imamo taj krasan bug da ponekad ne možete iz prve označiti objekt na koji klikćete. Bez obzira koliko se trudite. Onda odjednom proradi. Pa opet ne. Pa bacite miš u zid i psujete sve odreda razvojnom studiju. Onda na istu foru imate bug kada jednostavno ne možete postaviti objekt na polje. Razlog? Nema ga, jednostavno ne možete. Zarotirate li pak kartu onda ćete moći. Zašto? Ne znam. Zna li FireFly? Vjerojatno ne.

Nevidljivi neprijatelji? Ne brinite ekipa, imamo i toga! Dakle, neprijateljske jedinice će jednostavno otplesati valcer do vaših zidina, tucati ono precijenjeno kamenje dan i noć, a vaši strijelci pijanice neće ni oko baciti na njih. Onda morate dovesti ekipu s mačevima da ih krvoločno potamani, to jest, ako ih uopće uspijete označiti zbog prije navedenog buga.

Onda su tu i neposlušni vojnici, vojnici koji se vraćaju u bazu, nasumični grafički bugovi, nasumična rušenja igre, problemi s pathfindingom i ako možete zamisliti još kakav bug – Stronghold Crusader 2 ga vjerojatno ima. Zato, u ovome stanju, ne nabavljajte igru. Jednostavno nemojte. Igra će za mjesec dana sigurno biti trideset tisuća puta bolji naslov nego što je sada, samo ako date vremena developeru da popravi mane koje je ipak trebao popraviti prije izlaska igre na tržište.

Povijest nas uči da je dvije godine dug Drugi križarski rat završio potpunim neuspjehom za europske napadače. Potpunim neuspjehom ipak nije završio Stronghold Crusader 2, ali stanje u kojemu se igra trenutno nalazi i sve što ima za ponuditi igračima sigurno ne možemo nazvati briljantnim uspjehom.

Pravi fanovi serijala sigurno će naći ponešto za sebe, pogotovo u količini sadržaja koju igra pruža, ali kvalitetom istoga nitko ne može biti u potpunosti zadovoljan. Čak sam uvjeren kako ni sam proizvođač nije zadovoljan igrom koju su isporučili, ali valjda je zov novca i pritisak rokova bio jači.

Možda Stronghold Crusader 3 bude bolja igra i tome se iskreno nadam, ali dvojku biste trebali nabaviti jedino ako ste stvarno zagriženi fanovi serijala, ili jednostavno ginete za strategijom bilo kakve vrste. Ipak, s novim Civilizationom iza ugla, razloge za nabaviti novi Stronghold pomalo je teško pronaći.

Stronghold serijal se vratio na Bliski istok i vrlo odlučno pokušao vratiti davno izgubljenu slavu. Pokušali smo saznati je li u tome uspio te ima li uopće nade za svjetlu budućnost serijala.

58 Naša ocjena
  • Količina sadržaja