Super Mario 3D Land

Igor Belan

Siguran sam da ova recenzija neće biti interesantna većem broju domaćih gamera, čisto jer Nintendo nije osobito popularan u našim krajevima, a upravo zbog toga osjećam da je bitno objasniti vam odmah u startu kako je Super Mario 3D Land jedna od najznačajnijih igara 2011. godine. A uz to je i jedna od najboljih. No budući da ćemo izjavu da je jedna od najboljih objašnjavati kroz cijeli tekst u nastavku, vratimo se nakratko na ono zašto je toliko značajna.

3DS je imao dug i težak period na tržištu od svog izlaska u ožujku do mjeseca studenog prošle godine. Period u kojem je Nintendo zbog nesretne konzole zabilježio velike gubitke i u kojem ljudi jednostavno nisu padali na šarm trodimenzionalnih slika 3DS-ova ekrana. Razlozi za to su mnogi. Od manjka kvalitetnih naslova, preko visoke cijene i nedostatka online mogućnosti pa čak i do skepticizma određenih ljudi oko 3D efekta koji se često (krivo) percipira štetnim. Nintendu propast 3DS-a nije bila opcija, pa su na uštrb aljkave prezentacije nove generacije svoje kućne konzole na E3 sajmu i manjka aktivnije first-party podrške za aktualan im Wii, tijekom godine gotovo sve snage uložili u napredak 3DS-a.

Pametnim marketingom određeni “3D skeptici” počeli su vjerovati u prednost ovakvog vizualnog doživljaja, a partnerstvom s mnogim razvojnim timovima treće strane obećali su učiniti 3DS-ovu ponudu igara vrlo zanimljivom. U međuvremenu izbacili su eShop, 3DS-ovu online trgovinu, te ga iz tjedna u tjedan činili sve bogatijim i interasantnijim, zatim je došao i veliki pad cijene konzole i logično – prodaja je porasla.

No da bi cijeli taj paket promjena stvorenih da generiraju dobru prodaju i omoguće uspješnost konzole u budućnosti bio potpun – trebali su pomoć jednog talijanskog vodoinstalatera. I upravo zato je Super Mario 3D Land značajan. Gledajte na njega kao posljednji stup oporavka od lošeg launcha nakon kojega kreće normalan život 3DS konzole. No da bi taj plan uspio, igra mora biti dobra, dapače – odlična. A Nintendo je toga bio svjestan.

Mario je tijekom svog dugog života zaigrao mnoge uloge. Bio je tenisač, igrao je nogomet i vozio kartinge, no kao junak svojih platformera uvijek se najbolje snalazio. Super Mario platformeri uvijek se cijene zbog savršenih mehanika kretanja i skakanja, neki bi skraćeno rekli “platformanja”, koje su tijekom svih ovih godina postupno nadograđivane i poboljšavane. Super Mario 3D Land djeluje u gotovo svakom svom aspektu kao igra koja skuplja svo do sad stečeno znanje o produkciji Mario igara na hrpu i prezentira ga na krasan način u tri dimenzije.

Kroz osam svijetova sa po šest levela, susret ćete level dizajn koji posuđuje elemente iz svih prijašnjih Mario igara, ali ima i svoj distinktan osjećaj prepoznatljiv po fokusu na 3D doživljaj, koji jasno daje do znanja na što su Nintendovi dizajneri ciljali s ovom igrom. Sasvim je jasno da ovo nije primjerice nastavak Mario Galaxya, a ni Maria 64. Ovo je 3D Mario platformer za prijenosnu konzolu i s time na umu je dizajniran. Kameru je tijekom igre moguće malo potjerati naprijed ili nazad putem donjeg ekrana, ali tu mogućnost rijetko ćete koristiti jer se sama pomiče gotovo savršeno, uvijek pokušavajući pritom dati fokus na nešto što dobro izgleda u 3D-u.

Prelazeći igru susrest ćete se s mnogim već viđenim i rijetkim novim negativcima koje će trebati zgaziti, udariti Tanooki repom, spržiti vatrenom kuglom ili prodrmati bumerangom. Tanooki suit ilitiga rakun-odijelo koje dopušta da si usporite slobodan pad i udarite neprijelje repom svojevrsni je lajtmotiv igre, pa će i mnogi neprijatelji, što uključuje i one velike crne metke, ponekad biti naoružani istim repom. Čak i oni veliki kameni blokovi koji se pokušavaju prevaliti na vas imaju rep kao modni detalj, ali i ubojito oružje.

Bumerang je glavna novost ovdje, a iako je zabavan dodatak i dobro funkcionira, ne može se reći da je super-inovativan. Baš poput vatrenih kugli, bumerang se baca pravocrtno, a za razliku od njih ne zaustavlja se kada pogodi nešto već i pri povratku u Mariove ruke može pokupiti kojeg neprijatelja ili pak kakav novčić.

Nintendo je 3D Landom održao lekciju drugim developerima o iskorištavanju 3D efekata na 3DS-u. Nekoliko genijalno dizajniranih soba u pojedinim levelima koristi 3D na vrlo kreativan način, tako da je samo s upaljenim 3D-om u potpunosti jasno gdje se određeni blokovi nalaze u prostoru i kako treba skočiti na njih kako bi se pokupio vrijedan novčić. Takvih je soba doduše premalo, no 3D je i dalje vrlo bitan element jer pomaže stvoriti vizualno impresivan doživljaj dok se kamera postavlja na način da istakne kako neki dio levela ide prema ekranu.

Svaki level sadrži tri posebna Star Coinsa obično skrivena na teško vidljivim lokacijama što potiče na istraživanje. S druge strane štoperica broji vaše vrijeme kroz level i nagrađuje brzinu prelaska. Takav pristup daje dobar povod za ponovni prelazak levela, ako ne zbog sakupljanja Star Coinsa potrebnih za otključavanje novih levela, onda zbog obaranja vlastite brzine prelaska. Dobro je to smišljen sistem, ali ne i tako dobro izveden. Naime, kroz prvih osam svjetova Star Coinsi nalaze se na prilično očitim lokacijama i već prvim prelaskom svakog levela lako je skupiti minimalno dva, ako ne i sva tri. Zbog toga možda nikad ne dođete do situacije gdje vam nedostaje pokoji Star Coin za otključavanje novog levela, a to se ne bi smjelo desiti, jer umanjuje izazov i potrebu za potpunim istraživanjem levela.

Osim toga, dodatne živote je vrlo lako dobiti zbog čega ćete rijetko osjetiti poriv da usporite i razmislite prije sljedećeg skoka jer s 30 života u inventaru – koga briga ako izgubite još jedan. I dalje je zabavno prelaziti dobro dizajnirane levele, ali zbog ovoga često fali stvarnog izazova dok to činite.

Tek u sedmom i pogotovo u osmom svijetu igra postane mnogo izazovnija – životi se počnu češće gubiti i javlja se potreba za njihovim čuvanjem, a epski zadnji level s borbom protiv Bowsera i neočekivanim finalom brilijantno je konstruiran i predstavlja sve ono što ljubitelji Maria žele vidjeti u jednoj ovakvoj igri. Šteta je jedino što takvih momenata kroz igru nema više.

Manjak izazova popravaljaju posebni leveli koje otključavate prelaskom igre. A iako kad to napišem ovako zvuči kao da je riječ o svega par dodatnih, malo težih levela, to je daleko od istine. Riječ je naime o još osam svijetova s levelima koji podsjećaju na iste levele iz glavne priče, ali su toliko izmjenjeni da to nećete ni primijetiti. Baš kada pomislite da je igra bila prekratka i prelaka, posebni leveli (Special Levels) poduplaju joj trajnost, daju vam mogućnost da zaigrate s Lugijem, dodaju neke nove smetnje u levele i promjene vam prvotno mišljenje u potpunosti.

Nema sumnje da je 3D Land izvrstan platformer, no mora se reći da ne djeluje svježe poput Galaxya niti uvodi ništa novo poput primjerice Sunshinea. Ovo je Mario platformer koji igra na sigurno, a to mu je možda i najveća zamjerka. 3D Land se vratio u prošlost, posudio iz nje zastavu na kraju levela i par 2D dionica, a zatim otputovao u budućnost i posudio nekoliko modernih 3D elemenata i ponešto glazbe iz novijih Mario igara. Rezultat? Vrlo zabavan platformer koji služi kao svojevrsna oda svim Mario igrama ikada; povremeno prelagan, često brilijantan i vizualno impresivan, ali i jedan koji kao da je zaboravio na važnost inovacija.

Kao jedan toliko bitan naslov za 3DS konzolu, ispunio je svoju svrhu savršeno. Bez previše riskiranja, ponudio je sve ono što nas oduvijek dobro zabavlja i što se u konačnici uvijek dobro prodaje. Ako volite platformere ovo nije nešto što želite zaobići.

FORUM: Nintendo 3DS podforum

Igra nakon koje je Nintendo 3DS živnuo i pokazao cijelom svijetu da handheld tržište nije ni blizu smrti.

• 3D efekti u službi gameplaya
  • special levels
  • manjak izazova u početku
  • igranje na sigurno

Igor Belan

Već 18 godina vodi ovaj portal ravno u propast. Vrijeme provodi u VR-u, kupuje igre iz hira, cijeni stari Nintendo i PC avanture Tima Schafera, ali zapravo iz gušta igra samo Quake Live. E i one dinosaure.