The Division

DOBROVOLJNI VOJNI ROK

Zahvaljujući Ubisoftovoj želji spajanja singleplayera i multiplayera u jedno iskustvo, Tom Clancy’s The Division slabije informiranoj publici vjerojatno nije sasvim jasna igra. Stoga je za razumijevanje ove recenzije važno razjasniti neke osnovne stvari o samoj igri, pa ako tu osnovu već poznajete slobodno preskočite sljedeći paragraf.

Dakle, The Division je igra za koju vam treba internetska veza tijekom igranja. Ne morate ju igrati s drugim igračima, ali možete se povezati s njima kooperativno, u grupu do četvero članova. Borbe među igračima, odnosno PvP sadržaji, odvijaju se u zasebnoj Dark Zoni koja nije dio glavne kampanje. Kompletnu igru možete odigrati i sami, ali u PvP-u sami najčešće nemate šanse. U kooperativnom modu nema natjecanja jer se sve dijeli, svaki igrač dobiva svoje nagrade i svi u grupi dobivaju iskustvo za svaku akciju. Težina igre igra prilagođava se ovisno o broju igrača u grupi i njihovom levelu.

Sad kad je to riješeno, idemo na kritiku igre.

The Division je onaj tip igre koju igrate duže nego biste to trebali, a ni sami ne znate zašto je to tako. Kao da je nekom čudnom matematikom dizajnirana da vas drži zaraženim i nakon što iz nje iscijedite sve što ste mogli. Glavni preduvjet za to je da od igre ne tražite ništa smisleno. Jer priča je zanemarivo dosadna, a gameplay nema čvrste poveznice sa stvarnošću. Sve dok vam to ne predstavlja problem, The Division je vrsta zabave uz koju mozak puštate na pašu.

Radnja igre smještena je u New York kojega je poharao smrtonosni virus nepoznatog porijekla. Vojska je zakazala, ulicama su zavladale bande, a jedina šansa za povratak pravde i reda jesu probuđeni tajni agenti Divisiona. To je pješadijska vojska bez tenkova, aviona i bilo kakve druge teške artiljerije, ali je svejedno zadnja linija obrane za Ameriku. Ako ništa – imaju neograničene količine streljiva i prvi će istražiti veliku zavjeru iza lansiranog virusa koji se prenosi novčanicama.

the-division-pc-screenshot-1-1030x580

Ruku na srce, nije to najbistrija priča koju ćete čuti. Čak je i Freedom Fighters iz 2003. (na koji me ova igra neodoljivo podsjeća) imao uvjerljiviju radnju, a to je još bio vrlo površan SF. U svakom slučaju, imao je daleko bolje i zanimljivije likove jer se ne sjećam kad sam zadnji put vidio ovako prazne čahure od likova kakve Division ima. I tu pritom još ne mislim na nijemog glavnog lika, jer njega uopće nisam doživio kao lika. Vi ste samo agent, a ono što se zapravo događa u igri nije vaša priča. Vi ste praktički promatrač u njoj.

Vi niste glavni lik ove priče niti je to priča vašeg lika. Vi igrate s promatračem priče.

Je li to uopće i bitno? Pa rekao bih da baš i nije. Ne vjerujem da je itko od Divisiona očekivao neku duboku priču o apokalipsi. Igra otvorenog svijeta s fokusom na kooperativni multiplayer – teško da zvuči kao podloga za narativnu izvrsnost kakvu ima tematski slični The Last of Us, ili pak fenomenalni film Children of Men. The Division je jednostavno igra u kojoj se prvo puca, a tek onda postavlja pitanja, samo što ste tada pobili sve oko sebe pa onda nemate od koga dobiti odgovore.

Tanku priču ne uzimam kao minus iz razloga što vam igra u multiplayeru daje priliku da proživite neke svoje dogodovštine koje ćete zapamtiti prije nego imena totalno nebitnih likova u kampanji. Primjerice, boss bitke u multiplayeru znaju biti intenzivne jer zahtijevaju razradu taktike, pa ako jedan igrač ne radi što bi trebao tada će to vjerojatno osjetiti čitav tim. Prvi ulazak u PvP područje, takozvanu Dark Zonu je isto tako trenutak za pamćenje, kao i uspješno iznošenje vrijednih predmeta iz te zone. Kad imate te specifične događaje onda vas ne smeta toliko što sa NPC-jevima u glavnoj kampanji niste povezani ili što vas uopće ne dira pitanje kako je nastao smrtonosni virus.

the-division-pc-screenshot-2-1030x580

Soliranje je u Divisionu najvećim dijelom moguće, no napredak je tada ponešto sporiji i definitivno morate igrati i sporedne misije koje nemaju nikakve veze s glavnom radnjom. U Dark Zoni samostalno nemate šanse preživjeti, osim u slučaju da vam se posreći. Koncept je takav da vam igrači mogu ukrasti predmete ako vas eliminiraju, a vi im morate odati svoju lokaciju na mapi jer osvojene predmete iz Dark Zone možete iznijeti jedino helikopterom kojega čekate minutu i pol. Međutim, Dark Zona je izuzev tih prenosivih predmeta u suštini odvojena komponenta Divisiona jer ima zaseban sustav napredovanja kroz rankove i nema klasične misije. U njoj se samo očituje vječna žeđ za napredovanjem koja je pokretački motiv ove igre.

Soliranje u Divisionu je najvećim dijelom moguće, ali tada se napreduje sporije, a igra nepotrebno odugovlači.

Kroz 30 sati glavne kampanje nadograđujete tri krila svoje baze – medicinski, sigurnosni i tehnološki odjel, a time svom liku otključavate vještine, modifikacije, pasivne bonuse i zasebne pogodnosti, tj. perkove. Na temelju njih možete profilirati klasu svog lika, nešto u stilu supporta, healera, tanka i sl., ali do maksimalnog 30. levela svi su igrači obično zaokruženi šarolikim vještinama. Tek nakon dovršetka igre traži se slaganje najboljih kombinacija uz pomoć opreme. U tu svrhu modificirate oružja, rekalibrirate bonuse na opremi i sl.

the-division-pc-screenshot-7-1030x580

Prostora za razvoj lika svakako ima pa na prvi pogled ne smeta to što je Division repetitivan do bola. Misije pokušavaju biti raznovrsne kroz šarolike lokacije i zadaće na njima, ali sve se uglavnom svede na isto napucavanje i to onda ponavljate u svakoj regiji na mapi. Zarazu grindanjem drži vam ona nasumičnost kojom možete dobiti pušku sa šest posto šanse da vam predzadnji metak napravi devedeset posto šanse za +66 štete. Ali to u Divisionu zapravo ne funkcionira kao u Borderlandsu, Diablu i sličnim grinding igrama.

Stvar je u tome da u jednom trenutku shvatite kako ste blesavi što se veselite običnoj statistici jer nijedno oružje niti jedna vještina u Divisionu ne mijenja vaš stil igranja. U praksi bi trebalo, ali kao što sam već rekao, tijekom prvih trideset sati nitko se ne profilira samo u jednu klasu, svi eksperimentiraju dok ne dođu do onoga što bi trebalo predstavljati endgame sadržaj, a onda se ispostavi da u njemu nema ništa posebno novo ni drugačije. Barem za sada, prije ekspanzija.

Specijaliziranje po klasama ne potiče se prije 30. levela nego tek kad vam Division ponudi sve što je imao za ponuditi.

Izazov koji vam igra daje u ponavljanju već prijeđenih misija svodi se tek na neprijatelje s više energije. Kad im oduzmete to, još uvijek se suočavate s jednako blentavim protivnicima koji će izaći na otvoreno samo da odrade svoj zadatak. Primjerice, ako napadaju neke zalihe koje vi štitite, neće ih napadati iz zaklona već će mirno pucati u krugu, taman tako da ih snajperom možete poskidati bez ikakvih problema.

the-division-pc-screenshot-6-1030x580

Problem loše umjetne inteligencije je u tome što bi ona trebala poticati timski rad, ali to ne radi na pravi način. Rezultat je stoga takav da je i samo napucavanje ponavljajuće. A radi se tu o dosta ugodnom modelu napucavanja. Oružja djeluju moćno (zvuk im je još moćniji), a sustav zaklona također je skroz solidan. Pa ako se već poradilo na tome da igra ima kvalitetan temelj, uz malo raznovrsnosti i nepredvidivosti za neprijateljski AI moglo se postići i to da taj temelj gameplaya ne padne u istu repeticiju kao i sve ostalo.

No, jednom kad vidite kako Division izgleda u punom sjaju, bude vam kamo je otišao sav trud koji nije uključivao programiranje naprednijeg ponašanja NPC-jeva. Kaotične ulice New Yorka izgledaju izvrsno, ponajprije zbog efekata čestica, dima, dinamičnog snijega itd. Možda čak i važnije od toga, izgledaju dosta autentično; odnosno „američki“ na način kako New York u Crysisu 2 nikad nije uspio izgledati. Vrijedi pohvaliti i praktično sučelje koje na nenametljiv način uspijeva zadržati koncentraciju pogleda pri sredini ekrana gdje se najčešće i odvija većina akcije.

Kaos na ulicama New Yorka izgleda izvrsno; autentično kako to u Crysisu 2, primjerice, nije uspio izgledati.

PC VERZIJA – powered by Nvidia

S tehničke strane PC verzija nije loše optimizirana, iako su performanse pomalo nestabilne neovisno o postavkama. Tamo gdje igra ima padove frameratea to ne možete popraviti ni smanjivanjem detalja, tj. kvalitete prikaza. Verzije za konzole izgledaju neznatno lošije od PC inačice, ali se vrte u 30 sličica po sekundi, što je za igru ovakvog tipa ipak značajan hendikep.

Kad govorimo o PC izdanju, moramo spomenuti kako se ipak radi o naslovu koji je Nvidia službeno podržala i pomogla optimizirati za svoje kartice. Tako da vlasnici Geforce GTX 970 i 980 modela grafičkih karticao mogu dodatno poboljšati već ionako impresivni izgled igre zahvaljujući dostupnim tehnologijama ako imate ove mrcine u svome kućištu. U prvom redu tu su NVIDIA HBAO+, kao i NVIDIA Percentage Closer Soft Shadows uz NVIDIA Hybrid Frustum Traced Shadows, za realnije, odnosno impresivnije efekte sjena na sceni. Kada upalite sve te efekte na Nvidia hardveru, razlika između PC i konzolaških izdanja postaje ponešto vidljivija. Naravno, NVIDIA G-SYNC, SLI i Surround su također prisutni uz mogućnost podizanja rezolucije na 4K ako vam ostatak komponenti dopušta da i normalno igrate na tim postavkama.

the-division-pc-screenshot (4)

Zaključno sa svim iznesenim kritikama, pozitivnim i negativnim; iskustvo grindanja po Divisionu najbolje bih sumirao kroz poznati meme: „I had fun once, it was awful.“ S razumne strane jasno mi je da The Division nije čudo neviđeno. Dapače, da je izašao u obliku linearnog shootera već bismo ga idućeg mjeseca zaboravili. No s nerazumne strane veselio sam se kao budala na dobar loot, a ne mogu poreći da su i trenutci kooperativne akcije bili zabavni dok je trajalo.

Hoćete li Divisionu zamjeriti njegovo ponavljanje sadržaja, to u potpunosti ovisi o vama samima. U svoju obranu slobodno možete reći da je i život repetitivan – svaki dan jedemo, radimo, spavamo – ali nitko neće reći da između toga nema povremene zabave. Drugi će pak tvrditi da nikad ne jedemo, ne radimo i ne spavamo na isti način, pa na kraju zapravo dođemo do onog pitanja je li čaša napola puna ili napola prazna. Tako je i s Divisionom; može vam biti i dobar i loš – ovisno kako gledate na njegove prednosti i mane.

Označeno sa: ,

Zabavan je kad to ne očekujete, a kad se nadate zabavi onda je većinom dosadan. Nikako na zelenu granu s njim, ali treba mu dati vremena da sazrije.

79 Naša ocjena