The Last Guardian

Umoran sam prijatelju, umoran

Deset godina u gaming industriji je jako mnogo vremena. To je primjerice razlika između GTA 3 i Red Dead Redemptiona. Toliko je otprilike trajao rad na The Last Guardianu koji je prvotno trebao zaživjeti na tada još novome PlayStationu 3, ali je bio pretjerano ambiciozan pa smo ga dočekali na već tri godine starom PlayStationu 4. I dobro da smo ga čekali jer nema apsolutno nikakve šanse da bi PS3 izvukao neke posebne trenutke koje The Last Guardian krije. Nažalost, istovremeno se osjeti da je igra davno zamišljena, jer dobar dio sadržaja između tih posebnih trenutaka podsjeća na nešto iz ere PlayStationa 2.

Ako ste ikada igrali Ico i Shadow of the Colossus onda bi vam The Last Guardian automatski trebao biti prepoznatljiv. Djela su to istog dizajnera koji ima vrlo istančan i prepoznatljiv stil, ne samo vizualni već i mehanički, iako se sve tri igre u osnonvnim mehanikama znatno razlikuju. Mogu se doduše uočiti neki zajednički elementi poput blagog platformiranja, rješavanja prostornih zagonetki te opsesije golemim bićima i usamljenošću u nekom drevnom svijetu. To je The Last Guardian u nekoliko riječi. Ne neka neviđeno originalna pustolovina nego jedna poznata avantura u nepoznatom svijetu.

tlg hcl (2)

U središtu priče je odnos između dječaka kojim igrač upravlja i čudovišta koje ste sigurno vidjeli na naslovnicama, a koje nalikuje na mješanca štakora, mačke i ptice ili čega god već ne. To je Trico, zvjerka koja bi vas mogla i trebala u trenu pojesti, ali se dječak i on (op. au. točnije ono, jer mu ne znamo rod) pronađu u istoj nevolji i moraju surađivati. Ta međusobna suradnja je temelj i alat cijele priče, ali i osnovna gameplay mehanika na kojoj cijela ideja počiva. No, nije to samo poslovni odnos, jer svakom savladanom preprekom igrač u ulozi dječaka i AI u ulozi zvjeri postaju bliski znanci pri čemu je teško ne gajiti iskrene emocije prema Tricou ili osjećati da vam to nije uzvraćeno.

Svakom savladanom preprekom igrač i njegova zvjer postaju bliski znanci, pri čemu je teško ne osjetiti baš ništa u tom odnosu.

Dječak je prilično bespomoćan i osim što ima snagu Supermana kad se treba pentrati po zidovima i čudovištu ne može puno više od toga, pogotovo ne u neobičnom i golemom svijetu prikladnijem čudovištu s krilima nego ljudima. Ali Tricoa ne možete upravljati, već njega upravlja isključivo umjetna inteligencija, a vi se morate s njom dogovarati i to barem u početku izgleda vrlo impresivno. Čitava igra je prekrasno animirana i vizualima oduzima dah, a pernati Trico vas može samostalno iz daljine pratiti i nišaniti svojim svjetlećim očima pri čemu odaje dojam divljeg i živog bića koje bi svaki čas moglo puknuti i nasrnuti na vas. Dok vas ne upozna će primjerice pokazati svoj stav oko stvari poput diranja njegove hrane, pa će igrača silinom svog vriska oboriti na guzicu.

tlg hcl (4)

Barem je tako u početku, dok ga ne upoznate i dok mu se bojite prići, što je super stvar. Impresivno je da je lik u videoigri toliko uvjerljiv da mu se igrač boji prići i polako pokušava zadobiti njegovo povjerenje, pritom ne razmišljajući o pukim mehanikama iza svega, već gledajući lika kao štogod živuće i osjetljivo. Na sličan se način odnos razvija i do kraja igre rađa jednu čvrstu i duboku vezu. Ali, The Last Guardian je i prilično jednostavna igra s nekoliko osnovnih mehanika u raznim varijacijama. Kad smo već kod toga, tih varijacija u ovom slučaju i nema previše pa igra mehanički vrlo brzo postaje ustaljena i pomalo repetitivna. Začudo, to nije najveći problem.

Problem je što se s igrom brzo upoznate, a kako je vaša suradnja s Tricom osnova svake zagonetke, vrlo brzo će nestati to početno čuđenje kad shvatite da vam je Trico prijatelj i možete ga potezati za uši i skakati mu po glavi koliko hoćete. E tu počinje prava suradnja, ali i prava muka, jer tada shvatite da je Trico glup k’o stup. Trebat će vam za skakanje preko provalija, za dizanje velikih predmeta, za razbijanje prepreka, za napetu borbu protiv prilično strašnih kamenih čuvara koji vas pokušavaju oteti. Ne možete bez njega, ali bome je teško i s njime. Da nisam ovo igrao u svrhe recenzije prestao bih igrati oko polovice, a pošto sam odigrao moram vam priznati da je na nekoliko trenutaka bila pogubna po moje živce.

Teško vam je išta postići bez Tricoa, a s njime još i teže.

Dopustite da vam dočaram… Trico će vam trebati na primjer da dosegne neki visoki recimo prozor kako biste se vi popeli preko njegovih leđa do tog prozora, ušli u zgradu i otvorili mu vrata iznutra da i on uđe. Zvuči kao najobičnija gaming prostorna zagonetka, ali Trico neće poslušati kada mu uperite rukom prema tom prozoru i date komandu da ide tamo. On će vas gledati, pa će gledati u taj prozor, pa će se vratiti vama, pa će njuškati po nekom žbunju sastrane, pa urlikati u nebo i onda se odjednom nakon par minuta smisliti i protegnuti do prozora. Problematično je što biste kao igrač očekivali da kada date komandu, igra će vas poslušati, a ako vas ne posluša, očito ste dali krivu komandu – znate ono, gurate kocku u okruglu rupu. I onda ćete probati pronaći stotinu drugih rješenja u tom malom prostoru u koji vas igra zaključa, a kada napokon odustanete od svega, Trico će odjednom sam od sebe pokazati da je ona vaša prva ideja bila ispravna, samo vas igra nije slušala.

tlg hcl (3)

Isprva sam to mogao čak pomalo opravdati, kao vidiš kako je on svojeglav i nepredvidljiv poput prave životinje. Ali onda kada se to događa od jednog do drugog tako zaključanog područja i tako kroz cijelu igru, koja je samo lanac zaključanih područja, rastopi se ta fasada živog bića i počnu izvirivati ružni problemi u kodu i umjetnoj inteligenciji. Unatoč tome što sam fan puzzle igara, nije me sram priznati da sam u nekoliko navrata posegnuo za prohodom, i pogađate li što se ispostavilo? Imao sam ispravnu ideju i viziju, ali igra jednostavno nije radila ono što ja želim. Jedna «zagonetka» mi se posebno urezala u pamćenje kada je rješenje bilo da stojim točno na jednom, ni po čemu posebnom mjestu i uporno pritišćem istu tipku dok igra jednostavno ne proradi, jer se na drugi način neće aktivirati sekvenca koja nastavlja radnju.

Komunikacija između igre i igrača je blago rečeno grozna.

Komunikacija između igre i igrača je blago rečeno grozna. Nema nikakvih naznaka kad je vaše rješenje točno, kada je krivo i koliko Tricou treba vremena da vas pošluša. Čak i kada je točno i Trico vas posluša iz prvog pokušaja, neće responzivno samo skoknuti gdje mu kažete, već će se meškoljiti i namještati, ogledavati i tek onda odjednom skočiti, pa čak i kada se zaredaju dionice da savršeno fukncionira, igra se sastoji od puno čekanja da AI pokrene nekakav niz animacija. Također, kroz igru postoji jedan jedini zacrtani put, nema alternativnih rješenja za zagonetke, nema tajnih područja, samo jedna pravocrtna putanja. To je okej, ali ne pomaže činjenica da postoje nekakvi sporedni putići koji su ili slijepe ulice što otkrijete čim uspijete doći do njih ili je potpuno nemoguće doći do njih, premda izgledaju kao logičan put naprijed.

Na primjer, nekoliko ćete puta zagonetku riješiti tako da kada naletite na blokirani prolaz siđete s Tricoa, pronađete pješke neki put za provući se iza ili oko zida i otvorite prolaz. Ali onda će se samo jednom dogoditi da ćete naletjeti na blokirani prolaz i rješenje uopće neće biti takvo da se penjete uokolo i provlačite, što će sve voditi do slijepih ulica, već odjednom Trico može skočiti cca pedeset metara u zrak. To je nekonzistentno i to nije u redu prema igraču.

tlg hcl (6)

Ako Trico može skakati pedeset metara u zrak i letjeti, zašto onda većinu igre nismo jednostavno preletjeli nego nekad jednostavno ne može skočiti toliko? Ili nekad jednostavno ne možemo proći kroz vrata i moramo pronaći polugu da ih otvorimo, pa to očekujete od ostatka igre, ali onda ćete kasnije naletjeti na vrata i nećete znati kako ih otvoriti, a Trico ih odjednom može jednostavno razbiti. Ili ga je ponekad potrebno nahraniti da bi napredovali, a ponekad je hranjenje potpuno opcionalno i ne mijenja apsolutno ništa.

Kontrole su pritom prilično nespretne, a s obzirom na to koliko su jednostavne, grozno su i objašnjene.

Kontrole su pritom prilično nespretne, a s obzirom na to koliko su jednostavne, grozno su i objašnjene. Kroz cijelu će vam igru pisati koju tipku pritisnuti za skok, svaki puta kada ste blizu ruba za koji se možete uhvatiti, ali vam zato nikada nije objašnjeno da Tricou možete davati i posebne komande za skakanje, penjanje, udaranje, a ne samo hodanje. Nije da on sluša ijednu od tih komandi i u svakom slučaju morate dugo čekati dok ne napravi nešto, ali barem bih se bolje osjećao da sam to znao od početka. Kao i da poprave kameru koja na trenutke pogodi savršen kadar koji će u vama probuditi dječačku radost ili iskrenu emociju, ali će većinu igre zapinjati za zidove, zaklanjati ekran Tricovom masivnom guzicom i ograničavati pogled tako da ne vidite izlaz.

tlg hcl (5)

U jednoj od svjetlijih točaka, The Last Guardian je pun prekrasnih i pamtljivih trenutaka i tehnički vi upravljate tim trenutcima, jer je rijetko da će vam igra oduzeti kontrolu kroz cutscene. No, to su većinom trenutci u kojima vam je jedina opcija pustiti kontroler u krilu i gledati animaciju, jer bi svaka akcija završila s time da sletite s Tricovih leđa u bezdan preko kojeg skače. Sve između tih animacija je puno loše dizajniranih zagonetki ili pak dobro zamišljenih, ali nejasno komuniciranih zagonetki. Teško je stoga oteti se dojmu da ste većinu vrijednih dijelova igre mogli gotovo jednako dobro doživjeti i kroz video na YouTubeu, a takav bi vas format poštedio frustracija oko kontrola i čekanja na AI.

Unatoč tome, The Last Guardian nije potpuno loša igra, stoga i svi ti problemi koje sam naveo samo naglašavaju koliko je ostatak dobar kada sam spreman reći takvo što nakon što sam kritizirao neke prilično osnovne stvari. The Last Guardian je jedna izluđujuće spora i nespretna, ponekad nejasna, ali posebna priča koja je sjajno zaokružena te puna iskrenih emocija i zaista svježih pristupa. Do kraja sam ostao pri svojem prvotnom «vau» dojmu kada sam mislio da je ovo nešto što bi svaki igrač trebao doživjeti i isprobati. U svojih dvanaestak sati, što je lako moglo biti gotovo upola manje da me igra cijelo vrijeme slušala, shvatio sam da bi The Last Guardian svako trebao probati samo da doživi Tricoa, ali sigurno ne bi trebao inzistirati na prelaženju u cijelosti.

Označeno sa: ,

Nespretan dizajn The Last Guardiana mogao bi vas natjerati do granica ludila, ali iza njih čeka ugodna terapeutska avantura vrijedna strpljenja i tolerancije.

74 Naša ocjena