HCL.HR

Recenzija

The Last of Us

Duje Kozomara

Postoji taj jedan studio koji razvija videoigre, a prilično je popularan poradi činjenice da od 1996. godine za PlayStation razvija ekskluzivne franšize, koje, sve od reda, razvaljuju dupe. Također, dobro je poznato i kako su za svaku generaciju konzola radili samo po jednu franšizu: prvi PS imao je dobrog, starog Crasha Bandicoota, vlasnici drugog su se družili s njihovim Jakom i Daxterom, dok su gameri trenutne generacije uživali u filmski spektakularnom Uncharted serijalu. Riječ je, pogađate, o Naughty Dogu, koji je ipak odlučio prekinuti tradiciju te nam u prosincu 2011. otkriti svoj drugi, potpuno novi IP za PlayStation 3 – igru u kojoj kontroliramo bradatog frajera srednjih godina koji vodi 14-godišnju djevojčicu u opasno putovanje postapokaliptičnim SAD-om.

Setting na prvu zvuči pomalo poznato, glavnu ulogu antagonista imaju zaražene kreature koje podsjećaju na zombije, a svi dobro znaju da nam je dosta zombija u posljednje vrijeme, no svejedno smo nekako imali prilično pozitivan osjećaj oko igre. Znate što su napravili momci iz Naughy Doga? Razvalili dupe. Svemu što su ikada napravili; da se već ne razbacujemo mrvicu preambicioznim izjavama poput „svemu što ste ikada odigrali.“

Poslušajte naše prve komentare o The Last of Us uz snimke gameplaya iz jednog dijela singleplayer kampanje. Video je prvotno objavljen prije objave ove recenzije.

Već će vas prva sekvenca u igri vjerojatno šokirati te pripremiti za intenzivnu, emotivnu i surovu priču koja slijedi. Postavljena je točno na dan kada infekcija (napravljena po uzoru na ubojitu infekciju gljive-parazita Cordyceps koji uistinu na prilično sličan način zarazi mrave) koja pretvara svoje ljudske domaćine u bijesne, monstruozne ubojice, naglo zarazi većinu populacije SAD-a. Nakon toga, radnja se prebacuje dvadeset godina kasnije: gotovo svi pripadnici ljudske civilizacije mrtvi su ili zaraženi, priroda je preuzela većinu napuštenih gradova, a mali broj preživjelih grupiran je u karantenskim zonama ili naseljima te čini što god je potrebno kako bi zadržao živu glavu te pronašao osnovne potrepštine za preživljavanje. Joel, lik kojeg smo upoznali u uvodu, dobiva zadatak da 14-godišnju djevojčicu imena Ellie prokrijumčari do buntovničke grupacije poznate pod nazivom Fireflies, što se pokazuje prilično kompliciranijim i dužim putovanjem nego je na prvu trebalo biti.

Naš Joel srednjovječan je frajer zatvorenog karaktera – ne voli pričati o sebi i svojoj prošlosti ni pokazivati emocije, ciničan je i evidentno je kako se trudi odbiti ljude od sebe zbog straha od vezanja. Oduzima živote bez razmišljanja te žaljenja jer držanjem do moralnih vrijednosti zasigurno ne bi u tim uvjetima preživio 20 godina, a interesantan je upravo jer je karakterno daleko od tipičnog heroja koji uvijek čini dobro. Lik koji ipak krade svjetla reflektora je 14-godišnja Ellie, neizmjerno simpatična djevojčica koju je jako teško ne zavoljeti. Rođena je nakon što je apokalipsa nastupila i zbog toga nema sjećanja o onim vremenima kojih se svi preživjeli nostalgično prisjećaju.


Iako je vrlo zrela za svoje godine, posjeduje određenu neiskvarenost, naivnost i pozitivan duh koji je prava suprotnost od izmorenih i izmučenih starijih preživjelih te surovih događaja koji ju okružuju. Tako će Ellie, na primjer, u nekim trenutcima vaditi svoju knjigu viceva kako bi ubila napetost, a u drugima će pokušavati naučiti zviždati – tu je čitav niz usputnih situacija koji je čine uvjerljivim likom od krvi i mesa te zbog kojih vrlo brzo priraste srcu.

Joel i Ellie isprva nemaju previše povjerenja jedno u drugo i jedan od najinteresantnijih igrinih dijelova upravo je zamjećivanje kako njihov odnos postupno napreduje do onog vrlo sličnog ocu i kćeri, dok u isto vrijeme sam igrač ostvaruje sve veću povezanost s njima, zbog čega mu na kraju bude neopisivo žao oprostiti se s njihovom pričom. Većinu podataka o likovima dobivamo kroz njihova usputna čavrljanja putem, zbog čega ćete nekad namjerno usporiti kako biste mogli uživati u vrsno odrađenim dijalozima koji osobnostima likova daju dodatnu puninu.

Usudili su se dotaknuti i nekih mračnijih tema koje nemamo priliku tako često iskusiti u igrama.

Naughty Dog napravio je nevjerojatno napetu priču uz koju ćete izuzetno često biti na samom rubu fotelje i uistinu proživljavati čitav niz emocija zajedno s igrinim likovima. Kako bi svijet The Last of Usa i njegovu surovu atmosferu učinili što realnijim, usudili su se dotaknuti i nekih mračnijih tema koje nemamo priliku tako često iskusiti u igrama, zbog čega vjerujem kako bi se dobnih restrikcija ove igre doista valjalo pridržavati, kao i što je ne bih preporučio osobama tanjih živaca ili slabijeg trbuha. Kanibalizam, silovanja i samoubojstva samo su neki od prizora koji nisu nepoznanica ovom brutalnom postapokaliptičnom svijetu. Priča će vas šokirati na samom početku, svakim novim poglavljem sve će vas više uvlačiti u sebe, a gotovo je nemoguće da vas sam kraj ostavi ravnodušnima.


The Last of Us je poput onih filmskih remek-djela, koja zapravo možemo nabrojati na prste ruku, nakon čijeg kraja ostanete još 15 minuta sjediti i buljiti u prazno dok se creditsi vrte, impresionirani svime što ste upravo imali priliku iskusiti. Samo što, naravno, s ovom pričom provedete znatno duže vrijeme nego s jednim filmom i osjećate prilično veću povezanost s njenim likovima jer ste upravo vi osoba koja kontrolerom gura stvari naprijed. Igrin scenarij te njegova prezentacija zaslužuju apsolutno svaku pohvalu i skidamo kape dolje kreativnom direktoru te piscu Neilu Druckmannu zbog hrabrog i ne tako konvencionalnog puta kojim se usudio ići.

Okej, nismo baš tipovi koji imaju naviku nositi kape pa prethodna fraza nema pretjeranog smisla, ali totalno bismo platili frajeru koju pivu, objasnili mu da je najveća faca u svemiru, a možda ga čak i zagrlili. To je ponešto realnije.

Gotovo svakoj borbi možete pristupiti načinom koji vam se u tom trenutku čini najprimjerenijim: pucanjem po svemu što se kreće, šuljanjem i oduzimanjem života prikradanjem s leđa ili pak – bježanjem. Dakako, u opakom postapokaliptičnom svijetu metci i nisu baš stvarčice koje nalazite u izobilju na svakom uglu pa ćete se prilično rijetko odlučivati za Rambo pristup. Bitan element zato su cigle te boce, kojih ima u izobilju, a bacate ih kako biste privukli pozornost protivnika i odvojili ga od suboraca, poslavši ga u smjeru koji vam odgovara kako biste jednog po jednog mogli riješiti s leđa. Sistem je to viđen više puta, no rijetko je izveden na ovako logičan te fluidan način. Svaki dio borbe zapravo sadrži niz odluka koje treba donijeti: ako ćete ubijati neprijatelje tiho, hoćete li to učiniti gušenjem, koje traje ponešto duže ili ih se brzo riješiti ubodom improviziranog noža, kojeg onda nećete imati u nekoj sljedećoj situaciji.

Valja imati i rezervni plan za skrivanje ukoliko prilikom šuljanja budete detektirani, kao i odabrati oružje koje se čini najpogodnijim za napucavanje u zadanoj situaciji. Držanjem gumba R2 Joel ulazi u „listening mode“, koji mu omogućava da kroz objekte i zidove vidi kuda se bliži neprijatelji kreću. Taj element možda malo odudara od cjelokupnog dojma realnosti, no svakako dobro dođe u brojnim situacijama gdje ste brojčano nadjačani – a ako se osjećate hardcore, uvijek ga možete ugasiti u opcijama, kao i ostale oblike pomoći. Po mogućnosti, nakon što napravite par stotina sklekova, popijete shake od sirovih jaja te se popnete uz mali milijun stepenica, dok Eye of the Tiger svira u pozadini.


Dvije su osnovne verzije zaraženih s kojima ćete se najčešće susretati: Runnersi te Clickersi. Ovi prvi, unatoč imenu, nisu tipovi koji imaju naviku pridružiti se gospodinu Milanu Bandiću na ranojutarnjem joggiranju, već osobe koje su relativno nedavno zaražene, zbog čega ih je ponešto lakše ubiti, no imaju tendenciju trčkarati okolo i brže dođu do vas ako vas ugledaju. Da, ovi momci i djevojke još vide, to im je svakako prednost.

Jedan sporedni lik objasnio je kako su ljudi ti kojih se treba bojati, jer su inficirani predvidljiviji, no rekli bismo da to baš i nije slučaj.

Clickersi su tip neprijatelja koji će igračima zasigurno najduže ostati u sjećanju. Ponešto su duže zaraženi, zbog čega im je ta zlokobna gljiva preuzela većinu tijela pa na glavi imaju izraslinu koja prilično podsjeća na kupus. Nikad nisam volio kupus. A ni gljive, kad malo razmislim. Zbog svega toga ne vide, no imaju izoštren sluh, a glasaju se prilično jezivim „klikajućim“ zvukom i sposobni su vas rastrgati čim vas dotaknu – točnije, odgristi vam komad vrata u prilično eksplicitnom komadu animacije. Od njihovog napada ne možete se obraniti, pucanjem ćete privući ostatak krda inficiranih (vole visjeti u skupinama), a tihim pristupom možete ih se riješiti samo ako kojim slučajem imate improvizirani nož pri ruci – poradi čega će najčešća metoda biti izuzetno polagano šuljanje pokraj ovih zvijeri, uz molitve Kristu, Alahu, Budi te Kanye Westu da budete dovoljno tihi jer znate da vam se ne piše dobro ukoliko vas čuju.

Iako je jedan od sporednih likova objasnio kako su ljudi zapravo ti kojih se treba bojati, jer su inficirani prilično predvidljiviji, rekli bismo da to u igrinom gameplayu baš i nije slučaj. Inficirani su prilično agresivniji i trče direktno prema vama kako bi zubima dohvatili koji komad vašeg mesa, no trče povremeno mijenjajući smjer, zbog čega ih nekad zna biti vrlo teško pogoditi, čemu sigurno ne pomaže njihanje Joelovog nišana kao element ubačen zbog dodatne realnosti. Ljudi, pak pristupaju prilično opreznije i taktičnije – surađuju i pokušaju nadmudriti naše likove prilaskom s leđa, bacanjem bombi i sličnim metodama. Njihov AI u dobroj većini situacija zaslužuje pohvale jer se jako dobro prilagođava situaciji i lako vam se prišuljaju sa strane ako ste neoprezni, no ipak se dogode povremeni trenutci tijekom kojih izgubite osjećaj da imaju koje zrno soli u glavi – poput onih kada potpuno ignoriraju mrtve suborca na podu ili ne reagiraju na scenu u kojoj gušite jadnog tipa njima pred očima.


Velik broj korisnih itema naš će Joel sam spravljati od komada „smeća“ koje pronađe putem. Riječ je o prilično logičnim kombinacijama pa su mu tako, na primjer, za health kit potrebne krpe te alkohol, a za dimnu bombu šećer te eksploziv. Tu su i spomenuti improvizirani noževi, molotovljevi kokteli te još nekoliko finih stvarčica, a poanta je u tome da svi dijele neke od sastojaka potrebnih za izradu pa spravljanje jednog onemogućuje izradu drugog itema u zadanom trenutku, zbog čega će opet trebati donijeti pravu odluku što vam je trenutno najpotrebnije. Osim toga, skupljat ćete i dijelove kojima možete unaprjeđivati oružja, kao i tablete (pilule, ne mobilna računala s dodirnikom) kojima možete unaprijediti Joelove vještine – sve to zajedno natjerat će vas na istraživanje svakog ormara, ladice te zabačenih soba u divno dizajniranom svijetu ove igre. Cijeli taj sistem čini se smislenim te prilično potrebnim i sasvim je solidno izveden.

Osjećaju potpune imerzivnosti te uvjerljivosti pomalo smeta i ponašanje suboraca u borbi: Joel uvijek vodi put, a onome tko god ga prati u šuljanju nerijetko se dogodi da se neuspješno sakrije iza objekta gdje naš bradati antiheroj čući, zbog čega u potpunosti bude otkriven neprijateljima koji patroliraju u blizini. Potonji nikada ne reagiraju na njega, što je izvedeno namjerno kako ne bi prouzročilo potrebu za učestalim loadanjem te kidanje živaca koji su ionako prilično napeti u tim trenutcima. Također, očito je kako suborci čine manje štete neprijateljima, vjerojatno da ne oduzmu igraču svu zabavu, no u situacijama kada opaki tipovi željni vaše krvi naviru sa svih strana, čovjek bi nekako bio zahvalan da frajeru koji bi nam trebao pomoći nije potrebno odokativno sedam metaka da riješi jednog od njih.

Kako ne bi sve bilo u okršajima s neprijateljima te prikupljanju stvarčica, tu su i zagonetke, ili barem nešto što bi iste trebalo predstavljati, a sastoji se u traženju stepenica, dasaka ili kutija koje treba prebaciti s jedne točke na drugu kako biste se popeli ili prešli na dio koji je do tada bio nepristupačan. Ne smeta toliko što je to sistem koji je već pomalo izlizan, koliko činjenica da se u igri toliko često koristi, a uvjeren sam da su kreatori mogli natjerati igrače na više korištenja moždanih vijuga.

Nije potrebna posebna hrabrost za donošenje zaključka kako je The Last of Us najljepša igra za PlayStation 3 – to je činjenično stanje. Dizajn levela je fenomenalan, kako eksterijera tako i interijera, pa sva mjesta koja ćete posjetiti izgledaju izuzetno autentično i nerijetko će se dogoditi da se svaki kutak ne trudite vidjeti samo zbog pronalaska potrebnih dijelova, već jer jednostavno uživate u okružju. Zanimljivo je kako igra s vremenom postaje sve ljepša i uspijeva svaki put iznenaditi s nekim novim impresivnim prizorom, što je dijelom povezano i s činjenicom da tijekom putovanja s Joelom i Ellie prolazimo kroz sva godišnja doba, od kojih svako nosi svoje blagodati. Animacije su također na fascinantno visokoj razini, što je jedan od razloga zbog kojeg sva ta gušenja, kidanja udova, razvaljivanja glava palicama i slične simpatične brutalne radnje nigdje do sada nisu djelovale uvjerljivije.


Zaslužna je za to i motion capture tehnologija, čiji je impresivan napredak odgovoran za neke od najkvalitetnijih te najintenzivnijih cut scena koje smo u igrama imali priliku gledati. Dakako, golemog udjela u tom dijelu ima i voice acting koji naprosto… razvaljuje dupe, da. Ponestalo nam je komplimenata.

Svi likovi na koje naiđete tijekom svog putovanja odglumljeni su na vrlo visokoj razini, no glavni dvojac odradio je posao tako fantastično da imamo čvrstu namjeru prosvjedovati bez odjeće s nagim Ukrajinkama (te žene ništa ne rade osim nagog prosvjedovanja, realno) kako bi Akademija uvela kategoriju Oscara za voice acting u igrama i dala ga nekome od njih dvoje. Možda ipak najbolje djevojci po imenu Ashley Johnson, koja je utjelovila Ellie – bez dvojbe jedan od najomiljenijih nam likova otkada videoigre postoje. Glazbeni dizajn vrhunski je osmišljen – tijekom okršaja fokusirani smo samo na zvukove koje protivnici ispuštaju, bili to krikovi te klikovi zaraženih ili pak uzvici ljudi o taktici kojom će nas pokušati nadmudriti – zbog čega maestralni soundtrack Gustava Santaolalle (čovjek koji u vitrini posjeduje dva Oscara – za Brokeback Mountain te Babel soundtrackove) ima još veću važnost kada se ubaci u priču.

Multiplayer na interesantan način nadopunjuje singleplayer kampanju…

Jednom kad se odlučite pozabaviti igrinim multiplayer modom, odabrat ćete jednu od dvije strane (Hunterse ili Firefliese, čije su uloge objašnjene u kampanji) te uskočiti u jedan od samo dva ponuđena moda: Supply Raid ili Survivors. Multiplayer na interesantan način nadopunjuje singleplayer kampanju – svakom meču pristupa malen broj igrača, a nagrađuje se vrlo sličan pristup borbi kao u situacijama kada pratimo Joela i Ellie. Naime, lik kojeg kontrolirate nema mnogo metaka, a jednom kada primi štetu, zdravlje mu se ne obnavlja pa će agresivni trči-i-pucaj pristup rezultirati gotovo sigurnom smrću.


Šuljanje se forsira i otkrivanjem vaše pozicije na mini-mapi čim potrčite, a u MP je prenesen i „crafting“ sistem – na mapama ćete skupljati raznolike stvari kako biste sastavili health pack, molotovljev koktel ili nešto treće. Vaš lik, kojega možete modificirati u pogledu izgleda i opreme, vođa je virtualne bande preživjelih, a uspješnost u online mečevima, skupljanje predmeta te izvršavanje specifičnih izazova čini da vaša banda raste. Riječ je o interesantnom konceptu, poradi kojeg igrač osim standardnog „MORAM BIT PRVI NA LJESTVICI DA MOGU VIKAT SVIMA DA SU NJUBOVI I OPĆIT S NJIHOVIM ŽENAMA“ ima još pokoji cilj zbog kojeg želi biti uspješan u svakom meču. Multiplayer je svakako drukčiji od onoga na što su nas druge igre navikle i zbog toga je prilično zanimljiv, no vjerujem kako je ipak singleplayer kampanja ono iskustvo kojeg će se igrači dosta duže sjećati. Također, jako mu nedostaje još pokoji mod, posebice oni u kojima se sukobljavamo s inficiranima, a bilo bi lijepo vidjeti i neki kooperativni mod igranja.

naknadno objavljeno 1. rujna, 2014.
autor: Igor Belan

Ponajbolja PlayStation 3 ekskluziva u međuvremenu je izašla i u poboljšanoj verziji za PlayStation 4 uz dodatak “Remastered”, koji stoji za poboljšanu grafiku i zvuk. Sonyjev novi hardver omogućio je ekipi iz Naughty Doga da povećaju rezoluciju s 720p na 1080p, a ostalo je još hardverskog soka za poduplavanje frameratea pa se Remastered verzija po defaultu igra pri glatkih 60 sličica po sekundi, umjesto 30 na PlayStationu 3. Kažemo “po defaultu” jer postoji i opcija zaključavanja frameratea na 30 sličica po sekundi, za one koji žele isto (lošije) iskustvo kao i u PS3 izdanju. Interesantno je da zaključavanje frameratea na 30 zapravo donosi malo vizualno poboljšanje u obliku sjena više razlučivosti (manje su nazubljene).

Kao što ćete saznati gledajući gornji video s mojim prvim dojmovima dok prolazim kroz jedan rani dio igre, upravo ova “remasterizirana” PS4 verzija za mene je bila prvi korak u taj post-apokaliptični svijet u režiji Naughty Doga. Uz rizik da zvučim pomalo lijeno, jednostavno moram reći da nemam ništa za nadodati na Dujinu recenziju. Slažem se s ocjenom, slažem se da igra nije savršena, ali slažem se i s time da je jednostavno fantastična. Pomno miješan lonac dobrog gameplaya, izvrsnog scenarija, napetih trenutaka, emocija i impresivnog iskorištavanja enginea za stvaranje filmskih trenutaka koji u drugim igrama jednostavno ne izgledaju tako dobro. PlayStation 4 verzija je urađena s mnogo pažnje prema originalnoj igri, bez uvođenja novih elemenata u gameplay, ali uz dovoljno poboljšanja, besplatnih dodataka i poštenu cijenu da se cijela stvar isplati kupiti.

Za manju cijenu nego što Sony inače traži za novu PS4 ekskluzivu dobivate audiovizualno poboljšanu verziju jedne od najboljih igara prošle generacije, Left Behind DLC (prednastavak priče, još dva sata igranja), osam multiplayer mapa (dva DLC paketa koji su se plaćali u PS3 verziji) te mogućnost slušanja in-game komentara developera i glumaca o izradi igre. Igranje pri 60 sličica po sekundi čini kontrole bitno responzivnijima, a i stvara vizualno življi dojam no prije. Kontrole su savršeno mapirane na DualShock 4, a ciljanje i pucanje sada je po defaultu na L2 i R2 tipkama, iako se i to može vratiti na PS3 kontrolnu shemu.

Poboljšan je draw distance pa oni predivni trenuci kad zastanete i gledate u daljinu da se nadivite dobro obavljenom poslu dizajnera izgledaju još impresivnije. Teksture su oštrije, osvjetljenje poboljšano, a Full HD rezolucija omogućava da sve to vidite jasnije i oštrije no prije. Znajući da su napravili predivnu igru, dodali su i Photo Mode pa sada možete zaustaviti igru u bilo kojem trenutku, namjestiti kut kamere i fokus, dodati filter preko svega u maniri Instagrama i okinuti screenshot spreman za dijeljenje Share tipkom.

No ako usporedimo ovu remasterizaciju s punokrvnim next-gen naslovom poput Killzone: Shadow Falla ili Second Sona, jasno je da se ovdje radi o uljepšanoj igri starije generacije – po pitanju osvjetljenja i detalja u 3D modelima i okolišu, jednostavno ne izgleda kao pravi next-gen naslov. Itekako je primjetna razlika između kvalitete 3D modela u cutscenama i istih usred igre (što se u navedenim next-gen naslovima ne primjeti u tolikoj mjeri), a mnogi 3D elementi u level dizajnu, poput “kockastih” ograda koje bi trebale biti fino zaobljene, redovito podsjećaju igrača na činjenicu da se radi igri razvijanoj za PlayStation 3. S druge strane, takvo što većina vas neće primijetiti, a one koji to primijete vjerojatno će samo podsjetiti na to kako je skok s PS3 na PS4 konzolu vizualno manji nego onaj s PS2 na PS3. U svakom slučaju, to je i dalje predivna igra – emotivno i vizualno.

Ne znam kakva je situacija s multiplayerom PS3 verzije ovih dana, no u Remastered izdanju imao sam problema s matchmaking sustavom, odnosno dugim čekanjem da me igra spoji s drugim igračima i da zapravo krenem igrati. Nije riječ o izoliranom problemu, mnogi su takvo što iskusili, a Naughty Dog se za to čak i službeno ispričao te ponudio dvije besplatne multiplayer mape kao znak pažnje i isprike. Lijepo od njih, no radije bih da je multiplayer radio kako spada dok sam još bio potpuno zagrijan za igru. Kažu da sada, nakon par patcheva, radi znatno bolje, a budući da već znamo da je multiplayer vrlo dobro osmišljen, pri 60 sličica po sekundi može biti samo bolji.

HINT: Pogledajte jedan i drugi video za neke komentare o gameplayu i za prikaz grafike u 1080p rezoluciji. Ne brinite, pazio sam da nema nikakvih bitnijih spoilera.

The Last of Us nije bez mane, ali svakako je naslov koji u budućnosti može služiti kao svojevrstan benchmark kvalitete koju videoigra može ponuditi u dobroj većini svojih segmenata. Riječ je o jednom od najintenzivnijih, najrealnijih i najemotivnijih putovanja koje nam je svijet videoigara ikada ponudio, s nevjerojatnom pričom koja se bavi nekim temama koje se ovaj medij do sada nije usudio dodirnuti. Dobili smo dvoje likova koje ćemo jako teško zaboraviti – a kad se već razbacujemo superlativima, Joela i Ellie lako je okarakterizirati kao jedan od najinteresantnijih dvojaca gaminga.

Sve to ne bi bilo moguće bez tehničkog dijela odrađenog na apsolutno najvišoj razini – najljepša je to igra Sonyeve trenutne konzole, a tek su perfektna glasovna gluma te fenomenalan soundtrack dijelovi koji zaslužuju posebne nagrade. Sviđa nam se mogućnost različitog pristupa neprijateljima te potreba za korištenjem mozga kako bi iz okršaja izašli sa što manje štete i što više sredstava, kao i činjenica da svaki pristup nosi i određene posljedice u sljedećim sukobima.

Gameplay, nažalost, ima i par propusta koji nam onemogućuju da igri, kao brojni strani kolege, damo ocjenu 100/100, a istini na volju – rado bismo to učinili. Suparnički AI često odmaže osjećaju realnosti koji se igra tako trudi stvoriti, a mrvicu rastužuje da je jedini oblik „zagonetki“ baziran na linearnoj shemi odvlačenja objekta od jedne točke do druge. Riječ je ipak o propustima koji ne utječu na dojam dovoljno da ne bismo zaključili sljedeće: The Last of Us nije samo najljepša igra PlayStationa 3, već i najbolja ekskluziva koju nam je ova konzola od svog izlaska ponudila te igra zbog koje će se nadolazeći pretendenti na GOTY (Game of the year) nagradu morati vraški potruditi kako bi joj oduzeli tu titulu.

Nabavite je. Odigrajte je. Zahvalite nam kasnije. I jednom kada nakon prelaska dođete sebi, javite se da prokomentiramo taj vražji kraj (samo ne zaboravite na spoiler tag).

U surovom postapokaliptičnom svijetu sve moralne vrijednosti nestaju ako želite preživjeti, a jedna od najboljih igara ove generacije bavi se pitanjem što smo sve spremni žrtvovati za nekoga koga volimo.

95 Naša ocjena
  • Scenarij
  • realnost
  • različiti pristupi borbi
  • grafika
  • zvučna strana
  • neke reakcije AI-a uništavaju imerziju
  • shema s puzzle dijelovima

Duje Kozomara

HCL-ov doktor lošeg humora. Odbija sebi i drugima priznati koliko već dugo piše o igrama. Kad ne baulja mračnim podrumima u potrazi za muzikom s gitarama, radi na preuzimanju titule najdugovječnijeg studenta splitskog Prava, osvaja kvartovske turnire u PES-u, dira tuđe pse i promatra odraz u ogledalu.

Komentari (62)

  • LocDog

    26.06.2013 - 16:31

    Igra je vrh, masterpiece. Kraj mi se veoma svidio jer je zapravo veoma realan. Samo mi nije jasno zasto je Dead Island dobio video recu a ovo nije.

    • EraZer

      @LocDog, 26.06.2013 - 17:04

      Pretpostavljam iz istog razloga zašto je video komentar bio demo (unatoč tome što im je recenzentski primjerak stigao kasnije); teško je izbjeći spoilere u ovakvoj igri.

    • slimshady

      @LocDog, 26.06.2013 - 17:06

      ovo je bez razmisljanja jedna od najvecih igara ikada tako da mislim da su stvarno trebali napraviti video recu

    • EraZer

      @LocDog, 26.06.2013 - 17:51

      Možda, ali gledaj to ovako: više ljudi će pročitati cijelu recenziju i opširnije se informirati o jednoj od "najvećih igara ikada". Slažem se da je interesantno pogledati video recenziju, ali ima i ovo svojih čari :)

    • Duksy

      @LocDog, 26.06.2013 - 18:44

      nije stvar u spoilerima zapravo, jednostavno smo imali određenih tehničkih problema pri snimanju, zbog kojeg vam recenziju ne bismo mogli dostaviti još neko vrijeme da smo je radili u video obliku.
      Drago nam je da ima posjetitelja koji još uživaju u čitanju, čini mi se da ih je sve manje :)

    • Rockavella

      @LocDog, 26.06.2013 - 18:55

      Meni su osobno video recenzije besmislene, da ne budem kontradiktoran, pogledam ih na preskokce tek kada pročitam u pisanom obliku, samo zbog gameplaya. U vrijeme koje traje video recenzija se stigne pročitati i pisana, tako da ne vidim smisao dugutrajne montaže videa i vremena utrošenog na sinkronizaciju, a vjerujem da garant ne bude sve iz prve tj. uvjeren sam. Dakle, pisana recenzija plus gameplay su sasvim dovoljni.

  • suscumek21

    26.06.2013 - 16:59

    igra rastura, 98/100

  • slimshady

    26.06.2013 - 17:05

    lokacije ponekad postaju repetativne

    • mickolopi

      @slimshady, 26.06.2013 - 21:32

      Da, bas su repetativne, ND je poznat po tome. Stvarno mi je zao mi je sto nisi igrao igru, eto toliko.

  • buby8992

    26.06.2013 - 17:05

    100/100 Jedna od najboljih (ako ne i najbolja igra) čitave genracije. Jedine igre koje bi mogli dostići po kvaliteti ove godine su GTA V i MGS V.

  • HCL_user1000

    26.06.2013 - 17:12

    Igrica je cista desetka, sasvim ocekivano mislim da ce uci u usko drustvo za GOTY :)
    Zajedno sa Watch Dogs, GTA V, MGS V i jos njih iz drustva, ako nista bar je vizualno jaca od njih svih za PS3 😉

    • MattSim

      @HCL_user1000, 26.06.2013 - 19:04

      MGS V mozda nece izaci ove godine. :(

  • armin221186

    26.06.2013 - 17:21

    vise volim FPS-ove od TPS-ova pa mislim da su Metro i Bioshock bolji …

    • mickolopi

      @armin221186, 26.06.2013 - 22:06

      Odigraj pa misli, price se ne mogu uporediti, ova je dublja neuporedivo, emotivnija, fino je objasnjeno u recenziji, samaraju emocije dok igras.

    • Michelangelo

      @armin221186, 28.06.2013 - 10:35

      Metro je sa tehničke strane (na PCu) definitvno najimpresivnija igra godine, dok je i igra kao igra grob. Bioshock je masterpiece u svakom aspektu , sa dobro razrađenom pričom, lijepom grafikom, dobrim AI kompanjonon, zanimljivi vigori. E pa na sve to dodati duplo bolje i dobiješ TLOU.

  • snooker

    26.06.2013 - 18:07

    koja realnost u igri di se kolju zombiji? ffs… i grafika je prosječna ne znan što su to svi toliko napuhali… Gamespot je dao najrealniju ocjenu

    • MattSim

      @snooker, 26.06.2013 - 19:08

      A jebiga neki znaju sto je prava igra i koja je "najrealnija ocjena". Gamespotu se cijela gejmerska zajednica smije vec dulje vrijeme. Grafika nije ni u kojem slucaju prosjecna za PS3 konzolu vec i najbolja do sada sto je do neke mjere subjektivno. Igra nije ni najmanje napuhana.

    • mickolopi

      @snooker, 26.06.2013 - 22:20

      Nisu zombiji, nisi ni recenziju procitao a diskutujes, ali dobro, svako ima slobodnu volju. A ti rijec realnost shvatas bukvalno, ovo je virtuelna stvarnost, imaginarna, kako god hoces. Zao mi je sto svi ne mogu odigrati ovo remek djelo, jer svaki zaljubljenik u video igre bi trebao okusiti ovakvo iskustvo.

    • snooker

      @snooker, 26.06.2013 - 22:23

      nego što je nego napuhana,skoro svi joj daju 10 što nije moguće ni u snu jer ama baš svaka igra ima neku najmanju glupost koja minimalno smanjuje ocjenu, ne postoji savršena igra

    • ScaR

      @snooker, 26.06.2013 - 23:10

      snookeru ni sam Bog ne bi ugodio..

    • Sonny

      @snooker, 27.06.2013 - 08:47

      Ajde snooker kupi si igru, odigraj i onda lupetaj. Mislim pa nekome je i Kum, jedan od najvećih filmova svih vremena, loš film! Tako da nećemo dalje. Postoje kriteriji i usporedbe po kojima se dolazi do zaključka da li je nešto, bilo glazba, film, igra i slično: loše, dobro, genijalno…ali opet će biti pojedinaca koji se iz subjektivnih razloga neće time složiti. Tako da svidjelo se to tebi ili ne činjenica ostaje da je ovo i dalje remek-djelo koje zaslužuje max ocjene.

    • IaMarmageddoN

      @snooker, 27.06.2013 - 08:56

      Sada moraš i Kuma upletati? Meni je to totalna glupost, samo da znaš…

    • Sonny

      @snooker, 27.06.2013 - 09:06

      Kuma sam naveo za primjer, totalno je nevažno koja umjetnost ili djelo je u pitanju. Zar ne vidiš poantu u tome?

    • snooker

      @snooker, 27.06.2013 - 09:30

      kao što rekoh, nitijedna igra nije savršena i to vi svi već znate, igre su jako složene stvari

    • armin221186

      @snooker, 27.06.2013 - 11:04

      mislim da si se malo zezno za gamespot,gamespot je jedan od boljih gaming portala…

    • armin221186

      @snooker, 27.06.2013 - 11:05

      a gta san andreas ?! 😀

    • buby8992

      @snooker, 27.06.2013 - 11:35

      Gamespot je predmet sprdnje na gotovo svim gamerskim forumima (čak veći i od IGN-a i Gametrailersa), pogotovo njihova dva recenzenta Tom Mc Shea i Carolyne. Jedini donekle dobar recenzent tamo je Kevin Vanord iako on pak u svojim recenzijama spoila pola igre. Najpouzdaniji sajt za recenzije i jedini kojemu ja vjerujem je Eurogamer.

    • armin221186

      @snooker, 27.06.2013 - 12:32

      dobre su im recenzije ne znam zasto onda imaju toliko citatelja,ako su sprdnja ?

    • Rogue

      @snooker, 27.06.2013 - 13:27

      Ne zaboravi i Kotaku. Likovi uvjerljivo najzanimljivije i najbolje recenzije prave i ne seru previše o sitnicama poput IGN-a , Gamespota i Gametrailersa

    • buby8992

      @snooker, 27.06.2013 - 15:08

      Pa upravo Gamespot ima i najmanje čitatelja/gledatelja od tih svih najvećih gamerskih medija. Gledanost njihovih recenzija je uvijek oko 100-200k dok IGN recenzije npr. znadu imati blizu milju i preko gledanosti. Rev3 Games su isto u zadnje vrijeme postali dosta popularni, otkada je došao Adam Sesler, vidim da im recenzije imaju također oko milju pogleda. Dobri su još i nezavisni recenzenti sa youtubea poput Zeitgeist Game Review, Jeremy Jahns i Angry Joe iako je Angry Joe malo previše fanboy u vezi nekih stvari pa često da i previsoku ocjenu. Mada su mu oni Angry rantovi prva liga.

    • armin221186

      @snooker, 27.06.2013 - 16:05

      ne trollam,ali mislim da gamespot ima dobre rece,bar bolje od IGN-a zato sto ove druge ne citam …

    • buby8992

      @snooker, 27.06.2013 - 17:50

      Ne znam, ja ne pratim ni jedne ni druge već duže vrijeme, ali sječam se da se gotovo nikada nisam slagao sa Gamespotovim ocjenama i polovica njihovih recenzenata mi je išlo na živce. Ja ti samo kažem što gamerska populacija misli o Gamespotu.Kao što sam rekao, Eurogamer je meni osobno daleko najbolji, naravno što se tiče tih poznatih gamerskih medija, osim njih pratim još Jeremy Jahns i Zeitgeist Game Review sa youtubea.

    • snooker

      @snooker, 27.06.2013 - 19:21

      spomenuo si san andreas hehe, nije ni on za 100/100

    • IaMarmageddoN

      @snooker, 28.06.2013 - 11:04

      A zezam se samo. Nije mi jasno kako snooker i slični likovi uvijek privuku publiku kao muhe na govno…

    • snooker

      @snooker, 28.06.2013 - 15:58

      odma počnete neku raspravu bezveze iako je bilo dovoljno ono što san ja napisa jer znate da san u pravu 😀

    • IaMarmageddoN

      @snooker, 29.06.2013 - 10:27

      Ma ti si uvijek u pravu…

  • Sonny

    26.06.2013 - 18:09

    Igra je naprosto maestralna! Svaki aspekt igre je nevjerojatan: od grafike (IMO bolja i od novog metroa – igram na ultra, crysisa, crysisa 3, itd, ipak su detalji, boje, i dizajn ono što čine grafiku, a ne samo teksture), zvuka, glazbe, animacije, priče, glume… Najbolje gaming iskustvo od legendarnoga Half Lifea 2. Usudio bi se reći najbolje putovanje kroz jednu igru ikada.

  • Gowfan4

    26.06.2013 - 20:21

    Najbolja igra koju sam igrao u životu

    • mickolopi

      @Gowfan4, 26.06.2013 - 22:11

      +1 Igram 17godina video igre, ovo je nesto naj sto sam odigrao, volim igre koje imaju pricu za 10, a uz to kad se doda vrhunski gameplay, ovakva grafika, sta drugo pozeljeti, samo kad bi dobijali ovakve igre bare jednom u godini.

  • barakokula31

    26.06.2013 - 21:37

    Igru nisam zapravo igrao, ali sam pogledao cijeli playthrough (jeeeeeeej). Kraj mi se nije previše svidio, ali kad sam ga promotrio iz Joelove perspektive, razumio sam ga. Inače, jedno pitanje, čujem da će biti plaćenih DLCeva koji nadopunjavaju priču. Je li to istina?

  • mickolopi

    26.06.2013 - 22:28

    "razvaljuju dupe" xaxaxa, prosto receno. Igra godine (a i ove generacije) po meni (jedino se moze tu umijesati naslov David Cage-a), volim emotivne price (sto kod MGSV, GTA V i Watch Dogs sigurno necu vidjeti i ako ce imati kvalitetnu pricu, posebno MGSV), grafika prelijepa, gluma ubija, gameplay prekvalitetan, prosto nema zamjerki, najkvalitetnije nesto sto sam iskusio.100/100

  • Zael

    27.06.2013 - 00:16

    koliko je igra linearna tj. koliko je scriptana?? (da li je ama baš svaki korak u igri scriptan… ako me kužite…)

  • TroubleMakeR

    27.06.2013 - 09:45

    Igra je remek-djelo,neopisivo mi je žao što nemam PS3 da je igram :/

  • ThePhenom1899

    27.06.2013 - 13:32

    Nema smisla ovo ocjenjivati kao sto nema smisla ocjenjivati ni sve ostale ekskluzive. Uvijek će biti ljudi koji nisu ni igrali igru, a daju ocjene niže nego što bi trebale biti. Pogledajte Bioshock Infinite, ili Metro: last light, te dvije igre imaju veće ocjene samo zato što su multiplatformske. Nije to samo ovdje slučaj tako je na većini gaming portala i stranica…šteta za ovakvo dobru igru.

    • The Last of Us

      @ThePhenom1899, 28.06.2013 - 08:02

      Exactly , da je multiplatform naslov igra bi i od korisnika dobila najmanje 95 siguran sam a ovako oni koji nemaju PS3 ili nisu odigrali igru samo bubnu ocjenu.

    • snooker

      @ThePhenom1899, 28.06.2013 - 08:45

      da, ono pogledaju bilo koji bezvezni video i bubnu 100/100 jer su uživljeni

    • buby8992

      @ThePhenom1899, 28.06.2013 - 10:12

      Da to je nažalost istina. Koliko god bila dobra neka ekskluziva uvijek ostaje zakinuta, jer multiplatform naslovi imaju više igrača. Dok će biti natjecanje za Goty TLoU neće vjerojatno uspjeti ni u prva 3 doći dok će jedan AC 4vjerojanto dobiti nagradu za najbolju akcijsku avanturu.

    • ThePhenom1899

      @ThePhenom1899, 28.06.2013 - 14:33

      Igra 100/100 po mojem misljenju za sada ne postoji ali neke dođu blizu toj ocjeni, vidim po tvojim komentarima da misliš da je igra precijenjena. Samo me zanima dali imaš ps3 i jesi li uopce igrao igru, i ako jesi koju ocjenu bi ti onda dao ako misliš da ne zaslužuje višu ocjenu od igara tipa novi Metro ili Bioshock.

  • Karlo05

    27.06.2013 - 14:07

    igra je predobra prešo svima preporučujem

  • Rogue

    27.06.2013 - 14:10

    Ovo je najprecijenjenija igra koju sam igrao. Nemojte me shvatiti krivo , ne kažem da je loša igra , igra je sama po sebi solidna. Vizualna strana igre je odlična ali zato priča ( koja je prepuna svih mogućih post-apokaliptičnih klišeja ) i gameplay ( koji ne pruža ni najmanji izazov čak ni na hard ) nisu ni blizu onog što mnogi tvrde.

  • adycro

    27.06.2013 - 15:15

    O ukusima se ne raspravlja, ja cu reci da je ova igra genijalna a nisam niti pogledao Lets Play niti imas PS3. Ali ovo je igra koja mi daje razloga za kupnju sony jeve konzole uz mnoge druge hitove sto nema niti bilo koja druga konzola kao ni PC i zbog toga ce mi PS niti uvjek No1 za Play ( inace ljubitelj sam TPS igara najvise, FPS malo koji predjem pa tako da je i to jedan od razloga ) Ova igra Rula za igru godine mada mislim da ce joj to oduzeti GTA V naslov koji je daleko najpopularnija igra koji ce izaci ove godine.

    • The Last of Us

      @adycro, 28.06.2013 - 08:07

      našao si odličan razlog za kupnju PS3 konzole ali ni slučajno ne propusti Uncharted serijal od istog developera ove igre, imaš još masu ekskluziva za odigrati i odličnih multiplatform naslova, slažem se Sony je broj 1 odavno što se tiče ekskluziva to i ptice na grani znaju

  • The Last of Us

    28.06.2013 - 08:10

    Naravno 100/100 igra koja briljira u svim segmentima, remek djelo igraće industrije,
    još jedna potvrda tko ima najbolje ekskluzive a što će donijeti PS4 jedva čekam vidjeti,
    Naughty Dog radite dalje igre jer ovo što vi radite su čuda.

  • Ementaler

    28.06.2013 - 10:22

    Izbrisani neki komentari kako se ne bi narušavala daljnja rasprava. Korisnik jigsaw je dobio drugu opomenu u vrlo kratkom roku i samim time permanentni ban s HCL-a. Ponavljam, ne upuštajte se u rasprave kada vidite da netko namjerno piše besmislice i provocira, riskirate time i sebi opomenu.

  • MirkoErvacic

    17.07.2013 - 17:46

    sjele su pare i kupilo se last of us, bioshock i metro. Bioshock me ugodno iznenadio kao stavrno vrhunska pucacina dok me metro razocarao. Graficki napumpana igra s protivnicima IQ-a ravnog vanjskome termometru. A last of us, igra je masterpiece, stavrno svaki aspekt igre je izveden je bolesno dobro, prakticki bez greske, a kraj, ne prodje dan da ne odgledam kraj na youtube, naravno prvo sam presao igru 😀

  • PhobosDeimos

    03.01.2014 - 23:51

    Evo baš sam ju maloprije završio.Što reći,ovo je najbolja PS ekskluziva koju sam igrao.
    Mehanike jesu malo slične Unchartedu,ali opet su po meni puno bolje.Crafting i inventorij su genijalno napravljeni(lagani za skužiti,a ujedno i vrlo pregledni i praktični)Looting je isto odlično odrađen jedino mi je nekako uvijek malo falilo škara(jedan od materijala za crafting).Grafika i detaljnost okoliša su nevjerojatni i najbolji do sada na PS3,a što se tiče animacija likova,pogotovo njihovih lica,nisam još vidio igru koja je postigla bolje u tom segmentu(bolje i od LA Noira),a igram se već jako dugo i na PC-ju i konzolama.

    Također je genijalna stvar promjena godišnjih doba,što uvelike pridonosi raznolikosti i razbijanju monotonije.Taman kada jedna aktivnost ili područje postane naporno,dođe nešto sasvim novo i zanimljivo.Kad je o nasilju riječ igra je prilično brutalna,ima svega od raznošenja glava,kidanja udova,pa čak i scena mučenja.
    Animacije u bliskoj borbi sa hladnim oružjima su odrađene stvano perfektno i stvaraju veliku napetost u borbi dok grčevito stišćemo kontroler osječajući svaki udarac palice.Na sistem šuljanja i odvraćanja pozornosti neprijatelja također nemam nikakvih primjedbi.

    Što se tiče priče jako sam zadovoljan,pogotovo s krajem.Tek se u drugoj polovici igre igrač stvarno veže s likovima,a kraj dođe pomalo nenadano,ali ipak u pravom trenutku i sve sjeda na svoje mjesto(trebalo mi je oko 18h da pređem igru na normal)Sada kad je gotovo pomalo mi je žao rastati se s likovima,ali zbog dobro odrađenog kraja nije mi toliko teško.Sve u svemu ovako dobro urađena igra rijetko se nalazi.Ima odličnu priču,grafiku,gameplay i sve što bi jedan gamer mogao poželjeti.Spada u one igre zbog kojih se isplati kupiti PS3.To sve govori.Jedina igra osim ove koja je u zadnjih nekoliko godina izazvala određene osjećaje u meni bila je Bioshock Infinite,koja po samom međusobnom odnosu likova(otac-kći) i određenim fabularnim zapletima povlači dosta paralela s The Last of Us.Obje igre ne propustiti!

  • The Last of Us

    01.11.2014 - 21:03

    ako imate prilike odigrajte The Last Of Us Remastered za PS4 Full HD i 60 fps,
    utvrdio sam gradivo na PS4 i 107 cm novom tv-u, lijepa igra koja na PS4 izgleda još ljepše,
    remek djelo prebačeno na PS4, svaka čast Nauhty Dog, jedva čekam vidjeti što spremate s UNCHARTED 4 :)

  • Behlul

    04.12.2014 - 14:13

    Odlicna i predivna igra.Jedna od najboljih.

  • marko.mestrovic

    27.12.2015 - 00:56

    Odlična igra pogotovo je radnja zanimljiva.

  • Boyke

    08.02.2017 - 00:39

    Brt koji vam je,igra je dobila 10/10 na svim podrucijima,od svih svetskih gaming kriticara i portala i vi joj dadoste 9.5 ili ti ga 95,naravno u ovo ne uracunavam IGN jer je to gomila pedera koji daju visoke ocene COD-u(ne kazem da igra ne valja)a nize ocene dobrim igrama kao sto su Alien Isolation,I Witcher 3…ali su i oni the last of us-u dali 10/10

  • LocDog

    @RedEy3, 27.06.2013 - 07:44

    biti ce 1 story DLC i 2 multi, meni se to također ne svidja, ali ovo mi je prvi put da kupujem season pass :)

  • MirkoErvacic

    @RedEy3, 04.07.2013 - 17:54

    bit ce samo mp DLC-i, nece ih biti za sp

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!