The Novelist

Renato Pedišić

Nekako mi se čini da otkako je Dear Esther izašao u veljači prošle godine, sve više i više nezavisnih proizvođača svoje resurse ulaže u smjeru izrade igara koje priču postavljaju prvu, ostavljajući gameplay elemente po strani. I dok je Dear Esther postao veliki hit, neke druge igre sličnog tipa, uz iznimku genijalnog The Stanley Parablea, nikada ne dobiju pažnju koju bi možda trebale, a nažalost često ni po kvaliteti nisu dovoljno dobre da bi u potpunosti zadovoljile sve one koji su ih kupili. Jedna od takvih igara je po mnogima Gone Home koji smo nedavno recenzirali, a dok pišem ovu recenziju jasno mi je da se tom naslovu mora pridružiti i The Novelist radi neispunjenog potencijala njegove osnovne premise.

Priča The Novelista odvija se oko obitelji Kaplan koja je ljetne praznike odlučila provesti “u vikendici na litici” kako bi Dan, brkata glava obitelji, uspio naći inspiraciju za roman koji piše uz pritisak rokova nametnutih od izdavača i njegova živčanog agenta Paula. Linda, Danova supruga, također je umjetnica i to slikarica koja se korak po korak pokušava probiti u svijetu pituranja platna. Njen najveći problem nije inspiracija koje ima na pretek, već to što se osjeća usamljeno i strahuje za cjelovitost obitelji. Danov i Lindin sin Tommy treća je stavka obitelji Kaplan, a to dijete je šećerom nadrogirano razmaženo derište kojemu nije dosta da ima sve igračke na ovome svijetu, već stalno cmizdri kako njegov otac nema vremena za njega i slične bedastoće. Alo, mali, pa je l’ čovjek mora raditi tako da ti možeš imati taj autić na pedale, raketu, papirnatog zmaja, bojice, olovke, avione, plišane igračke i ostale stvari kojima se ni ne igraš, ali isto plačeš da ti ih kupe? Malo je reći kako sam ja u Tommyjevim godinama bio zadovoljan igrom s dva kamena te kako se u moje vrijeme pješačilo u svim smjerovima uzbrdo, kako je stalno padao snijeg i kiša, kako…

No, vratimo se na stvar i na ono bitno pitanje – tko ste vi u The Novelistu? Pa jednostavno je – vi ste duh iz svjetiljke! Da, odlična ideja koju je proizvođač Orthogonal Games imao jest dati igraču kontrolu nad nevidljivim bićem koje ima sposobnost zauzimati svjetleće objekte po kući, a unatoč tome što je nadnaravno i što bi se po svim zakonima logike trebalo baviti nekim pametnijim poslom – glavna misija vaše sablasti jest rješavati bračne probleme obitelji Kaplan. Ne sumnjamo da gdin. Duh ima diplomu iz psihologije na području bračnog savjetovanja, ali cijela stvar je mogla biti malo više vjerodostojnija da nam je proizvođač dao ulogu nekog opipljivog lika.

No, što je tu je, a sad valja odgovoriti na pitanje kako ćete kao spiritualno biće rješavati probleme veoma problematične obitelji Kaplan? Pa, stvar se odvija na vrlo jednostavnom principu – svaki od likova ima jedan problem tijekom svakog poglavlja igrine priče, a postojanje tog problema otkrit ćete kroz istraživanje uglavnom pisanih (ili u slučaju Tommyja crtanih) tragova razbacanih po vikendici. U prosjeku će Dan, Linda i Tommy svaki za sebe imati po tri traga koja trebate pronaći, a za otkrivanje onih koje niste u mogućnosti vidjeti u sadašnjosti morat ćete se prikrasti članu obitelji iza leđa kako biste istražili njihova sjećanja. Konačno, pronalaskom svih tragova za jednog lika moći ćete odabrati rješenje koje mu odgovara, ali ako pronađete sve tragove za sve likove bit ćete u mogućnosti odabrati to jedno stvarno rješenje te jedan kompromis. Primjerice, ako odaberete Lindino rješenje radi kojeg će ostatak kuće biti razočaran, možete umanjiti razočarenje malog Tommyja tako da mu obećate kako ćete u budućnosti ispuniti njegovu želju. Taj kompromis neće biti stvarno rješenje, ali je barem dobar put ka njemu i osnova za daljnju gradnju dobrih odnosa.

Mogućnost biranja kompromisa izgubit ćete ako vas ugleda koji od ukućana, ali čak i tada ćete izgubiti kompromis samo za tog lika i to samo u tom jednom poglavlju. Zbog toga stvarne težine ovaj hendikep u biti nema, iako je u igri predstavljen kao veoma bitna stvar. Osim toga, ukućani će vas uočiti tijekom najglupljih situacija i u nemogućim pozicijama, ali vas neće primijetiti ako stojite jedan centimetar ispred njih. Doslovno. A zatim će prošetati kroz vas kao da ste nevidljivi… što u biti i jeste.

Prije spomenuta sposobnost opsjedanja svjetala zanimljiv je i brz način skrivanja i putovanja po kući, ali ćete se često morati maknuti iz zaklona žarulje od 60 watta kako biste mogli istražiti neki trag. Ako kojim slučajem tada netko naleti na vas postoji dobra mogućnost da se nećete moći uspješno vratiti u sigurnost svjetla jer je detekcija objekata loša i neprecizna što ne bi bio problem da igra ne obiluje takvim situacijama u kojima vas mogu lako otkriti, a u kojima morate brzo i efikasno djelovati.

Vizualni stil je dobar, ali i malo prejednostavan što mi je iskreno malo zasmetalo jer jedno je odbaciti konkretne gameplay mehanike i staviti fokus na priču, a drugo je u potpunosti ogoliti igru kako bi priča dobila na naglasku. Barem je glasovna gluma solidna, makar vam dođe zlo i od nje nakon slušanja onoga što piše na pedesetom komadiću papira ispisanom stvarima sasvim nebitnim za priču, budući da će vam igra nakon svih prikupljenih tragova ionako istaknuti rješenje.

Upravo radi svega toga priča ne nosi osobitu težinu, unatoč micanju svega onoga “nebitnoga” za jednu avanturu ovoga tipa, a istini za volju ta predstavljena fabula i nije pretjerano zanimljiva. Rješavati nečije bračne i obiteljske probleme nije najzabavnija stvar na svijetu, pogotovo zato što svako od nas ima svoje vlastite probleme koji su često mnogo ozbiljniji od onih obitelji Kaplan. Mogućnost dobivanja nekoliko različitih završetaka s dalekosežnim posljedicama ipak daje neki osjećaj postignuća, ali upitno je hoćete li se odvažiti na drugi prolazak budući da igra ne nudi nekakve zanimljive nagrade za postignuća po putu.

Standardna cijena od 19 eura zato baš i ne drži vodu, čemu u prilog ide i to što svaki prolazak u prosjeku traje svega dva i pol sata. No ako vas ovakvi “eksperimenti” od igara privlače te volite vidjeti i iskusiti nešto drugačije u sferi gaminga, The Novelist nije loša opcija. Pogotovo ako ste već odigrali Dear Esther i Stanleya pa tražite još nešto u slično nesvakidašnjem stilu.

U The Novelistu nećete uzeti ulogu romanopisca, ali ćete zato postati omnipotentno spiritualno biće koje svoje moći koristi za opsjedanje svjetlećih objekata i rješavanje bračnih problema.

62 Naša ocjena
  • Višestruki izbori s dalekosežnim posljedicama