The Settlers 7: Paths to a Kingdom [PC]

Robert Tauzer

Iskreno me razveselio zadatak recenziranja ove igre. Naime, Settlersa se ugodno sjećam još iz doba Amige i mogu vam odmah reći da je osnovni koncept igre, na sreću ostao isti. Wiki definira Settlerse kao “simulaciju sporog tempa” i taj naziv je opisuje jako dobro. Naime, za razliku od drugih strategija gdje se u pravilu uništava u Settlersima se u pravilu gradi. Razlika je mala ali bitna. Gdje druge igre nude mrkvu i batinu, odnosno kaznu i nagradu, Settlersi nude samo mrkvu. I to jako puno mrkve. Ako vas zanima je li taj pristup uspješan, samo pogledajte brojku uz naslov ove igre i probajte se sjetiti koliko još igara ima ovako veliko i slavno nasljeđe.

Dakle, osnovna ideja ova igre jest uspostaviti uspješnu ekonomiju vašeg malog i simpatično prikazanog srednjovjekovnog seoceta. A puno je stvari koje selo u razvoju treba. Recimo neka osnovna hrana u vidu kruha bila bi jedan od prioriteta, no za kruh nije dovoljno samo napraviti pekaru. Potrebno je imati i farmu sa štagljem i par jutara žitarica u blizini. Naravno, poželjan je i mlin u vidu vjetrenjače negdje usput, kao i malo skladište u kojem će se žito, brašno i kruh skladištiti za daljnju uporabu. I to je sve samo za kruh, no treba tu i kamenja i drva, točnije dasaka za izgradnju. Zatim treba nešto i finije hrane u vidu salame i piva (ipak je ovo njemačka igra), a ni mala talionica iskopanih ruda (željeza, zlata) ne bi bila naodmet. Obrađenim metalom možete dalje proizvoditi alate, ali i oružje za vašu malu vojsku (ipak, ima nešto i borbe ovdje mada nije nužna i nije prioritet igre), a možete i kovati novac koji ćete koristiti za raznorazne stvari.

Naravno, potrebno je sve to dobro povezati s cestama te postaviti skladišta namirnica na strateškim povoljnim mjestima. Ponuda i potražnja, to je ukratko okosnica ove igre i kao takva idealna je recimo za nešto stariju djecu učiti osnovama ekonomije, što joj je svakako veliki plus. Settlersi su dovoljno pristupačni i simpatični da vas osvoje na prvi pogled, no igra ispod fasade krije kompleksnu ekonomsku pozadinu. Vaše malo selo se živi i razvija pred vašim očima. Debele seljanke trče po selu, ljudi rade, grade i sade. Sve se čini užurbano i simpatično ako zumirate i prilično detaljno. Novi 3D engine obogaćuje igru i dozvoljava vam da gledate svoje carstvo bilo iz satelitske strateške perspektive bilo da zurite kroz prozor odabrane radionice ili kuće, pravo u tanjur njenih minijaturnih stanovnika. Ovo je do neke mjere opuštajuća i anti-stres igra, što joj je jedna velika prednost kao i tajna njenog uspjeha. Vaše podanike ne kontrolirate direktno, vi samo gradite dok oni obavljaju sve ostalo, tako da brzi refleksi ovdje nisu presudni.

Pobjedu je sada moguće ostvariti na više načina. Naime, postoje zadani uvjeti pobjede (victory conditions) na svakoj mapi (20 komada), a uključuju znanstvena, vojna i ekonomska postignuća. Čim igrač ispuni šest zadanih uvjeta, brojač vremena se uključuje u kojem ga ostali igrači moraju dostići (ili uništiti), inače je on pobjednik. Dakle, umjesto razvijanja vojne sile sasvim je legitimno graditi crkve i trenirati razne vrste svećenika (ehm, pivom i proizvodnjom knjiga) koji će vam omogućiti istraživanja novih tehnologija i postignuća. Nadalje, osim proizvodnje važan dio igre je i trgovina koja će se razvijati kroz “izvozni ured” (export office), kao i treniranjem tri vrste trgovaca koji će za vas trgovati dobrima za zlato ili druge resurse u različitim omjerima i količinama.

Vojskom je u ovom nastavku moguće direktno upravljati. Doduše, ne direktno kao u popularnim RTS naslovima, no moći ćete usmjeriti vojsku iz određenog sektora u neki drugi, dok će oni borbu izvoditi sami. Recimo i to da je na većim mapama moguće imati i više vojski, kao i to da im možete pridruživati generale različitih osobina koji će utjecati i na samu vojsku (svaki general ima neku svoju specijalnost). Multiplayer je izvrstan i dobro razrađen. Igra se kompetitivno ili kooperativno, a moguće je zatražiti i nadzor iskusnijeg igrača da vas podučava i uvodi u tajne ove igre. Jedina mana svega toga su još uvijek nestabilni Ubisoftovi serveri, odnosno drakonska DRM zaštita koja zahtijeva da cijelo vrijeme budete spojeni na net ukoliko želite igrati igru.

Prezentacija i sveukupni vizualni dojam su izvrsni. Prekrasna uvodna pjesma koju pjeva Kariina Gretere mogla bi vas doslovce ostaviti bez daha. Osobno se ne sjećam kad sam zadnji puta čuo tako dobru glazbu u igri. Ostatak zvučne podloge također je na razini. Popularni vizualni stil veselog i simpatičnog crtanog filma ovdje je maksimalno prisutan, ali savršeno se uklapa u atmosferu igre. Općenita grafička prezentacija lijepa je te ispolirana, pa igra ostavlja dojam dovršenosti i brige za detalje, što je pravo osvježenje u današnje vrijeme kada developeri nerijetko izbacuju svakojake naslove za nabijanje dodatne zarade.

Srećom, novi Settlersi definitivno nisu takva igra. Dapače, sedmi dio Settlersa je izvrsna igra – simpatična, edukativna i nenasilna. Čak i pored spomenute kompleksnosti, igra opet uspijeva opustiti i zabaviti, a time se može pohvaliti uistinu malen broj naslova. Neke bitne mane osim DRM zaštite praktički ne postoje. Možda će određena kompleksnost i masa mikromenadžmenta odbiti neke igrače, no druge će svakako privući (prethodni nastavci imali su pojednostavljeni model ekonomije protiv kojeg se često dizala kuka i motika) tako da je ovo teško igri navesti kao veliku manu. Sve u svemu, imate li imalo afiniteta prema naslovima slične tematike ovo je jedna igra koju ne bi nikako smjeli propustiti. No opet, ako niste nikad igrali nešto slično, ovo je idealna igra za uvod u žanr. Preporuka.

Probali ste nove Settlerse? Slažete li se s našom ocjenom? Prokomentirajte zajedno s nama sedmi dio ovog uspješnog serijala ukoliko ste registrirani član HCL foruma.

Kako je legendarni Settlers serijal uspio ostati popularan i nakon sedam konceptualno identičnih igara, otkriva vam naša recenzija novog nastavka – The Settlers 7: Paths to a Kingdom.

• zabavno i edukativno