The Sims 4

“Zašto ljudi igraju Simse?” To je pitanje na koje svatko ima različit odgovor. Imate ga ako Simse obožavate. Imate ga ako su vam besmisleni. Jednostavno rečeno, svi znaju sve kada su Simsi u pitanju. Ipak, ako je suditi po novom nastavku, jedini koji ne znaju odgovor na to pitanje su tvorci same igre. Jer kako drugačije objasniti želju da se novim Simsima zaobiđu neke stvari koje fanovi igre vole da bi se došlo do stvari koje fanovi nisu ni tražili?

The Sims 4 je igra prečaca, što vam postane jasno nakon deset minuta igranja. Već pri kreiranju svoga lika možete zaobići masu stvari jer vam igra nudi da ga brzo obučete po određenim stilovima, da mu u jednom kliku stvorite rođake ili da preko nove online galerije jednostavno skinete Beyonce, Leonarda ili Miley koje je napravio netko drugi. Srećom, u tom aspektu imate uistinu korisne alate s kojima možete u detalje podešavati gotovo svaki dio tijela i lica na svom liku. Tu, dakle, ne morate zaobilaziti onu čar kreiranja vlastitog Simljanina, iako ostajete zakinuti za neke opcije poput biranja horoskopskog znaka, omiljene boje, glazbe itd.

Slično je i sa izgradnjom i opremanjem kuća. Imate prečac i do njih – možete ih skidati i kupovati u kompletu ili po namještenim sobama. Kako je i najavljeno, možete ih pomicati po zemljištu (iako ostaje nejasno zašto se to plaća?), zidove lako razvlačiti ili uvlačiti dok se namještaj automatski prilagođava tome. U opremanju imate prečac utoliko što možete jednostavno upisati u pretragu što vam treba i igra će vam to odmah izbaciti. Na kraju krajeva, sada su modovi izgradnje i kupovanja spojeni u jedno pa nema lutanja po „trgovini“. Sve je brže i to je ok, i tu možete zaobići ono što Simse čini Simsima, ali ne morate jer još uvijek možete sami projektirati svoje virtualne kuće. Samo na manjim zemljištima. I bez podruma. I svi im objekti moraju biti na istoj visini temelja. I ne možete si napraviti neki vrt pa ga ukrasiti vodenom površinom.

Kad krenete s pravim igranjem, odnosno simuliranjem života, u startu zaobilazite dosadašnji proces kupovanja računala da si nađete posao. Novina više nema, a svaki lik sada automatski dobiva svoj pametni telefon i u tri klika može si naći posao. Svi poslovi su odmah dostupni, no lista je prilično sužena i sastoji se od egzotičnih zanimanja poput astronauta, e-sport gamera, kriminalnog bossa i tome slično. Ne možete biti doktor, policajac, prodavač – to je dosadno. Niti možete otvoriti vlastiti obrt. To je donekle kompenzirano većim brojem različitih vještina koje Simsi mogu i trebaju savladati da bi napredovali u poslu; te uvođenjem većeg broja predmeta koji se otključavaju napredovanjem u karijeri. Pored toga, uveden je i sustav achievementa.

Nažalost, to su jedini pozitivni „prečaci“ koje smo pronašli u novim Simsima. Uvođenje online galerije na kojoj igrači mogu jednostavno dijeliti sve što naprave je svakako dobrodošla stvar jer skraćuje vrijeme koje je prije bilo potrebno da se na Internetu pronađe tuđa kreacija i uvrsti u samu igru. Isto tako je pohvalno što možemo sređivati likove i kuće te si uštedjeti vrijeme potrebno za samo upravljanje Simsima. Ali ako pitate fanove, većina će vam reći da im je dugotrajno sređivanje likova i kuća do sada predstavljalo jednu od čari Sims serijala. I nitko nije izravno tražio da se taj proces ubrza. Prečaci su dobrodošli, ali su u konačnici tek opcija.

Razočaravajuće je što The Sims 4 isto tako nastoji što kraćim putem i uz što manje truda doći do naših novčanika. U tu svrhu iz igre je izbačeno mnogo stvari koje smo vidjeli u ranijim igrama ovog serijala, i to ne u ekspanzijama nego u osnovnim verzijama po njihovom izlasku. Umjesto njih dobili smo neke novitete poput spomenutih alata za brže kreiranje likova i kuća te nove sustave emocija i multitaskinga. No problem je u tome što nijedan od njih nije naročito značajan za samu igru kao što je to bio prelazak u 3D u Simsima 2 ili uvođenje otvorenog svijeta u Simsima 3.

Emotivna stanja Simsima omogućuju da budu veseli, inspirirani, napeti, posramljeni i tako dalje. I onda vam to otvara nove interakcije (npr. možete se izderati na nekoga kad ste ljuti), ali najčešće vam samo daje varijacije jedne te iste stvari – tipa možete se tuširati na četiri različita načina. Taj dodatni sloj u gameplayu je interesantan, iako ne predstavlja nešto novo jer su Simsi još od dvojke imali emotivne reakcije na koješta, a ovo je vrlo slično tome samo što ne utječe direktno na klasične potrebe nego na brzinu i kvalitetu obavljanja stvari.

Isto vrijedi i za multitasking, odnosno obavljanje više stvari odjednom. I to je korisna stvar, ali je ograničena na maksimalno tri radnje i to ovisno o kontekstu. Možete na primjer otići van, sjesti za šank, piti nešto i pričati s grupom ljudi. Ali ne možete sjesti za računalo, dići sve četiri u zrak, surfati Internetom, jesti nešto sa strane i prepirati se nekim u sobi. Štoviše, događa se vrlo često da prilikom pokušaja nekog multitaskinga vaš Simljanin jednostavno prekine prvu radnju da bi napravio drugu. Isto vrijedi i kada mu mislite narediti da nešto obavi poslije trenutne radnje. Tome još dodajte povremenu neposlušnost zbog tzv. sustava autonomije, probleme pronalaska pravog puta do neke akcije (odnosno odustajanja ako im je nešto na putu, a ne znaju zaobići) i nelogičnosti u ponašanju kada se trebaju odlučiti gdje će sjesti dok jedu i tome slično.

Simsi ipak nisu toliko napredni za inteligentno razmišljanje dalje od onoga što im naredite. Zapravo, u četvorci su nazadni po mnogo čemu, a kvaliteta virtualnog života im je toliko opala da su postali dosadni. Nažalost, ne fale im samo bazeni i mala djeca, lista je mnogo duža od toga. Susjedstvo im tako broji svega dvadesetak kuća i javnih prostora (gotovo kao u Simsima 1!), a čim odlazite iz kuće čeka vas učitavanje, makar vam susjedova kuća bila odmah preko puta. Simsima je u četvorci sve ravno, i to doslovno, jer im zemljišta nemaju ni uzbrdica niti nizina.

Nadalje, nema trgovina ni kina, nema knjižara ni bolnica ni škola ni bilo kojeg drugog radnog mjesta. Javne prostore ne možete uređivati. Ne možete regulirati kako ćete se ponašati na poslu. Ne možete si kupiti ni auto. Nema čak ni lopova da vam ukrade auto koji nemate. Simsi više ne sanjaju, ničega se ne boje i ne mogu se razboljeti. I tinejdžeri su im iste visine kao i mladi, odrasli te stari likovi. Pa vi sad usporedite je li vam važnije nešto od ovoga što smo upravo naveli ili pak opcija da pišate kao prvak (?!).

Da se razumijemo, nitko nije očekivao da Simsi 4 donesu svu hrpu stvari koja je zadnjih pet godina omogućena u Simsima 3 i ekspanzijama. Ali nitko nije očekivao ni to da će toliko toga biti uklonjeno iz same osnove. Ako u razvojnom timu Maxis kažu da nešto nije bilo moguće napraviti odmah jer je komplicirano i zahtjeva mnogo vremena – ok, možda je tako. Ali čemu onda žuriti s izbacivanjem igre pošto-poto? Zar je Electronic Artsu nakon sramotnog fijaska sa SimCityjem trebao još jedan ovakav promašaj? Zar stvarno misle da je PC publika toliko naivna da će im podržati takvo ponašanje; zar misle da im itko uopće vjeruje nakon što su za spomenuti SimCity rekli kako ne može funkcionirati u offline modu, a godinu dana poslije pojeli govno i uključili taj offline mod?

Ako je jedino objašnjenje za siromašnu i dosadnu igru u ovome trenutku to da će sve jednoga dana biti nadopunjeno i popravljeno ekspanzijama, onda je to stvarno žalosno. Kao što je žalosno i što sam za vrijeme igranja Simsa 4 imao veću želju da se vratim na trojku nego da nastavim s igranjem. Lijepo je da su u četvorci neke stvari brže i jednostavnije, ali to ni u kojem slučaju ne može biti opravdanje za izostavljanje stvarno nevjerojatne količine stvari iz prijašnjih nastavaka. Takvo što nitko ne bi trebao podržati, zato ne izdvajajte novac za ovu igru dok si EA i Maxis ne poslože odgovor na pitanje s kojim je ova recenzija počela.

Novi Simsi uvođenjem dubljeg sustava emocija nastoje pobjeći od dosade svakodnevnog života, ali odbacivanjem stvari na koje su nas već navikli i sami postaju dosadni.

65 Naša ocjena
  • online galerija