The Walking Dead: Season 2

Rijetko što je sveto i nedodirljivo za The Walking Dead. U serijalu Telltale Gamesa, koji epizodom All That Remains ulazi u svoju drugu sezonu, nema prečaca do sretnog kraja jer takav kraj ne postoji. To je jedna od unikatnih strana ove priče, zajedno s oslanjanjem na donošenje teških odluka – upravo ta činjenica da se trudite preživjeti i očuvati ostale oko sebe na životu, a opet znate da ste apsolutno nemoćni u svijetu koji je beznadan na više razina.

U drugoj sezoni tu nemoć posebice osjetite jer preuzimate ulogu djevojčice Clementine. Ona je ovoga puta na nepoznatom terenu i u nepoznatoj situaciji, šesnaest mjeseci nakon događaja iz prve sezone. Neka poznata lica i dalje su s njom, ali prije kao uspomene nego stvarni likovi. Radnja priče okreće novo poglavlje, što je svakako dobro, ali ne zaboravlja sve ono što se zbivalo u prethodnih pet epizoda. Posljedice tih događaja vidite na Clementine, na tome kako se ona nosi sa izazovima koji pred nju dolaze; i to ocrtavanje iskustva na liku je nešto što dosad nije viđeno u drugim igrama na takav način.

Clementine se sada mora izboriti za sebe u situaciji kada drugi likovi ne uvažavaju njezino mišljenje, kada mora igrati po tuđim pravilima da bi preživjela. Ta borba donosi joj ožiljke i dirljiv prikaz njezinog odrastanja. Jer ona nije Lee i ne predvodi grupu u kojoj se nalazi, ona predstavlja sasvim novu dinamiku u priči. Ako ste se, poput mene, zabrinuli kako će to izgledati kada u igri kontroliramo malu djevojčicu ili oko toga da bi vas igra mogla poštedjeti nekih užasa zbog te činjenice – ne brinite se, neće. All That Remains donosi nekoliko šokantnih i totalno neočekivanih stvari zbog kojih ćete zinuti u čuđenju.

Clementine je znatno drugačiji lik od Leeja i donosi sasvim novu dinamiku priči.

Prva epizoda ima spor tempo i zapravo služi da bi postavila zaplet na noge. To inače ne bi trebalo nikome smetati jer je pri tome iznimno nepredvidiva. Naravno, ako pratite strip ili pak seriju, znate otprilike na kojim se problematikama grade sukobi u radnji, ali teško je uopće prognozirati kakvim će putem priča doći do njih i što će se u međuvremenu sve događati. Interesantno je da ta nepredvidivost u jednom trenutku ove epizode doslovno pobija igračevo stereotipno viđenje jednog četveronožnog „lika“, temeljeno na prethodnim iskustvima iz drugih videoigara.

U ovome trenutku najveći upitnik u zraku jest ovoljetni DLC paket 400 Days čiji rasplet nije izravno dodirnut na samom početku druge sezone, što su mnogi igrači (uključujući i mene) vjerojatno očekivali. Opet kažem – to je još jedna dobra stvar jer bolje da se priča sporije razvija u nešto napeto nego da brzo izgori i prije nego dođemo do još jednog finala. U svakom slučaju, Telltale po pitanju priče dobro zna što radi. Ako je njihova vještina naracije ikada bila pod pitanjem, nakon ove epizode nitko ne bi trebao imati sumnje o njezinoj kvaliteti.

Dok o Telltaleovim sposobnostima pričanja priče možemo sipati samo hvalospjeve, druga strana medalje i dalje je malo sporna. Recimo, ova epizoda ima standardnu trajnost od dva sata, uvrh glave. To jest, ta dva sata su sat vremena animacija i sat vremena u kojemu vi zapravo nešto radite na ekranu bez da vas igra prebacuje s jedne scene na drugu. Istina, ovo jest interaktivna avantura, ali isto je tako istina da se Telltale baš i nije potrudio da ju na neki način obogati u novoj sezoni.

Sav napredak koji je napravljen u samom gameplayu već smo vidjeli u The Wolf Among Us-u, a to znači više slobode u quick-time eventovima. Tako primjerice imate izbor čime ćete udariti nekog lika (karikiram – desno s ciglom, lijevo s lopatom), kao i mogućnost da pogriješite u QTE-u bez da vas igra odmah kazni s game over ekranom. To je ponešto sofisticiraniji/rafiniraniji sustav od prijašnjeg, ali ne očekujte nekakvu maštovitost kao primjerice kod djela Quantic Dreama; jer je na kraju sasvim svejedno kako vi prošli tu QTE sekvencu – bitno je samo da je prođete – posljedice su uvijek jednake.

Sve promjene u gamelayu viđene su već u The Wolf Among Us-u.

Naravno, treba imati razumijevanja za Telltale zbog činjenice da igru radi i za iOS uređaje pa je tu ponekad teško biti inovativan. No stvari su zabrinjavajuće jer tim najavljuje mnogo projekata, a radi minimalne pomake u gameplayu da bi razlikovao jedan od drugoga i ostavio dojam da u nečemu napreduje, a ne da samo štampa nastavke. Pravo je pitanje koliko će dugo igrači trpjeti činjenicu da im u četiri Telltaleove igre čitavu interaktivnost predstavlja pritiskanje isto toliko tipki u dijalozima i QTE sekvencama. All That Remains ovdje nije kriv za tu sve manju razinu interakcije – on samo nije učinio ništa da ne ostane dužan po tom pitanju.

Jedini značajniji napredak u izvedbi i strukturi igre jest podjela epizode na poglavlja kojima možete ponovno pristupiti kada ih prijeđete. To znači da više ne morate prelaziti cijelu epizodu iznova da biste, recimo, vidjeli što bi bilo drugačije da ste na završnoj sceni izabrali drugačiju odluku. Jednostavno odaberete poglavlje koje vas zanima i vratite se na njega. Također, sada nakon svake od pet važnih odluka unutar sezone u glavnom meniju možete vidjeti statistiku koliki je postotak igrača donio istu odluku kao i vi, odnosno možete to vidjeti u bilo kojem trenutku, a ne samo na kraju epizode.

Vizualno gledano, nova sezona ima sve odlike stare – bez ikakve razlike s tehničke strane. Sučelje je pak malo sređenije u smislu da je kursor kojim upravljamo diskretniji, odnosno da je jednak bez obzira koristite li miš/tipkovnicu ili kontroler, što je pozitivna stvar jer je prethodni kursor za kontroler bio dosta neugledan. Zvuk je ponovno na kvalitetnoj razini, posebice glazba koju Telltale pametno koristi za podizanje napetosti.

Nova sezona The Walking Deada je baš ono što je bila i prijašnja – ni više ni manje – interaktivna drama koja ide ondje gdje druge igre ne zalaze jer se bave drugim stvarima s više interaktivnosti. Trenutno je to formula za uspjeh jer sve dok igru nosi napeta i nepredvidiva priča vraćat ćemo joj se svakom sljedećom epizodom. Međutim, treba biti svjestan toga da Telltale ovime ništa ne riskira već samo nastoji jahati na toj uspješnoj formuli što duže – dokle god ona traje.

Ako volite dobre priče, preporuka za prvu epizodu vam je zagarantirana. S druge strane, ako od igara tražite veću slobodu ili pak potpunu kontrolu, jasno je da to ovdje nećete pronaći. Toliko je jednostavno – gotovo poput najjednostavnije interaktivne odluke koja zahtijeva pritisak jedne od dviju ponuđenih tipki.

Osam mjeseci nakon obećavajuće prve epizode, druga sezona Telltaleove avanture The Walking Dead privedena je kraju. Učinjeno je to na način koji će zasigurno podijeliti stavove igrača, izazvati rasprave i ostaviti neizvjesnost do početka već najavljene treće sezone. Po mom mišljenju, sezona završava gorkim okusom u ustima; no ne zbog onoga što se dogodilo, već zbog toga kako se dogodilo.

Naime, sezona je krenula odlično i prva epizoda bila je njezin najkvalitetniji dio. Međutim, sljedeće epizode samo su srozavale napetost i zanimljivost radnje, pogotovo zadnje dvije. Razvoj Clementine kao lika je stao, a ona upala u najgoru moguću situaciju – u igri je prvenstveno bila protagonist radnje, a ne ono što stvarno jest – mala djevojčica. To je vodilo prema smiješnim i iritantnim situacijama gdje su je drugi uvijek iskorištavali za nešto, većinu vremena nisu uopće uvažavali ono što im govori, a onda na kraju, kad bi trebalo donijeti neku važnu odluku, grupa odraslih ljudi napravila bi ono što bi odlučila mala djevojčica.

Takve stvari u igri ostavljaju dojam kao da je Clementine zapravo savjetnica za rješavanje ekipnih nesuglasica te da je pametnija od svih drugih likova koji su dvostruko stariji od nje. Na to rješavanje svađa fokusirale su se upravo dvije najslabije epizode, i dobrim su dijelom bile slabe zbog toga što se radnja kroz te svađe vrtjela u krug – igrač zna da ne može riješiti svađu, ali ga igra konstantno prisiljava da to pokušava pa onda dobivamo bezvezne izbore u kojima Clementine može reći, karikiram: „Prestanite, molim vas!“, „Ne, dosta!“, „Nemojte, molim vas!“ – a svaki od njih znači isto i rezultira jednakim ishodom.

Ostatak sezone igraču je također oduzeo direktnu kontrolu nad Clementine. Iz epizode u epizodu The Walking Dead pretvarao se u sve duži niz animiranih sekvenci u kojima gledate kako Clementine hoda od jedne točke do druge umjesto da sami držite analognu palicu i time dobivate dojam da ste stvarno u ulozi te djevojčice, a ne u ulozi njezinog mozga koji samo bira što će reći. Vrhunac te besmislice je u zadnjoj epizodi kada u jednom dijelu između dvije animacije morate napraviti točno dva koraka s Clementine. Dva koraka!

Istraživanje više ne postoji, kao ni zagonetke, a akcijski dijelovi postali su predvidivi i dosadni.

To automatiziranje „igre“ rezultiralo je ne samo time da nemate nikakvu slobodu da išta istražujete nego da ništa nemate ni za istraživati. Zagonetke su također gotovo u potpunosti ignorirane, a akcijski dijelovi već su postali predvidivi, repetitivni pa i dosadni. Zagriženi fanovi će reći – „Hej, to je takva igra, ako ti se ne sviđa…“. Ali problem je upravo u tome što ju netko uopće naziva igrom. Jer u ovakvom izdanju Telltaleov proizvod jako se malo razlikuje od niza video klipova na YouTubeu kojima sami birate slijed i tako „oblikujete priču“. A to nije videoigra, ljudi!

Jedina stvar koja The Walking Dead na kraju druge sezone klasificira kao punokrvnu videoigru je svjesnost o prijašnjim odlukama igrača. Najprisutnija je onda kada se likovi prisjećaju i referiraju na prethodna događanja, katkad i na ona iz prošle sezone. Ipak, onaj osjećaj da velike i važne odluke na kraju nisu ni velike ni važne, ponovno je je prisutan. „Priča se kroji po odlukama koje Vi donosite.“ – klasično nas podsjeća Telltale prije svakog igranja. Ali to nije u potpunosti istinito, barem ne do samog kraja ove sezone.

Naime, druga sezona može završiti na šest bitno različitih načina. Igrač ima tu moć da odabere tko će ostati živ, a tko neće – i to je izbor sa stvarnim, vidljivim posljedicama odmah čim ga napravite. Međutim, značaj tog izbora ionako se umanjuje kad znate da će igra dobiti treću sezonu. Od tih šest različitih završetaka nijedan ne može biti kanonski, nego se njihovi nastavci moraju prilagoditi vašoj odluci. Telltale definitivno neće napraviti šest različitih uvoda u prvu epizodu treće sezone, nego će nekim „16 mjeseci poslije“ trikom ili nečim slično vjerojatno sjediniti sve završetke druge sezone u novi scenarij. Dakle, vi niste odabrali kako priča završava. Jer priča još nije završila.

Sve ono što birate do tog trenutka, birate u sklopu Telltaleovog scenarija koji je unaprijed skrojen. Zato ne padajte na tu „naša igra-vaša priča“ shemu. Jednostavno je – vi nemate odluku o tome hoće li netko u igri umrijeti ili ne, barem ne do samog kraja(koji nije kraj) – imate mogućnost da odaberete kada i kako će netko umrijeti. U drugoj sezoni Telltale je pretjerao s tim odlukama te je svaku smrt učinio predvidivom, što je najgora moguća stvar jer je time izgubljena sposobnost igre da šokira igrača.

Osobno mi je postalo svejedno tko umre kada se u prosjeku događa više od tri smrti po epizodi. Pored tolikog umiranja smrt više nije šokantan ni značajan događaj u igri. Dok je u prvoj sezoni svaka smrt likova kod igrača morala izazvati nekakvu reakciju, u drugoj je to valjda zamjenski termin za „minus jedan“.

Sve u svemu, dojam o cjelokupnoj sezoni numerički je znatno niži od prvotne ocjene 77. Da se ne ponavljam, razlog je jednostavan: The Walking Dead Season 2 kao nastavak igre slabiji je od originala po više segmenata. S obzirom da nije donio ništa novo nego je samo nastavio priču prethodnika, izgubio je svježinu i moć da iznenadi igrača. Te dvije stvari bile su glavne prednosti Telltaleove igre, a bez njih je druga sezona nešto što se može preskočiti.

U svijetu The Walking Deada nikome nije za vjerovati, ali u recenziji nove epizode istoimene igre morat ćete vjerovati nama kad vam kažemo da ovdje nećete ostati pošteđeni užasa zbog činjenice da igrate s djevojčicom Clementine.

65 Naša ocjena
  • nepredvidivost priče
  • šest različitih završetaka