The X-Files

Ne vjerujte nikome

Kultni „Dosjei X“ vratili su se prošlog vikenda nakon trinaest godina pauze. Vidjeli smo tako trećinu nove, desete sezone kroz dvije epizode naziva „My Struggle“ i „Founder’s Mutation“, a u ovoj recenziji proći ćemo obje, i to bez većih spoilera. Iako, moram priznati, ako ste fan serije nema tu nekih velikih iznenađenja – sve je u novim X-Filesima vjerno tradiciji, a ta tradicija uključuje i dva filma, od kojih je iz zadnjega važan dio radnje preuzet kao kanon za novu sezonu serije.

Dakle, na prvi pogled sve je tu – uvod u seriju je identičan ranijim sezonama, a premda je vidljivo prerađen za današnji standard prikaza slike svejedno pogađa nostalgičnu notu – pogotovo kad uočite koliko su Mulder i Scully ostarjeli, možda ne toliko izgledom koliko glasom. Srećom, još uvijek su to oni likovi koje smo i prije voljeli, cinični Fox i skeptična Dana, odnosno glumci kojima uloge poslije Dosjea X očito nisu poremetile sposobnost da se ponovno užive u te likove.

x-files-2

Uvod u novu sezonu X-Filesa za fanove je poput ubrizgavanja kritične doze nostalgije u organizam. Načini otvaranja svake scene, od kutova kamere, preko glazbe Marka Snowa, pa sve do „prozirne“ kompjuterske animacije, neodoljivo podsjećaju na taj X-Files pečat koji je vladao devedesetih godina kada je serija bila uzor. Međutim, kad skinete te nostalgične „naočale“, vidite da je današnji X-Files bliže nekakvoj B produkciji Navy CIS-a, pogotovo kad ga usporedite sa žanrovski sličnim serijama novijeg vremena, poput Hannibala.

Bez nostalgičnih naočala, The X-Files je serija blizu B produkcije.

Najveći doprinos tome ima problematika same radnje jer mi danas temu vanzemaljaca ne gledamo na isti način kao prije dvadeset godina, bez interneta. Novi X-Files to svjesno prihvaća kao izazov, ali priča se, barem u prvoj epizodi, po mom mišljenju previše razbaca pa kroz nekoliko monologa teoretizira rješenje misterija svih dosadašnjih devet sezona. Ima tu, uostalom, i nekakvih banalnih nelogičnosti, poput toga da je najvažniji svjedok za razotkrivanje najveće zavjere u povijesti čovječanstva zaštićen na način da jednostavno živi u izolaciji.

x-files-3

Iskreno rečeno, „My Struggle“ je pravi nered od epizode nakon koje mi nije bilo sasvim jasno zašto se X-Files ponovno otvara. Iz nekog razloga prikazuje se radnja prošlog vremena, najednom oživljavaju likovi koji su po mitologiji X-Filesa već mrtvi, i tome slično. Svijetla strana toga je što je sve to napravljeno karikaturalno, u maniri X-Files tradicije. Na primjer, čim vidite čovjeka oštrog pogleda, u crnom odijelu, jasno vam je da je riječ o nekakvom agentu, potencijalnom negativcu. To je onaj slatki grijeh ove serije, jer unatoč spekulativnoj temi nije smrtno ozbiljna, makar su joj podbadanja, primjerice na Uber, prilično slabašna i mlaka.

Za razliku od prve epizode, druga nosi duh i format prijašnjih X-Filesa, serije koja vas je imala čime uplašiti ili zgroziti.

Dobra je vijest što je druga epizoda svakako bolji dio paketa. „Founder’s Mutation“ nosi duh i format prijašnjih X-Filesa kao serije koja vas je imala čime uplašiti ili barem zgroziti. To je rezultat radnje usmjerene na jedan slučaj, iako i dalje preciznog odvijanja kao „po koncu“. Nažalost, epizoda na kraju ostaje otvorena te će se njezina radnja vjerojatno nadovezati na neku buduću. A kad već spominjem ono što tek dolazi, treća po redu izgleda uzbudljivo, na onaj simpatično-blesav X-Files način.

x-files-5

Sve u svemu, pošto je ovo recenzija primoran sam dati nekakvu ocjenu, ali mislim da je ona u svemu ovome zapravo nebitna. Kao fanu, drago mi je da se The X-Files vratio, kakav god da je na kraju ispao. Spominjao sam ranije produkciju niže razine, no to svakako treba staviti u kontekst današnje američke produkcije TV serija koja je u 90% slučajeva kvalitetom nedostižna i za filmsku produkciju većine zemalja. Kritički gledano, novi X-Files je zadovoljavajuće loš, da se tako izrazim, i nostalgično odličan, ako vam to ima kakvog smisla.

Uostalom, sada je očito bio pravi trenutak, a bome i zadnja prilika za njegov povratak. Sve prije ovoga bilo bi preuranjeno i nepotrebno, a sve poslije prekasno i suvišno. Iako su Mulder i Scully izgubili glas, još uvijek nisu za penziju.

Sav rizik vraćanja X-Filesa nakon dugih 13 godina može se svesti na sljedeći razgovoror: „Ovo je opasno.“ – kaže Scully. „Oh. Kad nas je to zaustavilo?“ – odgovori Mulder uz smiješak.

• prepoznatljiv pečat X-Files tradicije
  • Mulder i Scully - legende