Torment: Tides of Numenera

PLIME GENIJALNOSTI I OSEKE PROSJEKA

Razgovaram s grupicom napuštene djece pred srušenom kućom. Čuvaju otpadnika druge rase i pljačkaju ostale ruševine u naselju. Djevojčica pita kakvu pjesmu želim da mi otpjeva. Vesela pjesma je osam novčića, tužna je pet. Pitam zašto je tužna jeftinija, a dijete odgovara: zato što tužnih pjesama ima više.

To vam je ukratko atmosfera igre Torment: Tides of Numenera, predivno pesimistične vizije ljudskog života u prostorima gdje postojanje nije uvjetovano ograničenjima našeg mentaliteta. Igrate u ulozi odbačenog trupla čovjeka koji je pronašao način prebacivanja svijesti u drugo tijelo. Cijena tog otkrića je buđenje mračne sile poznate kao The Sorrow koja proganja takozvanog „Mijenjajućeg Boga“ i njegove otpatke. Vaš je zadatak usmjeriti osobne plime starih civilizacija sebi u korist kako biste izbjegli brisanje iz svih stvarnosti i uveli Deveti svijet u novu eru.

Ako ne znate što ste upravo pročitali, slobodno se nasmiješite. Torment: Tides of Numenera ima najoriginalniju kombinaciju fantazije i fantastike koju trenutno možete pronaći u igrama. Premda to nije prva igra u serijalu, nije ni nastavak nego duhovni nasljednik Planescape Tormenta koji je u svoje vrijeme također bio nešto sasvim drugačije od tadašnje ponude RPG igara. Osobno nisam poznavatelj Torment univerzuma, ali sam se zahvaljujući ovoj igri instantno zaljubio u njega. Nije mi trebalo mnogo vremena da umjesto tipičnih fantazijskih motiva prigrlim spiku o metafizici i nekakvom futurističkom egzistencijalizmu.

TidesOfNumenera_170303_1530465

Neću reći da se nisam osjećao izgubljeno u svemu tome. Igra počinje tako da padnete s neba i doslovno sam se tako i osjećao kroz ostatak svoje avanture. Ako redovito konzumirate sve moderne fantazijske sadržaje, Torment je pravo osvježenje. Iskustvo igranja je usporedivo situaciji kad odete živjeti u stranu zemlju, tražite upute i onda shvatite da vam prvo treba neko vrijeme da si protumačite značenje tih uputa kako biste ih mogli slijediti. Svijet Tormenta pun je specifičnog slenga – čarobnjaci se odazivaju na riječ Nano, novčana valuta je Shin, Merecaster je uređaj prethodnih civilizacija usklađen s plimama koje su protok emocija i nagona u kolektivnoj psihi čovječanstva…

Pripremite se za upijanje velike količine informacija ako niste upoznati sa izvornom tabletop igrom Numenera univerzuma.

Nažalost, upoznavanje nije sasvim bezbolan proces za nove igrače. U igri primjerice ne postoji nikakva enciklopedija, glossary ili nešto slično, gdje biste se u miru informirali o svim tim stranim i čudnim pojmovima. Koliko god taj narativ bio fascinantan i originalan, igrača se doslovno uranja u vrlo duboku vodu. S jedne strane efekt dezorijentiranosti pomaže da se uživite u ulogu lika koji isto tako ne zna u kakav je to svijet točno zapao. No, s druge strane postoje neke upitne odluke za koje mislim da su čak i štetne po samu igru.

Na primjer, igra je prije izlaska dobila odličan video u kojemu se pojašnjava zaplet čitave priče. Ja sam iz tog materijala instantno shvatio o čemu se tu ugrubo radi, no iz nekog razloga taj video nećete naći u samoj igri. Umjesto njega na samom početku dobit ćete interaktivnu sekvencu u kojoj ništa ne vidite nego vam se tekstualno opisuje kako padate. Fascinantno je, ali ne na dobar način, kako u toj sekvenci možete umrijeti – bez da uopće vidite kako igra izgleda.

Kad ste zadnji put vidjeli game over ekran prije nego ste uopće krenuli igrati? Bez obzira na specifičnost, u Tormentu to nije osobito dobar dizajn ni za priču ni za gameplay.

Iz tog tekstualnog uvoda moguće je pak izvući jednu stvar – u Torment: Tides of Numeneri načitat ćete se hrpetine teksta. Igra ima vrlo malo odglumljenog, odnosno ozvučenog dijaloga. U principu mi to ne smeta ako je priča ovako prokleto dobra, ali kad kažem „vrlo malo“ mislim na još manje od onoga što se moglo čuti u igrama kao što su Pillars of Eternity, Wasteland 2 i Divinity: Original Sin. Nekoga bi to moglo odbiti od igranja uz već spomenuti specifični sleng, ali pohvalno je barem to što je tekst vizualno čitljiv te ima nekoliko veličina tako da ne morate naprezati oči ako ste ćoravi ili igrate na konzolama.

tides-numenera

Specifičnost Torment: Tides of Numenere je ta što je ovo RPG naslov u kojemu je borba sporedna stvar. Preciznije rečeno, gotovo sve obračune u igri možete izbjeći ako ste vješti u razgovoru ili ih spriječiti pregovaranjem usred samog odvijanja. Igra zbog toga češće izgleda kao nekakva PNC avantura negoli kao RPG, pogotovo jer vam je u interesu izbjeći sukobe s obzirom da vještine za borbu i za rješavanje zagonetki crpe iste resurse iz bazena moći, brzine i intelekta.

Gotovo svi obračuni u igri mogu se izbjeći zbog čega Torment češće izgleda kao PNC avantura negoli kao RPG naslov.

Borba koja se odvija na poteze u suštini je sasvim solidna i traži malo mozganja da bi se izvukao dobar ishod. Međutim, Torment: Tides of Numenera ima jedan fundamentalni problem – u 90% slučajeva ne možete poginuti. Točnije rečeno, možete, ali za to nema nikakvih posljedica nego se doslovno samo vratite na isto mjesto i nastavite tamo gdje ste stali. Vaši suborci oživljavaju se automatski, vama se puni energija, a neprijateljima ne. Povrh svega, takvo što ne može se izbjeći jer igra nema promjenjivu težinu, odnosno ima samo jednu postavku težine u kojoj neprijatelji nikad ne mogu biti toliko izazovni koliko vi možete biti uporni.

TidesOfNumenera_170304_1927089

Dobar dio ostalih mehanika u igri pada u vodu zbog toga što poginuti možete samo u posebnim prilikama. Primjerice, u borbi bi značajnu ulogu trebali imati Cypher predmeti koji su unikatni i jednom kada ih iskoristite više nećete pronaći takav predmet tijekom igranja. Ja u prvoj polovici igre uopće nisam imao potrebe koristiti te predmete. Nije da za to nisam imao prilike, premda sam izbjegavao borbu koliko je to bilo moguće, nego mi je bilo isplativije sačuvati te predmete za kasnije jer uopće nisam strahovao što će biti ako mi likovi poginu – znao sam da ću se za 15 sekundi vratiti na isto mjesto i nastaviti tamo gdje sam stao. Uz malo upornog ponavljanja nije čak toliko važno ni kakvu opremu imate, a sama oprema vrlo je rijetka i generalno nezanimljiva ako nije dio neke zagonetke pa ju morate sami craftati.

Neprijatelji u ovoj igri nikad ne mogu biti toliko izazovni koliko vi možete biti uporni s ponavljanjem nakon umiranja.

Sustav dijaloga nešto je kompleksniji od borbe jer nakon izrečenog ponavljanja više nema, osim pomoću quickload funkcije. To se prenosi i na nekoliko dionica interaktivnog stripa uz kojega doživljavate tuđa sjećanja i povremeno izvrćete stvarnost. Sustav je prožet takozvanim „plimama“, odnosno mehanikom koja definira igrača u više nijansi onoga što bi se nazvalo kao dobro i zlo. Pet je osnovnih plima i njihova se dominantnost određuje stilom igranja.

Ako ste gladni moći onda će vam dominantna plima biti srebrna, ako vam je stalo do kompromisa i pravde probudit ćete indigo plimu, za suosjećanje i žrtvovanje budi se plava plima, i tome slično. Dominantne plime mogu doći i u kombinaciji, kroz ukupno šesnaest ishoda, a svaki u malim nijansama utječe na to kako vas drugi likovi percipiraju, kakav je vaš odnos prema svijetu, koliku iskoristivost izvlačite iz svoje opreme i sl. Kvaka je u tome što nema vidljivog indikatora po kojemu biste se orijentirali kakav lik želite biti. To modeliranje vrši se jedino prema vašoj osobnoj procjeni jer vidite samo koje su vam dominantne plime i dobivate obavijest kad se koja plima povećava.

TidesOfNumenera_170304_2001495

Većina igre zapravo je takva da igraču daje minimalnu količinu informacija. Tutorial je gotovo nepostojeći i svaka je interakcija na neki način lutrija vas nečemu nauči. A nauči se dosta toga već nakon uvodnih pet sati, od sveukupnog trajanja oko 30 sati; možda ponajprije zbog toga što ste prisiljeni istražiti svaki kutak mape. Lokacija u igri nema mnogo, a posebni uteg je što među njima ne možete putovati kad vam se prohtije. Kad s jednog dijela svijeta prelazite na sljedeću lokaciju, morate se pobrinuti da ste završili sa svim poslovima. Sporedni questovi propadaju ako odete dalje s glavnim questom, i to bez da vas igra na to prethodno upozori. Jednostavno vas dočeka poruka da se više ne možete vratiti u prošli grad i da su vam questovi u njemu propali.

Torment: Tides of Numenera zbog takvih ograničenja djeluje kao mehanički inferiorniji proizvod naspram sličnih igara koje su u kampanjama na Kickstarteru prikupile manje količine financijskih sredstava za razvoj. Međutim, nijedna mehanika ne može osporiti originalnost Devetog svijeta u kojemu možete sresti čovjeka bez glave, čovjeka s tri glave, i čovjeka koji živi u glavi vašeg lika. Torment: Tides of Numenera ima svojih propusta u dizajnu, ali ih u cjelini nadoknađuje neponovljivim ugođajem. Doduše, ako ga želite doživjeti u pravom izdanju, klonite se verzija za konzole koje se izvode prilično loše. Igra je i na PC-u štucavija nego što bi trebala biti, nema skoro nikakve grafičke postavke i muku muči s povremenim bugovima, ali sve dok držite miš u rukama možete biti sigurni da je to ispravan način igranja ove igre.

Jedan od najpametnijih likova u Tormentu svoje znanje pripisuje tome što je kanibal. Ako vam je to intrigantno, uživat ćete u igri. Ako nije, bolje da s Tormentom ništa ne pokušavate.

79 Naša ocjena
  • Deveti svijet je rijetko jedinstveno mjesto