HCL.HR

Recenzija

Total War: Rome II

Ante Malenica

Postoje strategije i postoji Total War – riječi su s kojima sam tijekom zadnjih nekoliko godina često započinjao svoje kritičke osvrte kada se radilo o strateškim poslasticama Creative Assemblya. Poznavatelji scene znaju kako je to jedan od najcjenjenijih developera na tržištu nešto manje popularnog TBS / RTS žanra i to ne bez razloga – kroz 25 godina postojanja, stvorio je fantastičnu formulu koja je s brojem mrtvih vojničkih duša vjerojatno nadmašila broj odigranih turneva legendarnog Civilizationa.

Rome 2, kao posljednji nastavak tog proslavljenog serijala, trebao je doći kao šlag na rođendansku tortu neumornih Britanaca. Umjesto da 3. rujna, kada se igra pojavila u prodaji, ovaj developer otvori šampanjac, nanizali su se prekovremeni sati. User score na Metacriticu je pocrvenio, službeni forumi bili su zatrpani žalopojkama, a Angry Joe je na YouTubeu dobio valjda nekoliko tisuća novih fanova.

Krivi su bili bugovi, loš AI, mizerne perfomanse, učestala rušenja – sve ono što opisuje proizvod koji nije dovršen. Rekli bi zlobnici, “bolja beta bio je Diablo 3”.

Dok bez sumnje ne treba sumnjati u onu staru narodnu uzrečicu koja kaže “Gdje ima dima, ima i vatre”, iz vlastitog iskustva mogu reći da je u slučaju ove igre više dima stvorila entropija interneta, nego li stvarna pobuna gladnog igraćeg stanovništva Romea 2. Naravno, neću kroz ovu recenziju tvrditi kako je masa nezadovoljnih igrača bila u krivu, a kako sam ja u pravu – u nastavku recenzije argumenti su moje oružje, a od vas u komentarima očekujem ravnopravnog protivnika. Ili saveznika. Provjerimo onda zajedno kakav je zbilja Rome 2.

Dugo igram Total War igre. Ako bi napravili nekakvu retrospektivu serijala, vjerojatno bi se složili sa mnom kako je napredak bio strašan – uvođenje pomorskih bitaka, neprestana nadogradnja diplomacije, pretvaranje agenata u role-playing likove, obiteljska stabla, evolucija 3D ratovanja kroz Warscape engine… dalo bi se ovdje toga nabrojiti. Neću stvarati beskonačnu listu, za takve stvari postoji Total War Wiki. Upravo zbog činjenice kako je serijal sa svakim nastavkom dobivao na bogatstvu opcija, teško mi je bilo povjerovati u jednu od brojnih internet žalopojka pri izlasku igre – da je Rome 2 pojednostavljen.

Prije nego li krenem objašnjavati svoj stav, ‘ajmo postaviti jedno jednostavno pitanje – što to znači zapravo riječ “pojednostavljen”? Smanjen broj građevina? Manje stvari za nadograđivanje? Manje opcija u diplomaciji? Smanjene mogućnosti agenata? Nešto deseto? (nagli prekid jer pišem ovu recenziju u kasne sate pa mi mozak iz pamćenja teško izvlači stvari za nabrajanje). Govoriti o pojednostavljivanju, automatski me odvodi u dvije teme – a) ista riječ za 1000 ljudi ima 1000 različitih značenja, b) pojednostavljivanje obično znači manje napora za korisnika proizvoda ili usluge (što je obično dobro).

Ključno pitanje – je li Rome 2 jednostavniji od prethodnih igara? I ako jest, je li zbog toga lošija igra?

Želite da budem iskren? Uopće ne želim navoditi kako su igrači uopće dolazili do svojih velebnih zaključaka kako je posljednji Total War od Gran Turisma došao do Need for Speeda. Primjer – je li automatizacija izgradnje cesta i zidina (te nekih drugih stvari) zbilja pojednostavila igru? Ili je možda pomogla da nakon 50 osvojenih provincija igrač ne potroši sat vremena po turnu dok provjeri što je sve izgrađeno kako bi u svakom od 100 gradova stavio level 2 zidove na level 3. Ili je mogla ekipa CA-a ostaviti automanage funkciju pa se to ne bi zvalo pojednostavljivanje, nego dodatna opcija za lijene i one “manje pametne”. Sad bi mi dobro došao nekakav facepalm smajlić.


Što je zapravo ideja Rome 2 kampanje? Uz uvedena tri victory contitiona po uzoru na Civilization 5, igrač ima cilj napraviti vojnu, ekonomsku ili kultorološku pobjedu. To u prijevodu znači odmah na početku igre postaviti si jasan cilj i strateški planirati. Više se ne osvajaju gradovi – cilj je prisvojiti cijele provincije. One se obično sastoje od dva do četiri grada što znači da iz svake treba izvući maksimalnu korist. Dok one veće mogu podržati kvalitetnu produkciju vojske, manje su dobre za boost prihoda i okretanje ekonomiji. To pak ima svoje prednosti i mane – industrija će recimo stvarati veći faktor nezadovoljstva što znači da se u slučaju nekakvih eksternih poremaćaja poput nedostatka zaliha hrane, pruža idealno mjesto za ustanke.

S druge strane, provincije orijentirane na produkciju vojske pružat će veći sigurnosni faktor i zadovoljnije stanovništvo, no manje novca. Tu dolazimo do ostvarivanja jednog od ona tri cilja – ratovanje više nije jedina opcija, može se i na druge načine do konačne pobjede. S time da u kasnijoj fazi igre ne dolazi do zamora zbog pretjeranog microa te uz tech tree od čak 28 tehnologija po stablu (ukupno dakle 56), zadržava se mnogo duže element razvoja i zadovoljstva koje ono pruža. No to nije sve – ‘ajmo još malo zakomplicirati priču.

Antički svijet Romea 2 sastoji se od nekoliko desetaka frakcija. To su različite kulture s drugačijim načinom života. Dok je u ranijim nastavcima serijala osvajanje neprijateljskih prostanstava značilo uglavnom osvajanje grada i držanje vojske u njemu potez ili dok se situacija ne smiri, u Romeu 2 imate problem – ljudi vam godinama pružaju otpor. Treba vremena dok se stanovništvo ne latinizira (u slučaju Romea 2), a to s vaše strane iziskuje novčane napore. Naime, građevine protivničkih frakcija su vama beskorisne. Morate platiti da ih preorijentirate u nešto sebi funkcionalno, inače uz disfunkcionalan grad imate trajno nezadovoljno stanovništvo. Ako kod osvajanja te gradove opljačkate kroz opciju loot, tek ste si onda napravili medvjeđu uslugu – građevine prije konvertiranja treba popraviti. Za to prođe turn. Zatim treba par turneva dok ih ne pretvorite u nešto funkcionalno. U međuvremenu morate smirivati strasti s vojskom. Ako nemate dovoljno novca da napravite posao prilagodbe nove provincije rimskoj kulturi, imate dugoročne ustanke. Što to znači?


Bez zdrave ekonomije, nema vojnih pohoda. Treba vam za dovoljnu efikasnu ekspanziju dobro isplanirane provincije, zdravi prihodi, saveznici. Da, ovo zadnje je bitno. U Romeu 2 diplomacija zbilja funkcionira – svojim saveznicima možete recimo zadati metu koju će napasti. AI zbilja šalje vojsku prema toj meti. Što je zlata vrijedna pomoć kada zaratite recimo s jednom Kartagom i njenim saveznikom Libijom koji vam otvore probleme na pet frontova i napadaju slabije branjena mjesta. Srećom pa se CA sjetio za svaki grad uvesti postavu obrambene vojske temeljene na građevinama – konačno više ne morate rezuckati svoje legije kako bi zaštitile gradove na frontovima. Jel to također pojednostavljivanje ili samo uklanjanje nepotrebnog microa? Neka to bude retoričko pitanje. ‘Ajmo mi konačno na to ratovanje.

Glavna zamjerka bitki Romea 2 stiže iz ovog podnaslova – AI ne valja. Smeće je. Katastrofa. Tko je tu ekipu u CA-u učio programirati? Svašta piše na internetu. Ali ok, svatko ima pravo na svoj stav. Moj je bio nekako ovakav – “vau dečki, ako ću ikada nekome objašnjavati kako u računalnom 3D prostoru orijentirati 10 tisuća jedinica temeljem 15-ak faktora, vi ste prvi primjer kako se to radi”. Jednom mi je prijatelj s informatičkog fakulteta kojeg neću namjerno imenovati, pričao kako u game developmentu zadnju stvar koju želiš raditi je pisanje umjetne inteligencije.

Napraviti algoritam koji temeljem x,y,z koordinata uz svemirske petlje radi željene radnje je Sizifov posao. I to za nekakve jednostavnije naslove s vrlo ograničenim opcijama. Pogledajmo s druge strane Rome 2 – 10 000 jedinica koje su se sada sposobne iskrcati se iz broda na kopno (ili se istovremeno tući na moru i kopnu), koje se drugačije ponašaju ovisno o tome je li teren ravan ili brdovit, je li sunčano ili pada kiša, je li general živ ili nije, je li 50 bitaka iza nogu ili nije, je li ispred pet puta više vojske ili nije itd. Mazohistički posao, vjerojatno spavaju na noževima. Želim s tim programerima jednog dana otići na pivu. Definitivno.


Iako sam prije izlaska igre očekivao gomilu problema s umjetnom inteligencijom, na moje velike iznenađenje zbilja ih nisam imao – pathfinding mi se nijednom nije raspao, protivnici su za razliku od Shoguna 2 konačno malo dobili na agresivnosti, a broj idiotskih radnji smanjen je na koliko-toliko razumnu mjeru. Naravno, bilo je tu i tamo zapinjanja jedinica i nekih besmislenih reakcija da čovjek dobije koje sijedu više, no ništa da bih se prepustio emocijama quit rejđanja.

Naravno, sa svime ovime ne opravdam developera – oni su dužni napraviti svoj posao kako treba u skladu s opisom svojeg posla. Samo kažem da je ovo kompleksna igra. Treba čovjek biti na zemlji s očekivanjima – za pravo Total War iskustvo, multiplayer je dugo prva adresa.

Ok, sada kada sam se raspričao o AI-u, nije mi ostalo mnogo prostora za ostalo – istaknuo bih još kako je užitak prekomjerno koristiti artiljeriju (i vrlo korisno, da dodam), slanje War Dogsa u odrede lake pješadije i dalje je gušt pratiti cinematic kamerom, dok loše frizure britanskih plemena sigurno imaju veze sa Sex Pistolsima. Pomorske bitke su i dalje smotane, no daleko od neigrivih – treba samo dosta strpljenja s njima. Kao sa ženama ujutro.

Ovo mi je jedna od omiljenih kritika. Nema nikakve veze što većinu vremena igrač provede na razini morskog galeba u punom letu te što su te teksture tla obično prekrivene bujnom travom za ispašu ljubičastih krava s Alpa. Evo, nakon onih zombijevskih faca i čega sve ne, nekim čudom ja sam specijalnom HCL dostavom dobio igru koja je savršeno radila od 1.0 verzije – čak sam se divio onoj kvačici koju sam mogao maknuti s “Unlimited video memory” opcije pa je igra sama prepoznala kada bi dolazilo do preopterećenja sistemskih resursa te spuštala razinu detalja da se zadrže stabilne perfomanse.


Dok me jedino smetalo previše žutog filtera u grafičkom doživljaju, mogu pohvaliti CA kako je prilično dobro oživio antičko doba. Kampanjska mapa nikada nije bila ljepša, dizajn de facto svega je odlično odrađen, perfomanse zadovoljavajujće, čak mi se u konačnici dopalo i korisničko sučelje. Nakon tri patcha, još su dorađene neke stvari tako da u ovom trenutku mogu bez grižnje savjesti tvrditi kako će ova igra normalno raditi na većini konfiguracija. Pod uvjetom da imate bolji procesor. Znači četverojezgreni.

Usudio bih se reći da je ovo najbolji Total War do sada. To je naravno samo moje skromno mišljenje s kojim se, nakon što se pročitali sve ove argumente, i ne morate složiti. Zato imamo na portalu ispod komentare i mogućnost da sami ocijenite igru. I veselim se tome da vidim što vi mislite o njoj.

Uz ovogodišnje kritike na Company of Heroes 2, mislim da neki igrači strategija nemaju pojma što zapravo žele. Ne valja ovako, a ne bi vjerojatno valjalo ni da su stvari ostale iste uz neke kozmetičke preinake. Smiješno je od Total Wara očekivati Europa Universalis kompleksnost. Smiješno je opet nadati se reinkarniranom Hanibalu koji će vas napasti s Alpa. Igra u konačnici nudi što i svaki Total War ranije – pristojnu količinu izazova i obilje zabave kroz svoje brojne modove. Za one koji žele više, tu je uvijek multiplayer. I sve to upakirano u smislenije iskustvo od onog prije – manje prekomjernog microa, više fokusa na one zabavnije stvari.

Nisam vam ni sve spomenuo kroz ovu recenziju – detalje legija, agenata, novo uvedeni sustav politike. Al’ realno, to mi i nije bio posao. Rekao sam vam da mi se igra sviđa, naveo zbog čega i stvorio, nadam se, prostor za dobru diskusiju. Moje mišljenje samo je jedno od gomile njih – ništa vrjednije ili manje vrijedno od vašeg. Na vama je da procijenite drže li po vama ovi argumenti vodu. Ako ne, sve što vam Cezar može reći bilo bi sljedeće: “Zar i ti Brute, sine moj!”

Veni, vidi, vici – riječi s kojima smo često završavali bitke u najslavnijem izdanju Total War serijala. Je li Rome 2 nastavio tradiciju te uzrečice ili su rimske legije na nekom mostu zapele zbog lošeg AI-a, provjerite u našoj opsežnoj recenziji.

90 Naša ocjena
  • kampanja
  • smislene nadogradnje gameplaya
  • grafika
  • frizure plemena
  • tehnički problemi
  • rage interneta?

Ante Malenica

Opis nije dostupan.

Komentari (27)

  • DieForCod

    04.10.2013 - 18:38

    Najbolja strategija ali bez patcheva nemoguce igrat

  • MaliMicek

    04.10.2013 - 18:53

    Kaj nije kakti Cezar reko: Zar i ti sine, Brute ?
    Možda bi za završetak rece i početak konstruktivne rasprave bilo bolje: Kocka je bačena ? 😛
    Super reca Dead, uz nedostatak vremena strah me probat iako velik fan serijala bojim se da nemam dovoljno jak komp, no prije ili kasnije do kraja godine ovo će se morat nabaviti.

    • Deadwalker

      @MaliMicek, 04.10.2013 - 19:45

      Pogledaj si što prevedeno s latinskog znači "alea iacta est" 😉
      Thx :)

  • maxim.x

    04.10.2013 - 19:01

    Vijest na naslovnici u rubrici "novo na HCL-u" vodi na reenziju papers please umjesto ovdje.

    • Ementaler

      @maxim.x, 04.10.2013 - 22:19

      Ah, naravno – tnx.

  • Edi

    04.10.2013 - 19:04

    Igra je sa patchevima igriva i zabavna,no jedino sto mi se ne sviđa je muzika.U rome 1 muzika je bila puno bolja i napetija ,ali to nije toliko vazno

    • napaljeon

      @Edi, 04.10.2013 - 22:15

      eee kad se sjetim bila je to najaca zika ikad na total war-u hahah

  • RedEy3

    04.10.2013 - 19:14

    Bez patcheva je bila gotovo neigriva, sa patchevima je bolja.

  • lignja13

    04.10.2013 - 21:04

    Velik problem u početku bilo je vrijeme potrebno između svakog turna. Znači ljudi koji se u to vrijeme nisu mogli ubiti smartphoneom, čitajući novine, knjige ili šta već, su vjerojatno zaspali…
    Isto tako, glazbena podloga je jednolična. Možda je to stvar ukusa, ali ako se mene pita campaign map glazb. podloga je jednolična i stalno ista. Inače mi glazba igra veliku ulogu kod igara tako da sam na ovo osjetljiv. Vi koji nista, super, poštujem to!

    Sve u svemu, Angry Joe je sve lijepo nabrojio i objasnio.

    Ovo kada ti kažeš kako im skidaš kapu i diviš se kakvu su igru složili, može proć. Ali puno ljudi je više u pravu kada kažu da je ispalo kako je igra prerano izašla te izgleda kako nije prošla neko temeljito beta testiranje. Ne baš sad da se čeka na igru kao da je Blizzardova, ali vjerujem da bi puno manje ovih bugova bilo prisutno na releasu da je ekipa iz CA testirala stvari bolje.

    Uglavnom, sada nakon 3. patcha stvari izgledaju puno bolje. Svaka čast CA koji su priznali svoje greške kao ljudi i bacili se na posao da poprave štetu pa nam sada izdaju uspješne patcheve svako toliko.

    • DjokaBA

      @lignja13, 04.10.2013 - 22:11

      tako je majstore… malo je reci da su me razocarali kad je igra izasla
      ali su ispali ljudi, priznali greske i sad izbacuju patcheve i sve je bolje

    • napaljeon

      @lignja13, 04.10.2013 - 22:21

      da bar postoji mod sa starom muzikom iz prvog roma, definitivno se ta muzika tolko uklopila u tu igricu da mi je cak postala simbol te igre.

    • Deadwalker

      @lignja13, 05.10.2013 - 09:05

      Neki ljudi već rade na tom modu, no za sada bez uspjeha budući da su glazbene datoteke kriptirane. Koliko sam shvatio, trebat će im alati CA-a da staru glazbu prebace u odgovarajući format i zamijene s postojećom u novom engineu. U međuvremenu možeš stišati glazbu u postavkama i pustiti da ti svira s YouTubea. :)

  • Mesko1

    04.10.2013 - 22:11

    Super recenzija, a i igra zaslužuje trud.

  • LukaMagnus

    04.10.2013 - 23:17

    Dobro je.Mada je moglo malo opsirnije.I ovo nije smjelo proci bez Belana i video recenzije. 😀

    • Edi

      @LukaMagnus, 05.10.2013 - 12:33

      slazem se 😀

  • Budoka

    05.10.2013 - 10:04

    Šteta je što je igra izašla u stanju u kakvom je izašla.. to je pomalo bacilo sjenu na sve. Ne vidim neki razuman razlog tome. Da li je to bio pritisak Sege ili nešta drugo možemo samo nagađati.. Igra definitivno zaslužuje ocjenu 90 i više ali tek kada se dovede u red (za sve!) a to je već blizu i radi se neumorno na tome.. Za ljude koji su tu igru jedva dočekali (kao ja) razočaranje je bilo tim veće nakon doživljenog stanja same igre. Što reći nego preporučiti igru onima koji je još nisu nabavili a vole takav tip igre , a za onakav launch – NE ponovilo se..

  • Peritas

    08.11.2013 - 08:29

    Ne znam tocno koliko je CA reklama ponudio kupiti za ovu ocjenu, no definitivno mi je "najbolji" dio onaj o AI. Kao u redu što je glup kad je to jako tesko za napraviti…i to bi kao trebalo biti opravdanje da ja dam 400+ kn samo zato jer se netko jako pomučio napraviti nešto vrlo glupo, ali zato jako tesko. Iskreno za napraviti tako glup AI ja bi se pomucio jos puno vise i vjerojatno bi ga napravio jos goreg, tako da bi po ovom kriteriju zaradio bar ocjenu 95 posto je to vrlo tesko za radit, pogotovo meni koji pojma nemam o tome. I da se razumijemo ovdje ne govorim o bugovima tipa jedinica se ne želi iskrcat s broda nego o stvarima kad 1200 ljudi stoicki stoji dok ih ja masakriram katapultima i strijelcima i onda bitka zavrsi bez da sam izgubio i jednog covjeka.

    Jedina sansa ikakva gdje je AI imao i najmanje sanse da me pobjedi je ako sam daleko brojcano nadjacan ili sam imao daleko slabije jedinice. U bitkama podjednikih vojski AI nije ni jednom bio ni blizu da pomislim da bi mogao razmisljati o tome da bi mogao izgubit vise od 10% vosjke protiv njega.

    Grafika i problemi koji su bili potencirani su meni najmanji problem, ali to je valjda danasnje stanje stvari i odraz svijeta gdje zivimo da je u principu najbitnije da nesto lijepo izgleda, a stvarna kvaliteta je zanemariva. Bitno da je gov.. lijepo zamotano i odma ljepse mirise.

    I kad se vec razbacujemo latinskim izrekama, ona koja najbolje opisuje ovu igru i ovu recenziju je ona panem et circenses…

    • Ementaler

      @Peritas, 08.11.2013 - 10:00

      Ma nije na CA platio ništa… Sega je.

  • Deadwalker

    08.11.2013 - 10:29

    Baš će mi dobro doći produženi boravak na Havajima.
    @Peritas
    Recenzija je moje osobno iskustvo i ja probleme s AI-em na razini koju si istaknuo kroz svoj primjer nisam iskusio. Ocjena stoga ne može biti bazirana na tuđim iskustvima. Također, napomenuo sam u recenziji kako loše obavljen posao ne opravdava CA, no uzevši u obzir koji sve faktori ulaze u obzir kada se odlučuje o ishodu bitke, treba biti i malo realan. AI nije ništa previše bolji ili lošiji u odnosu na prethodne igre, niti CA radi Total War igre od jučer. S time da je igra testirana s naknadno izbačenim patchevima (istaknuto u gameplay komentaru) pa srećom nisam ni imao prilike iskusiti kako je to bilo na datum izlaska. Uostalom, to je sada apsolutno nebitno – gledajući koliko je Rome 2 nadograđen u međuvremenu, dao bi mu sada i veću ocjenu te je apsolutno preporuka bilo kome za kupnju. Budući da je osnovna svrha recenzija igračima ponuditi odgovor je li se igra isplati kupiti ili ne, ne vidim da iznosim nekome netočne informacije.

    • MaliMicek

      @Deadwalker, 08.11.2013 - 11:36

      Kaj nebi reca trebala bit subjektivno iskustvo ? 😉

    • Deadwalker

      @Deadwalker, 08.11.2013 - 12:13

      Internet me neprestano tjera na cpt. Obvious komentare.

    • Peritas

      @Deadwalker, 08.11.2013 - 12:21

      problem i je sto se AI nije nista poboljsao u odnosu na prijasnje verzije u igri, a velikim obecanjima da hoce su me navukli da pljunem onih 55eura. Ono sto se je promjenilo je grafika i ono sto se stalno mijenja u svim igrama je grafika, a sve sto zaiskuje i malo razmisljanja se "pojednostavljuje" ili ako je srece, ne mjenja.

      Sto osobno me i ne bi toliko smetalo da kazu da je igrica prilagodjena uznapredjenoj degradaciji inteligencije u mladjoj populaciji na zapadu, pa bi onda ja jednostavno preskocio igricu koja mi se ne svidja ni koja je namjenjena za populaciju 12-18 god koja slusa bibera. No oni su ju toliko nahvalili prije izlaska, odnsono, da se razumije vrlo jasno, LAGALI SU. nije doslo do nesporazuma ili nespretnih bugova nego su LAGALI jer je nemoguce nesto ovako napraviti, a da nisi znao. Ko da puste auto u prodaju s tri kotaca, pa kasnije kazu nismo znali, jbg…znate greska, nismo brojali prije pustanja u prodaju…ili da najavljuju najnoviji model koji ide 300km/h, a ne ide, pa mi prodajes maglu kasnije kako on ustvari ide tolko brzo i njima na testovima je isao tako brzo, a testirali su ga tako da su ga svezali na avion, samo sto ti kad kupis auto, avion ne dobijes…

      demo normalno ne postoji pa ni nemas sansu da probas sto ces kupiti, no razumijem ih, jer nakon sto bi netko odigro demo, ko bi lud kupio igricu?

      nikad, nikad, nikad vise necu kupit igricu prije nego izadje, cak ni nakon sto izadje nego tek nakon mjesec-dva ako kritike (ne vase novinarske nego one drugih igraca) budu pozitivne…

    • Deadwalker

      @Deadwalker, 08.11.2013 - 13:25

      Da se AI nije poboljšao, baš se ne bih složio. U bitkama je neprijatelj sada dosta agresivniji (što prije nije bio slučaj), dok na kampanjskoj mapi po prvi puta funkcionira diplomacija te je protivnik sposoban napasti s mora, kopna te na više frontova odjednom. Nakon zadnjih patcheva, ima još nekih zgodnih nadogradnji koje tek moram isprobati u praksi. Što se tiče tzv. "pojednostavljivanja", mislim da sam u recenziji prilično dobro napomenuo koliko neke stvari imaju smisla, a koliko ne. Uostalom, tko želi ultimativnu strategiju, Europa Universalis je prava adresa. Laganje je stvar osobnih očekivanja i interpretacija koje ne moraju imati veze sa stvarima kakve jesu. Želio si bolji AI – što to zapravo znači? Bolje korištenje formacija? Naprednije taktike? Iskorištavanje formacije terena kad se pruži prilika? Ili samo AI sa što manje grešaka u skriptama? Riječ "bolji" se može percipirati na bezbroj različitih načina – pitanje je samo što je od svega toga navedenog trenutno izvedivo te je li developer izričito nešto obećao da bi ga se moglo optužiti za lažno oglašavanje.
      Kvaliteta kritike ne zavisi o tome gdje je napisana i od koga, nego s kojim argumentima.

  • Arslan

    07.04.2014 - 03:44

    ništa me ne smeta kod ove igre tolko kolko me smetalo to što su jedinice toliko natrpane da se ne vide animacije borbe…ako su shogun 2 napravili kvalitetno u svakom pogledu i ja mislim da će se tu većina složit samnom da je kvalitetno napravljen e pa onda su mogli i ovo napravit kvalitetno…svako ko je fan total war serijala je čekao ovu igru i ja sam je čekao i ono što sam dočekao mi je ostavilo gorak okus u ustima…ovo je po meni ispod shoguna 2 ali jbga svako ima svoje kriterije i mišljenje…po meni su trebali pokrpat prvo ai i da nisu jedninice tolko natrpane i nagužvane da ništa ne vidim bez obzira kolko ih je al nakon mislim tri četiri patcheva kad sam vidio da su i dalje natrpani i da ne vidim ništa i dalje,izbriso sam igru da se ne mučim…

  • Ivan Veliki

    19.04.2014 - 03:07

    Moram izraziti veliko razočaranje ovom igrom. Zapravo, temeljni dojam je da se htjelo postići puno, a napravilo se jako malo, a i podosta toga se i "upropastilo" i pokvarilo.

    Imate dojam kao da je TW: Rome 2 napravila neka mala i nepoznata tvrtka koja je htjela iskopirati Total War serijal, ali joj to nije uspjelo pa ispred sebe imate jedan drugorazredni proizvod.

    TW Rome 2 sam proanalizirao u tri aspekta. Strateška karta u Rome 2 je jedini dobar pomak u TW serijalu. Grafički je vrlo atraktivna, "oblaci rata" su vrhunski odrađeni, odličan je štimung, lijepe su slike, odlično je i sunčevo "osvijetljenje", kamera se može rotirati, što do sada nije bio slučaj u serijalu, i ono najvažnije – ispravljena je golema greška iz ETW-a koji je dopustio previše "stavki" na karti: bilo je previše gradova, luka, sela, farmi, plantaža i sličnih stvari na karti što je zagušivalo i umaralo.

    No, to bi bilo uglavnom sve što se tiče napretka i poboljšanja u TW Rome 2. Sve drugo je ispod razine očekivanja ili su napravljeni bespotrebni kerefeci. Postoji jedno zlatno pravilo u proizvodnji: ne mijenjaj ono što je bilo dobro u prethodnom proizvodu i ono na što su se konzumenti navikli. Tu prije svega mislim na novi način izgradnje gradova i luka koji se promijenio – i sadržajno i gafički. Ok, grafika aplikacija je pomalo avangardna i umjetnička (rekli bi "retro), ali čemu sadržajno i grafički toliko izmijeniti menadžment izgradnje kada nam je trebalo jako dugo da se priviknemo na dosadašnji model koji isto tako nije bio jednostavan.

    Dakle, ako se htjelo mijenjati, trebalo je ići na jednostavniji, a ne na složeniji model menadžmenta. Jezik je pak posebna priča. Oprostite, ja relativno dobro znam engleski jezik, ali u ovoj igri potreban mi je Bujasov rječnik kako bih shvatio značenje nekih riječi i pojmova.

    No, najveće razočaranje je uslijedilo kad sam vidio prikaze kopnenih i pomorskih bitaka. Očekivao sam, sudeći po najavama, nešto posebno, a zapravao smo dobili crtić "Asterix i Obelix". To nije poanta ovakvih igara. Dakle, u ovom skoro najvažnijem aspektu, Rome 2 je, po mojem mišljenju, daleko ispod ETW-a.

    Grafika okoliša u bitkama je također ispod razine ETW-a, no BOJE – boje su prava katastrofa TW Rome 2. Pogledajte te žarke, neprirodne i iritantne boje uniformi vojnika na bojnom polju – od žarko crvene do žarko ljubičaste kao da su uniforme kupljene u HM-u, a ne "skrojene" prije 2000 godina. Sve u svemu, kad gledam bitke u Rome 2 kao da gledam igru Lego Batman. Govorilo se da će svaki vojnik imati drugačije lice, no vidimo, i u ovom nastavku, da su sva lica identična.

    I dok se u ETW-u pazilo na grafičke detalje, što sam izuzetno cijenio, u Rome 2 se na detalje nije pazilo pa imamo situaciju da konji u galopu gaze po pustinjskom pijesku i kao da gaze po zraku – nema prašine od njihovih kopita što je ogromna greška i ruši dojam.

    Isto tako, veslači na galijama veslaju, ali kao da veslaju po zraku. Ne vidi se uopće dodir vesala s morem kao u ETW-u.

    Pomorske bitke? Katastrofa! Loše refleksije sunčevih zraka na moru, katastrofalne boje (prežarke i nepriodne), grafika crte obalnog pojasa kao da je s kraja 90-ih! Sve u svemu, pomorske bitke u Rome 2 nisu ni do koljena pomorskim bitkama ETW-a!

    Sve u svemu – jedno veliko, veliko razočaranje.

  • stipokupy

    01.04.2016 - 17:06

    Igra je super sa atenom osvojio skoro cijeli balkan,aziju i afriku…..

  • Cro Ronin

    30.05.2017 - 21:58

    sad je igra super

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!