Total War: Rome II

Ante Malenica

Postoje strategije i postoji Total War – riječi su s kojima sam tijekom zadnjih nekoliko godina često započinjao svoje kritičke osvrte kada se radilo o strateškim poslasticama Creative Assemblya. Poznavatelji scene znaju kako je to jedan od najcjenjenijih developera na tržištu nešto manje popularnog TBS / RTS žanra i to ne bez razloga – kroz 25 godina postojanja, stvorio je fantastičnu formulu koja je s brojem mrtvih vojničkih duša vjerojatno nadmašila broj odigranih turneva legendarnog Civilizationa.

Rome 2, kao posljednji nastavak tog proslavljenog serijala, trebao je doći kao šlag na rođendansku tortu neumornih Britanaca. Umjesto da 3. rujna, kada se igra pojavila u prodaji, ovaj developer otvori šampanjac, nanizali su se prekovremeni sati. User score na Metacriticu je pocrvenio, službeni forumi bili su zatrpani žalopojkama, a Angry Joe je na YouTubeu dobio valjda nekoliko tisuća novih fanova.

Krivi su bili bugovi, loš AI, mizerne perfomanse, učestala rušenja – sve ono što opisuje proizvod koji nije dovršen. Rekli bi zlobnici, “bolja beta bio je Diablo 3”.

Dok bez sumnje ne treba sumnjati u onu staru narodnu uzrečicu koja kaže “Gdje ima dima, ima i vatre”, iz vlastitog iskustva mogu reći da je u slučaju ove igre više dima stvorila entropija interneta, nego li stvarna pobuna gladnog igraćeg stanovništva Romea 2. Naravno, neću kroz ovu recenziju tvrditi kako je masa nezadovoljnih igrača bila u krivu, a kako sam ja u pravu – u nastavku recenzije argumenti su moje oružje, a od vas u komentarima očekujem ravnopravnog protivnika. Ili saveznika. Provjerimo onda zajedno kakav je zbilja Rome 2.

Dugo igram Total War igre. Ako bi napravili nekakvu retrospektivu serijala, vjerojatno bi se složili sa mnom kako je napredak bio strašan – uvođenje pomorskih bitaka, neprestana nadogradnja diplomacije, pretvaranje agenata u role-playing likove, obiteljska stabla, evolucija 3D ratovanja kroz Warscape engine… dalo bi se ovdje toga nabrojiti. Neću stvarati beskonačnu listu, za takve stvari postoji Total War Wiki. Upravo zbog činjenice kako je serijal sa svakim nastavkom dobivao na bogatstvu opcija, teško mi je bilo povjerovati u jednu od brojnih internet žalopojka pri izlasku igre – da je Rome 2 pojednostavljen.

Prije nego li krenem objašnjavati svoj stav, ‘ajmo postaviti jedno jednostavno pitanje – što to znači zapravo riječ “pojednostavljen”? Smanjen broj građevina? Manje stvari za nadograđivanje? Manje opcija u diplomaciji? Smanjene mogućnosti agenata? Nešto deseto? (nagli prekid jer pišem ovu recenziju u kasne sate pa mi mozak iz pamćenja teško izvlači stvari za nabrajanje). Govoriti o pojednostavljivanju, automatski me odvodi u dvije teme – a) ista riječ za 1000 ljudi ima 1000 različitih značenja, b) pojednostavljivanje obično znači manje napora za korisnika proizvoda ili usluge (što je obično dobro).

Ključno pitanje – je li Rome 2 jednostavniji od prethodnih igara? I ako jest, je li zbog toga lošija igra?

Želite da budem iskren? Uopće ne želim navoditi kako su igrači uopće dolazili do svojih velebnih zaključaka kako je posljednji Total War od Gran Turisma došao do Need for Speeda. Primjer – je li automatizacija izgradnje cesta i zidina (te nekih drugih stvari) zbilja pojednostavila igru? Ili je možda pomogla da nakon 50 osvojenih provincija igrač ne potroši sat vremena po turnu dok provjeri što je sve izgrađeno kako bi u svakom od 100 gradova stavio level 2 zidove na level 3. Ili je mogla ekipa CA-a ostaviti automanage funkciju pa se to ne bi zvalo pojednostavljivanje, nego dodatna opcija za lijene i one “manje pametne”. Sad bi mi dobro došao nekakav facepalm smajlić.

Što je zapravo ideja Rome 2 kampanje? Uz uvedena tri victory contitiona po uzoru na Civilization 5, igrač ima cilj napraviti vojnu, ekonomsku ili kultorološku pobjedu. To u prijevodu znači odmah na početku igre postaviti si jasan cilj i strateški planirati. Više se ne osvajaju gradovi – cilj je prisvojiti cijele provincije. One se obično sastoje od dva do četiri grada što znači da iz svake treba izvući maksimalnu korist. Dok one veće mogu podržati kvalitetnu produkciju vojske, manje su dobre za boost prihoda i okretanje ekonomiji. To pak ima svoje prednosti i mane – industrija će recimo stvarati veći faktor nezadovoljstva što znači da se u slučaju nekakvih eksternih poremaćaja poput nedostatka zaliha hrane, pruža idealno mjesto za ustanke.

S druge strane, provincije orijentirane na produkciju vojske pružat će veći sigurnosni faktor i zadovoljnije stanovništvo, no manje novca. Tu dolazimo do ostvarivanja jednog od ona tri cilja – ratovanje više nije jedina opcija, može se i na druge načine do konačne pobjede. S time da u kasnijoj fazi igre ne dolazi do zamora zbog pretjeranog microa te uz tech tree od čak 28 tehnologija po stablu (ukupno dakle 56), zadržava se mnogo duže element razvoja i zadovoljstva koje ono pruža. No to nije sve – ‘ajmo još malo zakomplicirati priču.

Antički svijet Romea 2 sastoji se od nekoliko desetaka frakcija. To su različite kulture s drugačijim načinom života. Dok je u ranijim nastavcima serijala osvajanje neprijateljskih prostanstava značilo uglavnom osvajanje grada i držanje vojske u njemu potez ili dok se situacija ne smiri, u Romeu 2 imate problem – ljudi vam godinama pružaju otpor. Treba vremena dok se stanovništvo ne latinizira (u slučaju Romea 2), a to s vaše strane iziskuje novčane napore. Naime, građevine protivničkih frakcija su vama beskorisne. Morate platiti da ih preorijentirate u nešto sebi funkcionalno, inače uz disfunkcionalan grad imate trajno nezadovoljno stanovništvo. Ako kod osvajanja te gradove opljačkate kroz opciju loot, tek ste si onda napravili medvjeđu uslugu – građevine prije konvertiranja treba popraviti. Za to prođe turn. Zatim treba par turneva dok ih ne pretvorite u nešto funkcionalno. U međuvremenu morate smirivati strasti s vojskom. Ako nemate dovoljno novca da napravite posao prilagodbe nove provincije rimskoj kulturi, imate dugoročne ustanke. Što to znači?

Bez zdrave ekonomije, nema vojnih pohoda. Treba vam za dovoljnu efikasnu ekspanziju dobro isplanirane provincije, zdravi prihodi, saveznici. Da, ovo zadnje je bitno. U Romeu 2 diplomacija zbilja funkcionira – svojim saveznicima možete recimo zadati metu koju će napasti. AI zbilja šalje vojsku prema toj meti. Što je zlata vrijedna pomoć kada zaratite recimo s jednom Kartagom i njenim saveznikom Libijom koji vam otvore probleme na pet frontova i napadaju slabije branjena mjesta. Srećom pa se CA sjetio za svaki grad uvesti postavu obrambene vojske temeljene na građevinama – konačno više ne morate rezuckati svoje legije kako bi zaštitile gradove na frontovima. Jel to također pojednostavljivanje ili samo uklanjanje nepotrebnog microa? Neka to bude retoričko pitanje. ‘Ajmo mi konačno na to ratovanje.

Glavna zamjerka bitki Romea 2 stiže iz ovog podnaslova – AI ne valja. Smeće je. Katastrofa. Tko je tu ekipu u CA-u učio programirati? Svašta piše na internetu. Ali ok, svatko ima pravo na svoj stav. Moj je bio nekako ovakav – “vau dečki, ako ću ikada nekome objašnjavati kako u računalnom 3D prostoru orijentirati 10 tisuća jedinica temeljem 15-ak faktora, vi ste prvi primjer kako se to radi”. Jednom mi je prijatelj s informatičkog fakulteta kojeg neću namjerno imenovati, pričao kako u game developmentu zadnju stvar koju želiš raditi je pisanje umjetne inteligencije.

Napraviti algoritam koji temeljem x,y,z koordinata uz svemirske petlje radi željene radnje je Sizifov posao. I to za nekakve jednostavnije naslove s vrlo ograničenim opcijama. Pogledajmo s druge strane Rome 2 – 10 000 jedinica koje su se sada sposobne iskrcati se iz broda na kopno (ili se istovremeno tući na moru i kopnu), koje se drugačije ponašaju ovisno o tome je li teren ravan ili brdovit, je li sunčano ili pada kiša, je li general živ ili nije, je li 50 bitaka iza nogu ili nije, je li ispred pet puta više vojske ili nije itd. Mazohistički posao, vjerojatno spavaju na noževima. Želim s tim programerima jednog dana otići na pivu. Definitivno.

Iako sam prije izlaska igre očekivao gomilu problema s umjetnom inteligencijom, na moje velike iznenađenje zbilja ih nisam imao – pathfinding mi se nijednom nije raspao, protivnici su za razliku od Shoguna 2 konačno malo dobili na agresivnosti, a broj idiotskih radnji smanjen je na koliko-toliko razumnu mjeru. Naravno, bilo je tu i tamo zapinjanja jedinica i nekih besmislenih reakcija da čovjek dobije koje sijedu više, no ništa da bih se prepustio emocijama quit rejđanja.

Naravno, sa svime ovime ne opravdam developera – oni su dužni napraviti svoj posao kako treba u skladu s opisom svojeg posla. Samo kažem da je ovo kompleksna igra. Treba čovjek biti na zemlji s očekivanjima – za pravo Total War iskustvo, multiplayer je dugo prva adresa.

Ok, sada kada sam se raspričao o AI-u, nije mi ostalo mnogo prostora za ostalo – istaknuo bih još kako je užitak prekomjerno koristiti artiljeriju (i vrlo korisno, da dodam), slanje War Dogsa u odrede lake pješadije i dalje je gušt pratiti cinematic kamerom, dok loše frizure britanskih plemena sigurno imaju veze sa Sex Pistolsima. Pomorske bitke su i dalje smotane, no daleko od neigrivih – treba samo dosta strpljenja s njima. Kao sa ženama ujutro.

Ovo mi je jedna od omiljenih kritika. Nema nikakve veze što većinu vremena igrač provede na razini morskog galeba u punom letu te što su te teksture tla obično prekrivene bujnom travom za ispašu ljubičastih krava s Alpa. Evo, nakon onih zombijevskih faca i čega sve ne, nekim čudom ja sam specijalnom HCL dostavom dobio igru koja je savršeno radila od 1.0 verzije – čak sam se divio onoj kvačici koju sam mogao maknuti s “Unlimited video memory” opcije pa je igra sama prepoznala kada bi dolazilo do preopterećenja sistemskih resursa te spuštala razinu detalja da se zadrže stabilne perfomanse.

Dok me jedino smetalo previše žutog filtera u grafičkom doživljaju, mogu pohvaliti CA kako je prilično dobro oživio antičko doba. Kampanjska mapa nikada nije bila ljepša, dizajn de facto svega je odlično odrađen, perfomanse zadovoljavajujće, čak mi se u konačnici dopalo i korisničko sučelje. Nakon tri patcha, još su dorađene neke stvari tako da u ovom trenutku mogu bez grižnje savjesti tvrditi kako će ova igra normalno raditi na većini konfiguracija. Pod uvjetom da imate bolji procesor. Znači četverojezgreni.

Usudio bih se reći da je ovo najbolji Total War do sada. To je naravno samo moje skromno mišljenje s kojim se, nakon što se pročitali sve ove argumente, i ne morate složiti. Zato imamo na portalu ispod komentare i mogućnost da sami ocijenite igru. I veselim se tome da vidim što vi mislite o njoj.

Uz ovogodišnje kritike na Company of Heroes 2, mislim da neki igrači strategija nemaju pojma što zapravo žele. Ne valja ovako, a ne bi vjerojatno valjalo ni da su stvari ostale iste uz neke kozmetičke preinake. Smiješno je od Total Wara očekivati Europa Universalis kompleksnost. Smiješno je opet nadati se reinkarniranom Hanibalu koji će vas napasti s Alpa. Igra u konačnici nudi što i svaki Total War ranije – pristojnu količinu izazova i obilje zabave kroz svoje brojne modove. Za one koji žele više, tu je uvijek multiplayer. I sve to upakirano u smislenije iskustvo od onog prije – manje prekomjernog microa, više fokusa na one zabavnije stvari.

Nisam vam ni sve spomenuo kroz ovu recenziju – detalje legija, agenata, novo uvedeni sustav politike. Al’ realno, to mi i nije bio posao. Rekao sam vam da mi se igra sviđa, naveo zbog čega i stvorio, nadam se, prostor za dobru diskusiju. Moje mišljenje samo je jedno od gomile njih – ništa vrjednije ili manje vrijedno od vašeg. Na vama je da procijenite drže li po vama ovi argumenti vodu. Ako ne, sve što vam Cezar može reći bilo bi sljedeće: “Zar i ti Brute, sine moj!”

Veni, vidi, vici – riječi s kojima smo često završavali bitke u najslavnijem izdanju Total War serijala. Je li Rome 2 nastavio tradiciju te uzrečice ili su rimske legije na nekom mostu zapele zbog lošeg AI-a, provjerite u našoj opsežnoj recenziji.

• kampanja
  • smislene nadogradnje gameplaya
  • frizure plemena