What Remains of Edith Finch

RECI BRATE MOJ, JESMO LI PROKLETI

Relativno mlad žanr „simulatora hodanja“ iliti istraživačkih avantura često upada u zamku oponašanja drugih medija. U svrhu pričanja kvalitetne priče žrtvuje se interaktivnost koja je svojstvena videoigrama tako da simulatori hodanja ponekad mogu funkcionirati i u obliku audiobooka. Međutim, to nije slučaj s igrom What Remains of Edith Finch. Taj naslov po mnogim je stvarima na razini iznad većine dosadašnjih istraživačkih avantura.

What Remains of Edith Finch tematski je sličan igri That Dragon Cancer utoliko što se bavi temom smrti. Naslovna junakinja s kojom igramo dio je „najnesretnije američke obitelji“ čiji su članovi poginuli ili nestali pod bizarnim okolnostima. Kako Edith sama kaže, u jednom trenutku vjerovali su kako su ukleti, no možda ih je upravo to još više vuklo prema tragediji. Ako naziv igre gledate kao pitanje ujedno dobivate i cilj igranja – otkriti je li Edith kao zadnji član Finchevih uspjela izbjeći nesretnu sudbinu svoje obitelji.

what-remains-of-edith-finch-screenshots (10)

S obzirom na temu priče igra je tmurnog ugođaja i sporog ritma. Ne očekujte u njoj nikakvu prijetnju niti neki poseban izazov. Zapravo – pustite ju da vas pomete totalno neočekivanim pristupom smrti. Za razliku od That Dragon Cancera, ova igra nije toliko mučna iako ćete doznati kako je desetak ljudi tragično stradalo. Razlog za to jest što su sve tragične priče prezentirane na jedinstven način koji nosi poruku da je smrt dio života i da ne smijemo dopustiti da ona bude njegova cjelina.

Sve tragične priče obitelji Finch prezentirane su na jedinstven način uz poruku da je smrt dio života, ali ne i njegova cjelina.

Dostavljanje te poruke igraču nešto je po čemu je What Remains of Editch Finch poseban kao moć ostvariva jedino videoigrom. Knjigom, recimo, možete prenijeti istu priču, ali njezina poruka ne bi bila ni približno učinkovita. Film pak ne bi dobro funkcionirao s prikazom prostora u linearnom slijedu. Uvjeren sam da bi (inter)akitvno iskustvo ove igre moglo pomoći onima koji se osjećaju poraženo od smrti ili pak depresivno zbog obiteljskih problema.

what-remains-of-edith-finch-screenshots (2)

Ali, o kakvoj prezentaciji tragedije uopće pričam? Evo primjera. U jednom istraživanju prošlosti radnju proživljavate kroz interaktivni strip. Tragedija se dočarava stripovski zbog čega pomislite da možda nije stvarna, ali bez obzira na izvedbu ostavlja dojam na igrača. U drugom primjeru pratite kako svijet videoigara preuzima dosadnu stvarnost vašeg lika dok paralelno kontrolirate njegova maštanja i posao u ribarnici. Te kratke „mini-igre“ usprkos neizbježnoj smrti slave život kroz maštu i traženje onoga što nas čini sretnim.

what-remains-of-edith-finch-screenshots (4)

Sve je to uprizoreno ugodnom vizualnom podlogom. U ovom slučaju ne vjerujte screenshotima jer igra definitivno izgleda bolje u pokretu te se može pohvaliti odličnim vizualnim dizajnom. Obiteljska kuća Finchevih djeluje kao čarobno mjesto iz bajke, ali istovremeno je tako „svakodnevna“ da će vas podsjetiti na kuće u kojima ste bili. To je mjesto s hrpom tajnih prolaza, čudnom arhitekturom i rasporedom soba, a opet i mjesto koje je prenakrcano stvarima baš kao tipični stambeni prostori.

Obiteljska kuća Finchevih izgleda kao da je izašla iz nepostojećeg čarobnog svijeta, ali je zapravo obična koliko i svaki drugi dom velike obitelji.

Zvuk je također na skroz pristojnoj razini uz nenametljivu glazbu i odličnu glasovnu glumu. Posebno je zgodan dodatak da su titlovi u igri ujedno i smjernice gdje trebate ići. Igra ih „lijepi“ na okoliš i tako vas usmjerava na pravi put, a u nekoliko situacija čini ih dijelom priče tako da nekim objektom morate preći preko njih da biste aktivirali sljedeću liniju monologa.

what-remains-of-edith-finch-screenshots (1)

Sve je to lijepo i simpatično, a u idealnoj situaciji What Remains of Edith Finch dobio bi definitivnu preporuku… da ne traje svega dva sata i da pritom ne košta 20 eura. Zapravo, cijena je još na mjestu, ali kad nemate povod za ponovni prelazak snažan je poriv da zatražite povrat novca na Steamu. Vjerojatno snažniji nego potreba da igru zadržite… ili da ju uopće nabavite. Jer mnogima nije u interesu plaćati nešto što će ih na neki način rastužiti ili baciti u melankolično raspoloženje.

What Remains of Edith Finch je vrlo specifičan naslov koji će vam najbolje odgovarati pod vrlo specifičnim uvjetima. Ako to možete prihvatiti onda nećete mariti ni za ocjenu ni za iznos koji trebate platiti. Bez tog prihvaćanja radije nemojte ni pokušavati razumjeti ovu igru.

Označeno sa:

Najmaštovitija igra ove godine nosi poučnu poruku koju se najbolje može razumjeti ako ne brinete o tome koliko igra košta i koliko dugo traje.

76 Naša ocjena