HCL.HR

Recenzija

World of Warcraft: Legion

ZAR TO LJUDI JOŠ IGRAJU?

Gregor Stojev

Često vidim da se uz ovakve tekstove bacaju preporuke da su ovo najbolja vremena za vratiti se, ili ako još niste, započeti pustolovinu u Azerothu. Ja vam to ovdje neću reći, iako sam svjestan da sam upravo to sada i napisao. Ta tvrdnja možda i drži vodu po količini sadržaja koju je WoW stekao kroz sve te silne godine, no je li to dovoljno?

Nakon nekoliko godina provedenim u konkurentnim MMO naslovima koji jednostavno nisu uspijevali radi ovog ili onog razloga, povratkom “kralju” iznenadio sam se koliko već postaje očito da je WoW proizvod prošloga desetljeća. Pritom ne mislim specifično na grafiku i estetiku koja mi se zapravo još uvijek dopada zbog žarkih boja i šarmantnog tona, već uglavnom na prahistorijsku, ali i krucijalnu fiziku borbe koja čini osnovu gameplaya. Gameplaya kojeg se od vas očekuje da provodite stotinama, ako ne i tisućama sati.

Vidite, koliko god zlatna kopita vi stavili vašem konju, ili u ovome slučaju Blizzard svojem, to ne mijenja činjenicu da zapravo jašete staru kravu kojoj sise vise do poda, a sada pak nakon dvogodišnje suše brijete na novi dodatak poput božanstva samo zato što vam donosi čašu vode s čak tri kockice leda.

wow-legion-12

Dok brojni drugi naslovi žanra demonstriraju i najavljuju ambiciozne i uzbudljive sustave modernoga doba koje predvodi tzv. akcijska borba, one u kojemu dobivate dojam da se stvari odvijaju u vremenu i prostoru – mjerenje snaga u WoW-u još uvijek radi po principu da vi s vašim suparnikom najprije stupate u sporazum periodične izmjene brojki, u kojem se onda nastavljate mlatiti papirnatim šibama. I sve to dok vaš “the chosen one” – spasitelj svijeta, neprestano cmizdri da nešto ne može jer je predaleko, da ne može jer ne stoji mirno, ili da ne može jer mora čekati.

To me sve već jako iritira.

Premda je početak Legiona uzbudljiv radi činjenice da vas se u prvoj minuti baca u raid protiv Gul’dana i Sargerasove vojske demona, a ubrzo vam se nakon toga pruži prilika osnovati vlastiti “Class Hall” i pribaviti legendarni artefakt, ne mogu se nikako otarasiti dojma da po ne znam već koji put gledam reprizu neke tulave sapunice. Opet iskrcavanje na Normandiju i mobilizacija vojnih snaga po nepoznatoj zemlji protiv kozmičkih sila koje još jednom pokušavaju progutati cijeli svijet na ovaj ili onaj način. Činjenicom da se Alijansa i Horda ponovno moraju udružiti radi zajedničke prijetnje svaka mi ekspanzija već pada na istu stvar s drugom etiketom. Tu nam je još i ponovna relokacija Dalarana kao centar svijeta, grada čije su mi se tri ulice i jedna kanalizacija popele do grla još prije osam godina kada je Lich King dizao mrtvace.

Po uzoru na Game of Thrones, vrijeme u Azerothu već se neko vrijeme očito pomiče samo činjenicom da netko mora umrijeti. Tako su sada već zaredali i likvidirali sve moje omiljene likove s kojima sam godinama asocirao ovaj nekad voljeni serijal, a jedini likvidi koji su preostali bile su moje suze. Već nakon samo tjedan dana, bez obzira na novu šminku sva moja uzbuđenost isparila je kada sam shvatio da ustvari samo nastavljam ponavljati ono što sam već ranije godinama ponavljao te da je prepuštanje WoW-a nostalgiji možda ipak bila bolja odluka.

VIDEO KOMENTAR #1 – ROGUE


Dok sam ja recenzirao igru, Vjeran se bacio na izradu video komentara da vam na svoj način malo približi gameplay Legiona – u ovom komentaru pogledajte kako čisti demonski ološ kao Rogue.

Ali dobro, nek’ im bude. Premda sam imao snažan poriv to istaknuti, to su neki moji osobni stavovi zbog kojih Legionu neću previše zamjerati, jer igrači i dalje ovo gutaju ko’ sladoled. Pa što točno novoga onda taj Legion uopće donosi? Pa vidite ovako, dok je WoW bio na vrhuncu svoje slave, iz godine u godine gledali smo kako razni izdavači pokušavaju uzeti dio tog njegovog kolača, i to prvenstveno bezuspješnim kloniranjem “vrhunskog” recepta. Sada je pak očito došao red da se i Blizzard tom prljavom načinu prikloni kako se Legion većinom sastoji od kopiranih ili besramno ukradenih kojekakvih sustava drugih naslova koji su se iz petnih žila trudili osvojiti vašu pažnju. To doduše ne znači da WoW sada ne valja, već samo da je pomalo neoriginalan. Tim dodacima svakako postaje bolji i bogatiji, ali se samim time sada pak naizgled razlikuje samo po broju svojih tamnica i neizbježnoj mjesečnoj pretplati.

wow-legion-2

Jedna od debljih točaka na kutiji ovog proizvoda su legendarni artefakti koji vam služe kao glavno oružje koje posebno levelirate i nadograđujete igrajući po novim otocima. Međutim tu se sad pokazuje drugi problem – teško je nešto smatrati legendarnim kada vam se skoro besplatno predaje u prvih 20 minuta. Isti predmet s kojim i milijun drugih igrača također sada mlati demone mogao bi vam oduzeti sve buduće prilike da u ruke stavite nešto novo, a vaše prošle teško pribavljene ljubičaste ljubimce pak ostavljate u banci da skupljaju prašinu. Hoćemo li za dvije godine, kada stigne sedma ekspanzija, slušati kako je ovo bio promašaj, kao što je to bio slučaj s letećim mountovima, ili prema nekima, s Garrisonima?

Ne znam, stvar je trenutno interesantna, ali njegova budućnost i utjecaj na ostatak igre zasad mi ostaje upitna.

No dobro, mislim da je dosta cjepidlačenja. Iako sam možda malo previše kritičan pa tako i ogorčen nakon toliko godina “WoWanja”, iz aviona je vidljivo da Legion donosi dobrodošla poboljšanja koja su trebali doći prije ili kasnije… Vjerojatno prije. Povratak Warcraftu mi trenutno i nije nešto pretjerano uzbudljiv koliko mi je recimo bilo isprobavanje nedavnog Black Deserta, ali jedno jest sigurno – naspram svih ostalih naslova u žanru koje sam redom isprobavao kroz godine, WoW je još uvijek jednostavno najugodniji za igrati zahvaljujući sitnicama na koje brzo počinjemo zaboravljati. Da spomenem par komada, mislim na brzo učitavanje, odličnu optimizaciju, orkestralnu glazbu, fluidne pokrete, pametnom korištenju “phasing” tehnologije pa tako i jednostavan osjećaj da uvijek napredujete.

Zašto igrači ovdje još uvijek s guštom uživaju zaista nije velika misterija, ali to osjetite tek kada se i vi osobno ubacite među zelene orkove.

Iz aviona je vidljivo da Legion donosi dobrodošla poboljšanja koja su trebali doći prije ili kasnije…

Sustav “transmogrifikacije” je s Legionom također pojednostavljen pa tako sada nalikuje onome iz Diabla 3 ili Guild Warsa 2. Izgledi svakog pojedinog dijela opreme koju ste ikada obukli spremaju se u osobnu kolekciju iz koje birate što ćete danas odjenuti, uključujući naravno i oružja što barem donekle rješava ranije spomenutu brigu o artefaktima. Novi otoci natrpani su posebnim, ali i raznim nasumičnim beštijama koje možete istrijebiti za posebne nagrade, iako za njih konkretno nemate quest. Na njih nailazite potpuno slijepo i zahvaljujući činjenici da vam ih drugi igrači više ne mogu “ukrasti”, uključujući i općenito mete potrebne za questove – prisutnost drugih igrača više nije nešto što vam samo smeta. Ovom pravilu postoje doduše i neke iznimke koje još nisam uspio posve dokučiti, ali neću sad o tehnikalijama duljiti jer je i ovako već predugo štivo.

VIDEO KOMENTAR #2 – DEMON HUNTER


U drugom video komentaru posvjedočite teatralnosti Legiona uz Vjeranov pokušaj da istjera đavla iz igre Demon Hunterom.

Sve nove mape na tom otoku također nemaju svoje pribilježene levele, već se njihovi agresivni stanovnici osobno prilagođavaju vama. Samim time možete izabrati redoslijed kojim ćete putovati i istraživati, a u konačnici će vam tako svaka mapa ostati izazovna i relevantna. Tu je i nova vrsta bonus questova nalik onim “srcima” iz Guild Warsa 2 u kojima, umjesto klasične šoping liste – punite traku napretka obavljanjem raznih stvarčica po volji kako bi uravnotežili situaciju u konkretnom području. To doduše ne znači da dosadnih questova više nema, jer ih naravno ima.

wow-legion-7

Ipak, nerijetko bi naletavao i na zanimljivo domišljate questove koje samo Blizzard zna prirediti, poput čarobnjačke škole u kojoj duhovi nastavljaju pohađati nastavu, a nakon infiltracije iste u konačnici se sukobljavate s ravnateljicom koja vam u svoju obranu baca dodatnu domaću zadaću. Kada napokon dostignete novi level 110, osim dungeona i raidova kao nova vrsta endgamea poslužit će vam i tzv. World Questovi. Oni će vam ne samo pružati nove izazove, već vas i zadržati u otvorenom svijetu kojega dijelite s brojnim drugim igračima. Nažalost, ovako dobri fičri opet su stvar kojom ćete se baviti isključivo na novom području, dok sve starije ponovo ostaje zaboravljeno.

Zahvaljujući iznimnoj teatralnosti koju nastavlja po uzoru na Warlords of Draenor, Legion ima veoma snažan smjer i tok radnje. Manje lutate i radite random gluposti a više vremena provodite izvršavajući bitnije ciljeve svoga reda, barem što se danog konteksta tiče. Količina glume i animacija izuzetno je impresivna i zadovoljavajuća, stoga se sada umjesto uobičajenog čitanja zidova teksta možete ležerno nasloniti i slušati priči za laku noć.

Zahvaljujući iznimnoj teatralnosti koju nastavlja po uzoru na Warlords of Draenor, Legion ima veoma snažan smjer i tok radnje.

Druga malo veća točka su “Class Halls” koji su većinom nastavak prošlih Garrisona u kojima kolege šaljete na misije ili ih pak uz sebe vodite kao partnere, samo ovoga puta bez klasično strateških izgradnji Warcraftovih ustanova. Ako vam zvuči kao da je sve sada pojednostavljeno, to je zato što i jest. Međutim, to nije nužno loše. Vidite, umjesto da su igrači razbacani po svojim privatnim instancama iste prostorije, svi igrači iste klase sada dijele centar operacija pa tako po nazivu žanra prevladavaju ona prva dva slova “M”. Svaka klasa također tu ima i vlastitu kampanju s nizom različitih odluka i misija, stoga i isprobavanje drugih klasa postaje primamljujuća pomisao, ako vam ih se sve ponovo da dizati na troznamenkaste levele. Nažalost, većina ovoga još se uvijek svodi na “Facebook mini-igru” zbog koje su, koliko sam čuo, neki Warlords of Draenor proglasili najlošijom ekspanzijom, no to je čisto stvar ukusa.

wow-legion-3

Kao druga “hero” klasa nakon Lich Kingovih Death Knightova, Legion nam po uzoru na popularnog Illidana uvodi Demon Huntere. Boreći se isključivo s fensi twinbladeovima, Demon Hunteri mogu ne samo dvostruko skakati, već i lebdjeti vlastitim krilcima. Cijela se klasa nekako svodi na naglašene pokrete i mobilnost, a mogućnost da osnovni zalet izvodite bilo kad i bilo gdje, čak i u zraku prilikom letenja čini borbu unikatnom i nešto više dinamičnijom nego li je to slučaj s drugima. Priznajem, doduše, da ih nisam sve ovom prilikom sada opet isprobavao, no vrijedi spomenuti da su sve klase dobile kojekakve promjene.

Možda najveća promjena u Legionu je PvP koji je veliku pažnju dobio kompletnim rebalansom. Vrativši se na izvorni, ali ujedno i potpuno novi “Honor” sustav koji će vam napredovanjem otključavati posebne talente i mogućnosti specifično dizajnirane za PvP, prije nego u konačnici dobijete i izbor popularnog “prestiž” hvalisanja. Sama oprema i njezine statistike također se uvode u red pa tako nakon određene razine više neće nuditi iznimnu prednost dok se specifične PvP statistike pak kompletno izbacuju. Napredak kroz isti većinom obećava kozmetičke nagrade, a oni s najboljom opremom pribavljenoj u raidovima navodno će biti jači za samo 7% od friškoga level 110 igrača s najobičnijim arsenalom.

Eh da, jesam li spomenuo da je najviši level u Legionu sada 110? Eto, sada jesam.

Kao što vidite iz priloženog, to su samo neki od solidnih dodataka i promjena koje Legion donosi, a zbilja ih ima brdo. Iako meni osobno pravac kojim se Blizzard svakom ekspanzijom vodi možda i nije po volji, jer Legion efektivno opet negira i zaobilazi većinu vaših prijašnjih postignuća, ipak se tu radi o paketu čiju kupnju nećete prežaliti, pogotovo ako ste takve stvari odavno prihvatili zdravo za gotovo. Mi ostali vratit ćemo se zato u red čekanja nečega zaista friškog, nečega uzbudljivijeg, možda čak i dana kada ćemo više svjedočiti Warcraftovoj preobrazbi iz stonoge u leptira.

Označeno sa: ,

Premda Legion tehnički WoW čini boljim, čak možda i najboljim ikad, naš fenbojizam kopanja kroz novi sadržaj ipak ostaje na minimumu kako kopiranjem drugih naslova prvenstveno prevladava osjećaj da smo većinu toga već radili i vidjeli prije, ako ne u drugim naslovima onda i u samom WoW-u.

83 Naša ocjena
  • rebalans PvP-a
  • World Questovi i skaliranje levela
  • prezentacija i količina glume
  • Class Halls, "krađa" mobova i čekanje u redu su stvar prošlosti
  • većina novosti "posuđene" su iz drugih igara
  • repriza klasičnog scenarija
  • World Questovi i skaliranje mapa su ekskluzivni za novo područje

Gregor Stojev

Kad nema mačku na glavi, obično sjedi negdje na kavi i kopa po HCL-u na svom jadnom laptopu. Obožavatelj atmosferičnih i psiholoških hororaca, voli dobru akcijsku avanturu, poneku mozgalicu i naravno lude japanske frizure.

Komentari (17)

  • EdoShupak

    19.09.2016 - 00:57

    Igram legion otkako je izasao bez prestanka, i istu bi ocjenu dao.

    hehe xd

  • EdoShupak

    19.09.2016 - 00:58

    Ne razumijem ovaj minus za scaling, sta sad treba citava igra da se scala? Pa da farmaju ispred Orgrimmara 0-110?

    • Sackboy

      @EdoShupak, 19.09.2016 - 04:48

      Napraviš lvl 1 lika, uđeš u onu prvu špilju i izađeš lvl 110 😀

    • Gregor Stojev

      @EdoShupak, 19.09.2016 - 10:02

      Pa nemoraju baš sve, ali kada već imaju realiziran sustav i mehanike šteta je to ne iskoristiti i poboljšati period leveliranja. Npr. mape 1-30 bi mogle odvojeno skalirati od mapa 30-60, pa onda TBC da skalira odvojeno za svoje 60-70 i tako svaka ekspanzija, pa igras redoslijednom ili na mapama koje ti se najvise doapaju. Još uvijek bi morao proći prvu skupinu da bi mogo u sljedeću. Znaći umjesto da mape budu level 22-26, povećao bi se raspon 22-46.

      Ovaj sustav bi mogao pomoći uravnotežiti starije leveliranje koje su uništili zbog prebrzog experienca kako leveli tako brzo lete da se svakih 5 minuta moraš seliti u novu zonu.

      Osim toga GW2 ima level scaling preko cijeloga svijeta, i iako tehnički možeš farmati prvu pećinu u igri od prvog do zadnjega levela, nitko to ne radi jer je, pazi sad, dosadno.

    • ReflectoR

      @Gregor Stojev, 19.09.2016 - 10:38

      onda bi to znacilo da na 1 lvl-u mozes birati regiju u kojoj ces poceti(ako ne mozes onda nema smisla skaliranje bas toliko)… ali sta bi onda bilo sa pricom.. sta izaberem prvo stranglethorn vale.. pa onda prednjem u elvyn forest.. moralo bi se mnogo toga mjenjati.. bilo bi to dobro, ali nije to bas tako lako implementirati..

    • Gregor Stojev

      @ReflectoR, 19.09.2016 - 11:18

      Ma ne, zašto bi to značilo da moraš birat nove regije? Pa rasa ti diktira gdje počinješ. Zone u Kalimdoru i Eastern Kingdoms tak i tak nemaju cross-region story, već svaka ima zasebnu radnju i redoslijed nebi ništa poremetio. Igrao ti Elwyn Forest na levelu 2 ili levelu 30 oni će se tamo još uvijek boriti protiv kobolda i Defiasa, sve su to teritorijalne radnje kojima redoslijed ništa ne mjenja. Osim toga, ta radnja je i ovak već poremećena jer su ti prva dva-tri questa dovoljna da cijelu zonu overlevelaš zbog čega si forsiran preskočiti sve prije nego vidiš završnicu priče. Jedina alternativa ti je dalje gurati kroz sive questove i uopće ne biti nagrađen svo to vrijeme. Ali nebitno, neznam zašto ste zapeli na taj level 1, može biti i 1-10, 10-30, 30-60, 60-70 itd, sasvim svejedno. Poanta je, sustav je super u glupo je da je prisutan samo na zadnje 4 mape kada prvih 60 levela tak i tak više ništa ne predstavlja. Ljudi će kroz to sada ionako power-levelat, nek onda barem imamo izbor igrati taj period u najdražim zonama.

    • DorsKing

      @EdoShupak, 19.09.2016 - 12:08

      imas pravo. nebi imalo onda smisla istraživat bilo koji kontinent

  • don5pro

    19.09.2016 - 13:44

    Meni je legion predobar :)

  • Czar

    19.09.2016 - 17:30

    Flying mountovi ni u kojem slučaju nisu promašaj.
    Zamisli arheologiju radit bez letećeg, to je tiha patnja koliko vremena pogubiš, svaki krip na putu te napadne a na pvp serverima još i drugi igrači.
    Zato jer su zajebavali u wod-u s letenjem, arheologiju uopće nisam odradio i sad sam u zaostacima.

    • Gregor Stojev

      @Czar, 19.09.2016 - 17:51

      Ljudi su dosta podijeljeni po tom pitanju, nekima je super ta fleksiblnost i praktičnost dok drugima upravo to uništava igru. Poanta PvPa je da se tučete a ne da se zaobilazite flying mountovima. Uz to još su glavni razlog zašto su mape bile prazne – jer svi samo lete i AFK u zraku gdje si siguran da ti nitko ništa ne može, a ideja putovanja nekamo je u potpunosti isparila jer samo pravac autorun preko oblaka. Iz neba gledaš di je mob koji ti treba i onda samo na njega sletiš. Blizz je skužio da je to čisti “I win button” i zato ga sada daje kao zadnju nagradu, a ne odma na početku.

    • Czar

      @Gregor Stojev, 20.09.2016 - 01:43

      Nema problema dok je to “nagrada” čim udarim lvl cap ali ono što je bilo u wodu je neprihvatljivo, pogotovo nama koji smo im uboli svaki flying koji prodaju po 20 eura u store a onda ga nemožeš koristiti – ili ti pak izvale provalu kao možeš ali ne u aktualnom contentu – kog vraga će mi flying mount u vrijeme woda u nekakvom Outlandsu, Northrendu ili Pandariji kad tamo više nikog nema da su se s tih mapa i npcijevi ća pokupili.

    • Teknokyo

      @Czar, 20.09.2016 - 08:50

      S količinom flight pointova u legionu i korištenjem Flight Master’s Whistle, uopće mi ne bi smetalo da maknu flying u legionu. Ja sam jedan od onih koji misli da je flying uništio WoW!

    • Czar

      @Teknokyo, 20.09.2016 - 09:22

      Pa krivo misliš, flight pointovi uopće nisu vezani s flying mountovima.
      Ja igram iskuljučivo na normal/rp serverima tako da o world pvpu i genkanju neću jer tih prolema nemam s letećim mountom ili bez njega, ali kao što sam pokazao na gornjem primjeru arheologije opako me iritira kad moram 500 puta ići kopati na isto mjesto i isto toliko puta ubit iste mobove da bih došao do onih par fragmenata.
      To me podsjeća na ono mučko farmanje tamo 2005/06 za Cenerion Circle koje je davalo bijedne nagrade koje nisu bile ni približne prvoj pravoj raid instanci(MC) a morao si mjesecima krvave suze isplakat dok dođeš do exalted – nisam to bio spreman radit tad a bome ne želim varijaciju na isto ni sad.
      Stvar je prilično jednostavna, tko se želi mrcvariti slobodno nek ne koristi leteće mountove a mi ostali na voljno.
      O tome koliko je WoW uništen neću previše, jer brojke prodaje Legije govore dovoljno.

  • bartul_9

    19.09.2016 - 22:42

    Zapoceo igrat WOW, i evo igram vec par dana i igra je ludilo.Prezarazna je nema sta.Muzika i izgled svjeta i cjela ta njihova tematika mi se bas dopada.Treutno sam level 20, blood elf, mage klasa, igram na nekom serveru za pocetnike i iskreno jedva cekam nastavit dalje sa igranjem.

    • BrainCro

      @bartul_9, 28.09.2016 - 07:29

      Koj si spec

  • Virty

    20.09.2016 - 16:03

    Dobra ekspanzija, bolja od vecine prijasnjih, barem meni.
    Sta pisali ili pricali, i dalje su broj 1.
    Vise ne gajim nadu da ce izac neki bolji MMORPG, ocito to samo Blizzard moze uciniti :)

    • BrainCro

      @Virty, 28.09.2016 - 07:30

      Oni rade najzaraznije igre ikada

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!