HCL.HR

Recenzija

Yooka-Laylee

SKAČI BEZ BRIGE I PAMETI

Zoran Žalac

Nostalgija je varljiva stvar. Tijekom igranja 3D platformera Yooka-Laylee pao sam na šarm guštera i šišmiša koji su iz 90-ih godina dolutali na današnje platforme. Uživao sam većinu vremena provedenog u igri, ali me iskreno bilo sramota pokretati ju dok su drugi ljudi pokraj mene. Naime, Yooka-Laylee je slika i preslika onoga što su videoigre predstavljale krajem 90-ih godina – bezazlenu zabavu bez prave priče ili bilo čega drugoga što bi vam ostalo u trajnom sjećanju. Ova igra funkcionira jedino kao žestoka doza nostalgije za 3D platformerima kakvi se danas više ne proizvode.

Nekad davno igre su se smatrale razbibrigom od koje se nije očekivalo mnogo i na takvu se zabavu uglavnom gledalo s podsmijehom. Danas to više nije slučaj pa kad nekome želim pokazati dosege videoigara pohvalit ću Portal 2, Ratchet & Clank remaster, Ori and the Blind Forest i slične naslove. Yooka-Laylee je nešto što meni osobno nosi vrijednost samo zato jer sam nekoć igrao Sypru, Crasha i Gexa. Da igrine adute pokušavam objasniti izvan tog konteksta vjerojatno bih ispao smiješan.

20170320142734_1

Yooka-Laylee je igra u kojoj gušter i šišmiš traže stranice knjiga, razbacana pera i duhove pisaca zato jer… iskreno ne znam. Nekakva priča postoji, s tim da vam je to fabula na razini „išo medo u dućan“. Nije da je jednom 3D platformeru priča potrebna, ali čim imate likove i barem neku naznaku zapleta, ne možete pobjeći od priče koja će vas pratiti kroz igru, htjeli vi to ili ne. Yooka-Laylee zapravo ima više od svojih likova nego od nekakve radnje, pod uvjetom da prihvaćate jednodimenzionalnost tih likova. Znate ono kad vam netko konstantno priča jednu te istu vrstu viceva? E, takvi su vam likovi u Yooka-Layleeju. Simpatični su dok ne postanu naporni.

Znate ono kad vam netko konstantno priča istu vrstu viceva? E, takvi su vam likovi u Yooka-Layleeju.

Igra se na svu silu trudi biti humoristična, čak i na vlastiti račun. Primjerice, duga učitavanja pravda time što današnji uređaji za gaming ne koriste kazetice. Ima tu hrpa referenci na automatsko obnavljanje energije u igrama, mikrotransakcije, potplaćivanje recenzenata i sl. Takav vid humora funkcionira s kratkotrajnim učinkom, ali nedostaje onog vizualnog. Svi likovi su uglavnom statični, tj. nikad se ne pomiču sa svog mjesta, a igra nema nikakvih igranih animacija. Prioriteti su očito bili postavljeni drugdje s obzirom da je ovo Kickstarter projekt, ali to definitivno trebate unaprijed znati – Yooka-Laylee nije igra u kojoj se nešto događa oko vas.

20170403172455_1

Umjesto toga, Yooka-Laylee je u suštini genijalna kolekcija mini igara. Ovo je puzzle naslov jednako koliko i platformer pa u njemu možete sudjelovati u kvizovima, rješavati memory zagonetke, rješavati labirinte i sl. Gotovo sve aktivnosti veoma su raznovrsne i nikada mi nije bilo dosadno tijekom igranja, pogotovo jer su neke dionice dosta izazovne. Igra nema ograničen broj života, ali vas po umiranju za kaznu vraća na početak levela koji je ogroman. Po meni je to sasvim korektan sustav i u principu mislim da je igra konceptualno dobro posložena.

Igra nema ograničen broj života, ali vas korektno kažnjava za umiranje vraćanjem na početak levela.

Istraživanje svakog kutka se isplati jer na taj način otkrivate korisne bonuse. Leveli su dizajnirani tako da na njima iskoristite sve svoje vještine, a njih ima više nego biste se tome nadali. Gušter i šišmiš mogu izvesti čak šest vrsta skokova, mogu se kotrljati, hodati po morskom dnu, vješati po kukama i sl. Moguće ih je transformirati u biljku, kamion i druge objekte; imaju nekoliko vrsta napada i mogu poprimiti različita svojstva poput otpornosti na vatru ili zrak, mogućnost ispaljivanja vatre, vode, leda i sl. Doista je fantastično koliko je različitih vještina utrpano u jednu ovakvu igru.

20170403170348_1

Problem s tom količinom mogućnosti je u tome što vas igra uopće ne uči koju vještinu trebate gdje koristiti. To otkrivanje prepušteno je vama i vašoj metodi pokušaja i pogreški. Često nam smeta kada igre vode igrača za ruku, ali ovdje je baš suprotno – toliko puta sam lutao naokolo jer mi igra nije dala nikakvu naznaku gdje bih trebao ići. Primjerice, nigdje vam nije naznačeno gdje ćete naći bossa na levelu, što je najvažniji preduvjet otključavanja sljedećeg svijeta. Nakon što sami nabasate na bossa, igra vam opet ne daje nikakav indikator da možete otključati novu razinu i gdje za to trebate ići. Doslovno vam baci nekog lika negdje na sporedni dio mape, a vi ga morate uočiti inače ne možete dalje napredovati.

Od dvadesetak sati trajnosti barem jedan sat potrošite na lutanje jer vam igra ne govori gdje se prelazi s jednog levela na drugi.

Za 3D platformer je presudno da kontrole budu što ugodnije i responzivnije. U Yooka-Layleeju je kvaliteta tog segmenta polovična. Osjećaj upravljanja likovima, komande skakanja i sl. – sve je to na vrlo solidnoj razini. Platformerski elementi definitivno su dobri pa nekad sami sebe iznenadite skokom za koji ste mislili da ne možete izvesti. Ipak, drugu stranu novčića predstavlja upravljanje kamerom koje ima problema kao da smo u 90-im godinama. Jednostavno rečeno, kamera ponekad podivlja pa se okrene u kut koji igraču nudi najmanju preglednost situacije. Da je situacija problematična znate po činjenici da se kamera dosta dijelova sama fiksira pa igra funkcionira kao 2.5D naslov.

20170403175635_1

Prezentaciji igre nemam što prigovoriti jer Yooka-Laylee izgleda čak i bolje nego što bi jedna igra s budžetom do 5 milijuna dolara teoretski trebala izgledati. Veterani studija Rare tu su napravili rijetkost i nadmašili sami sebe. Vidljivo je da je Yooka-Laylee produkt ljubavi i najboljih mogućih namjera, prvenstveno na glazbi koja podsjeća na najbolje dane 90-ih. No, isto tako je vidljivo da se zbog budžeta negdje moralo i štedjeti, i to nažalost na raznovrsnosti neprijatelja. Iako ćete tijekom igre vidjeti hrpu različitih vrsta protivnika, većina njih samo je drugačijeg izgleda dok im je ponašanje reciklirano kroz svih pet svjetova.

Yooka-Laylee u prodaju ide po cijeni od visokih 40 eura, što je rizično za ovakvu igru, ali moram priznati da je i donekle opravdano. Glavna kampanja može se razvući na dvadesetak sati, a sadržaja za otključavanje ima. Doduše, od tih dvadesetak sati barem jedan sat ode na lutanje jer vas igra ničim ne obavještava da možete nastaviti dalje niti gdje trebate ići da biste to napravili. Mana je to dizajna igara iz devedesetih godina – vremena kada je igara bilo manje i kada je tempo života bio nešto usporeniji nego danas.

U devedesetima me ne bi bilo sram reći da me Yooka-Laylee zabavio. Danas to ne mogu osporiti, ali istovremeno znam da su igre od tada postigle napredak koji ova igra jednostavno zanemaruje. Istina je kad kažemo da se ovakve igre više ne proizvode, jednako kao što je istina da postoji dobar razlog za to. Postoji li razlog zašto biste trebali biti nostalgični za prošlim vremenima? E, to si morate odgovoriti sami.

Gušter je ljigav i zavest će vas da se zabavljate kao u mladosti. Šišmiš je slijep na napredak pa će vas odvesti u slijepu ulicu. Kako god okrenete, Yooka-Laylee je odlična igra 90-ih godina, ali tek prosječan platformer u 21. stoljeću.

75 Naša ocjena
  • zgodne zagonetke i izazovi
  • odlični platformerski elementi
  • ugodna glazba
  • ponekad neposlušna kamera
  • konfuzno napredovanje između levela
  • neprijatelji su mogli biti raznovrsniji

Zoran Žalac

Dežurno čangrizalo. Primarno je na PC-u, no konzolaškog je porijekla. Voli kad igre filozofiraju, gunđa kad ne idu u 60 frejmova. Najtekstualniji recenzent HCL portala, a u slobodno vrijeme magistar opskurne znanosti koja se naziva kulturologijom. Nije isključiv, ali...

Komentari (31)

  • Igor Belan

    04.04.2017 - 19:57

    Sad baš zaigrao i snimio naš prvi video komentar iz ovoga – baš vraća u ono vrijeme 90-ih i ranih 2000-tih kad su ovakve igre bile popularne. Malo me iritira sam scenarij i način prezentiranja priče (ispisivanje teksta i pozadinski zvukovi pritom), ali ajde – naviknut ću se valjda :) Prvi dojmovi u svakom slučaju baš odgovaraju ovoj ocjeni. Sutra taj video gledate 😉

    • SemirTheChosen

      @Igor Belan, 04.04.2017 - 22:15

      Jedva cekamo! Daj svani!

    • gundogan

      @Igor Belan, 04.04.2017 - 23:36

      Ispisivanje teksta i takvi zvukovi su bili na istu shemu u banjo kazooie-u pa su namjerno napravili tako. Ocekivao sam vece ocjene za ovu igru, bas mi je zao sto nije ispala odlicna.

    • omar500

      @gundogan, 05.04.2017 - 00:46

      Ma dobra je igra, nego ocjene nisu mjerodavne. Ne kazem da treba dobiti 90, ali i 75 je dobra igra. Jednostavno ljudi izgube osjecaj, i ja nekad sam, pa ako igra dobije ispod 80, pomislim da treba zaobici. Yooka Laylee je odlican naslov i sve ono sto su obecali tokom kickstarter kampanje smo na kraju i dobili. :)

    • gundogan

      @omar500, 05.04.2017 - 01:09

      A odigrat cu je pa cu sam presuditi. Citajuci ovu recenziju ne mogu skuziti zasto ocjena 75 jer nisu navedene bas neke mane osim problema s kamerom.Htijeli su napraviti igru sto vjerodostojniju 90tima i onda se te stvari navode kao lose.

    • Igor Belan

      @omar500, 05.04.2017 - 09:00

      Tako je, 75 je definitivno dobra igra – pogotovo za fanove žanra.

    • PppPP

      @Igor Belan, 05.04.2017 - 22:47

      “Sutra taj video gledate”. 😀 (p.s. bilo bi neugodno kad bi ga sad uploadovao prije ponoći al kako si rijetko aktivan iza 22h, nevjerujem. :) )

    • Igor Belan

      @PppPP, 06.04.2017 - 09:13

      Ma sorry, malo sam provjerio što smijemo pokazati i video kakav sam složio vam zapravo još par dana ne smijemo pokazati :) Ništa, morat ćete još malo pričekati – otprilike do izlaska igre :(

    • AceRimmer

      @Igor Belan, 06.04.2017 - 13:19

      You have failed us all!

  • ShadowZer4o

    04.04.2017 - 20:36

    Je li netko od vas mozda igrao DK64 da usporedi igru s njime? Ako je osjecaj slican onda kasnije mozda cak i uzemem, u krakim sesijama bi trebala bit zabavna igra

  • Darcoolio

    04.04.2017 - 22:23

    Gledam i vidim Donkey Kong, Spyro, Crash, Banjo-Kazooie…
    Pucaju često na nostalgiju u poslednje vreme :)

  • omar500

    05.04.2017 - 00:43

    Sve sto su developeri obecali tokom Kickstarter kampanje su i donijeli u konacni proizvod i imaju veliki plus od mene sto se toga tice. Dobili smo odlican platformer, omaz Banjo Kazooie serijalu i to se osjeti na svakom koraku.

    Tuzno je vidjeti hrpu degenericnih balavaca sirom interneta kako ismijavaju igru i Playtonic zbog onog incidenta sa Jontronom, pa kao karma je kurva i sad je igra pretezno lose ocijenjena. Ono, da je ostao njegov ‘glas’ u igri, isti bi k bio, ali eto, internet je cudno mjesto, sad je igra na tapeti zbog toga.

    Nadam se da ce se igra dobro prodati i da ce to biti podstrek za ljude iz Playtonica da nastave sa radom na videoigrama. Zasluzili su, nakon sto im je Microsoft srozao i unistio Rare.

    Simpaticno je vidjeti pregrst referenci na Conker, Kameo, Banjo Kazooie, pa i novije naslove, tu je i Shovel Knight kao NPC.

    Sto se zanra 3D platformera tice, to je Super Mario Galaxy usavrsio i nema dalje, osim kod hibridnih naslova koji ukomponuju sa elementima drugih zanrova, to ne racunam. Cak i noviji Mario naslovi ne mogu politi Galaxy serijalu sto se toga tice. Platformeri i strategije su zanrovi koji godinama izumiru, na moju veliku zalost.

    • Igor Belan

      @omar500, 05.04.2017 - 07:28

      Možda sam nešto fulao, ali igra još nije vani službeno – kako si je ti već zaigrao?

    • omar500

      @Igor Belan, 05.04.2017 - 11:29

      Ne znam da sam napisao u postu da sam je zaigrao, mozda si me pogresno shvatio. Po svim video materijalima mogu zakljuciti da su ispunili svoja obecanja, ne znaci to automatski da sam zaigrao, pa onda zakljucio. Lijep pozdrav! :)

  • gundogan

    05.04.2017 - 01:16

    Ovu igru je trebao recenzirati netko tko je igrao maria 64 i rareove platformere s n64 u to vrijeme 90tih, a ne crasha i spyru jer ova igra cilja na ekipu sto je to igrala pa bi i netko tko je to igrao dao bolji uvid. A i recenzenta bi trebala bit sramota sto su mubte igre pojam platformera, a neke stvari koje navodi u recenziji da su mu sramota.

    • Igor Belan

      @gundogan, 05.04.2017 - 07:31

      Ne bi dobila ništa višu ocjenu od mene, nije to ista razina kvalitete po pitanju game i level designa kao jedan Mario 64, to se vidi već pri samom početku, a o iritacijama u prezentaciji priče i samom scenariju da ne pričamo.

    • ShadowZer4o

      @Igor Belan, 05.04.2017 - 08:19

      Pitao sam gori ali me ignorirate :(, jesi mozda igrao DK64 pa da mozes usporedit obje igre?

    • Igor Belan

      @ShadowZer4o, 05.04.2017 - 08:57

      Ma teško ih je usporediti – Donkey Kong 64 nije baš sjajna igra ako ćemo realno – ovo djeluje čak fluidnije po pitanju kontrola, a i zanimljivije po pitanju level dizajna (iako malo konfuznije posloženo – barem je vizualno zanimljivije). Ali opet – uspoređujemo dvije igre s oko 20 godina između njih :) U svakom slučaju, ako ti se takvo što kao DK64 sviđa, onda se ne boj nabaviti ovo.

    • ShadowZer4o

      @Igor Belan, 05.04.2017 - 09:13

      A znam da Dk ima dosta problema zato i pitam, jer mi se ova igra činiji sličnom s obzirom na kretnje likova i masu stvari koje treba skupljati. Bar nema 5 različitih likova koje moras swapat da bi skupljao banane. Budem ipak jos razmislio, mozda kasnije eventualno uzmem

    • gundogan

      @Igor Belan, 05.04.2017 - 10:35

      Ok onda. Mislim da se trebala povuc paralela s banjo kazooiem jer ipak se vidi da je spiritualni nastavakv te igre i da su dosta slicne i to bi dalo najbolji uvid u kvalitetu igre s obzitom da igra cilja na bas takve igrace. Nigdje u recenziji se ne navodi losiji level dizajn s obzirom na stare platformere sro je bitna stvar. Ovako ispada nema nekih mana, nista posebno lose, a ocjena 75 pa meni kao tadasnjem fanu tih igara nije jasno isplati li se ovo igrati. Sigurno necu zboh nostalgije nego me zanima kvaliteta u usporedbi s rareovim platformerima.

    • l)oolvl

      @gundogan, 05.04.2017 - 15:44

      Meni je Banjo bio super (bolji od Maria 64), ali kod Yooka-Laylee već na prvi pogled mogu vidjet da to nije igra na istoj razini kvalitete… mislim da je ocjena vjerojatno skroz opravdana

    • Darcoolio

      @gundogan, 05.04.2017 - 09:55

      Spyro je adekvatan primer za uporediti.

    • gundogan

      @Darcoolio, 05.04.2017 - 10:42

      To jos nekako, crash nikako, ali zar nije malo glupo navodit te igre, a ne spomenuti i usporediti s igrama koje su ociti uzori ovoj igri,jos su ih isti ljudi su radili.

    • Darcoolio

      @gundogan, 05.04.2017 - 12:15

      Nikako :)

  • gundogan

    05.04.2017 - 01:18

    * a ne neke stvari

  • L3gi0naR

    05.04.2017 - 07:47

    Kako ste nabavili igru tjedan dana prije izlaska?

    • Igor Belan

      @L3gi0naR, 05.04.2017 - 07:49

      To ti je normalna praksa za medije poput nas – izdavači daju igre za recenzije malo prije izlaska nekim medijima i postave embargo datum prije kojeg se recenzije ne smiju objaviti.

  • Mixa

    08.04.2017 - 20:01

    Mislim da Yooka-Laylee zasluzuje mnogo vecu ocenu od ove. Ova igra je napravljena u cast starih klasika zanra, pre svega Banjo Kazooie-a. To je i vise nego ocigledno. Dok sve mane koje su navedene u recenziji, u stvari, i nisu mane, vec su developeri namerno tako napravili igru da bi bila pravi 3D platformer iz devedesetih. Ocena je, stvarno, morala biti veca…

    • Zoran Žalac

      @Mixa, 09.04.2017 - 08:06

      To nije nikakav argument jer nije istina. Da su kameru namjerno htjeli napraviti neposlušnom ne bi ju popravljali odmah u prvom patchu. Isto tako ne vidim kakve veze raznovrsnost ima sa čašću starih klasika kad su u njima neprijatelji bili raznovrsniji nego ovdje.

    • Mixa

      @Zoran Žalac, 09.04.2017 - 19:39

      Ok. Ja sam samo izneo svoje misljenje. Nisam znao, recimo, da je izasao patch. Posto igru jos nisam igrao, komentarisao sam na osnovu ove recenzije i odgledanih videa. Kada je budem isprobao, imacu bolju predstavu o tome kakva je igra zaista. Samo mi je cudno da igra ima toliko mana, jer znamo da su igru pravili developeri koji su ranije radili u Rare-u. Znaci, zaposleni u Playtonic Games-u imaju velikog iskustva, jer su ranije radili slicne igre. Mislim da je recenzija bila malo preostra i da igra stvarno zasluzuje bolju ocenu.

  • Veblar

    05.10.2017 - 17:54

    Utukao sam 20 sati u ovu igru, bio sam ful sretan kad je izašla, al eto, po meni je igra smeće. Ne smeće smeće, ali grozna-

    Simpa stil crtanja, grafika, likovi i svijetovi – po meni jedini plusevi

    Sastoji se većinom od mini igara koje su naporne, jako kažnjavaju sitne greške, kradu vrijeme, po mapi se teško snalaziti, izgubio sam barem par sati tražeći puteve između svijetova, na kraju treba se skupiti 100 od 15o pagie-a da bih suočio se sa bossom koji mi je uzeo 2 sata života jer ima jedno 5 faza i svaki put kada umreš ispočetka sve faze koje nisu izazove koliko su naporne. Igra nema neki cilj, nije zabavna osim na početku, a kasnije sve postane konfuzno, repetativno i naporno.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!