Call of Juarez: Gunslinger

Ante Malenica

Ne znam zašto, no kod pisanja ovakvih kritičkih osvrta, najteže mi je sastaviti uvod cijele priče. Nešto kao kada pokušate nekome opisati svojih posljednjih nekoliko godina života pa ne znate od kuda biste krenuli. No kako bi rekao Silas Greaves, naš novi protagonist trenutno najmlađe Call of Juarez igre, možda bi bilo dobro krenuti od samog početka, tj. od onog momenta koji je na neki način bio uzrok da Gunslinger bude upravo ovakav kakav je danas.

Provjerite kako igra izgleda i saznajte neke fine detalje o Gunslingeru u našem ‘gameplay i komentar’ videu koji smo pripremili posebno za ovu recenziju. Za još više detalja o igri – samo nastavite čitati.

Prokletstvo Juareza traje već duži niz godina – poljski razvojni studio Techland prvu igru serijala izbacio je još davne 2006. godine, u vrijeme kada je trenutna generacija konzola tek uzimala maha i kada je Microsoft pokušavao PC igrače osvojiti “revolucionarnom” DirectX 10 tehnologijom koja je bila segment nikada dovoljno prihvaćenog Windows Vista operativnog sustava. Upravo je ovaj IP bio jedan od prvih naslova čiji je Chrome engine bio sposoban koristiti novi način renderinga – naravno, daleko je to bilo od savršeno optimizirane igre (kada bolje razmislim, ne sjećam se dobro optimizirane DirectX 10 igre), no vizualni identitet zato je bio jedan od jačih aduta. Kako to obično ide, svemir je morao negdje to uravnotežiti pa smo osim lošijeg frameratea dobili u ruke onaj prokleti Billyjev bič čije smo dionice jedva čekali da završe i da preuzmemo ulogu ludog svećenika Raya.

Nakon što je ekipa Techlanda vidjela kako igrači obožavaju koristiti revolvere (za što su pretežito krivi legendarni Wild West filmovi i ljudska potreba za nasiljem), druga igra serijala naziva Bound in Blood, dobila je punu pažnju upravo na tom segmentu – bez nepotrebnih izleta u platformske stealth dionice, preuzeli smo uloge sada već bivšeg svećenika Raya i njegovog brata Thomasa. U detalje tog naslova nema potrebe ići, budući da je većina vas vjerojatno svjesna kako se radilo o jednoj od najboljih igara na tematiku Divljeg zapada uopće, pored onog briljantnog Rockstarovog uratka i nekih starijih naslova.

Kada napravite nešto iznimno dobro, onda se često dogodi da poneseni kreativnim entuzijazmom krenete, kako bi se seljački reklo, izmišljati toplu vodu (ja obično dodam još “u kockicama”). Taj izum je u slučaju Poljaka bio Call of Juarez: The Cartel – spiritualno Wild West okruženje u modernom dobu, obogaćeno sisatom partnericom meksičkih korijena i bijelim prahom. Sve čega imamo na bacanje u prosječnim Hollywoodskim primjercima C kategorije, a i u svijetu igara – loše akcijske igre pucačkog usmjerenja česte su poput turskih sapunica na komercijalnim televizijama. Ne čudi stoga iznimno negativna reakcija igrača na Cartel koji su igru zasuli drvljem i kamenjem. Nakon ovog nepotrebnog i skupog izleta za Techland, odlučeno je kako će se serijal pokušati još jednom oživiti u obliku Gunslingera – igre koja nosi odlike svega onog najboljeg što je poteklo iz Juareza.

Kažu mi ljudi da previše otežem s uvodima, što je očigledno istina – no zato znam točno pogoditi u bit kada vam trebam objasniti je li ova igra vrijedna vašeg novca i vremena (dakle, nećete imati još previše teksta za čitanje). Odgovor na to pitanje nije teško naći, ako čovjek zna što mu treba za odličnu Wild West igru. Iz moje skromne perspektive, u opis iste ulazi dobra mehanika napucavanja, klasično naoružanje iz druge polovice 19. stoljeća (revolver, puška, sačmarica), neizostavni dueli, viski (virtualan naravno) i multiplayer. Sada neću reći očekivan odgovor kako igra ima upravo sve to, nego je zapravo riječ o spajanju formule dobre Wild West atmosfere i zaraznog gameplaya u režimu za jednog igrača.

Multiplayer je ovaj puta nažalost izostao, zbog vjerojatno nešto manjeg budžeta kojeg je developer imao na raspolaganju, no ne brinite – vidjet ćete da i ovako igra na neki način nudi trajnost budući da se pametno ulagalo isključivo u singleplayer. No prije toga ajmo na priču.

Podnaslov kojeg smo naveli ovdje ne upućuje na to kako smo u ulozi Willa Smitha u Techlandovoj verziji Rockstarovog RDR DLC-a Undead Nightmare (op.a. iako ne bi imao ništa protiv nekakvog Django Unchaineda u zombie okruženju), nego je riječ o legendarnom lovcu na glave čije smo ime naveli u onom opširnom uvodu. U detalje priče nećemo ulaziti – budući da kampanja traje svega pet i pol sati, tijek radnje u potpunosti ostavljam vama, no mogu napomenuti jedan zgodan detalj. Dva zapravo. Prvi se odnosi na to kako je cijela radnja izgrađena na legendama Divljeg zapada – pretpostavljam da ste čuli za Billy the Kida s kojim ćete se u ovom naslovu, vjerovali ili ne, susresti licem u lice.

Cijela je radnja izgrađena na legendama Divljeg zapada.

Cijela igra je u biti oživljavanje legendarnih priča najpoznatijih odmetnika Zapada, sve u nekakvom humorističnom “Borderlands” tonu. Što me automatski dovodi do tri smjernice igrinog dizajna – cel shaded grafika za koju znate gdje se posebno proslavila, sama gameplay mehanika spajanja RPG-a i FPS-a za koju također znate od kuda potječe te prezentacija igrinih negativaca putem badass video sekvenci u stilu stripa. To ste također vidjeli u jednoj igri, zar ne?

Ne treba zaboraviti na onaj drugi zgodan detalj, zgodan skoro kao naš Duje – riječ je o samoj naraciji koja u Gunslingeru uvelike podsjeća na Bastion. Priča se dakle odvija tako da je Silas pripovijeda nekolicini likova u baru u jednom američkom gradiću početkom 20. stoljeća. Cijela igra je zapravo Silasovo sjećanje na vlastiti život kojeg on otkriva znatiželjnim sugovornicima – tako recimo kada će on izmisliti neke stvari (što ljudi obično rade kada nešto pričaju), vi ćete to odigrati.

Nakon što Silas prizna kako je nešto izmislio, igra će se brzinski premotati unatrag i vi ćete zatim odigrati ono što se zbilja desilo. Ima još sličnih fora, no ostavljam ih vama na otkrivanje. Cijela stvar baš daje lijepu vrijednost samoj kampanji, posebice kada ubijate kokoši, a naša legenda prokomentira kako nakon napornog dana čovjek zaslužuje dobru piletinu. True story.

U redu, lažem sam sebe, zbilja ne znam skratiti ovu priču. No mislim kako to nije toliko važno, ako vi nešto izvučete iz nje, posebice po pitanju onog trenutka kada trebate kliknuti “Buy game”. Igra je dakle pucačina iz prvog lica, obogaćena RPG elementima. To smo već rekli. Ono što nismo rekli su tri igrina moda – story, arcade i duels. Budući da sam kampanju već načelno opisao, vrijedi skrenuti na najbolji dio igre – arcade mod. U njemu je cilj skupiti što više bodova. Njih možete dobiti jedino tako da ubijete što više protivnika u što kraćem vremenu, s time da je poželjno da ih ubijate iznimno brzo i iznimno precizno. Na taj način stvarate comboe – oni što su na većem levelu, više povećavaju hrpu probušenih glava na vašoj konačnoj računici.

… hrpa virtualnih leševa koji u slow-motionu lete prema tlu u vlastiti bazen krvi.

Kako vam to ne bi bilo teško, imate na raspolaganju tri klase, svaka sa svojim pasivnim vještinama koje otključavate skupljenim iskustvenim bodovima. Tu je Gunslinger koji je maher s dva revolvera, Ranger koji je iznimno precizan s puškom na daljinu te Trapper koji voli sačmaricu i dinamit. Svaka klasa ima svoj stil igre pa ih birate prema vlastitim gameplay afinitetima. Bez obzira na to što odabrali, rezultat će uvijek bit isti – hrpa virtualnih leševa koji u slow-motionu lete prema tlu u vlastiti bazen krvi.

Da, igra nudi usporavanje vremena, a posebna fora je izbjegavanje smrti u zadnji tren – ako ste pri kraju sa zdravljem, Silas može “namirisati” smrtonosni metak kojeg možete izbjeći pravovremenim izmicanjem u lijevo ili desno (suprotno od putanje metka). Iako ovo djeluje na prvi pogled kao neka moderna glupost u svrhu olakšavanja igre, u biti smanjuje vam količinu napornog vraćanja na checkpointe, a kako bi je koristili, trebate raditi headshotove. Pošteno? Pošteno.

Što se tiče same kampanje, imate na raspolaganju vještine iz arcade moda, samo što niste ograničeni na jednu klasu, nego možete sve tri klase kombinirati. Jednom kada završite priču, otključava se New Game Plus mod putem kojeg možete prenijeti sve skupljene vještine u novi prelazak igre te ih dalje nadograđivati dok ih sve ne otključate. Završiti igru na Wild West težini (op.a. isključen HUD, bez ciljnika, tri do četiri metka = smrt), uz sve vještine, je iskustvo Divljeg zapada koje će zadovoljiti apsolutno sve apetite.

Ako vam to nije dosta, tu su još dueli. Svi značajni likovi koje ste susreli u igri, možete poraziti u duelu. Riječ je o mini igri koja se svodi na brzo povlačenje oružja i dovoljno dobar fokus na glavu protivnika. Ironično, zbog kontrola koje više odgovaraju analognim gljivama na kontroleru, nego li tipkovnici i mišu, sam mod je nešto izazovniji na PC-u – što je plus, budući da dueli inače nemaju neku tešku (nesavladivu) mehaniku pobjeđivanja.

Sada kada znate popriličnu masu detalja, nije teško izvući neki zaključak – za 15€ koliko iznosi puna cijena igre, dobivate minimalno 10-ak sati vrhunske zabave na Divljem zapadu. Mnogo više ako odlučite ganjati score vaših prijatelja u arcade modu ili zaronite u repriziranje igre putem New Game Plus moda. Na PC-u igra dolazi kao Steamworks naslov što u prijevodu znači kako je podrška na razini – ubacite u formulu još dobru optimizaciju i grafički segment koji ne traži previše resursa (i da, zvukovi su briljantno odrađeno, meci koji prolaze iznad vaše glave zvuče baš kao u vesternima), riječ je o naslovu koji je svojim pametnim dizajnom i pristupačnošću kandidat za ulazak na listu najboljih ovogodišnjih FPS naslova.

Jedini minus je nedostatak multiplayera i kratkoća kampanje, no oni su opravdani iznimno pristupačnom cijenom. Ako ste pogledali legendarni uradak Sergija Leona iz ovog podnaslova, onda ne želite propustiti iskustvo još jednog meksičkog ruleta (ili standoffa, kako želite). Kada završite igru, znat ćete o čemu govorim.

Uz Red Dead Redemption, u novije doba jedino spomena vrijedno wild west iskustvo, doživjelo je strelovit rast popularnosti, a zatim i pad s visoke litice. Provjerite je li Cartel bio smrtonosan udarac za serijal ili je ostalo još još života u Juarezu.

• arcade mod
  • cijena
  • manjak multiplayera