HCL.HR

Nakon dužeg izbivanja formula s multiplatformske gaming scene, iskusni developeri studija Codemasters oživjeli su taj popularni sport u virtualnom obliku prije dvije godine (ili tri ako računamo F1 2009 koji je izašao za Wii i PSP). Nakon hvalospjeva publike i kritičara te još više hvaljene prošlogodišnje inačice, ne treba objašnjavati zašto smo bili silno uzbuđeni zaigrati treću uzastopnu inačicu F1 franšize za HD konzole i PC računala. A nakon igranja, možemo samo ukratko reći da su si Codemastersovi zaposlenici dobrano zakomplicirali posao za iduću godinu, jer ni mi sami ne znamo što bi novoga mogli uvesti u sljedeću verziju igre.

Pri samom ulasku u igru i odmah nakon namještanja nekoliko inicijalnih postavki iznenadio nas je “Young Drivers Test”. Ako ste već upoznati s osnovama mehanike ovakvih naslova, možete ga svojevoljno i preskočiti, no mi smo ga odlučili odraditi čisto radi upoznavanja s nekim novitetima u igri te iz razloga što je polaganje prvog dijela tog testa preduvjet za započinjanje vaše profesionalne karijere. Test se provodi na stazi u Abu Dhabiju, a rastegnut je na nekoliko dana. Upoznaje vas s osnovama gameplaya koje već vjerojatno ionako znate, ali isto tako vam predstavlja i sustave poput KERS-a i DRS-a koji su vam možda strani ako ste si dozvolili propustiti prošlogodišnju inačicu igre. Nakon testiranja vašeg snalaženja u pojedinačnim i insceniranim situacijama, vrijeme je za jedan krug po suhoj i jedan krug po mokroj stazi u kojima se vaše vještine napokon potpuno stavljaju na kušnju.

To kompletira prvi dan treninga koji je dostatan za započinjanje vaše profesionalne karijere, što u praksi znači da vam je sada potpuno dostupan glavni izbornik u kojem ćete vidjeti ponuđene modove igranja i razne postavke. Quick race mod je prisutan i odrađen je po šabloni takvih modova. Izaberete tim i vozača s kojim želite voziti, izaberete stazu i neke brze postavke i okrećete ključ u bravi. No, moramo primijetiti da se Grand Prix mode ove godine nije zavrtio na našim konzolama, odnosno PC-u. To znači da ne možete izabrati odigrati jednu cijelu sezonu s vašim omiljenim F1 vozačem, već prave (real-life) vozače možete kontrolirati jedino u pojedinoj utrci „na brzaka“.


Osim Quick Race moda primijetit ćete još neke novitete u serijalu. Dodan je primjerice potpuno novi “Champions Mode” koji vas stavlja rame uz rame sa šest legendarnih osvajača F1 prvenstava koji se natječu i u ovogodišnjoj sezoni. To su gospoda: Kimi Räikkönen, Jenson Button, Fernando Alonso, Michael Schumacher, Sebastian Vettel i Lewis Hamilton. Sve je namješteno u nekakvoj maniri bossova koji su mene podsjetili na starije i daleko manje ozbiljne trkaće naslove poput Crash Team Racinga. Dobro, nećete se naganjati kartinzima po kanalizaciji i gađati se TNT paketima, ali ćete se utrkivati u onim uvjetima koji najbolje pašu pojedinom osvajaču te u kojima su pokazali vrhunac svojih sposobnosti. To dodaje i malo personalizacije voznog stila u igru što je rado viđen detalj.

U ovom moru modova dodan je i Seasons Challenge, koji nam se činio kao dodatak koji ćemo uz razne ostale mogućnosti rijetko kada koristiti, ali se na koncu pokazao kao vrlo zabavan i dobro osmišljen koncept igranja. U ovome modu započinjete sezonu u jednom od timova nisko na ljestvici. Sezona traje deset utrka, a vaš je cilj da kroz nju mijenjate timove po dobivenim ponudama koje će ovisiti o vašoj spremnosti i mogućnosti da pobijedite svoje protivnike te ispunite zadatke koji su vam postavljeni prije svake utrke. Valja napomenuti da iako već ranije spominjani Grand Prix mode ove godine nije ugledao svijetlo dana, Proving grounds se vratio te sadrži i standardne Time Attack i Time Trial modove.

Uistinu, na tronu može biti samo jedan, a ova je igra samo jedan od mnogih primjera dubine i primjenjivosti tekstova Indire Vladić Mujkić na stvaran život, ili čak djelomično virtualan život u ovom slučaju. Naime u tom mnoštvu modova od kojih ne znate što biste prvo zaigrali, kao glavni i najbitniji mod i dalje ponosno stoji vaša karijera. Kao i svake godine, karijeru započinjete u jednoj od slabijih ekipa čiji je izbor ove godine nešto prošireniji od prošlih. Čim potpišete ugovor bit će upoznati sa svojim najboljim prijateljem – vašim laptopom, što zvuči pomalo tužno. No brzo ćete otkriti da je taj laptop vrlo koristan jer se na njemu nalazi sve što vam treba za uspješnu karijeru (pored skilla u vožnji, naravno). Od ključnih mailova vaše ekipe i menadžera pa do informacija o vama i vašem momčadskom kolegi – sve je u unutra, a putem istog laptopa također ćete mijenjati osnovne postavke u karijeri te sagledavati i započinjati utrke.


Prije početka vikenda u kojem se održava utrka možete izabrati koliko detaljno, odnosno koliko dugo želite igrati taj vikend. Pa vam se tako nudi duga verzija s treninzima i upoznavanjem staze ili kratka verzija samo s kvalifikacijama i utrkom. No pored te standardne postave, F1 2012 nudi i još jedan sitni novitet – One Shot Qualification. Opcija je to koju će rado izabrati avanturistički raspoloženi i prilično samouvjereni igrači, jer odabir te opcije znači da imate samo jedan jedini krug za kvalificiranje. Zamislite, jedan jedini krug, na stazi koju možda niste prvotno ni isprobali; vrlo hrabro, valja priznati.

Više nije moguće u karijeri izabrati samo tri kruga, pet krugova ili 20% utrke, ove godine je minimum u karijeri 25% prave dužine utrke, što je dobro pogođen balans i za one koji ne vole sate provoditi na istoj utrci. No to gotovo da nije bitno, jer napokon se nalazite za volanom vaše jurilice, na užarenoj pisti, s još dvadeset i troje vozača oko vas i sve vrvi od uzbuđenja. Pale se crvena svijetla, a rika motora bolida oko vas daje naslutiti da svi žele proći prvi kroz cilj u zadnjem krugu. I na kažem to samo tako – atmosfera na startu utrke je fenomenalno dočarana.

Oko tri sekunde. Toliko je odokativno meni prvi put trebalo da razvijem brzinu od nule do stotke. Do 250 kilometara na sat došao sam za manje od deset sekundi, a onda sam izletio iz prvog zavoja. Na svu sreću flashbackovi su ponovno prisutni pa sam se lako vratio nazad kroz vrijeme i prisjetio se da je ovo prvenstveno simulacija vožnje (iako je sam flashback totalno arkadni element) te da joj treba pristupiti s dozom ozbiljnosti. Ulasci u zavoje trebaju biti isplanirani uz zdravu dozu taktike kako ne biste izgubili na vremenu i kako biste sustigli protivnike. U tome će vam pomagati ili odmagati setup vašeg bolida koji igra vrlo važnu ulogu. Aerodinamičke postavke, visina ovjesa i izbor guma igraju najveću ulogu na stazi, rekli bismo i veću od vašeg iskustva. Bolid možete namjestiti „na brzaka“ preko izbornika koji vam objašnjava u kakvim uvjetima je određeno podešenje preporučljivo, ili si možete dati truda i detaljno sami namjestiti svoj bolid.

Stalno na umu valja imati stanje na stazi, jer radi dinamičkih vremenskih uvjeta pametno je razmišljati nekoliko krugova unaprijed koje gume izabrati ovisno o dionicama staze na kojima je moguća kiša ili otežan prolaz zavojima. Cijeli taj sistem postavljanja bolida daje dodatni osjećaj imerzivnosti i funkcionira fantastično. Možda isprva to nećete shvatiti ozbiljno, ali već ćete svoju drugu utrku pomnije isplanirati od prve i tako svaku sljedeću.


Umjetna inteligencija nije mnogo napredovala od prošle godine, ali samo zahvaljujući činjenici da je i prošle godine bila vrlo dobra. Ovisno o težini na kojoj igrate protivnički vozači voziti će mudro i taktički dobro promišljeno. Na nekim će dijelovima biti vrlo agresivni, dok će već u drugim uvjetima radije izgubiti jedno mjesto nego se upustiti u suludu i opasnu situaciju. No, samo natjecanje kotač o kotač s drugim vozačima je napeto i uzbudljivo. Ponekad ćete se uhvatiti u koštac s nekime tko je u sličnoj situaciji kao i vi, a opasno se bližite kraju utrke. Taj će splet okolnosti rezultirati riskantnim potezima obje strane i uzastopnim nadmudrivanjima u zavojima i prijelazima koristeći DRS i KERS pravodobno. Kao mala pomoć, opaske ili pohvale te savjete će vam dijeliti direktno u slušalicu vaš inženjer koji vrlo dobro obavlja svoj posao te ga nerijetko vrijedi poslušati.

Ovogodišnji multiplayer se čvrsto oslanja na izdanje F1 2011. Moguće je ponovno utrkivati se s do 16 ostalih igrača, dok će sva mjesta koja vaši prijatelji ili pak potpuni stranci ne popune, popuniti AI vozači kako bi osigurali zastupljenost svih 24 natjecatelja. Svi su MP modovi prisutni kao i u prošlim inačicama igre. Spomenuti ćemo Sprint, Pole Position, GP i Endurance natjecanja, ali ćemo naglasiti Custom GP mode koji vam omogućuje da sami složite svoju sezonu utrkivanja i s odabranim se protivnicima utrkujete preko interneta ili čak i u split-screenu na istoj konzoli. Najigraniji će i ove godine zasigurno biti Co-op Online Championship koji je prezentiran tek prošle godine kao velika novost u MP dijelu serijala. Ove je godine zadržao svoju čar u privatnom natjecanju sa svojim prijateljem, ili pak kooperativnom odnosu timskih kolega. Osim te rekapitulacije i sažetka MP modova, možemo reći samo da je ove godine matchmaking sustav ponešto ubrzan i pravedniji, ali osim toga većih noviteta ovaj društveno-zajednički dio igre nije doživio.

Ustvari jedini ovogodišnji dodatak i preinaka u multiplayer segmentu F1 franšize je novopokrenuti projekt Codemastersa pod nazivom „Racenet“. Sve su češći ti pokušaji stvaranja internet zajednice igrača pa je bilo samo pitanje vremena kada će i Codemasters lansirati svoj community projekt. Ukratko – Racenet je parabola NFS-ovom Autologu. Što to znači za F1 2012 i Codemastersove naslove uopće? To znači da će se na vašem računu na dotičnoj mreži bilježiti i voditi sve vaše statistike i dostignuća. Nije nešto što će značajno produbiti MP iskustvo, ali je svakako dobro prihvaćena novina čije je pokretanje i intergracija bila samo pitanje vremena.

F1 2012 sadrži svih dvanaest momčadi s dvadeset i četiri vozača i svih dvadeset staza na kojima se održavaju utrke Velikih nagrada, uključujući i novu stazu u Texasu. Svaka od tih dvadeset staza ove je godine izrađena s još više detalja. Osim što je Monaco sada još življi i više izgleda kao pravi grad nego kao hrpa statičnih rekvizita postavljenih oko piste, svaka staza odiše svojom atmosferom ovisno u kakvoj se klimi nalazi. Bolidi su raspoznatljivi od momčadi do momčadi, a efekti odsjaja i sjena na njima još su dotjeraniji nego u prošlim izdanjima.


Meniji su također promijenjeni pa su ove godine jednostavniji za korištenje te sve u svemu praktičniji. A iako je to sve lijepo i krasno, rekao bih da je najveći prezentacijski napredak “vidljiv” u auditivnom segmentu igre. Promjene i poboljšanja zvučne strane vrlo efikasno pridodaju osjećaju brzine i napetosti na stazi. Uz kvalitetne zvučnike jednostavno imate osjećaj kako se vrlo realističan zvuk pravilno razliježe prostorom i odbija nazad u vaše uši. Stvarno nisam očekivao ovako čvrstu zvučnu podlogu.

Mogu reći da je ove godine Codemastersov F1 naslov napokon uspio popuniti neke sitne rupe koje su njihova prijašnja izdanja imala. Igra nije doživjela masivne preinake, inovacije niti poboljšanja u ovih godinu dana, ali kao ljubitelj sporta koji je proveo dosta vremena uz F1 2011 mogu potvrditi kako je ovogodišnja verzija kompletnija, ispoliranija i na kraju krajeva zabavnija. F1 2012 napokon nudi osjećaj potpune igre, jedne ultimativne simulacije. Pušteno je mjesta za napredak, ali nema više nedostataka koji upadaju u oči i narušavaju sveukupno visoki dojam. Ovo je uistinu igra kojoj je teško pronaći zamjerku. Najviše mi se svidjelo mnoštvo opcija i modova igranja koji će igrače u kombinaciji s imerzivnošću gameplaya zasigurno zadržati uz ovaj naslov idućih godinu dana.

Došlo je ono doba godine kada napetu F1 sezonu proživite i osobno, gledajući kroz virtualni vizir. No jesu li kreativni umovi Codemastersa napokon uspjeli ispraviti sitne nedostatke iz prijašnja dva nastavka te stvorili ultimativnu F1 igru?

87 Naša ocjena
  • zabavno i detaljno utrkivanje
  • osjećaj kompletnog sadržaja
  • premalo inovacija u MP
  • izostanak Grand Prixa

Juraj Bevandić

Strastveni gamer od malih nogu, u HCL-u je ispunio dječački san pisanja gaming časopisa. Najviše voli rastavljati igre, analizirati mehanike i širiti dobru riječ o mediju videoigara. Povukao se iz aktivnog gaminga kako bi gonio znanstvenu karijeru, ali ćete ga još uvijek uhvatiti pred raznim ekranima.

Komentari (20)

  • -Aragorn-

    13.10.2012 - 11:08

    kažeš da je F1 2012 najbolji do sada ,a dobije 87 ,a F1 2010 i F1 2011 su doblili 90???

    • Ementaler

      @-Aragorn-, 13.10.2012 - 11:39

      Drugi recenzenti su u pitanju.. a i općenito ocjenjivanje ne funkcionira tako. Da se tom logikom vodimo, FIFA 13 bi do sada morala dobivati preko 120/100

    • dragec

      @-Aragorn-, 13.10.2012 - 12:00

      PES bi onda po tome morao dobivati preko 150/100

    • KaznEd

      @-Aragorn-, 13.10.2012 - 13:53

      ne neg bi ljudi trebali poceti igrati nogomet na igralistu i prestat se svađati oko te dvije glupe igre

    • -Aragorn-

      @-Aragorn-, 13.10.2012 - 15:47

      slažem se s prvim djelom tvojeg komentara al da su te igre glupe ne bi ih igralo tolko ljudi

    • canyon893

      @-Aragorn-, 19.10.2012 - 09:16

      svi su ti ljudi glupi nemos simulirat sport,logicno je da se simulira rat i sf ali sport se treba igrat izvan 4 zida

  • LRusso465

    13.10.2012 - 11:12

    F1 2012 je poluproizvod. toliko gresaka i bugova da je neigriva. od mene 50

    • armin221186

      @LRusso465, 13.10.2012 - 21:13

      onaj bug sa camerom kad uradis flashback stvarno je zalostan,da instalirao sam patch i sve sam popravio,ali da takva igra izadje u prodaju stvarno je zalosno,jel je ko isprobao mozda prije izlaska na trziste …:S

    • armin221186

      @LRusso465, 13.10.2012 - 21:13

      ali nije zasluzila 50,igra je bolja od F! 2011 i pored bugova …

    • LRusso465

      @LRusso465, 14.10.2012 - 15:21

      Poluproizvod dobiva pola od ukupne moguce ocjene.Umjesto 100 za kompletnu igru dajem 50 za pola od toga. znaci dobila je 50/50 😛

  • Cole™

    13.10.2012 - 11:37

    Na kojoj platformi igraš LRusso?

  • ?o?o_Mo?o

    13.10.2012 - 12:01

    Ne slažem se sa recenzentom u vezi zvuka bolida. Trebao je biti bolji.

  • MaliMicek

    13.10.2012 - 12:08

    Gdje je nestao Armor legendarni recenzent svega virtualnog na kotačima ? 🙂

  • shadowsc3

    13.10.2012 - 12:56

    Meni je šteta što nemam para za uzet ovu igru, a sa svakom torrent verzijom uđem i odma mi crasha…

    • kuky90

      @shadowsc3, 13.10.2012 - 13:27

      Pa se nadaš da će HCL dijeliti koji primjerak, jelda? 🙂

    • shadowsc3

      @shadowsc3, 13.10.2012 - 20:18

      ne, al ne bi smetalo 😀

  • zoransoce

    13.10.2012 - 15:38

    zasto se toliko hvali ovaj zvuk,pa po meni je to najlosiji dio igre;a imam vrlo dobre zvucnike!!

  • dado01

    13.10.2012 - 19:36

    Od mene ocjena 80. Dobra recenzija, a igra me i nije baš osvojila. Ima momenata i to je to. PS zvuk je po meni bezeze.

  • homer

    05.11.2012 - 22:23

    kako mogu rijesiti problem oko izlaska iz krivina….cim pocnem skretati izvrti me …..imal li nesto u postavkama oko izlaska iz krivina ili sl …hvala unaprijed

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?