HCL.HR

Recenzija

Fable 3 [PC, X360]

Marko Babić

Prošlo je nekih pedesetak godina od događaja u prethodniku, Fable 2, a vaša je voljena zemlja, Albion, ponovno u nevolji. Vaš otac, protagonist prethodne igre, je umro, a na tron je sjeo vaš brat koji je odlučio da je bolje da ga se ljudi boje nego da ga vole. Povećao je poreze, dao smaknuti gomilu ljudi i generalno se ponaša kao seronja kojeg treba pod hitno (s)maknuti s vlasti.

Nakon nekog traumatičnog događaja gdje vas je brat natjerao da smaknete lokalne seljake ili voljenu (mi smo se odlučili na ovo drugo jer je iritantna), odlučujete pobjeći iz dvorca, skupiti podršku ljudi te izazvati revoluciju koja će maknuti vašeg brata s trona. U tome vam pomažu dvojica odanih iz dvorca te vaš vjerni pas. Zašto to spominjemo? Jer jednom od spomenute dvojice glas posuđuje nitko drugi doli John Cleese.

To je prvi dio igre. Slobodno ovo nazovite spoilanjem jer ako vam ovo nije bio očiti slijed događaja, onda ne znamo što da vam kažemo. U drugom dijelu igre postanete kralj(ica) nakon uspješne revolucije te branite zemlju od nepoznatog zla. Usput donosite razne odluke koje utječu na skalu morala i vašu općenitu popularnost kod ljudi. Neke odluke mogu biti dosta zabavne. Primjerice – bacite svo smeće grada hipijima u močvaru, ili pretvorite sirotište u bordel.


Drugi je dio igre znatno kraći od prvog, barem što se tiče zadataka temeljenih po priči. Da ne spominjemo tek ogromno razočaranje koje je zadnji nivo; traje svega desetak minuta, računajuči zadnji boss fajt za koji nam je trebala možda jedna minuta. Nakon završene priče možete guštati kao kralj(ica) i raditi glupe “fetch” zadatke, uživati u biznisu nekretnina, zavoditi žene i odgajati djecu te još gomilu Sims gluposti koje ste mogli i prije toga. Cijela igra, ne računajući milijun fetch zadataka, traje kojih petnaestak sati što je za ovakav tip igre jednostavno malo.

Reći da je Fable 3 (ili cijeli serijal, zapravo) RPG jednako je izjavi da su dupini ribe. Plivaju u vodi, spadaju pod morsku hranu i mnogo je ljudi u stanju povjerovati da su ribe, što čini njihove profesore biologije veoma žalosnim. Molyneuxa je pak rastužilo što mnogi ljudi nisu shvaćali pola mehanike igre (što je bilo ionako simplificirano do maksimuma) te je odlučio da su vremena za neka dodatna pojednostavljenja.

Kakva pojednostavljenja? Kako vam zvuči izbacivanje bara sa zdravljem? Kompletno izbacivanje mane, što znači da možete spamati spellove do mile volje? To što ne možete umrijeti, već se samo onesvijestite na trenutak? Dobro, realno ni nećete pogibati nikada, jer je igra toliko uvredljivo lagana da vjerojatno ni šifre ne postoje. Uostalom, sam Molyneux je rekao kako Fable serijal više ne smatra klasičnim RPG-om, pogotovo nakon izrade Fablea 3. Prema njemu, nova igra je više akcijska avantura, sa sistemom level upanja.


Krenimo redom. Znači, kad pobjegnete od nemilog brata, nađete neko utočište koje vam je ostavio otac. Tamo vam je ostavio mapu iz koje krećete u avanture te nekoliko prostorija za biranje izgleda, oružja, gledanje achievmenta, LIVE sobu, itd. Za početak osvrnimo se na interakciju sa ljudima u Fable 3 svijetu. Ista se svodi na sljedeće: otključajte opcije kao poziranje, plesanje i slično; izvršite ih na određenom NPC-u; obavite fetch zadatak; čestitamo, sad ste prijatelji. Još ako želite, možete zavesti osobu i vjenčati se, neovisno o spolu (op.ur. Uuu kontroverzno). Doduše, cijela stvar s brakom pomalo kilavo funkcionira, pogotovo budući da ćete kroz igru naići na još tisuću likova koji izgledaju i pričaju identično kao vaš partner.

Developeri su se pohvalili s 40 sati snimljenog NPC govora, no to je uglavnom tračanje ili nekakvo deranje u pozadini. U početku zvuči simpatično i pridodaje atmosferi igre, ali već nakon nekoliko minuta ćete slušati jedno te iste rečenice ispočetka i ispočetka. Shodno tome, ne postoji niti jedan previše pamtljiv NPC ili dijalog u igri uopće, kao da igramo neki MMO.

Iskustvo skupljate novim prijateljstvima sa raznim likovima, obavljanjem zadataka te ubijanjem neprijatelja. Stečeno iskustvo možete iskoristiti za otključavanje raznih škrinja koja će vam nadograditi borbene vještine, naučiti vas nove magije, kupovati kuće i obrte (ozbiljno), itd. Kako napredujete po priči i stječete sljedbenike, tako vam se otvaraju vrata na jednoj fiktivnoj cesti do dvorca koja vam metaforički prikazuje napredak od početka do kraja igre. Moramo priznati da nam se svidio taj koncept koji pruža određeno zadovoljstvo kad na kraju igre pogledate sav prijeđeni put. Spomenimo još samo da vam na toj cesti proriče jedna slijepa žena, Theresa. Da, ona ista iz drugog (a bome i prvog) dijela.


Kako se ne isplati biti heroj kao nekad, trebate posao kako biste zaradili novac za silnu odjeću, frizure, nekretnine i alimentaciju. Zapravo učinite sljedeće. Naučite peći, kovati ili svirati; zaradite nešto novaca tako, dovoljno za kupnju nekoliko kuća; uložite u nekretnine i profitirajte. Kad kupite kuću, možete se useliti ili je iznajmljivati. Kad kupite neki obrt, dobivate ogroman popust u njemu, kao i svoju mjesečnu proviziju.

Zapravo, zarada od iznajmljivanja vam dolazi svakih pet minuta, čak i ako vam je konzola ugašena. Naravno, nije dugo trebalo da netko nađe rupu u takvom sistemu. Ako vam je do varanja učinite sljedeće: pokupujte sve moguće nekretnine i obrte; spasite igru te izađite iz iste; podesite sat na konzoli na maksimalnu godinu u budućnosti; upalite konzolu i profitirajte; spasite igru pa opet izađite; vratite sat natrag, pokupujte sve što vam je ostalo, spasite igru i ponovite čitav postupak. Najtužnije je što smo i bez takvog varanja do kraja igre bili u vlasništvu svega i s nekoliko milijuna zlatnika u trezoru.

Borba, kao i ostatak igre kad bolje razmislimo, pati od nekoliko dizajnerskih promašaja. Prvo i osnovno – poprilično je neizbalansirana, prelagana i na kraju krajeva – jednolična. U borbi imate standardno blokiranje (koje je nešto najnepotrebnije u igri), izmicanje u stranu te korištenje hladnog oružja (mačevi, čekići, itd.), pucanje iz vatrenog oružja te korištenje magije.

Prvo što ćete dobiti jeste melee oružje. Otac vam je ostavio čekić i mač koji izgledaju zahrđalo i beskorisno, pri čemu izgled ne vara. Doduše, kako ćete ih koristiti, tako će mijenjati oblik i jačinu, a nije da ćete raditi išta drugo nego stiskati jednu te istu tipku dok ne ostanete bez palca. Svejedno, nije bitno kako ih koristite, nego na kome ih koristite. Primjerice, ako ubijete mnogo kostura, dobiti ćete dršku od kostiju ili takvo nešto. Da, odličan gameplay element. Ako ubijate gomilu civila i ponašate se zlo, mač će vam bit crven od silne nedužne krvi, a ako se ponašate dobro, svjetlucati će kao da ste ga premazali specifičnim fosforescentnim vazelinom.


Osim tih oružja koja vam je ostavio otac, imate još gomilu koje možete pronaći ili kupiti, a oni se nadograđuju. Štos kod korištenja tih melee oružja je što su uglavnom beskorisna. Beskorisna su jer je sve ostalo mnogo efektivnije. Primjerice, vatrena oružja ili kako ih mi u getu volimo zvati – ganovi, mnogo su efektivniji iz sljedećih razloga. Uzmete pušku ili pištolj, bacate se u stranu kao netko s ozbiljnim oštećenjem unutarnjeg uha te gađate ološ. Osim što će ološ prije pasti, manje će vam udarca (tj. metaka) biti uzaludno protraćeno jer je ovo nemoguće blokirati, a i neće od vas napraviti faširance jer im ne morate biti blizu.

Još su tu i bačve pune eksploziva kraj kojih neprijatelji rado stoje jer, kao što znate, nema ničeg sigurnijeg od stajanja kraj bačve pune baruta. Pogodite jednu iz daljine i sigurno će nekoliko neprijatelja otići u zrak. Povremeno će vam prepreku činiti ciljanje, uglavnom poradi automatskog ciljanja i zaključavanja mete. U prijevodu, pritiskom na jednu tipku ciljate iz prvog lica (prilikom čega ste nepokretni i idealna meta, no nije bitno jer je igra prelagana unatoč ovom hendikepu); kad približite nišan neprijatelju, automatski se zaključa na njemu, što zna biti naporno kad želite uporno pogoditi bačvu, a nišan uvijek bježi na nekog lijevog. Zna se dogoditi da želite baš određenog neprijatelja gađati, ali igra ima vlastiti um te sama određuje koga ćete pogoditi.


Došli smo do magije. Slobodno zanemarite sve što ste pročitali gore. Kao i prethodni dijelovi serijala, i ovaj pati od prejake magije. Na početku ćete imati samo jednu rukavicu sa spellom, a kasnije možete kombinirati dva komada. Glavno vam je da otključate električni spell; svejedno je s kojim ga kombinirate. Spellove bacate na neprijatelje pristiskom smjera i tipke za magiju; ako ne držite tipku za smjer, napravit ćete “area of effect” spell čime možete pokositi cijele horde neprijatelja u nekoliko trenutaka. To je još lakše kad imate spomenuti električni spell koji paralizira neprijatelje.

Grafika Fablea 3 zaostaje za modernim vremenima nekih pet godina, a animacije su nam znale potrovati oči forsiranjem bloom efekta. Ipak, sve to odgovara štihu igre koji je više dječji i vuče na neku zajebanciju. Naveli smo mnogo stvari koje nudi; igra je naizgled vrlo opsežna i prepuna detaljima. S druge strane, to je više iluzija jer sve što nudi je prilično površno. Interakcija s ljudima je površna te je više na razini Simsa nego nekog RPG-a; poslovi su nepotrebni kad se dokopate nešto nekretnina; priča bi se u igri koja se zove “Fable” trebala najviše isticati, no ne ističe se ništa više od borbe; koja je usputna obaveza te ne nudi ništa izazovno; fetch zadataka ima više nego u World of Warcraftu; i tako unedogled.

Možda najveći problem koji imamo s ovom igrom jest njena “najjača” strana. Slogan pod kojim se prodaje jest da možete raditi svašta, da imate gomilu odabira itd. No prava istina je da su odabiri ovdje zapravo trivijalna stvar – birate zlo ili dobro, a tek povremeno i neutralno. U drugim smo se igrama nagledali odabira s dvostruko više opcija i s većim posljedicama.

Sve u svemu, Fable 3 je solidan proizvod koji u ničemu ne oduševljava, no ima neke svijetle trenutke – kao recimo zadatak u kojem se susrećete s nekim Dungeons & Dragons gikovima, klađenje na utrke kokoši i slično. Humor je u dobroj dozi prožet kroz igru, a cijeli igrin svijet ima svoj određeni šarm. Ipak, ne možemo progledati kroz prste nekim lošim dizajnerskim odlukama koje se u konačnici loše odražavaju na samo iskustvo igranja. Fable 3 stoga ostaje rezerviran za ljubitelje serijala, jer je prethodnim inkarnacijama u mnogočemu sličan, ali u isto vrijeme uvodi i mnogo noviteta u serijal koji bi se fanovima morali svidjeti. No vi ostali biste vjerojatno trebali radije odigrati nešto drugo.

Razočarani? Igrali ste već? Ostavite nam svoje ocjene ove igre, kao i vaše komentare o njoj.

Fable 3 nova je instalacija popularne franšize, a kako krećemo igrati, duboko udišemo i pratimo nove, revolucionarne gameplay elemente koje nam je priredio Lionhead Studios…

75 Naša ocjena
  • John Cleese
  • humor
  • neki zadaci
  • zapravo vrlo ograničeno
  • priča
  • kratkoća
  • prelagano

Komentari (11)

  • wyzard

    07.11.2010 - 21:03

    objektivno gledajući, i zaslužuje ocjenu u rangu 70. no mene neki elementi ne smetaju toliko jer sam sucker za fantasy tematiku kod ovakvih igara. zato ću odigrat kad dođe na pc, i mislim da ću dobit pozitivan dojam jer sad točno znam što se uistinu može očekivat od ove igre.

  • Pero Zdero

    07.11.2010 - 23:38

    Igra je fantasy avantura s obiljem akcije i odlicna za opustanje od napornih igara. Grafika je dobra a igra je bar zasluzila 80. Recenzija gore je sranje jer je autor ocekivao teski rpg a to igri ni nije cilj…

  • KingMortal

    08.11.2010 - 00:25

    Vidiš, ne moraš igru gledati ni kao RPG da zaključiš da je, u najbolju ruku, osrednja. Nisam išao kroz igru očekivajući teški RPG jer sam igrao original koji je sam po sebi bio smiješan kao RPG kao kakav se reklamirao.

    Obilje akcije o čemu pričaš ne postoji. Postoji mnogo fajtova, ali to je tek usputna zadaća jer je fajtanje jednolično, monotono i prelagano (ne možeš umrijet). Ne shvaćam zašto bi bila odlična za opuštanje od napornih igara. Ti igraš naporne igre? Ja ne.

    Osim toga, mnogo toga u fableu je više nego naporno: užasna priča, kupovanje svega, borba, itd., no najgore od svega je interakcija s drugim likovima te fetch zadaci za iste.

  • B1gfooT

    08.11.2010 - 08:41

    nadajmo se da ce napraviti nesto s njom dok dode na PC

  • Syzygy

    08.11.2010 - 12:46

    Čim sam vidio “spasite igru” već sam znao da je to babitj lol

  • UltimateXioni

    08.11.2010 - 13:16

    Zašto nema video reca :'(

  • KingMortal

    08.11.2010 - 13:28

    Jer je igra s konzole. 🙁 Bez brige, bit će i toga.

  • Lazy

    08.11.2010 - 16:27

    Sve u svemu čini se osrednje a tako sam imao i čut…zato Fallout 4 ;-))

  • jinx666

    08.11.2010 - 21:32

    Jos jednom se potvrduje da je fable:the lost chapters kralj…nazalos ova igra nije ispunila moja ocekivanja ali nemogu reci da je losa,dapace uzivao sam igrajuci je.

  • Thorien Kell

    10.11.2010 - 20:32

    Moram priznati da mi nabrojano (i znajuć prethodnika) interesantno zvuči dako da ću autorovo neoduševljenje uzet sa rezervom (sorry kolega 😉

    i koristio si riječ “zajebancija” (i prošlo ti je), veliki + !!!, uvijek se zalažem za osobniji, otvoreniji i neformalniji pristup kod recenziranja!

  • adycro

    03.12.2012 - 10:53

    Mozda sam zakasnio s pocinjanjem jednog fablea..ali ga tek sad krecem igrati…Igra ima svoj sarm koji odise humorom…jednostavna je. grafika je meni solidna i za sadasnje igre jer nekad ime vise u stillu igre nego u samoj grafici kao sto je stvar s Darksidersom 2. Uglavnom ako ocekujete od igre jednostavnost visemanje neki izbor…i onak za ubit 20 ak h odlicna je…ako trazite nesto kompleksnije ja mislim da ju onda treba zaobici. Sve u svemu ok za pocetak dajem ocjenu 80/100..no mozda se i promjeni do kraja xD

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?