Recenzije > PC igre > Football Manager 2013

Nova sezona - novi menadžer. I onda barem dvadeset virtualnih godina uz istu igru. Što nam novoga donosi Football Manager 2013, provjerite u našoj recenziji.

Football Manager 2013

Sjećate se Football Managera otprije šest godina? Kada nije imao 3D prikaz meča, interakciju s igračima, dinamične transfere i sva ostala čuda koja je u narednih šest godina uveo? Svašta i ja pitam, naravno da se sjećate. No spominjem to da biste dobili jasnu sliku koliko je ovaj serijal zapravo napredovao unatoč tome da nam se čini kako iz godine u godinu donosi sve manje novih stvari. Srećom, ove godine nije tako – Sports Interactive uspio je udovoljiti različitim željama pa je nove stvari uveo na svim frontama: u modovima igre, u srži gameplaya te u prikazu istoga. Njihov je trud urodio plodom pa već i prije zaključka možemo reći kako je ovo najdorađenija FM igra do sada, a evo nekih obrazloženja zašto je tomu tako.

AJMO DRAGANEEE!

Spomenuti napredak serijala kroz godine ne ide svima na ruku. Naime, dodaci poput interakcije s igračima i medijima usporili su igru i nametnuli hrpu zadaća za samog igrača kojemu FM ionako krade previše vremena. No ove godine i takvi će igrači doći na svoje jer je uveden tzv. Classic mod koji je u biti okljaštrena verzija punokrvne menadžerske karijere. Doduše, „okljaštrena“ je možda pomalo gruba riječ, jer se ipak radi o modu koji sadrži sve ono što Managera čini zabavnim, uz izuzetak silnih sastanaka i interakcija, te uz poneku opciju za ubrzavanje igre – poput simuliranja čitave utakmice u nekoliko sekundi. Classic mod većini nadobudnih menadžera neće biti prioritetni mod igre, no ipak je dobrodošao novitet ako želite zabavu bez da u nju morate uložiti dvoznamenkasti broj sati.

Slično je i sa Challenge modom koji je prenesen iz FM Handhelda. Riječ je o izazovima koji obično traju jednu sezonu, a koji uključuju specifične scenarije. Primjerice: u jednome imate zadatak ispuniti očekivanja uprave, a polovica tima vam je ozlijeđena; u drugome pak imate cilj osvojiti ligu s momčadi punom mladih igrača koji pršte potencijalom, ali im nedostaje iskustva. Zasad su na raspolaganju samo četiri takva izazova, no Sports Interactive obećao je donositi nove tijekom godine, pa će svakako biti zanimljivo vidjeti kakve će nam sve scenarije ponuditi. U svakom slučaju, i Challenge mod je dobrodošao novitet – nije krucijalan za sam gameplay, ali ponudit će malo svježine nakon što vam dosadi 20+ sezona glavnog moda.

Podesivost i fleksibilnost glavne su odlike novog Managera.

Zanimljivo, i taj glavni mod svježiji je no ikad. Kao i obično, novine u njemu su nešto sitnije i nije ih moguće sve izdvojiti unutar jedne recenzije. No zato možemo istaknuti sljedeće. Podesivost i fleksibilnost glavne su odlike novog menadžera. Ako vam se čini da ste kao menadžer pretrpani poslom (a u početku je takav dojam neizbježan), određene zadaće sada možete povjeriti svojem osoblju. Primjerice, ako se ne želite zamarati obnavljanjem ugovora mladih igrača ili davanjem odrednica za skautiranje, sada za to možete zadužiti pomoćnike, trenere i drugo osoblje. Dakako, to sa sobom nosi određeni rizik, ali je savršeno podesivo koliko obaveza želite prebaciti i na koga. Jednom kada nađete balans koji vam odgovara nećete više svakome u klubu morati govoriti što mu je sljedeći zadatak.

Dakako, neke stvari ipak nećete moći prebaciti na druge – barem ne automatski, pa vas očekuju razni sastanci, slaganje strategija, određivanje treninga, interakcija s igračima itd. Svi ti segmenti u sebi imaju neke manje značajne novosti, ali u suštini ne trebaju nikakve dodatne komplikacije jer su savršeno funkcionalni ovakvi kakvi jesu. Iznimka je sustav interakcije s medijima. Dok razgovor s igračima nosi vidljiv utjecaj na igru, mediji su tu tek reda radi, i nisu naročito uznapredovali otkako su i uvedeni. Ove godine toj su interakciji dodani tonovi govora, no kad nije toliko važno što govorite, nije bitno ni na koji to način izgovarate, pa je interakcija s medijima jedini dio igre za koji smatramo da bi mu dobro došla neka značajnija izmjena koncepta.

IGRAAAJ!

Najveći pomak FM je ove godine učinio ondje gdje to baš i ne biste očekivali. Sučelje za igru redizajnira se i dorađuje svake godine, no sada je ono dosegnulo najvišu točku funkcionalnosti jer vam je sve praktični na dohvatu ruke. Dizajn sučelja je odličan – sve je fino pregledno, a i podesivo po želji pa možete odabrati koje informacije želite vidjeti u kojem dijelu ekrana. Ubačeni su i novi kalendar te skočni meniji za pretragu, a korisni dodaci očekuju vas za vrijeme same utakmice.

Ako utakmicu pratite putem 2D ili 3D prijenosa, na vrhu ekrana ponovno su najvažnije akcije koje možete obavljati bez pauziranja igre. No sada su te akcije još dorađenije pa tako npr. stilovi i „filozofije“ igranja imaju detaljne opise, a izvršavanje izmjena je lakše i još brže.

Dodan je sustav „notifikacija“ koje iskaču s desne strane ekrana, a ovisno o tome kako ih sredite, obavještavat će vas o događajima na terenu i/ili zapažanjima pomoćnog trenera vezano uz igrače, taktiku i ostalo. Opet, nije to ništa novo, ali je prezentirano na mnogo prihvatljiviji način koji ne zaklanja pogled na samu utakmicu. A prikaz tekme je konačno na pristojnoj razini. Ne očekujte nekakvu grafičku raskoš, no uz novi fizikalni model te nekoliko šminkerskih grafičkih efekata 3D prikaz meča u FM-u 13 izgleda oku ugodno i dovoljno uvjerljivo.

AJMO NAPAD!

Ugrubo i okvirno, to bi bilo sve što je donio Football Manager 2013, a da vrijedno spomena u recenziji za koju imam dojam da fanovima serijala ionako ne znači mnogo. Vjerujem kako su se s novim FM-om svi vjerni igrači već upoznali kroz demo verziju te samim time donijeli vlastitu odluku o tome isplati li se ove godine nabaviti novi FM i posvetiti mu abnormalno ogromnu količinu vremena, kako to obično ide s ovakvim igrama. Mi stoga nećemo sipati nekakve fraze, filozofirati o pravilnim omjerima dostupnih noviteta i potraživanog iznosa za igru.

Zaključak smo rekli već na samome početku. Football Manager 2013 je najdorađenija igra u ovom serijalu. Ako ste FM igrali do sada, igrajte ga i dalje. A ako ste do sada bili u apstinencijskoj fazi, sada je pravo vrijeme da mu se vratite.

Autor: Zoran "wyzard" Žalac

Objavljeno: 12.11.'12

Info Box