HCL.HR

Recenzija

Gran Turismo 6

Stjepan Fikter

Baš poput svoje starije braće, izlaskom Gran Turisma 6 i PlayStation 3 se može pohvaliti da je doživio dva Gran Turismo naslova za svoga vijeka, pri čemu su nastavci s parnim brojem uvijek nekako bili dva koraka naprijed naspram svojih prethodnika. No, iako nas šestica odvodi čak i na Mjesec, igrači bi mogli dobiti dojam da je ovo tek unaprijeđena verzija petice ili točnije – ono što je petica trebala biti od početka. Gran Turismo 6 donosi određena poboljšanja u odnosu na prethodnika, no isto tako sa sobom nosi probleme koji su prisutni otkako je serijal zaživio.

Ipak uz sve svoje mane, ova enciklopedija automobilizma ima dosta toga za ponuditi da zadrži ruke igrača čvrsto stisnutima na volanima i kontrolerima duže vrijeme. Sve kreće od karijere koja je podijeljena u šest kategorija i čija je struktura doživjela određene promjene. XP sistem kojeg smo vidjeli u prošloj igri sada je zamijenjen sa sakupljanjem zvjezdica kroz utrke. Jedna se osvoji za uspješni prelazak preko cilja, dvije za penjanje na podij dok se sve tri dobiju završavanjem na prvom mjestu. Ovakav sistem funkcionira sasvim dobro jer broj zvjezdica potrebnih za otvaranje licence prema idućoj kategoriji nije velik, a igra tako pruža igraču mogućnost izbora da vozi utrke koje mu najviše odgovaraju, što omogućava brzo pristupanje jačim kategorijama kao i online igranju.


Tome u prilog još ide i olakšavanje igre, ponajviše što se tiče samih licenci. Osim što ih se sada vozi pet za polaganje dozvole, vremenski su olakšane što će i manje vještim igračima omogućiti osvajanje zlata bez većih problema. Odmor od utrka u karijeri omogućit će Coffee Break izazovi u kojima će se rušiti čunjevi, voziti s određenom količinom goriva u spremniku ili skupiti zadana količina bodova pri driftanju. Iako ovih izazova nema mnogo, zanimljivi su za odvoziti jer zahtijevaju malo drugačiji stil vožnje. Doslovno posluže kao “predah uz kavicu” nakon klasičnih utrka, a njima se još pridružuju Mission Races kao i One-Make Races kao fin dodatak cjelokupnoj dubini single-player iskustva.

Kupovanje rabljenih automobila nije našlo svoje mjesto u novoj karijeri zato što su sada svi automobili odmah dostupni za akviziciju, a što se povezuje s mikrotransakcijama. Neki će vozači ovu promjenu pozdraviti dok će nekome možda i nedostajati stari sistem koji je zahtijevao da se redovito provjerava koji su automobili dostupni za kupovinu. Osim toga, Gran Turismo 6 za prvi automobil postavio je Hondu Fit, odnosno prvi novac se mora potrošiti baš na taj auto, što ograničava početak karijere. Naravno, mikrotransakcije opet uskaču kao rješenje problema. No, kroz već nekoliko prvih utrka koje nisu zahtjevne nit će oduzeti puno vremena, može se skupiti dovoljno kredita za iduće vozilo koje će se pojaviti u garaži.

Uvođenjem mikrotransakcija smanjio se fond nagradnih automobila. Točnije rečeno, ovaj nastavak ima najmanji broj automobila koji se mogu osvojiti završavajući različita natjecanja. Mikrotransakcije su i razlog zašto je onemogućeno poklanjanje automobila online putem, odnosno igrači koji nemaju vremena za prikupljanje novaca mogli bi se odlučiti potrošiti opipljivi novac za kupovanje virtualnih kredita. No, budući da ekonomija u igri nije najbolje riješena te da je za određene automobile trebala poveća količina kredita, developeri su u zadnjoj nadogradnji uveli bonuse za spajanje na server. Ovaj bonus na zarađene kredite najviše dolazi do izražaja u Seasonal Eventsima – natjecanjima u kojima je potrebno u zadanome vremenu odvoziti krug, a uz to je i smanjena cijena za određene jurilice. Ipak, treba naglasiti kako je moguće sve automobile kupiti kreditima zarađenim kroz utrkivanje, samo ostaje pitanje tko ima toliko slobodnog vremena za prikupljanje virtualnih novčića.


Govoreći o samim automobilima, Gran Turismo 6 opet nastavlja s kvantitetom naspram kvalitete automobila. Brojka se u ovome nastavku popela na malo manje od 1200 dostupnih vozila gdje su se i ovaj puta našli „duplići“ koji će laiku za motorna vozila izgledati veoma slično. Listi automobila nedostaje više novih vozila koje je industrija izbacila u zadnjih nekoliko godina pa će se tako opet većinom vidjeti gradske i sportske trkalice koje su se vozile još u četvrtom dijelu serijala. Time se dolazi i do one nesretne podijele na premium i standard automobile, ali ovoga puta standardna vozila izgledaju nešto bolje nego što je to bilo u petici dok su premium automobili dobili još kvalitetniji facelift.

Sva sila dostupnih jurilica ne bi bila toliko zanimljiva za voziti da nema odličnih staza koje Gran Turismo 6 svakako ima. Šestica se može pohvaliti jednim od najboljih i najraznovrsnijih odabira trkaćih pista koje su se do sada pojavile u automobilističkim naslovima. Stvarnim stazama poput debitantskih kao što su Brands Hatch, Willow Springs, Mount Panorama ili Ascari, pridružile su se i fantasy staze iz prijašnjih nastavaka. Naravno, nisu sve takve staze iz prijašnjih nastavaka tu, no sveukupan broj što stvarnih, što izmišljenih staza trebao bih zadovoljiti svakog virtualnog trkača.

Još kada se u cijelu sliku ubaci vožnja u različitim dijelovima dana, izmjena iz dana u noć te promjenjivi vremenski uvjeti, jasno je da šestica radi korak dalje po pitanju doživljaja vožnje. Ipak nije sve tako savršeno. Primjerice, kod kišnih utrka dolazi na vidjelo zastarjelost hardvera koji nam servira igru budući da se ponekada osjeti pad frameova, dok su kod noćnih utrka svjetla koja bacaju automobili preslaba pa se na mračnijim dijelovima staze mora mnogo pažljivije voziti. Srećom, takvi nedostatci u konačnici ne utječu značajno na iskustvo vožnje, a raspodjela staza i uvjeta na stazama kroz karijeru pametno je posložena pa se nikad neće dogoditi da ćete “izgorjeti” vozeći jednu te istu stazu.


Kada se općenito govori o nedostacima serijala koji se i ovdje pojavljuju, zvuk i dalje drži visoko mjesto. Ponekada se može dobiti dojam da je Polyphony više surađivao s proizvođačima usisivača oko zvučne strane igre nego što su snimali zvukove automobila. Ovaj segment jednostavno previše varira, nije dosljedan. Određeni automobili nakon prve nadogradnje zvuče vrlo dobro, ali neki drugi i dalje zvuče jednostavno pogrešno ili neobično. Da stvar bude zanimljivija, prije nego što je došla 1.02 nadogradnja, škripa guma je bila previše izražena, dok je sada situacija ipak ponešto bolja.

Zvuk nažalost nije jedina loša stvar koja se vuče od prošlih nastavaka. Loš AI, koji zapravo rijetko kada pokazuje znakove inteligencije, također je prisutan, a isti čini da igra jednostavno ne pruža dobar izazov. Rijetko kada će protivnički automobili tijekom utrke napraviti nešto stvarno smisleno, jer čini se da im je zabavnije zabiti se u vas nego usporiti da izbjegnu kontakt koji obično nije dobar za nikoga. Prilikom programiranja trebalo im je omogućiti veću slobodu da se odvoje od zacrtane putanje te da voze agresivnije, ali i smislenije.

Osim toga, tu je i onaj famozni model štete koji je i dalje praktički nepostojeći. Umjesto da se vrijeme trošilo na modeliranje neimpresivne vizualne štete koja izgleda kao da je udareni dio prošao kroz blato, a ne da se lim udubio, trebali su napraviti nešto po pitanju toga da je i dalje moguće zabiti se s 200 km na sat u zid bez ikakvih štetnih posljedica po vozno stanje automobila. Uz to se može još i dosta kratiti po stazi bez ikakvih kazni, a to direktno utječe na izazovnost tijekom utrkivanja jer takvo nepošteno skraćivanje uz već neizazovni AI može često omogućiti prvo mjesto ako negdje izletite. Okej, treba uvijek pošteno voziti, tako je i zabavnije, ali apsurdno je da mogućnost takvog varanja uopće postoji.


Usprkos ovim nedostacima, Gran Turismo 6 u segmentu vožnje odlazi dva koraka naprijed. Svatko tko voli satima trošiti gume na virtualnim automobilima uživat će u vožnji i novom voznom modelu koji šestica predstavlja. To je rezultat suradnje s nekoliko različitih tvrtki dok je najveći pomak napravljen kod ovjesa i prebacivanja težine kod promjene smjera, čime je omogućeno preciznije upravljanje te se dobiva osjećaj da je svaki automobil na neki način “življi”. Nova fizika vožnje najviše će se istaknuti u online igranju protiv živih protivnika koji će zapravo znati iskoristiti sve prednosti svog limenog ljubimca u kontekstu Gran Turisma 6.

Kreiranje ili pridruživanje utrkama je jednostavno i brzo, a postoje i različite restrikcije koje se mogu postaviti kada se žele ograničiti automobili s kojima će se igrati u određenoj multiplayer seansi. Prije nego što utrka počne, može se voziti slobodno po stazi te prilagođavati vozilo kako odgovara igraču sve dok utrka ne započne. Ipak, čak i uz postavljena ograničenja i dalje se može pojaviti velika razlika između automobila pa za potpuni doživljaj prilikom online utrkivanja treba se potruditi malo napuniti garažu. Ono što je posebno zanimljiva razlika između singleplayera i online igranja je što se u potonjem može namjestiti da se utrka starta s mjesta dok je kod samostalnog igranja uvijek u pitanju leteći start.

Osim karijere, Gran Turismo 6 upoznaje nas i s posebnim događajima poput Goodwood Festival of Speed u kojemu nas Lord March poziva da vozimo egzotične jurilice koje nemate prilike baš svaki dan vidjeti, a kamoli sjesti iza njihova volana. S druge strane su je i Lunar Exploration gdje se vozi Lunar Rovin Vehicle u uvjetima gravitacije koja je šest puta slabija od one na Zemlji. Vožnja na Mjesecu je čisto simpatičan dodatak koji ćete rado isprobati kao test nove fizike u neobičnim uvjetima, ali i koji postavlja pitanje je li trebalo trošiti vrijeme na njega ili poraditi na nedostacima koji prate serijal i nisu riješeni ovdje.


Baš poput svog prethodnika, ovaj nastavak također je previše ovisan o povezivanju na internet jer je građen modularno, odnosno novi sadržaj će dolaziti s nadogradnjama. To ne bi bio problem da igra već sada nije izašla bez najavljenih opcija poput GPS kreiranja staza, a tu je i famozni Day One patch. Iako će se mnogi nasmijati kada netko kaže da nema cijelo vrijeme dostupan internet, prodavati igru bez svih najavljenih opcija jednostavno nije u redu, iako će one kasnije doći. Upravo nedostatak svih opcija odaje dojam da je igra malo požurena na tržište. Za jedan serijal koji teži perfekcionizmu, malo se previše oslonio na zakrpavanje, umjesto da izađe kako je zamišljen te da nadogradnje budu čisti sadržaj bez popravljanja bugova.

Iako se i ovdje pojavljuju neki poznati nedostaci, šesti dio radi značajan korak naprijed po pitanju voznog modela te donosi stvarno odličan izbor staza, što je poprilično bitno za jednu automobilističku igru. Iako možda nema mnogo različitih automobila novijeg godišta, nema sumnje da će svi vozači ipak pronaći dovoljan broj jurilica s kojima će skidati rekorde ili jednostavno uživati u vožnji dok prolaze kroz različite zavoje iščekujući nove stvari u budućim nadogradnjama.

PlayStation 3 ovu godinu zatvara AAA ekskluzivom koja je stigla ravno iz radionice Polyphony Digitala kao uranjeni božićni poklon za sve ljubitelje automobilizma i utrkivanja. No je li šestica sve čemu ste se nadali?

78 Naša ocjena
  • novi vozni model
  • odličan izbor staza
  • AI
  • zvuk
  • mehaničko oštećenje koje ne postoji u karijeri

Stjepan Fikter

Tehnologija ga natjerala na Windows 10. Hvata se čudnih i većini ljudi potpuno stranih igara ŽNJ produkcije. Važno mu je trzanje oružja u pucačinama. Igrice su zabavne.

Komentari (27)

  • Hrv4tin4

    29.12.2013 - 18:40

    Ako netko želi realnu simulaciju bez nekih ne realnih stvari ovo je vrhunska igra… Smatram da se ne može mjeriti s niti jednom drugom vožnjom (na PS3)! Igram ju i odlična mi je. U početku dosta lagana, ali što dalje to veselije 😉

  • Juventino

    29.12.2013 - 19:24

    Tek ce GT 7 pokazati svoju moc, ipak je ovo igra na konzoli staroj 8 godina.

    • Emperor Ghaleon

      @Juventino, 29.12.2013 - 19:30

      'Idući Gran Turismo će pokazati svoju nadmoć' je komentar koji GT fanovi koriste još od trojke. (znači, dobrih 12 godina)

    • Juventino

      @Juventino, 29.12.2013 - 20:04

      hahaha nisam fan GT-a da znas, samo sam izrazio svoje misljenje 😉

    • Emperor Ghaleon

      @Juventino, 29.12.2013 - 20:07

      Druže, ja u svom postu nisam rekao da si fan serijala. Samo sam komentirao izjavu… na pristojan način. 🙂

  • dado01

    29.12.2013 - 19:25

    Igra je vrh u ovom žanru, sve ostale su obično smeće.

    • panisher20

      @dado01, 31.12.2013 - 18:43

      meni je zao ovako glupih ljudi kao ti

  • maras234

    29.12.2013 - 19:42

    Kupio bih ja ali neznam oce mi se desiti kao i sa GT5 😉

  • fxp1990

    29.12.2013 - 19:50

    GT 5 mi je bio odlican, ovo mi je ispodprosjecno… Uzas, 50/100

  • liam

    29.12.2013 - 23:17

    Ma sa GT igrama ne mozes faliti. P.s. ljudi kad ce neki video sa ps4,npr bf4 kako izgleda naspram PC verzije…?

    • maras234

      @liam, 30.12.2013 - 12:58

      ili ac 4 na ps3 i na ps4

  • trulex

    30.12.2013 - 00:06

    Mala ocjena za ovo čudo

  • edo666

    30.12.2013 - 01:16

    bas sam prodo last of us i kontam da kupim gt6.kad sam igro gt4 to je bio sam vrh a uz njegs jos je izaso prvi gow.kreno sam igrat gt prologe pa bi pred sranje,pa sam kupio gt5 pa mi nije bas opravdala tako dugo iscekivanje.gt6 izade ko grom iz vedra neba,mozda samo ispunjavaju zacrtano

  • Antimadridista9

    30.12.2013 - 12:16

    Igru je stvarno užitak igrati sa nekim vrko dobrim volanom, no cjelokupan doživljaj se pokvari kada primjetite koliko je jadan model oštečenja.

  • ferrari1345

    30.12.2013 - 13:25

    Min. konfiguracija: 1.8 GHz CPU, 2GB RAM, 256 MB VRAM GPU

    ??? Nisam znao da ima za pc :Đ, ispravite

    inace po meni sasvim dobar oprostaj od ps3 s ovom igrom 🙂

  • ReaLitieS-101

    30.12.2013 - 17:07

    Ocjena pre visoka za ovo smeće!
    Gt je postao smeće, ali PS nubovi će to i dalje hvaliti…
    Project CARS će od puhati Gt tamo di mu je i mjesto, u prošlost! 😉

    • movie

      @ReaLitieS-101, 30.12.2013 - 22:30

      Ma reci ti njima…

    • ReaLitieS-101

      @ReaLitieS-101, 31.12.2013 - 11:13

      movie, ne reko sam tebi 😛

  • kiki1984

    31.12.2013 - 10:21

    da rezoniramo..ovo je simulacija voznje,ne simulacija sudara.tako da tko voli sudare i damage model neka igra grid 2..gt6 je najbolja SIMULACIJA voznje u povijesti,i treba li reci da se igra vrti u nativnoj 1080p na hardweru starom 8 godina i to u 60 fps.. uzivajte!

  • LoveGames

    31.12.2013 - 17:37

    Igra se vrti na 8 godina starom hardware-u u fullHD rezoluciji. Simulacija u kojoj se ne vidi razlika u ponašanja automobila u odnosu na stvarne aute. Po meni jedina mana je taj zvuk automobila koji će se valjda riješiti. Po mojem mišljenju ova igra je sadržajem i općenito kao simulacija bolja nego Forza 5, a kamoli od bilo koje druge. 78 je daleko premalo. Od mene 99/100.

  • panisher20

    31.12.2013 - 18:50

    Ja bi joj dao 80/100 a razlog je sta nista tolko spomena nije vrijedno po meni napravljeno u odnosu na Gt5
    Brojka od 1200 automobila pada u vodu kad vidim da ima 30 nisana skaylinea i ostalih da sad ne nabrajam
    Grafika nista spektakularno, bolja mi je puno u Forzi 4 koju igram paralelno sa Gt6 jel imam obadvije konzole
    Fizika je dosta realna tu nemogu rec nista
    Zvuk 1/100, nisu si nimalo truda dali u tom podrucju, ako nesto moze podic igru ovakvog kalibra je realistican zvuk automobila na cemu oni nisu nista radili. bio je odvratan u gt5 ostao je takav i u gt6
    Podijela auta na premium i obicne mi vec ide na onu stvar, ako radis igru onda napravi kako spada sve, svim autima treba dat jednaku paznju prilikom izrade a ne ovo kaj su oni radili. umjesto 30 skyline, 20 hondi s2000 mogli su ubacit puno novijih auti kojih nema.
    Sve u svemu po meni nista spektakularno, Forza4 me je vise zagrijala i zadrzala u stolcu nego ova dva naslova.

  • Tehnicar

    06.01.2014 - 14:31

    ljepa recenzija… jel mi može tko potvrdit trošenje guma u karijeri??

    • Oggy car

      @Tehnicar, 11.01.2014 - 02:37

      Potvrđeno

  • Armox

    12.01.2014 - 14:04

    Ocjena 45/100. Zašto? Da vidimo : lažno reklamiranje te famozne brojke od 1200 auta u igri. (primjer – 21 primjerak Mazdi MX-5, 19 primjeraka Mazde RX-7,12 primjeraka Mitsubishija 3000GTa,43 primjeraka Nissan Skylinea) Znači samo smo uz ove modele došli do 95 automobila. Ima sigurno još dvostruko toliko "duplikata" među ostalim modelima raznih,većinom japanskih proizvođača. (Da znam da postoji razlika između Skylinea R34 GT-R V speca i običnog GT-Ra kao i naravno razlike između starijih modela, R32,R33 itd. ali to ne opravdava činjenicu da postoji nekoliko verzija,ponekad i izmišljenih ISTIH modela). Umjesto da se fokusiraju na,recimo dva automobila po generaciji,oni stavljaju modele čak koji se razlikuju samo po godištu. Imate Skyline R34 '99 i R34 '00 godišta.
    Još uvijek je prisutna ona standard-premium kategorizacija modela iako su najavljivali da su je maknuli. Tako da imate odlične hi-res modele,ali i modele koji su očigledno importani iz GT4ke ako ne i GT3, što je za 2013./2014. nedopustivo. (opet samo da se napuše broj auta). Naravno tu je i dalje najgluplji AI u povijesti trkaćih igara, očigledno favoriziranje japanskih automobila dok su za europske aute izbjegnuti (vjerojatno namjerno) svi vrhunski modeli koji su na jedan način pridonjeli motorsportu. (znam da je japanska igra,ali činjenica je da se igra najviše prodaje u Europi i Sjevernoj Americi). Naravno tu je i zvuk već famoznih "usisavača" koji je ostao isti još od GT3. (tjeralo me u plač kad sam čuo zvuk Audi Sport Quattra S1. Uspjeli su uništiti jedan od najljepših zvukova u motorsportu,taj Inline 5 motor). Očito je da ih nije brige i da rade što ih volja pošto nemaju nikakvu konkurenciju na platformi,iako po meni, Forza 4 na X360 ne dijeli niti jednu spomenutu manu sa GTom. Toplo preporučujem svima koji vole motorsport da izbjegavaju ovo u širokom luku.

  • swvi

    20.01.2014 - 01:51

    Forza jede GT još od prošlog nastavka, GT je ostalo samo ime, drugo je sve otišlo na gore. Kao i PS, GT se može sakriti pred Microsoftom.

  • remy123

    25.01.2014 - 19:23

    Odlična igra,ali opet prave jednu grešku, po noci,ili danu nije bitno,kad upalite svjetla samo ce ispred vas svijetlit malo nikako da naprave da budu velika svijetla,recimo kao u NFS Hot Pursuit ili drugim nekim ,sve drugo je dobro. Čak sam čuo da će ubrzo doći GT 7 ,neznam koliko tu ima istine… Sve u svemu,dobra igra

  • tihomir22

    10.09.2017 - 22:24

    na jedva jedvice jade sam nabavio ovu igru i odigrao sam ju cijelu,dakle sva natjecanja ,pa evo mišljenja.inače 2015 je izišao gran turismo 6 akademy edition što hcl nije objavio.ne slažem se sa ovom recenzijom u potpunosti.točno je za taj zvuk motora koji je popravljen nadogradnjom na verziju 1.22 isto vrijedi i za škripanje guma.grafika dobra iako često dolazi do trzanja,mada to može biti i do tv ako je nešto slabiji kao npr moja vivax plazma.nije točno po pitanju protivnika hcl tu navodi da je glup,ali nije ni približno tako.naime kada počne utrka vi krečete sa začelja i kroz maksimalno 5 krugova morate se probiti barem do treče pozicije da bi dobili trofej i nešto kredita koji se inače jako slabo zarađuju.u početku je to lagano,ali več na trečoj kategoriji dolaze problemi.nečete vijerovati koliko sam se namučio da ih prestignem i dođem barem do treče pozicije.trebalo mi je barem 2 mijeseca da skupim 2 milijuna kredita da si kupim bugatti weynom,pa još toliko za citroen gt auto.također auti imaju različiti vozni model primjerice ferari 458 je savršeno za voziti dok primjerice kad sam vozio audi više je to izgledalo kao da sam na klizalištu nego na stazi.opčenito vrlo dobra igra,ne baš dobro recenzirana.i nema baš puno staza kao što tu piše i večina se ponavlja u natjecanjima.pogotovo nirburing koji če vam dojaditi koliko če te ga puta voziti.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?