Guild Wars 2: Heart of Thorns

smrt tradiciji, sloboda ekspanziji

Gregor Stojev

Guild Wars 2 bio je MMO o kojem su svi pričali kada je izašao 2012. godine. Hrabrom odlukom da jednim udarcem ubije brojne tradicije, uključujući i mjesečne pretplate – započeo je revoluciju žanra. Iako je Guild Wars 2 u svoj ormar spremio brojne pohvale, mnogi igrači ipak su ostali razočarani činjenicom da razvoj na najvišem levelu brzo prestane te da nemaju “ništa” više za raditi jer se napredak ne bazira na skupljanju jačih predmeta na koje smo kroz godine navikli. Dok je dio populacije bio zadovoljan novim, besplatnim dodacima igri, drugi su godinama željno iščekivali punu ekspanziju u koju bi mogli ne samo namočiti stopala već i u potpunosti zaroniti.

Kako se GW2 suprotstavljao tradiciji, tako se sada i ekspanzije namjeravaju ponijeti – fokus nije na većim brojevima, dodatnim levelima, jačim predmetima pa čak niti novim dungeonima, već na novim sustavima koji nam omogućavaju drugačiji i svježi pristup već poznatom paketu. Developer ArenaNet tvrdi da je Heart of Thorns nešto skromniji na samom sadržaju jer se uglavnom bavi postavljanjem temeljnih sustava svih budućih dodataka, no to nimalo ne znači da je Heart of Thorns zapravo mala stvar.

Iako se džungla sastoji od samo nekoliko novih mapa – većina novosti dotiču se i ostatka staroga svijeta, a te nove mape veoma su kompleksne, guste pa tako i jednostavno ogromne. Njihova veličina dolazi do izražaja uglavnom zbog njihove vertikalnosti, ovako velike mape još nismo imali prilike iskusiti jer u potpunosti iskorištavaju više geografskih razina koje se preklapaju. No koliko god da su mape kompleksno i intrigantno složene, nekada upravo to zna biti i najveći problem – veoma se lako izgubiti jer je teško razumjeti koji pravac kuda vodi, pa je i sama navigacija nešto što treba određeni period savladavanja.

Nema više šetanja livadama koje se svodi na ubiranja predviđenih oznaka s mape – HoT znatno diže težinu i očekuje od igrača da se malo potrude kako bi nešto postigli. Novi protivnici znatno su opasniji i pametniji od prijašnjih pa se teško bezobzirno kretati, a eventovi se lako mogu izgubiti ako nemate par ekstra ruku da vam pomognu. Kako eventovi zapravo otključavaju pristup novim prostorima i nagradama, cijelo iskustvo postaje više intenzivnije jer se više zanimate za stvari koje se u vašoj blizini događaju. Ne pomažete više farmerima da ubijaju pauke već se cijela situacija vrti oko života i smrti ključnih likova ovoga svijeta. Svaka od novih mapa ima tzv. meta event golemih proporcija koji se dotiču svih susjednih područja i od igrača traži da se ujedine i koordiniraju kako bi na kraj izašli s uspjehom. Uz to se nagrade više ne serviraju besplatno pa je samim time osjećaj postignuća i jači.

Umjesto novih levela dolazi nam “Mastery”. To je sustav koji vam omogućuje daljnji napredak lika bez da se u igru pumpaju novi leveli koji brojnim naslovima u žanru kasnije stvaraju probleme. Započinje na najvišem, 80. levelu, a u praksi funkcionira isto kao da i dalje levelirate lika, no ovoga puta imate izbor s čime prvo napredovati. Tako će neki možda prvo otključati mogućnost skakanja po gljivama kako bi dosegli nove lokacije, drugi savladati jezik novih rasa kako bi otvorili pristup novim dućanima, a ostali odmah skočiti na glidere s kojima možete poput Batmana preletjeti duboke rupe. Glideri su se pokazali izuzetno zabavnim jer otvaraju nove mogućnosti istraživanja, a da pritom ne trivijaliziraju ostatak igre, a nove mape dizajnirane su s njima na umu kako bi letjeli s grane na granu.

Tu se često baca izraz “Metroidvania”, što u prijevodu znači da ne možete sve odmah ugrabiti, već se kasnije morate vratiti kada steknete nove sposobnosti, a svaka točka koju ste otključali i dalje ostaje od velike važnosti. Ako ste navikli odmah dobiti pristup novim igračkama, činjenica da za nove stvarčice ponovo treba posla mogla bi vam se pretvoriti u farmanje, no novih ciljeva ima više nego dovoljno da vas zabavi dok usput otključavate i nove trikove. Iako cijeli sustav pokazuje znakove izuzetnog potencijala, trenutno se osjeti manjak kategorija i višak stepenica. Samim time pri kraju stvara osjećaj da se po njima vučete sporije nego što biste htjeli.

Svaka klasa dobiva “Elite Specialization” koja na papiru funkcionira kao nova grana talenata, a u praksi kao djelomično nova klasa. Elitne specijalizacije dozvolit će vašoj klasi korištenje novih, ali i postojećih oružja drugih klasa. Tako će npr. necromanceri moći podići Greatsword i boriti se bliže opasnosti, dobivajući pritom nove napade i mogućnosti igranja. Nove specijalizacije potaknut će vas da se vratite svakom vašem liku i dalje eksperimentirate, no način njihova otključavanja mnogima bi mogao pokazivati znakove nesavršenog, linearnog te pomalo i nepotrebno dugog sustava. Nove sposobnosti klase morate otključavati redom te nemate izbora preskočiti stvari koje vas možda i ne interesiraju, a igrati s novom specijalizacijom ne zvuči atraktivno dok ne otključate sve, jer se u protivnome osjećate osakaćeni potencijalom.

Heart of Thorns također uvodi novu, devetu klasu – Revenant. Dozivajući moći poznatih likova iz povijesti Guild Wars serijala – Revenant na licu mjesta mijenja svoj stil borbe. Svaki od ponuđenih likova tako će nuditi različite mogućnosti, poput liječenja, brzine, teleportacije, bolje podrške ili jačeg preživljavanja. Mehanizmi njegovog igranja također su inspirirani sustavom borbe iz prvoga Guild Warsa u kojem imate traku energije koja se puni i prazni tijekom borbe, a na vama je da ju balansirate. U neku ruku ovakav način igranja mnogima bi mogao biti stran pojam te se sigurno neće svima dopasti, no svakako uvodi novu, svježu alternativu pristupu borbi koja nije za odbaciti.

Nije previše čudno da sama priča u ovome žanru uglavnom bude nebitna, no Heart of Thorns i na toj fronti pokušava donijeti originalnu svježinu. Kako je to obično u MMO-ima, više niste slučajni prolaznik, već je vaš lik ključan dio priče – automatizirani ali dinamični dijalozi vašem liku daju novu razinu važnosti kakva je rijetko viđena na ovom teritoriju. Kao zapovjednik organizacije pohoda na zmajeve, hrabrim tonom davat ćete zapovijedi i razgovarati s NPC-jevima sustavom koji vam ne oduzima kontrolu nad likom ili vas ostavlja da čitate redove teksta. Samim time priča postaje puno jasnija, fluidnija i jednostavno zanimljivija za pratiti, jer u većini slučaja više ne treba klikati po likovima kako bi saznali što slijedi.

Tu su još i brojni drugi dodaci poput “action mode” koji vam kontrolu nad likom mijenja u one nalik pucačinama. PvP i WvW također su dobili nova bojišta koja će nakon svih ovih godina dobro poslužiti za promjenu krajolika i strategija među onima s natjecateljskim duhom. “Fractals of the Mist” dungeon prošao je kroz veći redizajn i sada vam dozvoljava da igrate dijelove koji vam se sviđaju dok zaobilazite dijelove koji su vam naporni, te se također sada serviraju u manjim porcijama po petnaestak minuta umjesto dužih ekspedicija od sat i više vremena. “Adventure”, iako pomalo neprikladan naziv – pruža alternativu tzv. “srcima” u kojima se s prijateljima natječete u mini-igrama poput skupljanja kukaca po granama, gađanja meta ili letećih utrka kroz prstene. Iako ste tehnički uvijek na istome mjestu, ogromna varijacija avantura i evenata pružat će vam mogućnost da svaki dan radite nešto drugačije.

Guild Hallovi vašem će guildu postati novi dom kojeg ne samo da možete unaprjeđivati novim zgradama, već ga možete sami i uređivati postavljanjem dekoracija gdje god poželite. Tu nam je još i prvi raid koji bi trebao udovoljiti i onim malo više hardcore igračima, a činjenica da su tenkovi i healeri opet u potražnji mogla bi mnoge razveseliti. U grupama od 10 članova igrači će dobro trebati prostudirati mehanike novih borbi i prikladno se pripremiti, organizirati i koordinirati. Kako Heart of Thorns ima utjecaja na skoro svaki dio igre, šteta je da su klasični dungeoni zato ostali netaknuti. Ne samo da na njima nije bilo nikakvog napretka, već su im nagrade smanjene kako bi se prebacile u raidove, a glavni fokus igre ostaje na otvorenom svijetu i dinamičnim eventovima koje je Guild Wars 2 već ranije popularizirao.

Iako se početak ekspanzije uglavnom smatra uspješnim, nije baš sve prošlo bezbolno. Kako je to uobičajeno u MMO žanru, nekolicina bugova otežava uživanciju – u trenutnom stanju igra se mnogima zna crashati, što može biti izuzetno frustrirajuće kada vam se dogodi na bossu kojeg rušite već sat vremena jer tada ispadate iz mape i ne samo da ne dobivate nagrade za sudjelovanje već se i teško vratiti u istu mapu. U jednom se trenutku priča nije mogla nastaviti jer određeni lik nije htio pričati s vama, a nekoliko “Hero Challenga” također se nisu mogli upiknuti. Iako je dio tih problem sada već riješen, još uvijek preostaju brojni drugi. Nadamo se da će to sve biti stvar prošlosti s nadolazećih par zakrpa.

Developer ArenaNet još jednom je izveo neočekivano te uspješno redefinirao pojam što točno jedna ekspanzija može predstavljati – horizontalni dodatak svim područjima igre, umjesto vertikalnog penjanja jednog dijela bez pogleda unazad. Heart of Thorns paket je koji će svakoj vrsti igrača ponuditi nešto novo bez da trivijalizira staro, a brdo slojeva nagrada i ciljeva bit će vam razlog da ostanete na duže vrijeme. Iako novi sustavi trenutno možda i nisu baš savršeno naštimani te će se zasigurno i dalje korigirati u budućnosti razvoja igre – potencijal njihove nadogradnje ukazuje nam na jednu svježu i svijetlu budućnost pustolovina u zemlji zmajeva.

Nakon dugog jaukanja nezadovoljnih igrača stiglo je ono što su igrači tražili – prva ekspanzija Heart of Thorns šalje nas u novi dio svijeta Guild Warsa 2 gdje savladavamo još jednog zmaja dok pritom dodaje i brdo drugih novih stvari.

89 Naša ocjena
  • nešto za svakog
  • glideri
  • stari svijet nije zaboravljen
  • zbunjujuće i nepregledne nove mape
  • crashevi
  • nemar za dungeone

Gregor Stojev

Kad nema mačku na glavi, sa zadovoljstvom se prepušta atmosferičnim hororcima. Lokalni nostalgičar koji žive mrtvace vidi kao slatkiše, voli akcijske pustolovine i poneku mozgalicu dok pokušava zaobići sve stvari PvP.