Star Wars: The Old Republic

Filip Mamić

Svi smo mi barem jednom maštali o utrkivanju po pustinjama Tatooinea, rušenju kontrolnog broda sa Naboo Royal N-1, mahanju s lightsaberom, upotrebljavanju Sile da bismo podigli kamen te osvajanju srca senatorice Padme Amidale. Željeli smo, dakako, postati heroji daleke galaksije i živjeti “jednom davno”. E pa, ideja koja stoji iza igre Star Wars: The Old Republic upravo je sve ono što smo priželjkivali. Potajno smo se nadali da će Bioware tu zamisao pretvoriti u igru koja će oduševiti SW fanove i pomaknuti granice u svijetu MMO igara, no na kraju smo shvatili kako to nije bilo izvedivo bez par kompromisa. O čemu se radi? Objašnjavamo u skraćenom obliku video recenzije te u još više detalja u nastavku teksta.

Krenimo od početnog opredjeljenja. Izbor klase vrlo je važan za vaš doživljaj igre. Ne samo da ćete sa klasom dobiti jedinstveni stil igranja, nego svaka klasa ima i svoju jedinstvenu priču u trajanju od stotinjak i više sati. Radnja igre smještena je u vrijeme Stare Republike iliti 3500 godine prije događaja Fantomske prijetnje, odnosno prve epizode Star Warsa. Nakon dvadeset godina ratovanja, Imperij i Republika potpisali su primirje kojim je završio Veliki galaktički rat. No borbe i okršaji traju i nakon potpisivanja ugovora, a napetosti i tenzije između dvije strane konstantno su na rubu eskalacije. I upravo u tom kontekstu na scenu stupate Vi, kako bi uz pomoć Sile odredili sudbinu cijele galaksije.

Na izboru imate osam klasa – četiri na svakoj strani. Strane su naravno Republika i Imperij. I to je prva odluka koji ćete napravit u igri, izbor između tradicionalnih dobrica i sveprisutnih zlikovaca. Ako odaberete Republiku na izbor ćete dobiti dvije klase koje koriste Silu i dvije bez Sile. S Jedi Knightom ćete većinu vremena provesti mašući sa jednim ili dva lightsabera, dok sa Jedi Consularom koristite Silu da bi biste manipulirali predmetima. Ako vam je uzor Han Solo tada izaberite klasu Smuggler. Želite li velike puške i još veći oklop, onda je Trooper vaša klasa. Na strani Imperije također dvije su klase sa Silom i dvije bez nje. Imperijski pandan Jedi Knightu je Sith Warrior, a Jedi Consular je Sith Inquisitor. Najbliža Smuggleru jest Imperijska klasa Imperial Agent. I na kraju, najveće „pljuce“ u cijeloj Imperiji imaju Bounty Hunteri.

Nakon odabira klase morate izabrati između devet ponuđenih rasa. Potom možete uređivati svoj lik u editoru, ali to treba shvatiti uvjetno. Naime, rase su izgledom dosta različite, ali u editoru ne možete napraviti mnogo toga pa će likovi iste rase izgledati gotovo identično. Jedina razlika će biti u debljini lika i specifičnostima poput naušnica ili tetovaža.

Nakon uređivanja lika počinjete s igrom, odnosno svime onim što čini tipični MMORPG naslov. Igra je napravljena tako da ćete s bilo kojom klasom moći završiti sve glavne questove sami. Ako ne želite igrat sa drugim igračima – ne morate. Slično vrijedi i za većinu sporednih questova koji također podržavaju soliranje. Kad smo već kod njih, možemo reći da su questovi vrlo dobro napravljeni te vas prikladno uvlače u svijet Star Warsa. Oni koji su igrali neke od Biowareovih igara poput Mass Effecta i Dragona Agea bit će upoznati sa konceptom questova u globalu. Prije svega ćete se puno napričati o političkim zavjerama, pogubnim opasnostima koja prijete, vezama među likovima itd. Naravno, vi ćete aktivno sudjelovati u svakom razgovoru birajući što reći.

Ono po čemu se SWTOR razlikuje od drugih MMO naslova jesu glasovna gluma  i prezentacija samog questa. Nevjerojatan je opseg posla koji se trebao obaviti da bi sve to zajedno funkcioniralo. Svakom zadatku uvijek prethodi oko tri minute dijaloga, a zadataka zaista ima u nedogled. Kada tome pribrojimo i posebne priče za svaku klasu dolazimo do vrlo impresivne računice. Nažalost, količina sadržaja koju je Bioware dostavio uzima svoj danak na drugim elementima. Prvo što pada u oči je to da su animacije podosta loše. Kod dugih razgovora jedino što će lik napraviti je eventualno mahanje rukom. Razgovori su stoga često dosadni, a priča u sporednim questovima površna i nedovoljno zanimljiva.

Da sav taj voice acting ne bude uzalud obavljen, Bioware je osmislio neke dodatne stvari koje bi vas privukle da slušate sve razgovore. U nekim trenucima će vam biti ponuđena dva odgovora: dobar i loš. Ako se odlučite za dobar postupak bit ćete nagrađeni s light side bodovima, a ako se odlučite za loš postupak dobit ćete bodove za dark side. Koncept nije loše zamišljen, no realizacija je pak totalno promašena. Primjerice, igrate li kao Jedi Knight u jednom trenutku imat ćete priliku pobiti grupu djece. Za to ćete biti nagrađeni dark side bodovima koji će utjecati tek na izgled vašeg oružja ili oklopa. Vi ćete i dalje biti smatrani herojem, neovisno o tome koga ubijate. Ponekad je izbor i besmislen pa tako za dark side bodove možete pobiti ljude, dok ih za light side bodove možete otrovati.

tehnike kojima se željelo razgovore učiniti zanimljivijima su površno napravljene i nedorečene

Ponekad ćete dobiti i opciju upotrebe Sile da bi zavarali um onoga s kojim pričate, ali to ne ostavlja nikakve posljedice jer ćete i bez toga dobiti ono što želite. Razgovori također utječu i na privrženost vaše posade. Član posade kojeg ste odabrali da vas prati će dobiti bodove za privrženost ako mu se svidi vaš odgovor, ako ne onda će dobiti negativne bodove. Privrženost vaših članova utječe na smanjenje vremena obavljanja zadataka koje zadajete posadi (1% sa svakim levelom), no to također ima previše malu ulogu da bi tome posvetili svoju pažnju. Sve nabrojane tehnike kojima se željelo razgovore učiniti zanimljivijima su površno napravljene i nedorečene te jednostavno ostavljaju dojam da se previše snage potrošilo na sam voice acting, a ostalo je napravljeno tek reda radi.

Za razliku od ostalih MMO naslova u kojima samo udarate i bildate EXP, u The Old Republicu je napredovanje čak zanimljivo. Taman kada vam dosadi udaranje mobova, priča kreće dalje. Glavni quest uvijek vas drži u napetosti i neizvjesnosti. Njegova trajnost je preko stotinu sati, a kada ga završite na jednoj strani sigurno ćete željeti vidjeti i onu alternativnu. Ono što trebate obaviti u svakom questu poprilično je repetitivno. Od vas će se uvijek tražiti ubijanje, razbijanje i skupljanje. No, priča lika koji vam je zadao quest nekad zna biti tako uvjerljiva da se nećete uopće obazirati na nemaštovite zadatke.

Raznolikost specijalizacija i vještina vrlo je velika, a sve je vrlo dobro optimizirano…

Već na 10 levelu dobit ćete dodatne mogućnosti u smislu specijaliziranja vašeg lika. Možete birati između dvije vrste specijalizacije, a svaka vrsta ima tri grane sa skilovima. Neke su grane napravljene više za multiplayer ili grupnu igru, dok su druge za solo igru. Raznolikost specijalizacija i vještina vrlo je velika, a sve je vrlo dobro optimizirano tako da nećete naići na klasu s ultra jakim skillovima. Loša strana je da se najčešće držite jedne grane i samo ju redom popunjavate, bez previše mogućnosti za vlastitu kreaciju ili nekakvu pogrešku.

Sustav borbe neće nikoga oduševiti, ali skillovi su dobro dizajnirani s efektima koji vas podsjećaju da ipak igrate Star Wars igru. Svaka klasa nudi raznolikost u borbi. Dok sa Jedi Knightom skačete pred protivnika i udarate ga mačem, sa Imperial Agentom ćete tražiti zaklon iza obližnjeg kamenja i pucati sa sigurne udaljenosti. Kada se svemu tome dodaju specijalizacije i tri različita puta za svaku od njih, borba donosi dosta bodova u korist SWTOR-a. Doduše, prvih 15 levela može biti dosta zamorno i dosadno, no kada prođete taj dio otvaraju vam se nove mogućnosti odlaska na glavnu flotu te dobivanje vlastitog zvjezdanog broda i posade.

Također ćete dobiti mogućnost igranja Flashpointova – svemirske borbe sa svojim brodom te PVP (možete igrati Warzone mečeve ili u otvorenom svijetu PVP, ako ste izabrali PVP server). Svemirske borbe su zabavna mini igra koja će vam još više približiti Star Wars osjećaj. Mape znaju ponekad biti slične jedna drugoj, no to nas nije pretjerano smetalo.

PVP u otvorenom svijetu nije baš čest slučaj. Naime, teško da ćete naići na nekog tko se želi boriti. Za to postoje Warzone mečevi koji su vrlo zabavni i jednostavni. Huttball je sport s dva tima koji se bore za loptu i trče preko suparničke linije da bi postigli zgoditak. U Alderaanu timovi pokušavaju okrenuti topove prema suparničkim zvjezdanim brodovima, a u Voidstaru timovi brane ili napadaju mostove. Veliki propust je taj da kada želite ući u Warzone ne možete birati ni mapu ni level igrača protiv kojih ćete igrati. Jednostavno nema povezivanja preko levela te se često nađete među igračima koji su mnogo viši level od vas.

Igrači na maksimalnom levelu (50) neće dugo imati interesa za Warzone i to je općenito jedan od problema SWTOR-a. Na 50-om levelu nema dovoljno sadržaja koji bi vas tjerao da nastavite i dalje igrati. Tu su Flashpointovi i Heroic misije, ali ćete često susretati igrače koji nemaju što raditi pa idu pomagati početnicima. Stvar spašava mogućnost izbora druge klase i ponovno igranje, no problem i dalje ostaje dok na scenu ne stupe neke veće novosti u obliku ekspanzije.

Flashpointovi su misije za četiri igrača koje su vrlo dobro napravljene. Težina je optimalna tako da vas uvijek drži na rubu. Ovdje do izražaja dolazi Biowareov novi sustav razgovora u multiplayeru i on radi vrlo dobro. Svatko izabere svoju odluku koja odgovara njegovom liku, a bacanjem kocke se odlučuje tko će utjecati na daljnji tijek razgovora. Sudjelovanjem u takvim razgovorima dobivat ćete social bodove, koji će vam omogućiti nove sheme. Doduše, dodatak social bodova je nekako nepotreban jer je igranje u društvu sama po sebi nagrada i ne treba se dodatno poticati kad već ti isti bodovi ne donose ništa pretjerano korisno. Druga vrsta grupnih misija su Heroic misije. Naravno, možete ih igrati solo, ali one ipak nisu predviđene za to. Neprijatelji su vrlo jaki – nekad je nemoguće proći ih i u paru pa onda nastupa grupiranje i taktiziranje, ovisno o klasama.

Kao što sam već prije spomenuo, u igri imate svoju posadu. Članove posade ili companione možete odabrati da se bore uz vas. Oni su nešto slično kao petovi u drugim MMO naslovima, no ipak imaju neke dodatne mogućnosti. Možete ih primjerice slati na razne misije koje koštaju određenu svoticu, a oni će se vratiti s raznim materijalima od kojih možete praviti različite napitke ili opremu. Posada će također za vas praviti oklope, pa vi samo trebate imati potrebne materijale za to. Ovakav sustav je dosta pojednostavljen i neće se svidjeti hardcore igračima. Craftanje se svodi na jedan klik miša i vrlo malo truda. Još jedan problem kod suboraca je taj da se nikad nećete osjećati usamljeno. To ne ide u prilog online igranju jer nećete imati potrebe ići s nekim u party, uvijek će netko biti kraj vas. Također ćete prolaziti pokraj mase igrača koji imaju identičnog suborca kao i vi.

Grafika u SWTOR-u je dosta razočaravajuća. Pokretana je engineom koji polako puca po šavovima, a framerate mu nije konstantan. Na nekim planetima igra postaje jednostavno neigriva da se čak i vlasnici najbržih grafičkih kartica žale na performanse. Uz te probleme također se vežu i bugovi. Nevidljivi zidovi, neprijatelji ukopani  u zemlju i teksture koje se ne učitavaju samo su neki od primjera. S druge strane, planeti su jednostavno ogromni i ima ih strašno puno. Iako ta raznolikost nije loša, ponekad se same mape čine isprazne i jednolične.

Očekujemo da će učitavanje malo potrajati, ali kad se ono razvuče na neke četiri minute onda vam nije do veselja…

Još jedna loša stvar je učitavanje. Naravno, uz toliko velike mape očekujemo da će učitavanje malo potrajati, ali kad se ono razvuče na neke četiri minute onda vam nije do veselja. Primjerice, kada želite otići s nekog planeta na glavni brod flote kako bi kupili nešto u galaktičkom marketu prvo morate dotrčati do svemirske postaje gdje vam je lociran brod. Tu dolazimo do prvog učitavanja. Nakon odabira lokacije i izlaska iz broda slijedi drugi loading. Kada kupite stvari opet se vraćate istom putanjom, što znači da vam ne gine barem šest minuta učitavanja. Zna to biti dosta zamorno, no kad jednom dođete na planet onda ste pošteđeni loadinga i čekanja.

Star Wars igre osjetljivo je ocjenjivati. Većina nas je odrasla uz Yodu, Lukea , Darth Vadera i teško je biti objektivan kada je mahanje lightsaberom u pitanju. Sadržaj koji nam je Bioware ponudio u paketu jedne MMO igre je sasvim zadovoljavajuć. Ipak, imamo osjećaj da se moglo ponuditi i više. Potencijal igre je ogroman i broji se u milijunima parseka, ali dok smo igrali The Old Republic jednostavno nismo osjetili dovoljno onog pravog Star Wars uzbuđenja. Ponekad su nam se pred očima vrtjeli tek jednoličnost i sivilo planeta oko nas.

Međutim, sadržaj igre je dubok, nudi osam različitih putova, mnogo zabavnih aktivnosti te pouzdani servis koji će s vremenom postati bolji. Istina, ponekad se Star Wars: The Old Republic čini staro i istrošeno, no potencijal je još uvijek tu. Mnogo se stvari treba poboljšati i osvježiti kako bi iskustvo igranja ove igre bilo ugodno, a to i očekujemo obzirom da MMO igre imaju mogućnost nadograđivanja i poboljšavanja. Kad Bioware usmjeri svoje snage u dodavanje novog sadržaja te obogaćivanje sadašnjega te kad ispravi većinu bugova – onda ćemo moći govoriti o igri s preporukom. Za sada, fanovima MMO naslova poručujemo da pričekaju još neko vrijeme prije ulaska u ovu galaksiju.

NAPOMENA: Recenzija je originalno predana u redakciju prije više od mjesec dana, a zbog prirode MMO igara koje se često mogu ažurirati, SWTOR sada ima ponešto više sadržaja te nekolicinu ispravljenih problema nakon 1.2 patcha.

FORUM: Star Wars The Old Republic podforum

VIDEO RECENZIJA – Nakon tri godine i 200 milijuna dolara utrošenih na razvoj igre, Biowareov Star Wars: The Old Republic stigao je među gladne fanove. Opravdava li ovaj MMORPG svojom kvalitetom veličinu Lucasovog brenda?

• voice acting
  • glazba
  • neiskorišten potencijal