Stick it to The Man!

Kombinacija platformiranja i rješavanja zagonetki koje podsjećaju na one iz point’n’click avantura nije ništa novo u svijetu igara, ali isto tako nije baš ni previše često da vidimo takve igre ovih dana. Stick It To The Man bi se mogao opisati kao jedna od takvih igara. Kretanje se odvija platformiranjem po levelima, dok je glavna mehanika zapravo razgovaranje s ljudima, istraživanje levela i naravno, rješavanje zagonetki. Ono čime se ova igra ističe u žanru je dobar humor, odlični tekstovi za svakog lika, kvalitetno snimljeni govor (koji se može i ubrzati pa likovi zvuče poput vjeverica na heliju) te neobičan svijet kreiran od kartona gdje do izražaja dolazi umjetnički stil koji podsjeća na Burtonove filmove. Dakle, temelji za zabavan naslov su postavljeni, no kakva je egzekucija?

Glavni lik ove neobične avanture je Ray Doewood, običan momak koji se po ničemu ne ističe te radi poprilično nezanimljiv posao – testira radničke kacige. Po opisu mu život i nije baš zanimljiv, no to se mijena jednog dana dok se vraća s posla i kada ga u glavu pogodi misteriozan paket zbog kojeg završava u bolnici. Nakon buđenja, Ray otkriva da mu je paket podario treću, ružičastu “ruku” koju samo on vidi te zbog koje je postao tražena osoba u gradu. Sama radnja je veoma jednostavna i bez neočekivanih obrata, ali postava različitih karaktera koje se mogu sresti kroz levele to nadoknađuje jer svaki od njih uvijek ima nešto zanimljivo za reći.

Dodatak koji viri junaku iz glave zaslužan je za interesantnu gameplay mehaniku. Uz pomoć te ruke, Ray ima mogućnost koju je svatko od nas barem jednom poželio – čitanje tuđih misli. Uz ulazak u glave stanovnika, životinja i mehaničkih stvari, ruka također omogućava brzo kretanje po levelu tako da se prilijepi za pribadače pobacane po svijetu. Budući da je taj svijet napravljen od kartona, pripadače se savršeno uklapaju u dizajn, a ta mehanika je i veoma korisna budući da je igra kreirana u 2.5D formatu te se nivoi mogu istraživati u metroidvania stilu. Svaki od 10 levela, odnosno poglavlja imaju svoj poseban šarm – bilo da se radi o gradu, ludnici, svemirskoj postaji ili pak Rayovoj podsvijesti. Tu su developeri na najbolji mogući način pokazali da imaju smisla za umjetnički stil kakav igrača bez problema uvuče u neobičan virtualan svijet pun neobičnih i zanimljivih susreta.

Čitanje misli je zanimljiva mehanika koja će vas ponekad nasmijati dobro napisanim tekstom, ali i koja otkriva mnogo toga o likovima – bilo da se radi o rješenju nekog problema ili čisto o pozadinskoj priči. Primjerice, u jednom dijelu igre potrebno je osloboditi disko plesača iz prtljažnika koji cijelo vrijeme misli o težini Silver Surfera. Jer zašto ne.

Upravo s time na umu moram reći da se Stick It To The Man bitno razlikuje od klasičnih p’n’c avantura jer su tamo uglavnom potrebni različiti predmeti za rješavanje zagonetki, dok se ovdje koriste naljepnice. Primjerice, ako lik razmišlja o vatri, pojavi se naljepnica s vatrom koja se pokupi uz pomoć treće ruke te se onda može iskoristiti na nekom drugome mjestu. Ovakav način rješavanja zagonetki nekome će se može činiti previše jednostavnim jer nema kombiniranja predmeta i sličnih “kompleksnijih” akcija, ali je poprilično interesantan zato što su rješenja uvijek zabavna i blesava – na simpatičan način.

Osim zagonetki, tu i tamo gameplay postane malo dinamičniji – govorim o dijelovima u kojima se moraju izbjegavati agenti koji love Raya. Tu do izražaja dolazi platformiranje, korištenje pribadača i opet – čitanje misli i prikladne naljepnice. Agentima koji razmišljaju o spavanju mogu se uzeti te naljepnice i zalijepiti drugom agentu pored kojeg se onda može neometano proći. Isto tako, agentima koji razmišljaju o Rayu moguće je ukrasti takvu misao iz glave i promijeniti ju na način da počnu loviti drugog agenta. Zvuči dobro, a tako je i izvedeno. No šteta je što se tu nije ubacilo još malo opcija, malo više raznovrsnosti. Jer sama ideja ima potencijal za stvarno kreativno izbjegavanje protivnika, a ovako se samo svodi na proučavanje uzorka kretanja neprijatelja i odlučivanja koje je od njih potrebno uspavati, a koje navesti na krivi trag.

Sve u svemu, Stick It To The Man je zaista fino zaokružena igra. Ima zanimljiv i drugačiji svijet, specifične i zabavne likove, kvalitetno platformiranje te zabavan način rješavanja zagonetki – odnosno sve što jedna avantura/platformer treba imati. Iako je gameplay mehanika mogla biti malo ambicioznija to ne umanjuje vrijednost činjenice da je zabavna. Napraviti jednu ovakvu mješavinu žanrova nikad nije lagan posao, no developeri su odlično pogodili balans između količine platformiranja te broja i kvalitete zagonetki tako da se nikad ne osjeti zamor zbog pretjeranog forsiranja jednog ili drugog.

Ipak, jednom kada igru završite ne daje vam pretjerano dobar razlog da joj se ikada više vratite, što bi bilo u redu da je cijela stvar malo duža. Ako ne uđete u misli baš svakog lika kroz cijelu igru, možete ju završiti za svega pet sati. Osim toga, ponekad je teško naciljati na lika čije misli želite pročitati ako više likova stoji blizu jedan drugom, ali to je samo jedan u nizu manjih nedostataka kojima mnogi od vas (s punim pravom) neće pridavati preveliku važnost. Bilo da ste fan avantura ili platformera, znajte da Stick it to The Man traži iz vašeg novčanika i manje nego što vrijedi. Samo da je malo duži.

Mogu li zanimljivi svijet, likovi i zagonetke biti dovoljan razlog da se kupi i odigra Stick It To The Man bez obzira na kratkoću? Ma naravno!

• čitanje misli
  • likovi