SpaceForce: Rogue Universe

Davor Igrić

U današnje vrijeme postoji jako malo svemirskih igara. Još je manje onih koje od vas zahtijevaju istraživanje istog uz pomoć svog malog brodića sa nuklearnim pogonom i specijalnim warp sustavom za instantno prelaženje kroz galaksije. Stoga se mali hrvatski programerski tim (s posebnim naglaskom na hrvatski) odlučio na veliki pothvat. Stvaranja konkurencije na tržištu space simulacija. Ime tima je Provox Games, a konačni produkat je i više nego dovoljan da zadovolji ne samo europske, nego i svjetske apetite.

Moje ime je Jim, i ja sam space cowboy:

Priča počinje animacijom u kojoj je Jim još uvijek mali dječak. Prilikom igre sa prijateljicom na jednom brdu, u daljini ugleda malu vojnu bazu u kojoj se nalazi njegov otac. On upravo polijeće u jednu obrambenu misiju i tamo pogiba. Kada Jim to sazna, odlučuje slijediti očeve stope i postati space cowboy. Priča nije nešto suviše originalna, ali nije ni da smo bolju očekivali. Ono što ćete prvo primijetiti jest voice acting. Nažalost, po lošem. Glasovi Jima, njegove prijateljice, ali i ostalih likova koji govore u uvodnoj animaciji su užasni. Bez ikakve promjene intonacije i žara kojeg svaka individua ima kada se nekom obraća. No, kako je loš voice acting postao nekakav standard u igračkoj industriji, nećemo to uzeti za veliko zlo. U svakom slučaju Provox Games je mogao nabaviti Đuru Utješanovića i posao bi bio obavljen kako spada.

That`s a one, small step for a man…

I tako vi započnete sa igrom. Neće proći niti deset minuta, a već ćete se osjećati izgubljeno. Kao da su vas programeri ostavili na cjedilu. Nema tutorijala; samo neki šturi uvod vašeg brodskog računala. Klasika: ako stisneš desno, ideš desno; ako stisneš naprijed, ideš naprijed. Dobro, slažem se. A da mi netko npr. objasni kako se kretati brže od brzine svjetlosti. Ono, da mi baš ne treba deset minuta (real time) od Zemlje do Mjeseca. Vjerovali ili ne, prvih sat vremena igranja provest ćete pamteći sve tipke koje vam se koriste u igri. To naravno uključuje konstantno ulaženje u izbornik i provjeravanje tipki koje ste si namjestili za određenu radnju, te zatim iskušavanje iste u pustošima svemira. U svim silnim funkcijama koje možete namjestiti na brodu naravno da se zaboravi nešto što se zove tipka za warp pogon. Eto, sredili ste tipke i napokon zapamtili većinu. Dolazite u prvu borbu. Izgleda odlično, u velikom djelu podsjeća na dobrog, starog Freelancera. Samo me jedna stvar ovdje zasmetala. Protivnici, namjerno ili slučajno, imaju veliku tendenciju zaletavati se u vas. To nije nešto izrazito pogibeljno po vaše štitove i oklop, ali užasno nervira. Još bi se i složio sa dva ili tri slučajna «bumpa» (bilo je toga i u Freelanceru), ali konstantno zaletavanje ne izgleda realno, niti dobro. Osim toga, mogu reći da je AI na vrlo visokoj razini. Protivnik čak i na samom početku koristi određene manevre za izbjegavanje vaših raketa, čak i proturaketne sustave (koje vi dobijete kasnije), te vam konstantno pokušava prići s leđa. Odlična stvar u igri jesu i štitovi na vašem brodu koje sami možete ojačavati. Ako vam je protivnik sprijeda, preusmjerite energiju iz štitova s leđa na prednji dio vašeg lovca i tako, oslabivši štit na mjestu gdje vam ne treba, ojačajte štit za puni frontalni sukob. Loše strane interplanetarnih putovanja jest vrijeme koje vam je potrebno za prevaljivanje određene daljine. Recimo, za nekih 40 tisuća kilometara bit će vam potrebno oko 10 minuta real time igranja. Jer jednostavno ne postoji neki brži način putovanja od običnog pogona i turba. Osim toga, dogfightovi su preteški, posebice u situacijama kad se namjerite na dva ili tri protivnika odjednom. U tim situacijama im je nemoguće pobjeći ili još bolje, izaći iz borbe kao pobjednik. Na easy težini situacija postaje malo lakša, ali dovoljno govori činjenica da sam posrnuo već na prvoj misiji, igrajući na medium.

Ma ima u igri i nečeg jako dobrog…

Upgrade brodova uz pomoć raznih metala (bakar, uran, zlato) koje možete naći u svemiru, te općenito raznolikost svega sa čime možete trgovati (od raznih droga te odjeće, do pješačkog naoružanja). Kod ovog prvog zanimljivo je što određeni metal poboljšava određeni dio broda. Samo je važno sakupiti dovoljno tog materijala i imati dovoljno kredita kako biste u nekoj svemirskoj postaji platili čovjeku da vam podigne određenu karakteristiku brodu. Za trgovanje je veoma važno stalno čitati vijesti. Jer jedna eksplozija rudnika aluminija može povećati cijenu aluminija na tržištu za profitabilnih deset posto. Tipični zakon tržišta. Kupi dok je cijena niska, čekaj da vlada uvede strože zakone protiv narkotika, i onda prodaj svu tu drogu po puno, puno većoj cijeni. Ova ideja o promjenjivosti cijena na tržištu je odlična, a igra obiluje mnogim sličnim genijalnostima programera. Šteta što osnovica nije tako dobra. Još jedna zanimljiva novotarija u odnosu na druge space igre su anomalije. Mjesta u svemiru koja možete detektirati svojim sonarom, a koja vama ili vašem brodu donose mnoge bonuse poput automatskog popravka broda, ili ojačavanja štita djelovanjem raznih elektromagnetskih valova koji putuju svemirom.

Svemir nikada nije izgledao ljepše:

Što se tiče grafike, ekipa iz Provox Gamesa dala si je mnogo truda. Svaki sustav obiluje vlastitom paletom boja, veličina i oblika. Možda se zna dogoditi da na nekim mjestima popucaju teksture, ali osim toga, grafički, igra izgleda poprilično impresivno. Stvarno ćete uživati krstariti svemirskim prostranstvima. Nažalost, zbog količine predmeta i detaljnosti, igra zahtijeva malo jaču mašinu za pokretanje, ali i oni nesretnici sa slabijim konfama neće ostati zakinuti odluče li igru pokrenuti na nižim detaljima.

Vječno pitanje programerima:

Zašto niste na igri mogli raditi još barem dva mjeseca i izbaciti odličan proizvod kod kojeg neće biti potreban patch u roku tjedan dana nakon izlaska. Ovako dobivamo igru koju će voljeti samo fanovi space simulacija. No, svemu unatoč, barem zbog hrvatskog programerskog tima, igru treba isprobati. Netko će se «zakvačiti», netko ne. Ali barem ćete se moći hvaliti da ste igrali jedan od prvih svjetski poznatih proizvoda buduće velikog Provox Gamesa.

Svi mi znamo koliko su RPG space simulacije rijetke u današnjem gaming svijetu. Provox Games, proizvođači hrvatskog podrijetla pokušavaju dokazati kako se može zaraditi i od proizvodnje ovakvih igara.