HCL.HR

Gameri okruglog stola #07: Igranje generala za stolom na kojemu se ne jede

Matej Žganec 28.05.2017.   •   4 komentara


Nastavljamo s kategorizacijom društvenih igara i njihovih virtualnih pandana. Danas je na redu žanr poznat svim megalomanima i taktičarima.

pic1008396_md

Žanr strateških igara, kako u video tako i u analognom formatu, prepun je mnogih legendarnih naslova epske tematike, kolosalnog opsega (što volumenom, što vremenski) te najvažnije od svega- obiluje nemilosrdnim direktnim sukobima i kompetitivnim ulogama. Organski gledano, društvene igre koje vežemo uz njihove RTS/TBS pandane sadržavaju većinom “dudes on a map/area control” mehanike (a.k.a. rizik stil kontrole teritorija) te “dice/card combat” sa osjetnim elementom sreće. Odlikuju se viskom produkcijom komponenata i živopisnim opisima svijeta u kojem se igrači nalaze.

Naši redoviti čitatelji do sada su već zasigurno prepoznali da većina RTS/TBS inspiriranih društvenih igara spada u Amerithrash kategoriju, ali sve više dizajnera uspješno eksperimentira s hibridnim euro-ameritrharsh implementacijama RTS/TBS-style društvenih igara. Kao i ranije, u ovom članku nabrojat ćemo nekoliko reprezentativnih primjera, te izdvojiti njihovog digitalnog blizanca.

Runewars (Warcraft 3)

Nismo se šalili kad smo najavili legendarne naslove. Alfa i omega high fantasy strateških igara ima svojeg jednako grandioznog kartonskog klona. Svijet Azerotha ovdje zamijenite jednako epskim i mističnim Terrinothom (ime jednostavno pršti od originalnosti, zar ne?) koji je ujedno lokacija mnogih drugih mega uspješnih igara te franšize (Runebound, Descent, BatteLore, Rune Age, Runewarsminatures game, Dungeonquest itd.).

runewars

U središtu ovog sukoba o kojem ovisi sudbina Terrinotha nalaze se četiri asimetrične zaraćene strane, već klasično društvo dobrih vilenjaka i ljudi, te zlih mrtvaca i Uthuk Y’llan-a, barbarske rase beastmena koja je odlučila zamijeniti već izlizane Orkove. Tako će dva do četiri igrača preuzeti kontrolu nad jednom od sukobljenih rasa te pokušati skupiti i obraniti šest zmajevih runa.

Sam početak partije je mini igra unutar same igre. Naime, prvo što igrači moraju napravit jest složiti i oblikovati teren na kojem će se igra odvijati te pažljivo pozicionirati svoje startne pozicije kako bi bili najbliži bogatim nalazištima resursa ili jednim od slobodnih gradova. Nakon te zabavne aktivnosti igrači kreću u izgradnju svojih legija, razvijaju tehnologije, grade utvrde, bore se sa warcraftovskim creepovima koji čuvaju interesantne lokacije na mapi i, dakako, bore se međusobno u epskim bitkama za kontrolu zmajskih runa.

Kao i u Warcraftu 3, veliku ulogu u vašoj strategiji zauzimaju heroji. Oni obavljaju zasebne zadatke, podižu razine, skupljaju rijetke predmete(neki od kojih su fragmenti zmajevih runa), pomažu svojim vojskama i međusobno PvP-aju. Bitke se odvijaju lukavim sistemom izvlačenja karata koje aktiviraju pojedine tipove vaših trupa. Špil karata baždaren je na način da se jače trupe i njihove posebne moći češće se aktiviraju od slabih jedinica. To ne umanjuje važnost slabijih trupa jer igrači moraju pronaći idealnu ravnotežu komplementarnih jedinica i njihovih zasebnih moći.

pic649145_md

Dodatnu dubinu igri dodaju godišnja doba. Naime, svaki krug je podijeljen u četiri dijela gdje se od igrača očekuje da primjereno reagiraju prema vremenskim i drugim uvjetima kojima ih igra iznenadi. Tako zimi vojske mogu prelaziti zaleđena jezera koja bi inače bili prepreka, a igrač moraju paziti da sačuva dovoljno hrane kako mu legije ne bi iznenada počele umirati od hladnoće i gladi.

Ono što je Warcraft-u Frozen Throne, to je Runewars-u Banners of War, bogata ekspanzija koja igračima daje još terena, questova, heroja, novih jedinica, raznolike prirodne katastrofe i ekstra nasumičnih događaja. Definitivna preporuka svim fanovima ovog uspješnog PC serijala, ali i svim ljubiteljima high fantasy-a, 4x strategija i eye candy društvenih igara.

Kemet (Age of Mythology)

Tko može zaboraviti legendarnog generala Atlantide Arkantosa i njegovo divljanje kroz antički svijet u društvu heroja iz grčkih, egipatskih i nordijskih mitova… Briljantan RTS s možda najbolje napisanim scenarijem za kampanju koji je PC svijet ikad vidio ima dostojnu board game inačicu. Kemet je smješten u dolini rijeke Nil te stavlja dva do pet igrača u uloge sukobljenih frakcija koje će pomoću svojih legija vojnika, mitoloških čudovišta i božanskih moći pokušati osvojit najviše bodova i postati jedini i neupitni faraon Egipta.

Ponovno, naši vjerni čitatelji prepoznat će da je ovaj sistem skupljanja bodova za konačnu pobjedu odlika euro tipa igara. Kemet je izvrstan primjer hibridne euro-amerithrash društvene igre koja, iako bogata temom i direktnim konfrontacijama igrača, nema gotovo nikakav utjecaj sreće.

kemet-ss (2)

Ono što čini Kemet jedinstvenim u svijetu strateških igara jest njegov tempo. U Kemetu igrači već počinju s poprilično potentnom vojnom silom, a sve baze jednako su udaljene jedna od druge pa agresivni igrač može odmah u prvom krugu napraviti protivniku ozbiljnu štetu. Igra totalno preskače klasični scenarij RTS-a gdje se prvo skromna baza polako izgrađuje dok seljaci marljivo skupljaju resurse.

I to je super, jer ne samo što su borbe super zabavne (svaki igrač ima svoj špil karata od kojih su neke super agresivne a neke pak iznimno defanzivne), one su i najefikasniji način skupljanja bodova. Naime, za svaku borbu koji igrač pobjedi kao napadač, on dobiva jedan bod što itekako favorizira agresivne strategije. Oni mirniji pokušat će svoje bodove skupiti kontrolom svetišta ili izgradnjom piramida do 4. stupnja… ali sretno im bilo u pokušaju obrane tih živih meta.

kemet-ss (1)

Međutim, božanske moći su ono što je lansiralo Kemet u apsolutnu kremu društvenih igara i tu se odvajaju eksperti od novajlija. Sa 48 raznih moći podijeljenih u tri kategorije (jedna za svaku vašu piramidu) pronalaženje prave kombinaciju je proces koji se uči i savladava kroz bezbroj partija. A moći su naprosto sjajne, od pomalo dosadnjikavih ekonomski bonusa preko pojačanja za obranu ili napad vaših trupa pa sve do kolosalnih skarabeja, mumija, sfinga, škorpiona i mnogih drugih mitoloških bića koji će utjerivati strah u kosti protivničkim igračima.

Kao i Age of Mythology, Kemet ima jednu ekspanziju – Ta Seti, koja dodaje novu lozu moći sa 16 novih powerupa, mnoštvo novih čudovišta i potpuno novu mapu na kojoj se usporedno sa glavnom vodi zasebna i pomalo drugačija bitka. Preporuka svim igračima koji vole brze, agresivne i beskompromisne strategije koje traju dosta kraće od prosječnih igara ove vrste, ali i svim ljubiteljima Egipatske mitologije.

Star Trek: Ascendancy (Sins of a Solar Empire)

Kakav bi to bio popis strategija bez jednog epskog SF naslova. Sins of a solar empire možda je manje poznat od prethodnih igara, ali je uz Master of Orion svakako ponajbolji 4x RTS znanstvene fantastike ikad lansiran. Ovaj tip igara jedan je od najzastupljenijih u svijetu društvenih igara (neki od najvećih naslova su Twilight Imperium 3rd ed., Eclipse, Exodus: Proxima Centauri, Forbidden Stars, Space Empires 4x, Galactic Emperor, Hegemonic), ali upravo najnoviji od njih – Star Treck: Ascendancy, pruža grupi od troje igrača najbliži osjećaj masovnog galaktičkog sukoba.

Star Trek: Ascendancy u svojoj baznoj igri nudi kontrolu nad silama Federacije Planeta, Klingonskog i Romulanskog Carstva. Svaka od tih strana ima sasvim drugačiju strategiju osvajanja planeta pa se tako primjerice Federacija više oslanja na kulturološku asimilaciju novih sistema dok su kod Klingonaca metode malo jednostavnije i … brutalnije. Ova varijacija metoda osvajanja sistema itekako je prisutna i u Sins of a Solar Empire.

star trek ascendancy

Sama mapa igre je modularna i garantira vam da niti jedna partija Ascendancyja neće biti ista. Igrači šalju svoje brodove na istraživanja u nepoznate kutke svemira te nasumično izvlače nove sisteme koji mogu obilovati bogatim planetima ili sadržavati tek kakav asteroidski pojas ili svemirsku izmaglicu. Rezultat tog istraživanja jest mrežasta mapa u kojoj su sistemi međusobno povezani warp crvotočinama što nas ponovo neodoljivo podsjeća na popularne Sinse.

Kako igra bude tekla, igrači će se navigirati bogatim tech tree-om, razvijati planetarnu infrastrukturu, susretati se sa čudnim novim rasama i kulturama te graditi svoje grandiozne flote kako bi se sukobili sa drugim igračima dobrim starim bacanjem kocaka. Za svo to vrijeme odvijat će se nasumični događaji koji će fanove serijala podsjetiti na mnoge epizode iz originalne serije Star Treka.

I ovdje nam autori nude dvije ekspanzije koji donose nove planete, još nasumičnih događaja koji će zadesiti igrače i što je najzanimljivije, svaka od njih donosi novu rasu; Ferengije i Kardasijansku Uniju, čime se automatski i maksimalni broj mogućih igrača diže na impresivnih pet.

Za početak, sasvim dovoljno izbora kako bi sve zagrižene fanove RTS-a ohrabrili da započnu vlastitu kolekciju igara sa tematikom za koju smo sigurni da će im odgovarati. Ove igre su epske, bogate, prekrasne, prepune akcije, a njihove kutije svojim dimenzijama i artworkom dominiraju svakom gejmerskom policom. Čitajte nas i drugi tjedan jer smo fanovima FPS-a pripremili njihovu dozu… adrenalina.

Komentari (4)

  • ivan.frakin

    28.05.2017 - 16:35

    Zaboravili ste na WARHAMMER Chaos in the old world.

    • nikola65478

      @ivan.frakin, 28.05.2017 - 16:46

      A Rizik?

    • fragmuffin

      @ivan.frakin, 28.05.2017 - 17:20

      O licenciranim igrama cemo sasvim sigurno pisati u bliskoj buducnosti :) ali drago nam je da ste upoznati i sa tim naslovima!

  • Megalesios_loves_HCL

    28.05.2017 - 18:46

    Dobri stari Age of Mythology

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!