HCL.HR

Gameri Okruglog Stola #21: Mačak u šarenim čizmama, ili kako sam potrošio lovu na prekrasnu društvenu igru

Erna Fučić 03.09.2017.   •   5 komentara


Kaže se da ne valja suditi knjigu po koricama niti videoigru po grafici. Isto vrijedi i za društvene igre, ali nekim primjercima ipak ne možemo zanemariti njihovu prirodnu ljepotu.

boardgaming-lijepe igre (9)

Opće je poznato da na ljude dosta utječe vizualni dojam. Osjetilo vida je među glavnima na koje se oslanjamo pa je vizualnost vrlo važan faktor u svakodnevnom životu. Boje, uređenost i kompozicije naše okoline utječu na našu psihologiju, na raspoloženje i naravno, odluke.

U današnjem svijetu prenaglašenog konzumerizma, pakovanje i/ili upečatljivost proizvoda često više utječu na to hoćemo li ga kupiti nego sama kvaliteta tog proizvoda. Kao primjer može poslužiti obično pakovanje keksa, ili bogata i uzbudljiva animirana scena za bezveznu igricu na mobitelu, te prekrasna ilustracija na kutiji osrednje društvene igre. No, jesu li ti oku primamljivi proizvodi zaista kvalitetni sadržajem i vrijedni svoje cijene?

Zaljubljenici u hobi društvenih igara u zadnjih desetak godina svjedoče pravom procvatu ne samo u dizajnerskom (mehaničkom) aspektu igara, nego i u sveukupnom ilustrativnom dijelu igara, tj. grafičkom dizajnu. Izdavači su uslijed eksponencijalnog povećanja tržišta društvenih igara postali svjesni da njihov proizvod mora postati prvo što će kupac primijetiti ulaskom u dućan. Stoga se dosta počelo ulagati u vizualni dojam kutija, ploča i komponenti igara.

boardgaming-lijepe igre (4)

 

U ranim počecima uzleta društvenih igara; dobri, stari Monopoly je krenuo manijakalno mijenjati izričaj – preko Harry Potter teme, do čak nedavne Super Mario inačice. I još uvijek postoji zainteresirani dio tržišta, neovisno o tome što je svijet društvenih igara po dizajnu otišao svjetlosnim godinama dalje. Paralelno tome, dok se Monopoly koprcao sa novim temama, Settlers of Catan, Carcassonne i Alhambra  pojavljivale su se na policama. Lagane igre pločicama, jednostavnim stilom ilustrirane sa minimalnim ulaganjem grafičkog dizajna započele su osvajati tržište. Razlog je bio očit – ponovno brendiranje mehanike polaganja pločica u nirvanastom obliku igre kojom gradite vlastiti ‘ploču’, što je ponudilo poseban sustav ostvarenja bodova, a nijedna igra ni put do pobjede, nikad nije bio isti.

boardgaming-lijepe igre (1)

Sljedeći boom u svijetu društvenih igara bio je Ticket to Ride, prodan u prekonekoliko  milijun primjeraka. U  dizajnu igre je par točaka bilo presudno za veliku popularnost; osim jednostavne mehanike i pravila, tema igre su vlakovi i vagoni, što dosta ljudi u svijetu voli. Ploča i kartice imaju lijepe ilustracije u stilu početka 20.stoljeća, te su vagoni na karticama realno prikazani i jarkih boja. Ono što daje poseban gušt igranju je puna šaka 3D vagona koji pripadaju svakom igraču, a trase se grade njihovim postavljanjem na ploču. Time je vizualni i taktilni aspekt ove igre pogodio mnoštvo kupaca ravno u žicu. Nije naodmet istaknuti da se do danas Ticket to Ride redovito dopunjuje i osvježava inačicama i ekspanzijama, posebnim kako po mehanici, tako i po ilustracijama.

boardgaming-lijepe igre (5)

Po pitanju ljepote i estetike ilustracija društvenih igara, razumljivo je da su ukusi kupaca različiti. Tako da je do danas izašlo mnoštvo igara različitih tema, tipova, kompleksnosti i naravno stila ilustracija, za apsolutno svačiji ukus.

Ono što je zeznuto u stvaranju vizualno primamljive, a funkcionalne društvene igre je zapravo njezin grafički dizajn. Naime, jasno je da sama ilustracija na bilo kojem dijelu ploče, karte ili komponente jednostavno služi kao – ukras. Ukoliko je ilustracija u službi prenošenja neke informacije na komponenti, ona postaje dio grafičkog rješenja. Naime, ilustracija na malenoj pločici npr. u igri Madeira može dati jednoznačnu informaciju – ova pločica vrijedi kao resurs žita. Međutim, ilustracija tvrđave na ploči iste te igre, vizualno daje višestruke informacije o kraju svake runde, što značajno olakšava igru da se igrači ne moraju stalno vraćati na čitanje pravila.

boardgaming-lijepe igre (6)

Ovaj posebni grafički dizajn se često koristi u društvenim igrama iz razloga da se sva pravila igre pretoče u isključivo kratke vizualne informacije – jezično neovisne (language independent). Ovaj trend u grafičkom dizajnu same igre brojni izdavači nastoje primijeniti iz dva razloga – ušteda na prijevodu i jednostavnije učenje igre.

Jasno je da igre dolaze sa svojim knjižicama pravila, i one su prevedene na brojne jezike. Međutim, ukoliko se trebaju trošiti resursi za prilagođavanje komponenti na kojima su bitne informacije otisnute riječima, onda izdavače očekuju veliki troškovi ako žele plasirati svoje igre na tuđa tržišta: Francuska, Njemačka, Češka, itd. Sada je posve jasno zašto izdavači zadnjih godina inzistiraju na jezično neovisnim igrama, a to je samo jedna od prepreka s kojima se ilustratori i grafički dizajneri susreću.

boardgaming-lijepe igre (10)

Oni primarno moraju raditi sa dizajnerima društvenih igara, idejnim začetnicima svoje igre koja je već po nečemu posebna u mehanici i pravilima. Rijetko kad postoji utaban put do konačnog izgleda igre, a nerijetko su prototipi samih igara potpuno lišeni ikakvih vizualnih detalja, rukom crtani ili jednostavno uređeni u nekom Paintu. U suradnji sa dizajnerom igre, ilustratori i grafički dizajneri moraju dobro osmisliti rješenja za svaki djelić igre, kako bi ona na kraju predstavljala jednu smislenu cjelinu.

Važno je za naglasiti da se u vizualnom dijelu stvaranja igara nikako ne smije pretjerivati, jer od šume ilustracija igrači se ponekad mogu zaista izgubiti u igri. Kanban može poslužiti kao solidan primjer ovog problema, jer usprkos fantastičnoj mehanici i dizajnu, ploča ove igre često dobiva kritike radi (nepotrebnog) preopterećenja ilustracijama, uz pregršt boja. Igrači pritom znaju izgubiti koncentraciju, što dovodi do frustracije i nezadovoljstva igrom isključivo iz vizualnog aspekta, a ne sadržajnog.

boardgaming-lijepe igre (2)

Također, u današnje vrijeme je većina izdavača osviještena da dosta ljudi ima neku vrstu sljepoće na boje, pa makar i za nijanse. U tu svrhu, grafička rješenja moraju biti još temeljitije odrađena, kako bi primjerice određeni deck karata crvene poleđine još sadržavao i posebni dodijeljeni simbol, jedinstven za taj deck.

Uz ilustracije i grafički dizajn u društvenim igrama sve je više bitna i inovativnost konstrukcije ploče i komponenti. Uz skokoviti napredak proizvodne tehnologije i pojeftinjenja 3D printanja, uspješno se postiže nova raznolikost, kompleksnost i jedinstvenost komponenti.

boardgaming-lijepe igre (1)

Kao primjer podizanja komponenti na novu razinu može se uzeti The World of Smog , igra u posebnom steampunk stilu, sa unikatnim minijaturama i sastavnim dijelovima ploče. Naime, ploča ove igre je ispunjena pokretnim mehanizmima oslikanim u zupčanike, koji se tokom igre stalno zakreču od strane igrača u svrhu postizanja zadanih pozicija za ostvarenje nekih ciljeva/bodova. Igra je vizualno upečatljiva, kvalitetno izrađena, sa osebujnim minijaturama, pa daje poseban doživljaj interaktivnog igranja.

boardgaming-lijepe igre (7)

 

U današnje doba 3D printanje više nije rijetkost u raznim pogonima, pa čak i kućanstvima. Bilo je jasno da nakon što svi isprintaju minijaturnu verziju sebe, će sigurno početi razmišljati o opcijama i primjeni u društvenim igrama. Kao najzanimljiviji primjer je poboljšanje i re-implementacija stare igre Santorini, koja se sastoji od 3D isprinatnih komponenti – kućica, a koje igrači grade iznad ploče. Specifična mehanika i nova tehnologija u ovoj igri dopušta da igrači krenu u treću dimenziju, što ju čini izrazito interesantnom za imati u vlastitoj kolekciji.

Kad se već spominje 3D printanje, valja naglasiti da su minijature u suvremenim društvenim igrama postale posebni medij za dizajnere i umjetnike. Softveri i proizvodnja su dostigli svoj maksimum, tako da mašta svih uključenih u razvoj igara više nema ograničenja, a igračima to daje potpuno novi doživljaj u igranju. Minijature, i hobi njihovog oživljavanja kroz oslikavanje je jedna posebna i bogata tema, kojom se danas nećemo stići pozabaviti, ali u planu je za blisku budućnost.

boardgaming-lijepe igre (3)

Suvremene društvene igre uz ulaganje u vizualni dojam i razvoj tehnologije dostižu razinu umjetničkih primjeraka. Nabrijavanje igre prekrasnim ilustracijama ili otkačenim minijaturama nije revolucionarni marketinški trik, ali obzirom da industrija ovog hobija upravo doživljava svoju renesansu, moguće je zaista kupiti mačka u vreći. Dojmovi su ipak individualni, te ukoliko gajite posebnu ljubav prema određenoj tematici, a igra ju je svojim vizualnim aspektima uspjela dočarati, često ćete zanemariti loše mehanike, disbalansiranost i slične boljke. Poanta igara i jest da se zabavite, izazovete svoje vijuge i uživite u temu, te ako ste to uspjeli postići svakako se ubrajate u zadovoljne kupce.

Pratite nas i dalje, jer smo za sljedeću nedjelju, u susret Talk like a pirate Day, pripremili recenziju simpatične gusarske igre, koju jednostavno morate igrati u pravom gusarskom duhu! Yargh! Svakako bacite oko na naš YouTube kanal, gdje možete pronaći naše podcastove na temu društvenih igara i geek sadržaj općenito. Dapače, uskoro ćemo se dotaknuti i teme impulzivne kupovine i nesuvislog trošenja novaca na društvene igre, te kako mi taj problem savladavamo! Svratite i na našu FB stranicu Gameri Okruglog Stola, za informacije i najnovije vijesti iz svijeta društvenih igara, te pogledajte naš Twitter i Instagram.

Komentari (5)

  • Kosjenka

    03.09.2017 - 22:38

    Abyss 😍

  • Kosjenka

    03.09.2017 - 22:43

    Super clanak. Stvarno je bitno kako nesto vizualno izgleda. Ponekad presarene ili prezbrckane igre mogu pokvariti cijeli dozivljaj. A oku ugodne i spretno ukomponirana pravila popraviti dojam. Ali ako je igra losa, ne pomaze nitko i nista, da ima sto zlatnih zmajeva i fensi figurica.

    • Sonjo

      @Kosjenka, 03.09.2017 - 23:26

      Istina, vizualni dojam igre moze utjecati na taj dozivljaj, tj uzivljavanje u igru. No, ponekad se dizajneri zbilja raspistolje ukrasavnjem igara da igranje predje cak iu frustraciju. treba znati pogoditi zlatnu sredinu

  • casedeck

    07.09.2017 - 00:14

    Nirvanasti oblik igre – po čemu točno bi identificirali takve igre? Možda dobra tema za neki članak, neki početni popis igara sa tom karakteristikom?

    • Sonjo

      @casedeck, 18.09.2017 - 21:42

      noted!

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!