HCL.HR

Gameri Okruglog Stola #27: Minijature u društvenim igrama

Mislav Martinić 15.10.2017.   •   0 komentara


Minijature doživljavaju zlatno doba u društvenim igrama. Istražujemo donosi li kvantiteta nužno i kvalitetu.


rising sun

Vidite li ono veliko sivo u kutu sobe prosječnog boardgamera? Da, mislim na slona u sobi (elephant in the room*)! Samo što to nije slon, već gigantska minijatura (ili po hrvatski figurica) zmaja iz društvene igre Rising Sun! Što je to točno gigantska minijatura? Osim što je oksimoron, gigantske minijature, ali i minijature općenito, su jedan od slonova u sobi današnje boardgaming scene.

No, da bismo razumjeli zašto je tema minijatura u igrama toliko zanimljiva, s toliko pobornika i protivnika, te zašto je tabu tema, moramo krenuti od početaka prosječnog boardgamera. Zamislite sada jednog prosječnog boardgamera, nazovimo ga Jurica i priča može početi.

Dok je bio dijete, Jurica se volio igrati Lego figuricama i plastičnim vojnicima iz dućana tipa „Sve po malo kuna“. Oko sedme godine života malo je porastao i uspio na polici dućana dohvatiti društvenu igru Rizik koja je obećavala iskustvo osvajanja svijeta s preko 300 plastičnih vojnika. Uslijedilo je i slaganje plastičnih maketa brodova, tenkova i aviona te bojanje starih figurica. No, ubrzo su došle videoigre i plastična vojska je ostala zaboravljena u povijesti djetinjstva.

minijature-1

Svoje kasno djetinjstvo i pubertet naš je Jurica proveo igrajući videoigre, ali kada je vrijeme napokon pregazilo njegovo računalo, Jurica se našao na raskrižju: ili nikada neće igrati TES V: Skyrim ili će morati dati previše novaca za računalo koje će vrijeme uskoro opet pregaziti (konzole nisu bile u razmatraju jer je Jurica previše šlampav s gamepadom).

I baš tada Jurica je shvatio da od svih civilizacija koje je izgradio u Age of Empires, osvajanja Lige prvaka u PES ili pobijeđenih terorista u Battlefieldu nije ostalo ništa osim starog ugašenog računala pod stolom. I kako bi rekao Sinan Sakić, Jurica je našao sliku staru u kutiji na ormaru. Zapravo ne sliku, već nešto bolje! Plastične vojnike s početka priče!

Odjednom su se izblijedjele uspomene iz magle ranog djetinjstva činile stvarnijima od jučer završenog questa u Witcheru! I tada je naš Jurica odlučio da se vraća starom hobiju! Umjesto da igra questove koje su drugi osmislili i koje će ionako zaboraviti nakon 10 minuta, stvorit će svoje questove, svjetove i bitke, ali pomoću minijatura!

minijature-2

Međutim, hladan tuš je uslijedio vrlo brzo. Ispalo je da je šačica minijatura za tabletop wargaming (koji je sličan, ali dovoljno različit hobi od društvenih igara, no to je već tema za drugi članak) od proizvođača kao što je npr. Games Workshopa vrlo skupa, uz to je dobar dio tabletop igara tada bio na umoru, a zajednica malodušna i puna ljudi na rubu napuštanja hobija.

Razočarani Jurica nije znao kamo dalje, ali onda je vidio njezino veličanstvo, epsku društvenu igru War of the Ring! Ne samo da je puna figurica vilenjaka, orkova, patuljaka i svih bitnijih likova iz Gospodara prstenova, već je riječ o kompletnoj igri koja se može izvaditi iz kutije i odmah igrati. U redu, tu je knjiga s pravilima od 40-ak stranica, ali to je još uvijek oko 10 puta manje od Warhammer Fantasy Battle pravilnika. I sve to po puno pristupačnijoj cijeni.

minijature-3

No dobro, vjerojatno ste shvatili da je priča o Jurici puna autobiografskih elemenata, ali otprilike tako ili slično počinje priča mnogih boardgamera koji su pokušavajući usrećiti dijete u sebi krenuli kupovati društvene igre s mnogobrojnim figuricama uz ideju da će ih jednog dana sve obojati, staviti u vitrinu, diviti im se, a ako požele, iste zapravo mogu iskoristiti i za strukturiranu igru koja rekreira npr. Rat za Prsten ili Drugi svjetski rat ili videoigre kao što je Age of Mythology.

Osim što je svijet pun djece zarobljene u tijelu sad već odraslih ljudi, također se nedavno poklopilo nekoliko faktora koji su omogućili pravi boom društvenih igara s obiljem minijatura. Prvo su napretkom tehnologije svjetlo dana ugledali 3D printeri s kojima svatko uz malo truda i znanja može izraditi vlastitu figuricu. To je natjeralo proizvođače wargameova da podignu kvalitetu svojih figurica kako bi ostali konkurentni i iz temelja promijene pravila svojih igara.

minijature-5

Uz višu kvalitetu figurica došle su i više cijene, a uz nova pravila mnoge stare vojske nisu bile konkurente na turnirima što je stvorilo kritičnu masu nezadovoljnih igrača wargameova koji su se okrenuli društvenim igrama. Društvenim igrama koje su pružale vrlo kvalitetne minijature isprintane 3D printerima i pravila koja omogućuju da i nekoliko igrača odigra cijelu igru za samo djelić cijene u odnosu na cijenu wargamea koje su u pravilu 1-na-1. Bio je to savršen trenutak za društvene igre s minijaturama koje su tada krenule u svoje zlatno doba, koje traje još i danas.

Postoji naravno i druga strana medalje. Kako su minijature u društvenim igrama postale daleko kvalitetnije nego ikada prije i kako je zainteresiranih za takve minijature sve više tako su i cijene društvenih igara počele strelovito rasti. Današnje cijene društvenih igara bile su nezamislive prije nekoliko godina, a na Kickstarter kampanjama uz ekskluzivne i promotivne sadržaje te ekspanzije, ti nekad nezamislivi iznosi se multipliciraju pa čak dostižu ili premašuju iznose sad već neslavnih wargame minijatura.

minijature-8

No, da se vratimo na našeg slona u sobi s početka članka… Pitanja koja se nameću, a koja se nedovoljno postavljaju (zato što to nije u interesu izdavačima): Jesu li društvene igre, tj. njihove mehanike pale u drugi plan pred minijaturama? Je li postalo važnije nakrcati igru minijaturama s gotovo mikroskopskim detaljima, nego razviti mehaniku koja će tijekom igre zabaviti igrača ili ga natjerati da razmišlja i kombinira kako pobijediti protivnika?
Jesu li izdavači pretjerali s financijskim izrabljivanjem djeteta u nama? Ne mogu li se društvene igre napraviti koristeći standees (samostojeća kartonska figurica) i tako znatno srezati troškove proizvodnje, a time i krajnju cijenu?

Naravno da na ova pitanja ne postoji univerzalan odgovor koji se može primijeniti na svaku igru i svakog izdavača, a da se pritom zadovolje sve uključene strane, no mišljenje autora ovoga članka ukratko je da u slučaju Kickstarter projekata u zadnje vrijeme dolazi do iskorištavanja publike, jer se često nude vizualno primamljive igre prepune minijatura, ali sa slabije razvijenim mehanikama. Ipak, u slučaju ozbiljnih izdavača još uvijek se pazi na kvalitetu mehanika, stoga su minijature kod njihovih igara razvojem tehnologije postale samo dodatni začin.

minijature-4

Također, treba imati na umu da je izdavačima profit uvijek na prvom mjestu, i jasno je da će uključivati minijature u svoje igre u svrhu osvajanja šireg tržišta. Međutim, u novije vrijeme svjedočimo igrama koje se nude u čak dvije verzije, sa i bez minijatura – npr. Anachrony i Cerebria, što sukladno s time povlači i različite cijene.  Igrači tj. kupci sami biraju, ako ih zanima samo igra kao skup mehanika, imaju pristupačnu cijenu, a ako ih zanimaju minijature, platit će svojevrsni porez na dijete u sebi, kao recimo za novi Kickstarter projekt Lords of Hellas.

Rasprava o minijaturama je dosta široka, jer pokriva više hobija. Svakako nas zanima i Vaše mišljenje u komentarima.

minijature-6

Pratite nas i dalje, jer sljedeće nedjelje donosimo listu društvenih igara horor tematike, stvorene za Halloween! Do tada, svakako bacite oko na naš YouTube kanal, gdje možete pronaći naše podcaste na temu društvenih igara, i općenito geek sadržaj. Svratite i na našu FB stranicu Gameri Okruglog Stola, za informacije i najnovije vijesti iz svijeta društvenih igara, te pogledajte naš Twitter i Instagram!

* Slon u sobi (engl. elephant in the room) – engleski popularni pojam koji označava temu ili problem koji je svim sudionicima društvene skupine očit, no nitko ne želi biti prvi koji će tu temu iznijeti.

Komentari (0)

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!