HCL.HR

KOMENTAR: Tko je kriv za eSports katastrofu na Infogameru?

Miroslav Pervan 20.11.2015.   •   34 komentara


Otkazan turnir u League of Legendsu ostavio je natjecatelje i gledatelje isfrustriranima i bez novca od kotizacija. Kako je do katastrofe došlo i tko je za sve zapravo kriv?

Nakon četiri godine postojanja Reboot Infogamera jednostavno moramo reći nešto o natjecateljskom, odnosno eSports dijelu sada već dobro poznatog sajma.

Ako se pitate zašto to nismo prije radili i zašto smo baš sada odlučili objaviti članak o tome, odgovor na prvo pitanje je veoma jednostavan – obzirom na kvalitetu prošlogodišnjih turnira smatrali smo da je bolje ne pokriti ih nego otkrivati sve loše stvari koje su se događale i na taj način slati lošu sliku o samom sajmu koji je zapravo jedna od boljih stvari koje su se dogodile u regiji u zadnjih nekoliko godina.

Odgovor na drugo pitanje je – mislimo da su sada dovoljno jaki da ih objektivna kritika/pohvala neće toliko smetati te će ih zapravo natjerati da se malo više potrude popraviti stvari koje su loše. Ili da možda u potpunosti reviziraju način na koji se cijela eSport priča sajma organizira.

U odnosu na tri paviljona koja su bila posvećena raznim gaming sadržajima, eSports paviljon je bio zadnji u nizu. To možda i nije loše, no razmještaj u samom paviljonu je bio katastrofa. Činjenica da im eSports dio znači toliko malo da po sredini paviljona na podu nije bio postavljen tapison je pomalo zabrinjavajuća i nimalo lijepa za vidjet ukoliko nema dovoljno ljudi da sakrije tu sramotu. Razmještaj bina, odnosno različitih natjecateljskih dijelova bio je napravljen tako da se u tri kuta paviljona moglo gledati jedno od tri natjecanja koja su bila u tijeku.

Reboot Infogamer

Gledajući taj razmještaj, bilo bi suludo za očekivati kvalitetan show program svakog natjecanja ukoliko niste uspjeli uhvatiti neku sjedeću poziciju ispred same bine, odnosno ukoliko biste stajali na sredini, morali biste slušati nekoliko komentatora od jednom i ne biste se mogli fokusirati na samo jedan turnir. Uzevši u obzir način na koji su organizatori bili raspoređeni i kvadraturu koja im je dodijeljena, eSport paviljon je izgledao veoma kaotično, zapravo bez ikakve ideje. Kao da je svaki od organizatora jedan od standardnih izlagača sajma i predstavlja neki svoj show koji se od ostalih razlikuje jedino po izboru igre u kojoj se radilo natjecanje. Mislim da u današnjem svijetu gdje postoje natjecanja vrijedna milijune dolara i gdje se prema eSportu počinje odnositi kao prema bilo kojem drugom sportu, ovaj pristup eSportu na Infogamer sajmu je u najmanju ruku aljkav i neozbiljan.

U samu produkciju svakog zasebnog turnira neću ulaziti jer je razlika u budžetima bila vidljiva čak i s ulaza u paviljon, no moram uputiti jednu kritiku prema Rebootu i organizatorima turnira – ukoliko se uplaćuje kotizacija, suludo je da se svakom natjecatelju naplaćuje i karta za ulazak na sajam. Pogotovo gledajući iz perspektive natjecatelja koji će možda morati dolaziti nekoliko dana na sajam kako bi prošli sve faze natjecanja. To nikako ne pokazuje brigu prema igračima već isključivo brigu prema zaradi Reboota, Zagrebačkog Velesajma ili pojedinih organizatora turnira.

Ove godine, za razliku od prethodnih, većina turnira prošla je zadovoljavajuće. U nekim slučajevima bilo je kašnjenja i raznih sitnih loših komentara sa strane natjecatelja i posjetitelja, poput primjedbi učesnika PES 2016 turnira koji su se žalili na loše odrađenu komunikaciju s organizatorima jer su dobivali krive ili nepotpune instrukcije o rasporedu i terminima njihovih nastupa. Vjerojatno se radi o malo lošijoj logistici oko PES-a koji zapravo kao 1 na 1 igra ne bi smjela biti previše komplicirana za organizirati, no obzirom da su imali turnir i u 2 na 2 modu, razumljivo je ako je došlo do zastoja.

Reboot Infogamer

U Hearthstoneu koji je također 1 na 1 igra nisam primjetio da je bilo sličnih problema niti sam naletio na neke negativne (ili pozitivne) komentare dok je u Counter-Strike: Global Offensive bilo pritužbi na velika kašnjenja u subotu, no prema riječima igrača i posjetitelja, sve je nadoknađeno u nedjelju te je turnir završen na vrijeme sa svim odigranim mečevima.

Kod natjecanja u Call of Duty: Black Ops 3 nisam primjetio neke probleme vrijedne isticanja. Igralo se 4 na 4 i rečeno mi je da je sve išlo po planu, odnosno kako je i zamišljeno. U ovom slučaju to je čisto u redu obzirom na prirodu tog turnira koji je zapravo u neku ruku bio popratni sadržaj dok je na tom stageu zapravo fokus bio na natjecanje u Call of Duty 4: Modern Warfare. Kod CoD4 natjecanja bilo je negativnih kritika u vidu nedostatka informacija prije samog turnira te nekih logističkih problema s prekidom meča koji se nastavio sutradan.

Reboot Infogamer

Generalno gledajući, ništa katastrofalno – svi istaknuti propusti se zapravo mogu i trebaju uzeti kao pozitivne kritike kako se slijedeće godine eSports dio može odraditi ponešto bolje. Većina propusta se zapravo svodila na detalje u logistici te vjerujem da nisu mogli imati preveliki utjecaj na konačne rezultate turnira. Osim toga, uzevši u obzir da su nagrade podijeljene kako je i najavljeno, mislim da je većina natjecatelja i posjetitelja bila zadovoljna sadržajem koji je bio ponuđen i nagradama koje su osvojili.

I na kraju dolazimo do turnira u League of Legendsu. U ovom slučaju odmah ću spomenuti da su organizatori ovog natjecanja bili E-Sports Hrvatska i novonastala Slovenska organizacija GCX Gaming jer oni po mojem mišljenju više ne zaslužuju ni jednu priliku baviti se organizacijom eSport natjecanja… u bilo kojem obliku. Kroz nekoliko godina što pratimo njihovo djelovanje (u slučaju GCX Gaminga, pratimo rad osoba koje su ga pokrenule) na našim prostorima, imali su i više nego dovoljno prilika pokazati što su u stanju organizirati i napraviti, ali sada je već očito da im organizacija ovakvih evenata jednostavno ne ide.

Kao i kod ostalih igara, za LoL natjecanje organizirane su prvo online kvalifikacije temeljem kojih je pravo na nastupanje u završnici na samom sajmu osvojilo osam timova. No u realizaciji samog turnira bilo je svakakvih problema, a kao neki se spominju: problemi sa strujom, internetom, lošim računalima koja su stigla prekasno i nisu spojena na vrijeme, a i usred igranja su se gasila. Naravno zbog tih problema se nije uspio osigurati niti observer za publiku niti stream za one mečeve koji su se počeli igrati.

U konačnici je došlo do otkazivanja cijelog turnira što i ne bi bio toliki problem da je igračima i publici pruženo smisleno objašnjenje o tome što se točno dogodilo i zašto se turnir otkazao. No ne samo da nije bilo objašnjenja već je dopušteno da situacija eskalira do te mjere da su morali pozvati policiju i zaštitare kako bi osigurali i ispratili glavnog organizatora iz prostora velesajma da se izbjegnu veći problemi. Nisu ljudi toliko ljuti na organizatora bez veze, novac je bio u sredini priče.

Nisu ljudi toliko ljuti na organizatora bez veze, novac je u sredini priče.

Naime, kotizacija za League of Legends turnir iznosila je 500 kuna po timu (što je bila najveća kotizacija za sudjelovanje na jednom od turnira u sklopu Infogamera kada se govori o timovima s pet članova). Dakle, ukupni iznos uplaćenih kotizacija iznosi 4,000 kuna, a prema informacijama od natjecatelja uplate kotizacija su se vršile na račun udruge E-Sports Hrvatska i nisu trebale biti sastavni dio nagradnog fonda od 12 tisuća kuna i 750 eura u Riot Pointsima. Zbog jako puno upita od strane igrača odlučio sam kontaktirati i organizatore te istražiti i njihovu stranu priče kako bi došli barem blizu istine i saznali kako i kada će biti riješeno pitanje kotizacija koje su timovi uplaćivali.

Prvo sam kontaktirao Sebastjana Barba, istog onog čovjeka kojeg je policija otpratila sa sajma i koji predstavlja GCX Gaming.

M.P.: Koji je točno razlog otkazivanja turnira?
S.B.: Razlog otkazivanja turnira su neprestani problemi s računalima. Nakon nekoliko izmjena komponenti, nismo uspjeli otkriti razlog nestabilnosti računala i nismo mogli garantirati nastavak natjecanja. Za ovo bi mogli kriviti i firmu koja nam je dala računala, ali smo odlučili ići naprijed i učiti iz ove greške.

M.P.: Zašto se kotizacije nisu odmah vratile timovima?
S.B.: Nisam mogao vratiti kotizacije igračima zato što su timovi uplatu vršili na račun lokalne udruge (E-Sports Hrvatska, op.a.), GCX Gaming nikada nije primio novac od kotizacija, a čak i da sam imao 4.000 kuna kod sebe, povrat novca od slovenske firme u gotovini izazvao bi ozbiljne probleme s računima i porezom.

M.P.: Kako planiraš riješiti ovaj problem?
S.B.: Trenutno skupljam sve informacije i čim skupim minimalni iznos koji je potreban (4.000 kuna), kontaktirati ću timove i riješiti situaciju. Očekujem da bi novce mogao vratiti unutar 30 dana ili ranije. Sve važnije informacije vezane za povratak kotizacija objaviti ću na našoj Facebook stranici.

Nakon ovog kratkog razgovora sa Sebastijanom, odlučio sam slična pitanja postaviti i Mari Miličeviću iz udruge E-Sports Hrvatska:

M.P.: Koji je po tebi razlog otkazivanja LoL turnira?
M.M.: Event je otkazan jer se PC-evi nisu uspjeli osposobiti zbog različitih problema.

M.P.: Ako su igrači uplaćivali kotizacije na račun udruge E-Sports Hrvatska, gdje su ti novci i zašto odmah nisu vraćeni igračima?
M.M.: Novci od kotizacija su korišteni za plaćanje osam administratora i komentatora koje smo poslali na sami offline event. GCX će uskoro (nadamo se) isplatiti novce od kotizacija natrag igračima. Razlog zašto su novci uplaćeni na naš račun je taj što je to bilo najjednostavnije organizatoru za izvesti i mi smo im izašli u susret.

Na pitanja imaju li neku potvrdu o isplati plaća, odnosno jesu li su administratori i komentatori dobili svoje plaće odgovor je bio:

Nismo još ništa isplatili pošto čekamo da se ova situacija počne razrješavat. Novci su i dalje na računu. Postoji scenarij u kojem mi vratimo kotizacije igračima odmah, ali se izlažemo opasnosti da Sebastjan pomisli da je on svoje obveze ispunio. Smatram da na ovaj način možemo najviše postići.

Na dodatna i detaljnija pitanja, među kojima je bilo i pitanje smatraju li da bi ispravan potez bio vratiti novce igračima i onda svoje dugove s organizatorom rješavati naknadno, nisam dobio konkretan odgovor. U konačnici moram zaključiti da se obje strane slažu da su razlog otkazivanja eventa bila neispravna računala, no glavna krivica se svaljuje na Sebastijana, čovjeka iza GCX Gaminga i čovjeka koji je po mom osobnom iskustvu već nekoliko puta pokazao da nije u stanju samostalno organizirati ovakav event. S druge strane E-Sports Hrvatska novac od kotizacija zadržava na svom računu na uštrb natjecatelja te ga doslovno preimenuje u plaću za (ne)odrađene usluge administratora i komentatora, odnosno kako bi se osigurali za bilo koji ishod pregovora s GCX gamingom.

Iz njihovih Facebook objava vidljivo je da je GCX Gamingu trebalo nekoliko dana da smisle što napisati igračima i da objasne kako i kada će biti riješena situacija. U Facebook objavi ljudi iz E-Sport Hrvatske govore da nisu imali veze s organizacijom i da se s trude pomoći natjecateljima, dok s druge strane ne žele prihvatiti svoj dio rizika koji su preuzeli kada su postali suorganizatori turnira. Iako u tom postu tvrde da nemaju veze s organizacijom turnira, oni su definitivno suorganizatori jer su odradili online kvalifikacije, zaprimili kotizacije i posredovali u zapošljavanju ljudi koji su trebali pomoći GCX Gamingu odraditi turnir.

GCX Gaming

Iako se obje strane trude biti organizatori eSports turnira zaboravljaju da je prva dužnost organizatora bilo kakvog eSport sadržaja prema natjecateljima/igračima i publici jer sa igračima se radi event kako bi imali zanimljiv sadržaj za publiku. Tek nakon toga na red dolazi analiza odrađenog i raspodjela dobiti, odnosno isplaćivanje plaća ili u njihovom slučaju – rješavanje partnerskih problema.

Tužno je što ova katastrofa s LoL turnirom baca ljagu na cjelokupnu ponudu eSports natjecanja ovogodišnjeg Reboot Infogamera. U odnosu na probleme koji su na tom dijelu sajma bili prisutni prethodnih godina, mislim da je ova godina zapravo pokazala određeni napredak. Iako se u nekim segmentima čini kao da se konstantno ponavljaju iste greške, vidljivo je da se neki problemi viđeni prošlih godina sada lakše i brže rješavaju.

Ukoliko se isprave greške u logistici i samoj koordinaciji, Infogamer bi kroz nekoliko godina mogao imati nekoliko jako dobrih eSport sadržaja na jednom od najvećih sajmova Jugoistočne Europe koje bi se definitivno isplatilo ići pogledati. Naravno, to bi značilo da bi se Reboot morao nešto ozbiljnije pozabaviti provjerom fizičkih i pravnih osoba koje angažiraju za odrađivanje tih turnira jer situacija s turnirom u League of Legendsu (veoma ružnih situacija je bilo i prošlih godina, op.a.), igri koja trenutno broji najviše igrača u Hrvatskoj i regiji, je jedna velika pljuska svima koji je igraju i prate.

Komentari (34)

  • oetam

    20.11.2015 - 12:19

    Jad i bijeda za naše organizatore…

  • RedEy3

    20.11.2015 - 13:23

    Općenito blago razočaran infogamerom. Imao VIP kartu, a bolje da ju nisam imao jer je beskorisna i velika glupost. Suludi su redovi za isporbavanje VR (minimalno 3 sata). Nisam oduševljen igrama a još manje sam oduševljen giveawayom, pogotov za VIP koji su 90% bile majice. Ove druge giveaway-ove koje su zapravo imali tipkovnice, igre i ostale vrijednosti su bile rapsodija smijeha i sramote. Mala dječica 8-12, eventualno 13 godina, nabijena na pozornicu, jedan drugome na ramenima, čak su se u jednom trenutki svi POPELI na stage i okružili ovoga koji baca. Pa sad ti stoj i pokušaj nešto uhvatit? Bolesno smiješno. Umjesto da takve izbace sa sajma i poderu im karte jer im je više puta ponovio da se ne penju na ramena i da se penju na stage, on takvima da nagrade. Bravo. Svaka čast. Onda ljudi koje rade tamo su smijeh smijehova, nemaju veza s videoigrama (dobar dio njih) ili su prepotentni pa misle da su boga uhvatili za muda ako su volonteri reboota. Ove cure sam pitao par stručnih pitanja naravno nemaju veze, one su tu da budu lijepe a to što dijele letke za stvari koje pitam nema veze. Na reboot štandu me drsko opomenuo jer sam jednu ruku stavio na staklo, a dva metra od mene neki gospodin se doslovno objesio rukama na staklo štanda, njemu ništa nije rekao taj volonter. Na što sam ga ja iskreno htio ošamariti pred svima, ali je zdravi razum pobjedio. Takvima je najveći ipak to najveći uspjeh života, mislim, biti volonter. Što još? Preskupi suverniri, preloše uređen eSports dio, i kronična nestašica dobre hrane unutar sajma (nisu svi fanovi starih sendviča)… Da je u bilo kojem drugom djelu europe bio bi prazan, ali s obzirom da tu kronično fali ovakav event – će bit pun, pa makar su 80% ta mala dječica koja ni ne smiju igrati 90% igra na sajmu (ali ipak su po par sati na istima). Po meni žalosno. I iskreno prošle godine mi je bio bolji, više AAA igara koje nisu izašle za isprobati i mane djece i prepotentnih ljudi.

    • oetam

      @RedEy3, 20.11.2015 - 13:42

      Ta dječica baš… to toliko neodgojeno i bezobrazno. Ja ne znam kako njima daju da lutaju sami po sajmu. Trebala bi biti stroža pravila što se tiče djece, barem od 15g+ da mogu biti sami, a svi mlađi da budu s roditeljima. Jer toliko se djece nagura na dvije-tri konzole pa su po 1-2h i više nad njima. Ako se ne poštuju pravila odmah van s djecom, ako nemaju pratnju odmah van, bez pitanja. Stariji koji više shvaćaju gaming kulturu bi trebali imati prednost. A djecu strpat tamo gdje su igrice za djecu i to je to.
      Totalno loša organizacija, prošle godine je bilo donekle uredu, ali ove godine, i u narednih par godina, Reboot sajam postati će vrtić.

    • Sino

      @RedEy3, 20.11.2015 - 13:48

      +1

    • FireKing9999

      @RedEy3, 20.11.2015 - 14:25

      Ili primjerice tamo kod Linksovog štanda je bilo onih 8 računala na kojima si mogao isprobati razne igre. Nasrala se neka djeca na svih 8 računala i igrali su po sat-dva Minecraft ili Agario… sramota

    • DINEK

      @RedEy3, 20.11.2015 - 14:48

      Što se VR tiće, čekao sam u redu oko 15 min da bi nas djevojka obavjestila kako se mobitel ispraznio pa ga moraju napuniti i ako nebi bio problem da dođemo kasnije. Na kraju nisam probao jer je red bio 17 puta duži.

    • pesek32

      @RedEy3, 20.11.2015 - 15:13

      Haha minecraft i agrio.

    • ivan21

      @RedEy3, 20.11.2015 - 15:27

      točno trebalo bi biti nego dobno ograničenje bar 15+ godina
      a ti klinci su došli samo da mogu visiti po konzolama da su ih mogli odnjeti kući odnjeli bi ih 😀

    • bartul_9

      @RedEy3, 20.11.2015 - 16:21

      Pa i ja bi ih odnio kuci da sam mogao.

    • CrashLP

      @RedEy3, 20.11.2015 - 19:31

      Da ne spominjemo namjestena natjecanja u npr. cosplayu o kojem me cudi da nitko jos nije nista pisao niti jednu godinu (a isto se radi o cetveroznamenkastim nagradama) i oni Giveaways u kojem ili ostajes bez zuba dok hvatas (da i to se dogodilo) ili se baceni predmeti (npr jedna maticna ploca) strga od pada i loma…..

    • lukakeanu

      @RedEy3, 21.11.2015 - 01:49

      bio sam na e3 prosle godine—osobe ispod 17 godina nesmiju na taj event…bilo je tako tako tako predivno,organizirano,nema balavaca koji trce okolo,zato i nisam iso ove godine na rebot jer prosle su me razocarali s organizacijom i tim forama da osoba moze biti dulje od 15 min na konzoli ili vr-u…nadam se da ce popravit neke stvari do sljedece godine

    • Czar

      @RedEy3, 21.11.2015 - 20:34

      Monty Python čist! hehehe

  • bartul_9

    20.11.2015 - 13:31

    Bas jad i bjeda.Dobro kako nisu ta racunala isprobali i istestirali prije nego je poceo turnir?Jadni li su, pa bolje bi mala djeca organizirala.Boze sacuvaj.

  • vlatko2003

    20.11.2015 - 13:38

    bilo vruce u pm

  • GTA222

    20.11.2015 - 17:05

    Ma ja sam se najviše zadržao kod Croteam, 2 puta igro The Talos Principle na PS4, 1 serious sam 3, ali je stvarno sramota da dijete od 3-4 godine igra npr. The Talos Principle koji ni nezna igrat, jer ja kad sam sjeo da igram poćeli se okupljati oko mene :D. Ovo za temperaturu da bilo je jako vruće.

    • pesek32

      @GTA222, 20.11.2015 - 17:12

      Dijete od 3-4 godine? Šta radi u gamingu? xD

  • 7dovla8

    20.11.2015 - 17:23

    Giveaway 2014 ostao mi je u dobrom sječanju. Djelile su se nagrade, a gomila koja ih je hvatala je bila uredu. Malo naguravanja i dizanjaruku nikome ne šteti. Giveaway 2015 ostao mi je u lošem sječanju. Kada sam gledao film "Gremlins 2: The New Batch" nisam znao da je taj film "dokumentarac". Nažalost ove godine je gomila više bila slična gremlinima. Trganje oko nagrada. Desetorica skoče na jednoga klinca koji je dosegnuo nagradu, počnu se grabiti za tu nagradu kao zvijeri i pri tome gaziti i trgati maloga klinca, te na kraju kulminacijom rušenja velike grupe ljudi . O okupaciji štandova neću ni započeti komentar. Drugi su već sve rekli.
    Ako se ovako ponašaju novi naraštaji, ako ovako izgleda budučnost, dođe mi da se dam "kastrirati" da ne pripomognem takvoj budučnosti. Izgleda da je jedini način Giveawaya da se na svaku ulaznicu ispiše broj te da se izvlače brojevi kao na tomboli ili da se klincima ograniči pristup, jer ove gremline ne može ni sunce spriječiti. Da me netko ne shvati pogrešno, ima i dobrih klinaca, ali na žalost ove godine je prevladala lošija strana. Što se tiče organizacije- to je bilo u jednu ruku "ok". U nekim djelovima je bilo štekanja, te nedovoljne pripreme. Indie dio je bio najbolji, možda i jedina prava svjetla točka cijeloga sajma.

    • CrashLP

      @7dovla8, 20.11.2015 - 19:33

      Jedan je momak ostao bez zuba, a drugi pak zavrsio sa slomljenom rukom. A da ne spominjemo namjestena natjecanja u npr. cosplayu o kojem me cudi da nitko jos nije nista pisao niti jednu godinu (a isto se radi o cetveroznamenkastim nagradama) dok ga najavljuju (i tu sam se posteno nasmijao) kao NAJvece u regiji…..

  • 573N70R

    20.11.2015 - 18:56

    Najbolje je bilo gledati klince kako na Alienware-ovim računalima igraju minecraft i agar.io kraj svih igra ponuđenih na steam-u. :,)

    • pesek32

      @573N70R, 20.11.2015 - 19:51

      Hahaha

  • 573N70R

    20.11.2015 - 18:58

    Kikići su me doslovno grebli da se maknem kad sam igrao Fallout 4

  • level

    20.11.2015 - 19:48

    Druga prespektiva eSportsa, kao nekog tko je bio ispomoć prošle godine na jednom od turnira odigranih na Infogamer-u, i nekog tko je i prije Infogamer-a radio slične evente.

    Reboot samo pruža prostor, na svom eventu, za održavanje takvih turnira, naravno primarni cilj bi bio dati priliku kvalitetnim i dokazanim organizatorima, ali i ovdje su pokazali da im provjere nisu jača strana. Logistika je uglavnom osigurana od strane samih organizatora, te sve više postaje problem pronaći distributera koji će biti spreman osigurati 20 konfiguracija za manji turnir, a kamo li 40-ak za veće turnire.

    Kašnjenje je uglavnom problem zbog prenatrpanog rasporeda i nedostatka logistike. Jer ako radite turnir za 8 timova, kotizacije neće biti dovoljne za nagradni fond, ispadne da ako imate 400 kn (400×8=3200, za prva tri mjesta obično bi bilo tipa 1500, 1000, 700). Što uglavnom ne privlači dovoljno igrača, i s obzirom na to da je 400 kn relativno visoka kotizacija. Velike su razlike u kvaliteti igrača i timova, obično za igru postoje 2, max. 3 tima koja mogu osvojiti turnir, svi ostali timovi su daleko ispod njihove razine. I na kraju mora biti pravedan sistem natjecanja, kroz skupine ili čak double elimination da bi ljudi koji su platili kotizaciju imali priliku odigrati nekoliko mečeva. Naravno, samim time povećava se i broj mečeva. Organizatori turnira nemaju tu privilegiju ako tim kasni da 20 minuta da ih jednostavno izbace sa turnira, jer NoShow je sigurno najgori ishod, bolje da kasni ali da se odigra. Isto tako, sa Streamom, video zidom i osrednjim konfama vrlo je velika vjerojatnost da bude i problema sa Hardwareom, naravno prvo se pokušava riješiti na licu mjesta, ukoliko ne ide, ide zamjena konfi. Uglavnom ima svega nekoliko konfi u rezervi, te ako stvarno vrisnu, nastaje velik problem, jer svi moraju igrati na istim konfama odnosno u istim uvjetima. Kašnjenje je dio offline evenata i povremeno će ga uvijek biti, npr. prošle godine neki gospodin je prekinuo internet vezu cijelog sajma, što naravno ne može biti krivica organizatora.

    Reboot nikada, kao niti jedan relevantni gaming portal u Hrvatskoj ne pruža niti posvećuje dovoljno prostora i sredstava za takve turnire, koji su s obzirom na uvjete i mogućnosti na solidnoj razini. Uglavnom, sve završava tako da volonteri rade turnire bez ikakve materijale koristi ili zarade, radi pokušaja da bi jednog dana možda bili plaćeni za to, ako se dovode komentatori ili neko da odradi dio turnira, naravno traže sredstva koja su obično osigurana od strane kotizacija što opet smanjuje nagradni fond.

    Vrlo je loša kritika općenito Infogamer-a, jer kako su video igre, a sve više i eSports mainstream, događa se pad kvalitete, banaliziranje za mase, što naravno cilja i klince koji su zavidni potrošači, što god tko rekao, i cijeloj industriji su djeca veliki dio tržiša, točnije na njega i ciljaju jer to kasnije stvara kvalitetne potrošače. Zanimljivo je isto tako što baš tih klinaca nema kada se gledaju drugi, puno veći, ali slični sajmovi E3, Gamescom, ili neki esports turniri.

    Na kraju, organizatori turnira su uglavnom udruge, koje nisu baš najbolje zakonski uređen dio ove države. Dakle, pitanje je kako plaćati porez ili ostala potraživanja, nakon koje svote, preko kojih računa, i što igračima garantira da će nakon neodigranog turnira dobiti nazad svoja sredstva?

    Drugo, je potpuna nezainteresiranost ulagača, distributera itd. za sami eSports, što dovodi o ovakvog stanja na sceni. Problem je što aktualni naslovi koji se igraju kod nas i popularni su, ne zahtijevaju konstatnu nadogradnju računala, tj kupovanje komponenti, kao što to rade neki SP naslovi. LoL, HS, CoD 2&4, itd, stvarno nisu zahtjevne video igre. Organizacije poput ESL-a, i sličnih pokušavaju uspostaviti lige, koji su opet jako loše popraćeni, te tako su i najbolji igrači poznati samo pravim entuzijastima i nisu dostupni za šire mase igrača.

    Reboot je odabrao smjer, dovođenje "Balkanskih youtubera" koji nisu nimalo dobri po pitanju samih video igara, igranju istihi, već samo zajebanciji i ismijavanju, koje prate djeca do 12 godina, te kupuju GTA V, jer su vidli kako Bogdan crash-a auto po gradu pa žele i oni, dozvoljavanje djeci da igraju igre koje nisu predviđene za njihovu dob, i onda testiraju Fallout 4, 4 sata, i na kraju djeci koja su iskoristila Infogamer kao igraonicu, di kupiš kartu pa se igraš kolko hoćeš da mama ne prigovara.

    eSports kao najrealniji dio video igara, gdje postoje odnosi, scena, igrači, natjecanje i sama video igra je platofrma za natjecanje, ništa više, pada u treći, ili četvrti plan, bez tepisona, u zadnjem paviljionu, samo za one najzagrijanije, koji idu na svaki event jer su ih stvarno želji, i postoji realna potražnja za istima.

    Svi sudionici organizacije, esports hrvatska, GCX i Reboot, snose odgovornost za LoL turnir, novci su trebali biti odmah vraćeni natjecateljima, pa neka se raskusuravaju kasnije. Ali kao što sam rekao, kotizacije su jedini prihod istih, te ako je dio potrošen, treba pričekati da se sredstva skupe iz vlasitih džepova.

    • level

      @level, 21.11.2015 - 19:19

      Nikome ništa ne treba oprostit. Problem je bez sredstava organizirati relevantne turnire koji će financijski održati sami sebe, i to sve da su sami organizatori osobno na kraju u trošku. A mene onda zanima ako su tako dobro pravno uređeni, za jedan od eventa u HGspotu bilo je natjecanje u 5 igara, od čega 3 timske, po 32 tima i kotizacije od 400kn do 100€. Što je sve skupa bila oko 85 000 kuna koje su prošle od strane timova ka organizatoru te opet vraćene na račune timova, tj igrača. Dio je isplaćen na ruke, i to je legalno? I bez obzira na pravno uređenje i zakonske okvire, koja je svrha ako se zakon ne provodi?

  • Razor

    20.11.2015 - 19:58

    Organizacija cijelog sajma je bila ispod razine. Inače se osobno profesionalno bavim organizacijom skupova svih vrsta, reboot je trebao ovo dati profesionalcima na organizaciju. Onakve gužve u subotu za ulaz su bile apsolutno neprihvatljive. I ako su imali VIP ulaznice već trebale su i služiti za Vip ulaz ili nešto. Nisam sudjelovao u esports natjecanjima ali vidim kako je očito i u ovom dijelu bilo problema, divno. To što su oni škrti iskeširati 2-3 tisuće eura (bez brige mogu si to priuštiti s obzirom na novce od ulaznica, izlagača, sponzora) za profesionalnu i dobru organizaciju je problem koji će morati rješiti što prije nego se dogodi neka enormna glupost koja će ih skupo koštati, dvije veće gluposti ove godine su bile taj famozni turnir u lolu i vip ulaznice bez praktički ikakvog vip tretmana. Iskreno im želim da se što prije zbroje i iduće godine organizaciju infogamera povjere profesionalcima a ne amaterima

    • bartul_9

      @Razor, 20.11.2015 - 22:14

      A bas tako, osramotili su se vec dobro, moze ih to skupo kostati.

  • Sentinel

    21.11.2015 - 09:01

    Nisam išao, ali sudeći po članku i komentarima, možda je i bolje da nisam, jer bi puuuuno dječice kući ponijelo otiske mojih šapa na licu 🙂

  • Sinke7

    21.11.2015 - 12:45

    Poštovana gospodo,

    Stvari koje ste ovdje iznijeli kontra su zdravog razuma i stvarnog činjeničnog stanja.
    Ukoliko me itko želi kontaktirati po pitanju što se zapravo dogodilo na InfoGameru ove godine i zašto je LoL turnir otkazan, više sam no raspoložen odgovoriti na sva pitanja i moguće provokacije bijesnih natjecatelja.

    No da u kratko objasnim…

    Udruga E-Sports Hrvatska je zaslužna bila SAMO I JEDINO za online kvalifikacije te ADMINISTRACIJU offline završnice turnira.
    Ukoliko to nekome nije jasno, slobodno ću u par minuta objasniti oči u oči.

    Nadalje, administratori koje smo poslali na Velesajam kako bi administrirali ovaj event, išli su tamo svojevoljno dakle volonterski dok je udruga s ORGANIZATOROM dogovorila isplatu kotizacija kako bismo tim ljudima koji su samovoljno išli volontirati, isplatili neku bakšu i dali koju kunu za gablec.

    Što se samih novaca tiče, evo i dalje uredno sjede na računu a ako je potrebno, na upit dostavljam i izvadak iz banke kako biste svi lijepo vidjeli da su novci i dalje na računu te se niti jedna kuna nije trošila.

    Što se tiče natjecatelja koji su oštećeni, osobno se ispričavam na neugodnosti i šteti koja vam je nanijeta te što se kotizacija tiče, isplatiti ćemo sve novce natrag natjecateljima a voloteri će se strpiti dok nam GCX ne isplati povrat sredstava.
    Kako se sve ovo vrti naravno oko novaca jer je kod nas to jedino bitno, valjda će ovo malčice skinuti nepotrebno nanešenu ljagu na ime udruge E-Sports Hrvatska.

    Ne tražim nikakve hvalospjeve niti ovo pišem radi samopromocije već zato što HCL i ELS konstantno neprofesionalnim i amaterskim pristupima bacaju ljagu na one koji to nisu zaslužili.
    O tome dobrano razmislite jer bi vam mogao naletjeti netko s tužbom za klevetanje.

    Sve što tražim jest da me slobodno kontaktirate (marko.sinkovic at gmail.com) ukoliko postoje nekakve nejasnoće te vam je potrebno nešto detaljnije objasniti.

    Lijep pozdrav,

    Marko Sinković
    Predsjednik udruge E-Sports Hrvatska

    • bartul_9

      @Sinke7, 21.11.2015 - 13:23

      Şudjelovali ste u organizaciji koja je neuspjesna i sramotna i zelite rec kako niste krivi?? Nije bitno koji dio natjecanja ste pokrivali bitno je da natjecanje nije odrzano i da ste ljudima uzeli novce koje jos niste vratili…Pa gdje ovo ima, ovo je đumbus, nezna se ko pije ko placa.A vi se jos opravdavate…Pokrijte se usima i potrudite se napravit nesto sta valja ili ne radite nista uopce.

    • MaliMicek

      @Sinke7, 21.11.2015 - 14:46

      Aj bartule daj šuti, nit živiš u Zagrebu nit si bio na Infosajmu. Koliko vas piše krajnje gluposti i misli da je u pravu toga nema nigdje nego na gaming portalima gdje ljudi koji IGRAJU igrice briju da znaju sve.
      Odakle vam ta glupost da "ONI" imaju para od ulaznica VIP karata itd. Te pare idu velesajmu i organizatoru sajma a ne ekipi koja je zadužena za turnire na sajmu.
      Situacija je kod nas jadna jer nema prave i poštene organizacije velikog turnira/ sajma koji bi na adekvatnom prostoru privukao ljudi i izvan Hrvatske i na kraju di 90% posla pada na leđa volontera koji tamo šljakaju par dana za 100 kuna više manje samo zbog dobre nade ili volje. I takvoj ekipi svaka čast. Niti je organiziran (zakupljen) adekvatan prostor, nit nema obavezne roditeljske pratnje nit su turniri uspjeli jer eto Slovenci su zeznuli. Pa ako je nekoliko puta napomenuto tko je zaje… čemu onda pljuvanje po E-Sports Hrvatska. Marko Sinković je iznimno profesionalno odgovorio na sve upite i svaka mu čast ali i njemu mora netko reć da ne piše gluposti u vezi tužbi za klevetu jer za to nema nikakvih uvjeta. Naročito da tužiš komentare na nekom rendom forumu baš lol. Radije tužite slovence da vrate novac i više nikad ne pojave svoje neorganiziranmo tijelo na anšim pozdravima. Lijep pozdrav.

    • bartul_9

      @Sinke7, 21.11.2015 - 14:50

      Cekaj sinko o cemu ti?? Sta sam ja to krivo rekao, aj suti micek pricas gluposti.

    • MaliMicek

      @Sinke7, 21.11.2015 - 14:55

      Sve si krivo rekao, kao i na forumu gdje komentiraš sve i svašta gdje niti si bio niti si vidio niti si čuo. Uz to si retard kojji ne zna čitat. Čovjek ti je 17 puta napomenuo da E-sports Hrvatska nema veze s kotizacijama uplaćenima za offline dio turnira. Dakle ne da si krivo rekao nego niti si shvatio šta tu ljudi pišu. A kao dugogodišnji član foruma koji nažalost povremeno mora ćitati tvoje idiotarije svjestan sam da ti je IQ sukladan broju u nicku pa nije nit čudo da ne kontaš.

    • bartul_9

      @Sinke7, 21.11.2015 - 15:10

      Nebitno, sudjelovali su u organizaciji znaci krivi su.

  • MaliMicek

    21.11.2015 - 14:47

    *na našim prostorima. Lijep pozdrav.

    • MaliMicek

      @MaliMicek, 21.11.2015 - 14:51

      P.S. Za MArka Sinkovića
      Iduće godine nemojte plaćati organizatore offline dijela turnira preko polulegalnih udruga nego se zaštitite potpisanim ugovorom pa vas neće zajebat Slovenci.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?