HCL.HR

Prvi dan Reboot Developa: Tim Schafer, Cliffy B, VR i japanske igre

Žarko Ćurić 29.04.2016.   •   6 komentara


Svjetska elita game developmenta došla je u Split pričati o razvoju video igara. Evo što smo čuli i vidjeli na prvom danu trećeg Reboot Developa.

reboot-develop-1

Jučer je počela treća Reboot Develop konferencija i ponovno je privukla zvučna imena iz industrije videoigara u Hrvatsku. Nakon Zagreba i Dubrovnika, treće izdanje niza konferencija posvećenih razvoju igara prebačeno je u Split, a tamo su se ove godine okupila najzvučnija imena iz industrije do sad. Cliff Bleszinski, John Romero i Tim Schafer samo su neki od poznatih dizajnera video igara koje sam susreo u konferencijskim dvoranama hotela Le Meridien Lav u Splitu. Kroz sljedećih nekoliko redova prepričat ću vam ukratko što sam u Splitu jučer vidio, a ovih dana očekujte još ovakvih članaka s riječima Reboot Develop u naslovu.

Nakon par sati vožnje te još 10-ak minuta lutanja između garaže i recepcije hotela Le Meridien Lav, napokon sam pronašao svoj main quest, odnosno konferencijski prostor. Pet konferencijskih dvorana te prostor između popunjen štandovima developera bio je ispunjen zbilja šarolikom grupom ljudi. Zaista je zanimljivo na istom mjestu vidjeti poslovnjake u skupim odjelima, dizajnerice s bojom kose u duginom spektru te razne programere što su za potrebe ovog eventa navukli majicu s nekom ludom geek forom.

Pola sata poslije dolaska počinje i uvodna konferencija; Damir Đurović iz Reboota odmah najavljuje da se sljedeće godine Reboot Develop vraća u Dubrovnik te binu prepušta Dan Personu, novinaru te uredniku portala GamesIndustry.biz, koji je bio moderator u razgovoru s legendarnim Tim Schaferom. Ako vam njegovo ime ne zvuči poznato, brzo u gaming školu – Tim je jedan od legendi avanturističkih igara iza kojeg su naslovi poput Monkey Island serijala, Grim Fandanga i Psychonautsa, da nabrojim sada samo neke.

Tim je imao dosta ležeran i zabavan nastup. Malo je pričao o svojim početcima u LucasArtsu te spomenuo da je svoje najbolje fore unutar igre obično htio izbaciti jer je mislio da nisu dovoljno dobre. Osim toga saznali smo da obožava metal glazbu (što doduše i nije neka tajna), da je po prirodi neozbiljan te da mu se postavljanje oglasa za posao gdje traži zeca obilo dosta o glavu budući da je sljedećih par tjedana bio zatrpan krajnje bizarnim slikama ljudi s kostimom zeca. Navodno je bilo i bezdlakih zečeva…

reboot-develop-4

Po završetku predavanja sam čak uspio uhvatiti Tima na koju minutu – malo smo popričali o Psychonautsima, iako je uspješno izbjegavao sva pitanja vezana za nedavno najavljeni nastavak. Za kraj je rekao da pozdravim Igora, kažem mu da snimi još pokoji video iz ARK-a te da je samo radi njega obnovio Grim Fandango (op. ur. nemoj mi to radit, srce će me strefit).

Poslije uvoda mogli smo birati između pet različitih predavanja koja su se odvijala u isto vrijeme (ovo se ponavljalo tijekom čitavog dana), a za početak sam odabrao poslušati Chris Avellonea kojeg je (ponovno) intervjuirao Dan. Chris je pisac, a radio je na naslovima koji su dosta hvaljeni radi svojih odličnih narativnih dijelova poput Fallouta 2, Planescape: Tormenta te KOTOR-a 2. Avellone je pričao o svojim početcima primarno vezanim za Dungeons & Dragons igru na papiru, gdje je obično bio Dungeon Master te je upravo kroz ovu društvenu igru uvidio osobni potencijal da se bavi pisanjem. Kad malo razmislim, možda godine igranja Monopolija donesu i meni koji milijun. Osim toga potegla se izvrsna priča o biranju „zlih“ odluka u igrama te kako iz toga napraviti lika koji nije obični stereotip po principu „uništit ću sve samo zato jer mogu“.

phill-elliot Par kroasana kasnije produžio sam dalje do predavanja How to pitch to publishers koji je vodio Phill Elliott, voditelj Square Enixovog odjeljenja Collective koje pomaže nezavisnim timovima u izdavanju igre na obostranu korist. Ovdje je u publici bilo dosta nezavisnih izdavača koji su pozorno slušali savjete kako nastupiti pred izdavačima, što reći, kako se ponašati i kada je pravo vrijeme za prezentaciju.

Četvrta te po meni i najbolja prezentacija bila je panel diskusija o trenutnom stanju i budućnosti japanske industrije videoigara. Moderator je bio Brandon Sheffield, dok su sudionici bili Sho Sato (poznati japanski gaming analitičar), Masatoshi Tokuoka (japanski gaming novinar) te Hidetaka Suehiro, svima vjerojatno poznatiji pod nazivom Swery65 (pisac i režiser pomalo neobičnih igara poput Deadly Premonition te D4: Dark Dreams Don’t Die). Swery65 je došao s plišanom igračkom na konferenciju pa sam odlučio taj trenutak ovjekovječiti jednim zajedničkim selfijem. Ispao je malo mutno pa nije za pokazivanje, ali zauvijek ostaje u mom mobitelu.

Što se tiče same panel diskusije, dobili smo zbilja odličan uvid u i dalje dosta tradicionalni način razvijanja igara u japanskim kompanijama. Očigledan primjer ovoga je hijerarhija u kompaniji te važnost iste u Japanu. Primjera radi, jedan game designer nakon dolaska u određene godine bi trebao prijeći u menadžment bez obzira što je puno bolji dizajner nego voditelj. U slučaju pak da to odbije, njegove kolege će ga uvijek gledati kao osobu koja nije uspjela jer nije na poziciji menadžera.

Jedan od govornika je čak spomenuo da glavni razlog razlaza Kojime i Konamija upravo leži u ovom problemu, budući da se kompanija nije mogla pomiriti s publicitetom kojeg Hideo dobiva u odnosu na njih. Dobar dio vremena se pričao i o jakom mobilnom tržištu u Japanu te mogućnosti smanjivanja istog budući da japanska vlada ima namjeru označiti F2P model te sve mikrotransakcije kao igre na sreću.

Za vrijeme još jedne stanke uspio sam isprobati i novi Oculus VR uređaj te impresivnu Crytekovu igru The Climb koja je upravo danas izašla. U igri se penjemo uz različite stijene i objekte upravljajući pogledom te kontrolerom, no teško je prenijeti osjećaj kada prvi put pogledate prema dolje i vidite veliku provaliju – vjerujte, mi, preostalih pet minuta sam držao glavu visoko u zraku.

the-climb-crytek

Za petu prezentaciju odabrao sam poslušati Cliff Bleszinskog (Unreal Tournament, Gears of War) i njegovo predavanje o kreativnom šefu. Ne znam koliko je kreativan kao šef, no konferencija mu je bila skup očiglednih informacija te dosta razbacanih slajdova prezentacije. Cliffy, mogao si nam pokazati više od dvije slike iz svoje nove igre LawBreakers umjesto nabrajanja nekih očiglednih stvari poput: „Ej, ako vidite da vam je kolega potišten, porazgovarajte s njim, zovnite ga na piće“.

Na kraju sam otišao na konferenciju Daniela Vavre (bivši pisac Mafia serijala) koji sada radi u Warhorse Studiosu. Vavra je pričao o kompleksnosti priče unutar impresivnog RPG naslova Kingdom Come: Deliverance na kojem njegov studio sada radi. U pitanju je RPG temeljen na povijesnim događajima te je cilj Daniela i ekipe što vjernije prenijeti srednjovjekovno razdoblje na naše uređaje za videoigre. Dovoljno je čuti podatak da u igri neće biti ogromna količina pisama ili knjiga kroz koje bismo inače upijali priču, čisto jer tada nije bilo dovoljno ljudi koji su znali čitati ili pisati.

Toliko o jučerašnjem danu. Dok vi ovo čitate ja vjerojatno sjedim na nekom novom predavanju, jedem kroasane ili nosim VR headset na glavi. Sve o drugom danu Reboot Developa u Split pročitajte ovdje.

Komentari (6)

  • ivancrogaming

    29.04.2016 - 13:52

    Vrlo,vrlo zanimljivo

  • Ivo Luka

    29.04.2016 - 15:27

    Mene znanjima kad bude Reboot sljedeći
    Jeli se ulaznice za same prezentacije plaćaju,jer sam prošle godine gledao za Dubrovnik bile su samo ulaznice s noćenjem(po 1500kn ako se dobro sjećam).

    • Žarko Ćurić

      @Ivo Luka, 29.04.2016 - 18:23

      Što je najzanimljivije, te cijene (1800 kuna) su bez noćenja, dakle u pitanju je samo upad za 3 dana na konferencije + obroci

  • DonMate

    29.04.2016 - 15:53

    Zanimljivo 🙂

    Evo prvi put sad čujem za Kingdom Come: Deliverance tj. čuo sam, ali nisam nikada obraćao pažnju i izgleda nešto što ću sigurno kupiti. 🙂

    • Žarko Ćurić

      @DonMate, 29.04.2016 - 18:24

      Upravo imao intervju s producentom igre Danom Vavrom, pa očekuj uskoro još informacija 🙂

    • DonMate

      @Žarko Ćurić, 29.04.2016 - 19:34

      Hvala, veselim se informacijama jer uvijek sam volio povijesne igre i još srednji vijek 🙂

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?