HCL.HR

RETRO DOZA #105 – Space Invaders

Renato Pedišić 30.03.2014.   •   0 komentara   •   Retro gaming


Ako ste mislili da se ovo nikada neće dogoditi, bili ste u krivu. Naša se nova retro dozica napokon posvećuje kultnoj arkadnoj igri Space Invaders koja je obilježila ne samo gaming, već i čitavu pop kulturu.

Ah taj Space Invaders, igra o kojoj se može napisati brdo epohalnih tekstova, snimiti bezbroj dokumentaraca i napraviti hrpetina remakeova koji opet ne bi u potpunosti zahvatili cjelokupni domašaj i utjecaj koji je taj naslov imao na gaming, pop kulturu i živote nekoliko generacija danas odraslih i odgovornih ljudi.

Od 1978. godine kada su se pojavili na arkadnim mašinama pa do danas, trideset i šest godina kasnije, Invadersi su utjecali na sve vrste umjetnosti, običan život svakodnevnih ljudi, biznis, politiku, sport i tko zna što još drugo. No, ova je igra najviše utjecala upravo na gaming industriju u svim njenim oblicima – od načina na koji se igre izrađuju, preko načina na koji se igraju, do načina na koji se o njima piše. Kada govorimo o Space Invadersima, možemo govoriti o nultoj točki shvaćanja onoga što su igre danas.

Space Invaders stvorio je Tomohiro Nishikado, čovjek za kojega se tvrdi da je upravo sa Invadersima stvorio shoot ’em up žanr, iako je tehnički to prvi napravio Steve Russell sa svojim Spacewarom. No, Space Invadersi su vrlo brzo postali mnogo popularniji nego što je to Spacewar ikada bio – u prvoj godini samo u Japanu postavljeno je preko 100 tisuća arkadnih mašina s igrom koje su donijele zaradu od 600 milijuna dolara!

Unutar dvije godine broj mašina se povećao na 300 tisuća, a do 1982. godine igra je zaradila 2 milijarde dolara u kovanicama od četvrt dolara. Sve ovo je učinilo igru najprodavanijim i najunosnijim zabavnim proizvodom svojega vremena. Kada je 1980. godine napravljen Atari 2600 port, samo su Space Invadersi postali razlog velike prodaje konzole. Proizvođači konzola koji nisu mogli dobiti licencu za Space Invaders tražili su alternativne načine da privuku publiku zaluđenu tom igrom te su vrlo brzo nastali klonovi kao što su Super Invader iz 1979. te TI Invaders iz 1981. godine.

No, nisu samo klonovi nastali kao produkt popularnosti Invadersa jer je igra ubrzo dobila brdo nastavaka, napravljenih na istoj shemi kao originalna igra. Tako je 1979. godine izašao Space Invaders Part II, 1980. Space Invaders II, Return of the Invaders u 1985. godini te tako sve do 2009. godine kada je izašla posljednja Space Invaders igra.

Serijal sada sadrži sveukupno 39 nastavaka, kompilacija, posebnih inačica, rebootova, spin-offova i koječeg drugog nastalog po uzoru na originalan naslov iz 1978. godine.

Što se tiče gameplaya, gledano iz današnjeg kuta gledišta, Space Invaders nije bio ništa posebno – samo dvodimenzionalna fiksirana pucačina u kojoj igrač kontrolira laserski top kako bi porazio hordu simplificiranih napadača iz svemira. Za uspješno eliminiranje vanzemaljaca igrač je nagrađivan bodovima što je populariziralo pokušaje skidanje tuđeg high-scorea, prvo u Japanu, a onda u cijelome svijetu. 2011. godine fan Space Invadersa nadimka Kuncklez udvostručio je svjetski rekord u toj igri te on danas stoji na 110,510 bodova.

Možda je upravo ta jednostavnost i poticaj na natjecanje ono što je privuklo generacije gamera ka igranju Space Invadersa i sličnih naslova. Možda je upravo ta igra već 1978. godine uhvatila cijelu esenciju kompetitivnog gaminga, inspiriravši mnoge druge da takvo što ostvare u modernom obliku.

Čak je i dizajn našeg portala inspiriran tim kultnim naslovom (javite nam u komentarima koliko ste Invadersa mogli pronaći!), a jedino pitanje koje ostaje je ono – što li će Space Invaders inspirirati u budućnosti? #dubokoumno

Za više retro gamerskog sadržaja provjerite naše ostale retro dozice i pridružite nam se u raspravama u retro gaming podforumu.

Komentari (0)

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?