HCL.HR

RETRO DOZA #87 – System Shock 2

Luka Trojnar 03.11.2013.   •   4 komentara   •   Retro


U ovotjednoj Retro dozi prisjećamo se FPS-a koji je inspirirao Bioshock serijal, ali i koji je u gotovo svakom pogledu otišao daleko više od lebdećeg grada Columbije u Bioshock: Infiniteu.

Serijal BioShock, složit ćete se, dostavio nam je zbilja posebnu atmosferu u podvodnoj utopiji zvanoj Rapture. Posljednja igra iz serijala, podnaslova Infinite odvela nas je više, među oblake u leteći grad Columbiu. No prije Bioshocka postojala je igra koja je igrača odvela još više, odnosno da se bolje izrazimo – još dalje.

System Shock 2 smo za ovaj retro osvrt odlučili uskrsnuti iz cyberspacea na naš disk kako bi generacijama koje ga nisu igrale predočili jedno remek djelo koje je silom prilika izgubljeno u jednoj pravnoj zavrzlami, no o tome kasnije. Krenimo redom. Što ovu skoro desetljeće i pol staru igru (izdana 1999.) izdvaja od drugih?

Google smo generacija pa nije problem pogledati rezultate pretraživanja za upite poput „top PC games of all time“ ili pak „games with best atmosphere of all times“. Za oba upita vidjet ćete na velikoj većini top ljestvica – System Shock 2. Igra je to koju su zapravo stvorili fanovi njezine prve inkarnacije koji su se smjestili u tišinu podruma (nije vinski) i pod nazivom Looking Glass Studios počeli raditi njezin nastavak s nekim tamo Ken Levinom kao glavnim dizajnerom.

System Shock 2

Baš kao gemišt vino i mineralnu, System Shock 2 je pomiješao FPS i RPG žanrove. No kako to veli narodna poslovica „Kaj ti je jen gemišt, jen gemišt je kak i ništ“. Tako ćete u SS2 vidjeti i elemente survival horror žanra i sve to u cyberpunk/SF atmosferi koja djeluje kao da su Cameronov Aliens i djela Williama Gibsona imali dijete koje je sklopilo ugovor s Vragom (d.o.o.).

Igra je nudila pogled iz prvog lica koji nas nekako najbolje poistovjećuje s protagonistom u igrama općenito, skillove koje smo razvijali cyber implantatima, inventorij, mapu, kompleksan sustav istraživanja, degradaciju oružja itd. Da sada ne nabrajamo, shvatili ste da je bila godinama ispred svog vremena. Probajte odigrati System Shock 2 poslije Bioshocka i biti će vam jasno koliko je Bioshock zapravo pojednostavljen, da ne kažemo poglupljen, iako je i dalje odlična igra. Da imaju isti engine mislili biste da je Bioshock prethodnik.

Do sada ste osjetili neke osnovne crte igre. Dobro, i što sad? Kao da smo vam opisali neku veoma zgodnu djevojku o kojoj zapravo ništa ne znate. Ima li duše Ili pak je ledena kraljica? Pa, recimo da ima dušu ledene kraljice – takva je otprilike igrina atmosfera. Ne mislimo na stratosferu, ionosferu, već na onu što je srž svake hit knjige, filma ili igre. Takvih je malo, a u zadnje vrijeme širenja tržišta na kategoriju 0-3 te 66+ godina, još i manje. Reći bilo što o priči ove igre poprilični je spoil – njen svijet jednostavno se mora doživjeti ili kako bi penzioneri danas rekli – preživjeti.

System Shock 2

Citat jednog kolege koji je nedavno igru po prvi puta odigrao mnogo govori: “SS 2 je nova razina sj**anosti”. Od kad se probudite na brodu Von Braun i glavobolje zbog implantata u očnim šupljinama, stapate se s mjestom radnje i to na razini koju nikad u niti jednoj igri niste osjetili. Osjećaj samo raste kako napredujete, slušate dnevnike raznih članova posade na brodu duhova koji to možda i nije. Ima popularno zvanih plot twistova i poigravanja s osjećajima, ima easter eggova. Ima svega, a na vama je da sve to istražite.

Posebnu nelagodu daje i francuski ključ te ostala melee oružja dok beštije tamanite prsa o prsa jer metaka ima koliko i ljudi koji bi se mogli suprotstaviti Chucku Norrisu. Ne baš toliko malo, ali u dovoljno oskudnim količinama da ih dobivate isključivo na recept za korištenje samo u najvećim gužvama. Psi Amp to donekle kompenzira ako se odlučite graditi svog lika oko psionic skilla.

Za vrijeme pisanja ovog teksta u pozadini se vrti soundtrack igre (poslušajte primjer istog kroz gornji video) koji cyberpunk ritmovima odgovara radnji igre kao Linićevom karakteru onaj izgovor za nove poreze. Isto tako varira od brzih stvari s naglašenim bassom do sablasnih melodija koje startaju u pravom trenutku da vam pomognu napuniti gaće. Večernji sati i slušalice se podrazumijevaju.

Ovo je jedna od nazovimo pametnih igara. Nemate nikakve direktne pokazatelje što i kako dalje. Od doktorice Polito dobijete tek osnovne upute što trebate raditi ili gdje se nešto nalazi. Nema strelica, pokazivača smjera, drukčijih boja na važnim itemima. Nema ničeg. Imate dnevnike koje pronalazite, logove i mapu. Još jedan od sastavnih dijelova ukupnog savršenstva. Zašto ovo savršenstvo nije nastavljeno, nagrađeno izravnim nastavkom umjesto samo duhovnim?

Looking Glass Studios na žalost propada nakon izdavanja igre (nedovoljna prodaja jer se tada zbog malog budžeta i praktički bez marketinga za igru nije ni znalo), a prava su rascjepkana između osiguravajuće kuće razvojnog studija i EA-a kao izdavača. Levin je više puta izjavio da bi volio System Shock 3, no u praksi je to gotovo nemoguće. Nakon što je okrenuo nebo i zemlju bez ikakvog uspjeha da se domogne prava na ime i prava za “coding”, privremeno (nadamo se) odustaje i baca se na Bioshock kao šamar EA-u i ostalima. Masni, bolni šamar rekli bismo.

System Shock 2

U proteklih desetak godina igra doživljava kultni status među gaming zajednicom širom interneta, dobiva modove i neslužbene zakrpe. Mnogo vremena provela je i na prvom mjestu liste želja na stranici GOG.com; sada je tamo dostupna za 9.99 USD.

Umjetna inteligencija, Sentient Hyper-Optimized Data Access Network iliti skraćeno Shodan postavlja neka nova mjerila u karakterizaciji A.I.-ja koju čak ni popularni GLadOS ne može stići. Dovoljno je samo čuti način na koji Shodan govori, odnosno kako bolesno i istovremeno zakon to zvuči. Da vas odmah upozorimo, pripazite da si ne spoilate igru pretragom tko, što, koga i zašto. Istu radije prvo odigrajte, a tek onda istražite popratne informacije po internetu.

Nemate više što čekati. Igra se od nedavno može kupiti za smiješne šuške na GOG-u ili pak na Steamu. Uz to internet je prepun modova u vidu HD tekstura, modela oružja i tome sličnog. Shodan vreba cyberspaceom, a samo vi možete spriječiti katastrofu! Isprike ne priznajemo. Ako niste, morate probati, a mi vam garantiramo iskustvo koje još niste doživjeli. #%)Q#%/()%#… ERR404 Are you afraid? What is it you fear? The end of your trivial existence? When the history of my glory is written, your species shall only be a footnote to my magnificence. I am SHODAN!

Za više retro gamerskog sadržaja provjerite naše ostale retro dozice i pridružite nam se u raspravama u retro gaming podforumu.

Komentari (4)

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!