Empire: Total War [PC]

Ivan Čičak

Total War je jedan od najpoznatijih strateških serijala koji plijeni pažnju svakom igraču svojom igrivošću, taktičkim opcijama, te poboljšanom detaljnošću iz nastavka u nastavak. Empire: Total War je dugo očekivani nastavak serijala Total War, jer se mora priznati da Medievil: Total War nije toliko očarao kao što se očekivalo poslije Rome: Total Wara ( doduše, daleko od toga da igra nije bila odlična ). Vraćanjem nekih elemenata igre na početak, te ponovnim razvijanjem ideje igre, može se reći da je Empire: Total War dostojan produkt Total War serijala.

Novine u Empire: Total Waru nalaze se na svakom koraku. Krenimo od najvažnije, od one koju su proizvođači igre stvorili slušajući zamjerke igrača u prijašnjim nastavcima. To su dakako pomorske bitke, tj. mogućnost da napokon vidimo brodove kako ratuju, da nam računalo samo ne riješi svaku bitku. Ovo je velika stvar i uvedena je u pravo vrijeme, jer da se raspravljalo o toj mogućnosti, a da ona nije opet uvedena, bilo bi puno nezadovoljnih igrača. Brodovi u 18. stoljeću su bile masivne topovske tvrđave i bio bi grijeh ne vidjeti ih u akciji.

… niste obvezni potopiti protivnički brod, već ga možete i zauzeti …

Postoji dakako puno različitih vrsta brodova, te isto tako njihove mogućnosti razlikuju, od broja topova na palubi, do čvrstoće trupa i broja posade. Svi ti faktori su jako važni, jer niste obvezni potopiti protivnički brod, već ga možete i zauzeti, te ga tako pridodati vašoj postojećoj floti. Ako zarobite više brodova, tada poslije bitke možete odlučiti želite li ih sve zadržati, ili ipak neke slabije ili oštećenije potopiti i dobiti njihovu protuvrijednost u zlatu.

Osim brodova, jedna od novina je i razvoj gradova. Sada se u jednoj pokrajini, osim glavnog grada te pokrajine, može sagraditi i više manjih gradova koji daju bonus na tehnologiju, sreću stanovništva, hranu na usjevima ili pak novca u vašu riznicu. Pojava novog grada u pokrajini ovisi izričito o usjevima, tj. koliko hrane ostaje nakon što se namiri vaše stanovništvo u glavnom gradu pokrajine. Što je taj broj (postotak) veći, u manje poteza (turnova) će se pojaviti novi grad. Novi grad može biti pomorska luka, koja može biti ratna, ribarska ili komercijalna luka. Ako se odlučite za ratnu luku, tada ćete razvojem tehnologije moći graditi nove brodove (i to samo ratne). Komercijalna luka će vam donijeti opciju izgradnje trgovačkih brodova koje ako uposlite na nekoj trgovačkoj postaji (trade port) će vam donositi stalan prihod. Što ih je više na toj postaji, to će i prihod biti veći.

Osim standardnog prikaza Europe, postoje još i područja Sjeverne Amerike i Indije, gdje također možete ratovati i zauzimati područja. Tako da se sada igra odvija na puno većem području nego u prijašnjim nastavcima. Uz ta tri velika područja, postoje i tri manja područja gdje ne postoje pokrajine da se zauzmu, već postoje ‘trade portovi’ kojima patroliraju gusari, ali na kojima možete zaraditi.

Spomenuo sam da je moguće dobiti bonus na tehnologiju, pa da sada objasnim. Uveden je novi faktor koji utječe na snagu nacija, a to je napravljeno po uzoru na način razvoja tehnologije viđen u Civilizationu. Postoje tri grane razvitka tehnologije, a to su vojna, industrijska i tehnologije uređenja društva. Isto tako sve tri grane se još dodatno dijele na svoja područja. Tako se vojna grana dijeli na pješadiju, topove i brodove. U svakoj toj podgrani ima nekoliko tehnologija koje poboljšavaju vaše jedinice i daju im nove mogućnosti (npr. zrnasta municija za topove – jako dobra protiv pješadije). Tehnologija se ne može razvijati bez postojanja škola (kasnije kako ćete se razvijati, to će biti fakulteti, sveučilišta, itd.). Škole se mogu izgraditi jedino kada se pojavi opcija izgradnje manjeg grada u pokrajini, kao što je već ranije spomenuto. Drugi način ‘nabave’ tehnologije je krađa.

Uvedene su nove jedinice, Gentleman (gospodin), koje imaju mogućnost krađe tuđe tehnologije. To se radi tako da svog gospodina odvedete na sveučilište druge zemlje i ako je ona naprednija, tada imate šansu da ukradete tu tehnologiju. Druga mogućnost gospodina je ta da može izazvati na dvoboj gospodina iz druge zemlje i tako se na častan način pokušate riješiti konkurencije. Isto tako, vaš gospodin može ubiti i špijune izazivanjem na dvoboj, te ih se na taj način također možete riješiti. Osim krađe tehnologije, drugi način da imate mogućnost istraživanja više tehnologija je zauzimanje pokrajina gdje sveučilišta već postoje. Kao posljedica istraživanja tehnologija tu je negativan utjecaj na stanovništvo pojavom reformi. Što više sveučilišta imate to će veći biti negativan utjecaj u tom obliku.

… Izgradnjom rudnika i tvornica povećava se stupanj industrijalizacije i time negativan utjecaj na stanovništvo …

Osim tog negativnog utjecaja, postoji i negativan utjecaj industrijalizacije. Izgradnjom rudnika i tvornica povećava se stupanj industrijalizacije i time negativan utjecaj na stanovništvo. Ti negativni utjecaji se mogu smanjiti izgradnjom crkvi i gostionica. Izgradnjom crkvi povećavate broj mogućih svećenika koji šire okolo vašu vjeru, a sama crkva u pokrajini će nešto smanjiti te negativne utjecaje. Isto vrijedi i za gostionice, koje imaju veći pozitivan utjecaj na stanovništvo, te vam daju mogućnost nasumičnog regrutiranja špijuna. Time zapravo vi dobivate veće mogućnosti strateškog rasporeda građevina, te kako najbolje iskoristiti njihove beneficije. Tako u glavnim gradovima pokrajina ne morate izgraditi sve moguće građevine da bi usrećili stanovništvo, već se možete orijentirati na izgradnju npr. vojne akademije, dok u drugom gradu možete kompenzirati moguće postojeće nezadovoljstvo. Uz sve to moguće je isto tako sagraditi nekoliko građevina u istom gradu u jednom potezu, tj. nećete morati čekati da vam se sagradi jedna građevina da bi počeli radovi na drugoj.

Uz navedene, postoje još i posebne građevine poput rudnika i pilana koje možete sagraditi u pokrajinama koje obiluju tim materijalima. Urod na farmama će direktno ovisiti na stanovništvo u toj pokrajini, tj. hoće li stanovništvo gladovati ili uživati u izobilju hrane će ovisiti o urodu na tim farmama. Urod ćete povećati izgradnjom modernijim farmi koje će vam biti dostupne otkrivanjem novih tehnologija.

Ono što se mora napomenuti o samim bitkama jest to da je moguće savršeno iskoristiti svaki dio terena. Pažljivim rasporedom vojnika na terenu moguće je savladati brojčano nadmoćnijeg suparnika. Isto tako razvojem tehnologija dobit ćete pristup novim formacijama vojnika, te isto tako će oni dobiti neke posebne vještine. Razmislite prije nego postavljate topove na brda, da li su vam oni fiksni topovi ili su mobilni. Vrlo lako je pogrešno okrenuti topove i time si otežati situaciju bespotrebno, jer ako su fiskni nećete ih moći okrenuti prema protivniku ako vam on dolazi sa boka. Isto tako obratite pozornost na udaljenost topova od vaših prvih redova, jer ako postavite vojsku preblizu topovima, lako ćete si pobiti veći dio vojske. U slučaju da ste podređeni pri početku bitke, neke vaše jedinice će dobiti mogućnost izgradnje nekih obrambenih građevina poput rovova, ‘ježeva’ protiv konjice, itd.

Vaš general je sada meta kao i svaka druga jedinica na terenu, tj. čak i on može pasti od jednog metka, pa nemojte sa njime jurišati na postavljenu pješadiju. Ali isto tako vaš general neće tako lako dobiti nove ‘traitove’ ako ga ne koristite u bitci. Da bi ga održali na životu i da bi on dobio novi ‘trait’, dajte mu da sredi protivničko topništvo. Ono je jako ranjivo i obično ostaje iza pješadije i potpuno ostaje izloženo podmuklim napadima s leđa. Kao i u svakom serijalu, tako i u ovome postoje posebne jedinice koje su specifične za svaku naciju posebno. Ima raznolikih vrsta pješadije, konjice, konjice sa puškama, fiksnih i mobilnih topova koji vam postaju dostupni za regrutiranje nakon što istražite tehnologiju i nakon što sagradite odgovarajuću zgradu.

Empire: Total War je trenutno najbolji nastavak Total War serijala, što je u neku ruku i očekivano jer je i najnoviji, a serijal jednostavno iz nastavka u nastavak napreduje u dobrom smjeru. Ipak, nije sve tako idealno. Diplomacija ostaje boljka ove igre, jer osim ograničenih mogućnosti, umjetna inteligencija igre je zapanjujuća. Da objasnim, ima trenutaka kada držite grad pod opsadom i pri zadnjem potezu, vojska iz grada jurne na vas u nadi da će uspjeti obraniti grad. To je i očekivano, budući da kada tražite predaju te zemlje, ona uporno odbija bilo kakvu predaju. Ali isto tako, zemlja odbija predaju i onda kada očekujete da vojska iz posljednjeg grada te zemlje krene na vas, no oni padnu pod opsadom. Ovo će djelovati malo frustrirajuće na igrače koji vole borbu i jedva čekaju sukobe.

Uz taj primjer slabe diplomatske inteligencije, nijedna zemlja ne želi razmjenjivati tehnologiju sa vama osim ako ne ponudite pokrajinu u zamjenu. Tako možete ponuditi 10 vaših razvijenih tehnologija u zamjenu za najprimitivniju, no oni neće pristati na to. Očito, na tome treba još poraditi, ali općeniti dojam je da će ova igra obradovati svakog poklonika Total War serijala, te svakog igrača koji u moru loših naslova traži onaj pravi strateški.

Jedan od najpoznatijih i najkvalitetnijih strateških serijala dobio je novi nastavak imena Empire: Total War. Pomorske bitke su napokon tu, a koji su ostali noviteti i jesu li dovoljni da vas zalijepe za monitore?

91 Naša ocjena
  • pomorske bitke
  • razvoj tehnologija