HCL.HR

Gaming kalendar: Richard Burns Rally – kralj je mrtav, živio kralj

Neven Jović 09.07.2018.   •   8 komentara   •   Retro gaming


Na današnji dan, prije točno četrnaest godina, ljubitelji automobilskih simulacija dobili su igru koja nekim segmentima još uvijek vlada žanrom rally žanra.

Otkako znam za sebe i svoje vrijeme pred računalom, tek su me tri stvari ”prikovale” za sjedalicu: prvi zavoj i bliski susret s drvetom u Richard Burns Rallyju, trailer za Assassin’ Creed 3 igru te vijest da su mi molitve uslišane iznenadnim izlaskom Dirt Rally naslova, upravo ovim redoslijedom. U nedostatku iskustva po pitanju broja zaigranih naslova ostalo je na tome do današnjeg dana. Netko bi rekao da se radi o prevelikim očekivanjima, netko da ne znam što pričam/propuštam ali ovaj paragraf odnosio se isključivo na vlastito iskustvo koje je ostalo iza toga.

Dok sam nekako ”odradio svoje” po pitanju drugog i trećeg, ni nakon 12 godina od otkrivanja RBR-a interes mi nije opao. I dalje ga smatram najboljom rally simulacijom kojoj se tek Dirt Rally donekle uspio približiti. I dalje je to ono što se instalira kada sve drugo dosadi, unatoč tome što se duži niz godina javljalo isto pitanje/problem: količina sadržaja.

Što je to Richard Burns Rally? Radi se o naslovu nekadašnjeg studija Warthog kojeg je SCI Games pustio u prodaju 2004. godine. Igra je nastala u suradnji sa prvakom svijeta u rallyju iz 2001. godine, Richardom Burnsom, koji je to postao za volanom legendarne Subaru Impreze. Iako je Richard nažalost 2005. godine preminuo od posljedica raka, ono što je ostalo iza njega po pitanju igre, automobila i nasljeđa je preraslo u legendu.

U originalnoj igri postojalo je osam različitih automobila te 36 brzinskih ispita raspoređenih na četiri kontinenta i tri podloge. Kod razvoja igre naglasak je bio postavljen na fiziku automobila, ponašanje vozila ovisno o vremenskim uvjetima i podlozi te oštećenjima na samom automobilu.

Po pitanju postavki vozila ne treba trošiti previše riječi. Dok su neke druge igre igračima nudile nekoliko osnovnih podešavanja, Richard Burns Rally je igraču omogućavao podešavanje praktički svih komponenti ovjesa i pogonskog sklopa na vozilu, replicirajući ono što se odvijalo u servisima na stvarnim natjecanjima.

Početak igre obilježavala je odlično izvedena rally škola pod vodstvom Richardovog suvozača Roberta Reida, koja je predstavljala samo jedan od izazova tijekom igranja. Karijera je ono po čemu mi je igra ostala posebno u sjećanju. Završiti jedan od brzinskih ispita predstavljao je popriličan izazov za vrijeme slobodnog igranja (pogotovo u nedostatku volana), neovisno o mogućnosti replay opcije, dok je u karijeri naglasak bio na preživljavanju.

Od vozača se tražila odmjerenost između brzine i kontrole automobila a greške se nisu praštale već brutalno kažnjavale. Kako se kroz karijeru išlo na sve teže postavke, izazov je bio sve veći i veći. I tu je nekako entuzijazam stao. Brzinski ispiti su postajali sve repetitivniji, relativno lagani za naučiti napamet a nedostatak većeg broja vozila samo je pridonio padanju interesa za igrom. Obzirom da je kompanija ugašena 2006. i da je ovo bilo drugo vrijeme, kada DLC-ovi i slično nisu bili u modi, pomoć je morala doći od drugdje.

Potencijal igre ponajviše su uvidjeli oni kojima je igra bila i namijenjena – igrači. Već 2005. godine izašao je RSRBR, dodatak/mod kojeg je razvila skupina Rallyesim. Taj dodatak je omogućavao i daljnji razvoj modova a nudio je poboljšanja po pitanju tekstura, podloga, pakete s novim brzinskim ispitima/stazama te veći broj automobila.

Staze su uglavnom podijeljene po državama gdje se nalaze, moguća je i promjena podloge (asfalt u makadam, snijeg u asfalt i slično) a automobili su podijeljeni po stvarnim klasama iz natjecanja. Ovaj dodatak za igru do danas svake godine dobiva određena poboljšanja, nove automobile, staze a od prije nekoliko godina i kompletno novu fiziku automobila, popularno nazvanu NGP (eng. next generation physics) s kojom je dodana i mogućnost simulacije zadnjeg pogona kod automobila koji u originalnoj igri nije bio dostupan.

U igri tako sada su uključeni brzinci iz svjetskog, europskog i nacionalnih prvenstava iz cijelog svijeta, moderne klase automobila poput R2, R5, RGT, WRC, automobili iz slavne ere grupa B i A, 60-ih, 70-ih i tako dalje. Broj automobila prešao je 180 dok ga broj staza prati u stopu. Također, dio brzinaca je impresivan u svojoj dužini, pa legendarna finska Ouninpohja igračima donosi preko 33 km čiste zabave i uzbuđenja. Vrijedi spomenuti da su rekordi na stazi i dalje duži od 15 minuta.

Van dodatka, individualni dizajneri stvaraju svoje modove koji su često zadovoljavajuće detaljni, pa čak i više od toga. Ono što posebno oduševljava jest to što je zajednica oko RSRBR-a organizirala i brojna prvenstva na nacionalnoj i međunarodnoj razini koja su često preslika stvarnih WRC utrka.

Organizatori natjecanja stvaraju također i video sažetke natjecanja, a u prvenstvima poput češkog pobjednicima donose i, makar simbolične, novčane nagrade. Da je ova zajednica poznata i u nekim širim okvirima dokazuje i to da je jedan od aktivnih igrača bio i Robert Kubica, proslavljeni F1 vozač i zaljubljenik u rally.

Što se RSRBR-a u Hrvatskoj tiče, duži niz godina postoji skupina entuzijasta okupljena oko CRO RBR zajednice koji su i organizatori prvenstva Hrvatske. U ovom trenutku aktivnosti su usmjerene na R2 prvenstvo Francuske unutar kojega voze hrvatski vozači (vozila s prednjim pogonom poput Ford Fieste, Renaulta Twinga i dr.).

Što se tiče ovoga dodatka, moguće ga je nabaviti na forum.rallyesim.fr gdje je instalacija objašnjena do detalja a grupa je uvijek otvorena za sva pitanja. Što se tiče RSRBR igrača u Hrvatskoj, do njih se može doći preko Facebook grupe CRO RBR Community ili HCL foruma, gdje su također aktivni.

Richard Burns Rally do danas kod većine populacije ostaje rally simulacija s kojom se svi novopridošli naslovi moraju mjeriti. U svijetu gdje se često razmišlja da je samo nešto novo dovoljno dobro, lijepo je vidjeti kako jedna  14 godina stara igra uspješno prkosi zubu vremena, samo zahvaljujući ljudima kojima je igra i bila namijenjena od prvog dana. Ponekad su upravo ovakve zajednice entuzijasta najbolji oslonac i jamstvo da će ostavština neke videoigre živjeti i dalje.

Označeno sa: ,

Komentari (8)

  • p3rocro

    09.07.2018 - 09:24

    Kao veliki i dugogodisnji fan rally igara mogu rec – Uvjerljivo najbolja simulacija rally-a svih vremena. Nevjerojatno je koliko je kvalitetno napravljen vozni model i zivi dokaz da za kvalitetnu simulaciju nije potrebna prevelika snaga procesora na sto se vecina razvojnih timova izvlaci. Dirt rally je dosao blizu ali realno ipak nije to to.. Tko nije probao neka proba jedino se mora znat da je volan obavezan jer bez njega ova simulacija nema smisla.

  • DamirNYK

    09.07.2018 - 13:37

    Bez konkurencije najbolja rally simulacija. Šteta što je pala u zaborav i zato bravo na ovom članku da je i neke nove generacije možda otkriju. Sama instalacija RSRBR-a je možda malo dugotrajniji proces (ne i kompliciraniji) nego što smo navikli zadnjih godina, ali isplati se.

  • mokrEE

    09.07.2018 - 20:09

    igrao sam je bez volana nazalost i bila mi je preteska. sada kada sam znanje iskalio uz volan u dirt rallyu. project carsu, f1 naslovima, wrc7 itd valjalo bi ovo mozda ponovno zaigrati uz RSRBR mod

  • Chux

    10.07.2018 - 00:29

    Bio i osto kralj rallya. Doslovno benchmark za sve što je izašlo na tu temu nakon. I nakon svega što sam probo RBRu bi se najrađe vratio.

  • L3gi0naR

    10.07.2018 - 05:59

    Dirt Rally je jedini koji može stajat uz bok RBR potpuno ravnopravno.

  • Expert

    10.07.2018 - 12:30

    Pitao bi imate li kakvih informacija o WRC serijalu,koliko znam KT rasing nije produžio licencu za tu igru..nema novog WRCa ni u najavi tako da mislim da bi mogao izostati ove godine

    • Neven Jovic

      @Expert, 10.07.2018 - 20:00

      Koliko sam gledao, oni se samo baziraju na razvoj V-Rally 4 ove godine, s tim da jedino guraju esports na WRC7 bez nekakvih informacija za WRC8. Pitanje je u čijim je rukama licenca za WRC trenutno.

    • Expert

      @Neven Jovic, 10.07.2018 - 21:42

      Da upravu si,toliko i ja znam.Mislim da je KT rasing izgubio licencu za WRC i da je trenutno nema niko..svakako hvala na odgovoru

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?