HCL.HR

RETRO DOZA #59 – Lucas Artsove avanture – drugi dio

Renato Pedišić 22.04.2013.   •   7 komentara   •   Retro gaming


Drugi dio našeg Retro specijala o Lucas Artsovim avanturama donosi vam nastavak priče o igrama koje su oblikovale odrastanje i igraće sazrijevanje mnogih gamera u razdoblju od 1991. do 2000. godine.

Još uvijek mrzite Disney radi gašenja Lucas Artsa? Super! Tu smo da potpirimo vatru s drugim dijelom priče o Lucas Artsovim avanturama u kojemu ćemo se prisjetiti razdoblja od 1991. do 2000. godine. Kad vam spomenemo hitove kao što su Sam & Max Hit the Road, Day of the Tentacle ili pak Grim Fandango, garantiramo da ćete misao biti prebačeni u jedno razdoblje u povijesti mile nam industrije videoigara kada su igre bile sasvim jednostavne u dizajnu, a opet tako prokleto zabavne, pamtljive i igrive. Reći ćemo i riječ-dvije o iMUSE engineu koji je donio napredak u povezivanju glazbe s događanjem u igri, a bavit ćemo se i napretkom prikaza grafičkih avantura kroz Lucas Artsov GrimE engine.

O igri Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge koja se na tržištu pojavila 1991. godine obećali smo ne reći mnogo budući da ju čuvamo za zasebnu Retro dozu, ali ipak valja spomenuti kako je igra bila dostojan nastavak odličnog prethodnika te jednako kultni naslov kojeg je obilježilo uvođenje onog zvučnog enginea kojega smo najavili nešto ranije. Igra je ostala upamćena i kao zadnji Lucas Artsov projekt na kojemu je Ron Gilbert radio kao voditelj projekta.

iMUSE iliti Interactive MUsic Streaming Engine je interaktivni zvučni engine koji sinkronizira glazbu s događanjem u igri. Prvi puta je publici predstavljen u drugom Monkey Islandu, a produkt je dvojice glazbenika i developera Michaela Landa i Petera McConnell koji su u to vrijeme radili u Lucas Artsu. U kombinaciji sa SCUMM engineom, kojega smo predstavili u prošloj Retro dozi, iMUSE je implementiran u mnoge Lucas Artsove avanture, ali je korišten i u igrama drugog žanra kao što su Star Wars: X-Wing, Star Wars: TIE Fighter i Star Wars: Dark Forces.

Godine 1992. pojavio se Indiana Jones and the Fate of Atlantis kao druga Lucas Artsova igra bazirana na Indiana Jones franšizi. Za razliku od prethodnika ova je igra bila bazirana na potpuno originalnoj priči koja je mogla imati nekoliko različitih završetaka. Igra je tijekom godina izašla za DOS, Mac OS, Amigu, FM Towns, Windowse i Wii, a prodana je u više od milijun primjeraka te tako postala jedna od najvećih legendi svog žanra. Nažalost, zbog problema prilikom izrade oba zamišljena nastavka su propala da bi kasnije bili predstavljeni u obliku dva stripovska naslova.

Sljedeća Lucas Artsova avantura bila je Day of the Tentacle iz 1993. godine koju neki gameri možda znaju pod imenom Maniac Mansion II: Day of the Tentacle, budući da je igra izravan nastavak Maniac Mansiona iz 1987. godine. Igra je još jedan produkt suradnje Rona Gilberta, koji radio kao jedan od pisaca priče, i Tima Schafera, današnjeg vlasnika Double Finea. Priča avanture se bazirala na spašavanju svijeta od ogromnog kraka korištenjem putovanja kroz vrijeme, a radnja je pratila drugačije protagoniste od onih iz prethodnika. Igra je pružila ogroman napredak u odnosu na prethodnika (građena je na unaprijeđenom SCUMM engineu), a to joj je osiguralo visoka mjesta na top listama najboljih igara u brojnim medijima.

Te iste godine Lucas Arts se odvažio na golemi podvig i dodao novu franšizu svojem repertoaru koja je započela s igrom Sam & Max Hit the Road. Igra je bila bazirana na Sam & Max stripu autora Stevea Purcella koji je imao dugu povijest suradnje s Lucas Artsom, a malo je reći da je igra bila apsolutni uspjeh budući da igre bazirane na istom serijalu vidimo i danas, samo u režiji Telltale Gamesa. Dio uspjeha igre se vjerojatno može pripisati izmijenjenom sučelju koje je omogućavalo da se više prostora posveti samoj sceni, a manje inventaru, izborniku i sličnom. Ipak, ono što je najviše proslavilo igru je njen neodoljivi humor, a primjer istoga možete vidjeti u videu kojega izdvajamo:

Nakon Sam & Max igre Lucas Arts ulazi u jednogodišnju pauzu na polju izrade grafičkih avantura, posvetivši se naslovima kao što su Star Wars: TIE Fighter, Super Star Wars: Return of the Jedi, Indiana Jones’ Greatest Adventures i Ghoul Patrol. Nakon te pauze slijede još dva razdoblja Lucas Artsovih avantura koja se mogu podijeliti na SCUMM avanture i avanture rađene na GrimE engineu, odnosno s punokrvnim 3D modelima.

Prva od igara rađenih na razvijenom modelu SCUMM-a bila je poznati i priznati Full Throttle iz 1995. godine. Ono po čemu je Full Throttle bio poseban je činjenica da je to prva Lucas Artsova igra originalno izdana za Windowse, iako je postojala i DOS verzija, a bila je to i prva Lucas Artsova igra koja je dolazila isključivo na CD mediju. Full Throttle je bio deseti naslov rađen na SCUMM-u, a pričom je pratio bikera Bena koji je u distopijskoj budućnosti nepravedno optužen za ubojstvo. Iako je igra zadržala osnove minimalističkog izbornika uvedene u Sam & Max Hit the Road, uvela je inovaciju u obliku kružnog izbornika koji je diktirao način igranja igre.

1995. godine izdan je i The Dig čiji je problematični razvoj započeo još 1989. godine. Na priči igre je radio Steven Spielberg koji je zaključio kako bi film baziran na Digovom scenariju bio preskup za izradu. Scenarij je pratio grupicu astronauta čija je misija bila eksplozijom zaustaviti asteroid na putu ka Zemlji (Armageddon, ljudi?). Igrin intro koji objašnjava neke stvari o priči možete pogledati u nastavku:

1997. godina na svijetlo dana iznijela je dvanaestu i posljednju Lucas Artsovu avanturu rađenu na SCUMM engineu – The Curse of the Monkey Island. Više ćemo o njoj progovoriti u zasebnoj Retro dozi, ali bitno je spomenuti kako je kao zadnja igra na SCUMM-u pružila i najbolji grafički prikaz u Lucas Artsovim avanturama do tad, no takvo što je omogućeno pribjegavanjem vizualnom stilu sličnom onom viđenom u crtićima tog doba.

Posljednja era Lucas Artsovih igara koju je obilježila pojava GrimE enginea započela je legendom igraće industrije o kojoj ste sigurno ponešto čuli na ovaj ili onaj način. Ta je igra bila Grim Fandango iz 1998. godine. Igra je bila posljednji naslov Tima Schafera izrađen pod Lucas Artsovom etiketom, a osim po novom engineu igra je bila posebna i po uporabi specifičnog noir vizualnog stila. Priča je pratila agenta za putovanja Manuela “Mannyja” Calaveru na misiji spašavanja nove duše u svijetu mrtvih – Mercedes “Meche” Colomar. Unatoč odličnim kritikama i današnjem statusu legendarne avanture, igra je doživjela komercijalni neuspjeh koji je pridonio prestanku izrade avantura od strane Lucas Artsa, a djelomice i konačnom krahu same industrije igara avanturističkog žanra. Najbolji brzi pregled igre može vam dati trailer koji izdvajamo:

GrimE je doživio samo još jednu implementaciju i to u 2000. godini, pred kraj “doba avantura” u četvrtom nastavku Monkey Island serijala – Escape from Monkey Island. Ta je igra bila posljednja Lucas Artsova avantura čime je završeno dugo i plodno razdoblje započeto 1980-ih godina. Firma se nakon tog okreće drugim projektima od kojih je vjerojatno najviše bilo iz Star Wars serijala, a takav se potez najmanje dopao ljubiteljima Lucas Artsovih avantura, ali i ljubiteljima Star Wars franšize koji su Lucas Artsu najviše zamjerali mediokritetnost naslova s imenom jedne od najpoznatijih ZF saga.

Prije nekoliko mjeseci, u 10. mjesecu 2010. godine Disney kupuje Lucas Arts, a na početku ovoga mjeseca ga i gasi time okončavši dugi vijek jednog od najpoznatijih gaming studija. Kao što smo to spomenuli i u prošloj Retro dozi, diskutabilna je šteta nastala tim Disneyjevim poslovnim potezom budući da je već duže vrijeme poznato kako je Lucas Arts odavno prestao biti ono što je izvorno bio. Ipak, sjećat ćemo ga se po njegovim najboljim danima, onima koji su izrodili možda najbolje avanture koje je gaming svijet ikada vidio i koje i dan danas, po mišljenju mnogih, stoje pri vrhu ljestvica nekih od najboljih igara uopće.

Za više retro gamerskog sadržaja provjerite naše ostale retro dozice i pridružite nam se u raspravama u retro gaming podforumu.

Komentari (7)

  • manjamax

    22.04.2013 - 14:30

    +1

  • Dadek1132

    22.04.2013 - 16:58

    koja je to igra na glavnoj slici?

    • dex19

      @Dadek1132, 22.04.2013 - 17:24

      Grim Fandango

    • Dadek1132

      @Dadek1132, 22.04.2013 - 17:43

      tnx

  • Ja Sam

    22.04.2013 - 19:23

    Grim fandango je jedna od najmoćnijih avantura ikad. I btw. krivo ste joj ime napisali.

  • vilim

    22.04.2013 - 19:55

    Kada se sjetim, bilo je to ljeto 1999., ili 2000., već me sjećanje slabo služi. Od prijateljice posudih Grim Fandango, bio je tada na 2 cda 🙂 Na mom kompu nije radilo, pa sam otišao do bratića i kod njega igrao. Iako pojma nisam imao jer sam tada, nakon 2. ili 3. razreda osnovne, jedva poznavao engleskog da se snađem u igri.

    Onda smo nakon nekoliko mjeseci nadogradili komp i onda je moja sister igrala, a ja sam sjedio pokraj nje i gledao stalno u ekran. Bila je luda za avanturama, prešla je valjda sve tadašnje avanture 🙂

  • Me666

    @Raichucuca2, 22.04.2013 - 19:27

    Yep, na jednom mjestu – klasični tipfeler 🙂 Bit će ispravljeno, hvala!

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?