Ako nije horror/Sci-Fi, što je? I kako to imaš dva mišljenja o fillmu, u jednom ti je najgori film u drugom svakom preporučuješ da mora pogledati?

Slijede spoileri.
Film ima suludu vojsku fanova koji overhajpaju i pronalaze nove značajke kojih nema, što je standardno za većinu nadrealističnih uradaka. Dosta toga ljudi analiziraju preko mjere i onda 'pronađu' stvari koje autoru nisu bile ni na kraju pameti. Ali Tetsuto nije samo rendom izdrkavanje, u to sam siguran.
Valja samo spomenuti što je sam pisac/režiser rekao za film (što valjda treba uzeti u obzir), da je film njegov prikaz ljubavi/mržnje prema Tokiju.
Prvo što tebe Adam Jensen buni je sama radnja filma. Nije to nikakva noćna mora već je film ispričan nizom sekvenci koje skaču malo u prošlost malo u sadašnjost. Ništa revolucionarno samo je ovdje to malo teže pratiti. Ima samo jedna scena sna, cijeli film definitivno nije san. Zbog opskurne crno-bijele boje i izgleda može biti malo teško pratiti ali nedavno sam gledao drugi put i stvari su definitivno sjele na svoje mjesto.
Ovo je time line događaja-
Dakle film se otvara frajerom (zovimo ga Hrđa je nema ime) koji si stavlja hrđavu čeličnu cijev u nogu. Kad ugleda crve u mesu kraj cijevi uznemiri se i istrči na cestu gdje ga pregazi automobil. Hrđa umire, i vidimo da ga je ubio bračni par koji je sjedio u automobilu. (nazovimo ih Mala i Tetsuo jer likovi nemaju ime)
Mala i Tetsuo grabe tijelo i odbacuju ga u šumu te se nakon toga poseksaju pred truplom. Ova sekvenca seksa se često pojavljuje kroz film koju i vidimo u nešto drugačijem stilističkom obliku (blicevi/prijelaz su kratki white noise na TV-u), što je zbog toga jer ju gledamo P.O.V. (point of view), odnosno kroz oči umirućeg Hrđe. Čak u jednom od tih flashbackova Mala jasno kaže ''Hej on nas gleda.''
Hrđa je umro/preživio udar automobila i onda se vraća u svoj HQ gdje ga strojevi potpuno rastave na proste faktore i opet sastave. To je zapravo tema uskrsnuća, jer Hrđa se nakon smrti vraća kao potpuno novo biće, ojačan i spreman za osvetu! No da ne preskačem, dakle nakon Hrđine smrti, bračni par se poseksao u šumi naočigled umirućeg Hrđe.
Nakon toga smo u kući bračnog para i Tetsuo uvidi da na licu ima metalnu izraslinu koju ne može otkloniti. Tu uslijedi telefonski poziv ko iz Ćelave pjevačice (uzastopno ponavljanje 'Hello?''), dok se Tetsuo zapravo prisjeća grozote koju su on i Mala napravili; ubili su čovjeka i sakrili tijelo.
Slijedi scena u subwayu gdje je Tetsuo progonjen od nepoznate žene (koju nazovimo Žena) koja se pretvara u polu-metalno čudovište. Mi vidimo njeno pretvaranje u 'čudovište' jer je dotaknula dijelić metala na tlu koji je zapravo Hrđa. Ovo znamo zbog identičnog P.O.V. koji se ponavlja u sceni sa seksom, dakle nepoznatu ženu Ženu je zarazio Hrđa. Odmah potom, Hrđa preuzima kontrolu nad njenim tijelom i napada Tetsua koji panično bježi. Tetsuo pobijedi Ženu dok Hrđa uživa u početku svoje osvete. Nakon ovoga, Tetsuova transformacija je sada uznapredovala i sve veći dio njegovog tijela postaje metalan.
Nakon ovoga slijedi jedina scena SNA u filmu u kojoj Mala siluje Tetsua, i to poprilično nasilno. Scena sna nije besmislena jer se radi o analnom seksu, činu kojeg je nemoguće imati sa ženom (da je žena ta koja penetrira falusom). Scena sna u kojoj Mala siluje Tetsua je zapravo predviđanje njegove budućnosti, o čemu više u nastavku.
Nakon tog sna, Tetsuo se budi izbezumljen i svjestan da metal proždire njegovo tijelo. Slijedi scena u kojoj njegova žena pokazuje znakove da ona već jest metalno čudovište jer sva hrana koju stavlja u usta ima metalan zvuk što je jako naglašeno.
Ovo može biti znak da se njegov san ostvaruje (Mala postaje metalno čudovište), ali isto tako može biti i Tetsuova percepcija svijeta u tom trenutku. Ovo da se san ostvaruje mi se čini vjerojatnije.
Ovo je i pomalo erotska scena, nakon koje Tetsuo doživljava ključni trenutak svoje transformacije. Njegov falus (penis, kurac, kita) postaje ogromno metalno svrdlo. Bori se sa Malom i pobijedi ju upravo sa svojim penis-svrdlom, što je bitno spomenuti i za kasniji osvrt na film, ubio ju je činom ljubavi (seksom).
Prebacujemo se na Hrđu i njegove flashbackove gdje se susreo sa liječnikom nakon što ga je udario automobil. Liječnik utvrđuje da Hrđa ima metalni komad u mozgu i da je 'čudo što je živ'. Liječnik odlučuje da neće maknuti komad metala, i nakon toga vidimo opet dijelove Hrđine smrti i preobrazbe koji su tek kasnije prikazani u cijelosti.
Tetsuo je sad gotovo potpuno metalan i prisiljen je gledati Hrđina sjećanja. Ovo je prilično jasno, i tu mu Hrđa ukazuje na sav horror koji je morao proživjeti nakon što su ga Tetsuo i Mala pregazili, bacili u rupu i potom se jebali pred njegovim truplom. Tetsuo je užasnut a Hrđa mu dolazi u posjet. Prilikom posjeta, Hrđa zarazi Tetsuove mačke, sobu i naposljetku Malu. Hrđa uništi Malu (pretvori ju u paramparčad) i onda se uzdiže. Tetsuo je šokiran njegovim uskrsnućem (odnosno, you survived). Hrđa pokazuje Tetsuu 'new world', odnosno viziju svijeta u kojoj ljudi umiru i pretvaraju se u polumetalne stvorove.
Slijedi borba između Hrđe i Tetsua u kojoj imamo flashback Tetsua na njegovu prošlost kad je bio dječak i kad ga je otac tukao. Ovo je jedan od tabua u Japanu, ta strogost roditelja, posebice očeva koja se podrazumijeva do te mjere da se strašno odvojeni od djece. Zanimljivo je da, kako otac tuče malog Tetsua, i Tetsuo i Hrđa jadikuju od boli, odnosno Hrđa osjeća Tetsuove osjećaje.
Gledamo suludu borbu između Hrđe i Tetsua u kojoj Hrđa grabi Tetsua pod okrilje metalnog štita gdje su obojica goli te se uz romantično-erotsku glazbu spajaju u jedno. Na kraju, fuzija Tetsua i Hrđe je taj veliki metalni oblik (opet, u obliku falusa) koji je spreman da pokori svijet.
/
Simbolike ima na bacanje, praktički odabereš ono što ti najviše odgovara. Jedna najočitija stvar koja bode u oči je ta fuzija čovjeka i tehnologije u kojoj se čovjek prepusti tehnici. Film je napravljen krajem osamdesetih kad je Japan bio snažna industrijska sila i Tokio se, ako je vjerovati internetu, pretvarao u jedan golem industrijski pogon.
S druge strane, ima jako puno aluzija na homoseksualnost. Primjerice, seks između muškarca i žene, točnije Tetsua i Male je svaki put prikazan vrlo nasilno, neprirodno, nešto s čim Tetsuo i nije baš presretan dok je spajanje/fuzija/(seks?) Tetsua i Hrđe prikazan ko jedan lijepi trenutak, utopija na koju se dugo čekalo.
Flashback u kojem otac tuče Tetsua također se može tumačiti kao potiskivanje homoseksualnosti, gdje Hrđa i Tetsuo obojica osjećaju bol potiskivanja. (zbog ovoga Hrđa osjeća bol jednako kao i Tetsuo prilikom svakog udarca). Analni seks između Male i Tetsua u njegovom snu još je jedna oda potiskivanju homoseksualnih poriva, mislim Mala ga analno siluje, nešto što je za njega lijepo žena (žena!) pretvara u nemoguću misiju, nešto odvratno i ružno.
Sekvence u filmu su dosta dobro povezane iako su raštrkane uzduž i poprijeko, i jbg, to je 16 mm film na kojem se kurca vidi + što nama svi Japanci izgledaju identično. Struktura također funkcionira, nije da sam pretjerano nešto analizirao ali redoslijed događaja i otkrivanje informacija je jako dobro tempirano.
Film nikako nije jedna velika noćna mora - to nema smisla. Mislim da je moj timeline gore manje ili više točan, ima i nekih drugih teorija po netu ali ljudi tu već odlaze u nebuloze (tipa da Hrđa predstavlja AIDS koji je u to vrijeme bio veliki tabu i pripisivao se isključivo homoseksualcima).
Scena potjere u subwayu gdje se Tetsuo bori protiv Žene sadrži jednako uzvikivanje ''Prestani!'' koje se ponavlja u sceni s ocem. Ako uzmemo u obzir kontekst scene sa ocem, onda se čini da i ovdje Tetsuo bježi od žena, odnosne nametnute seksualne orijentacije.
Isto tako konstantna opsesija sa falusima, pogotovo metalnim falusima također ukazuje na neke skrivene ideje.
Dio sa 'Hello? Hello' telefonskim razgovorom koji djeluje besmisleno jako baca na teatar apsurda što nije čudno jer hej, redatelji i glumci su bili ta kazališta grupa i kazalište je njihov primarni medij. Tetsuo je uslijedio nakon toga. Nije da ovo opravdava bizarnost filma ali daje uvid u tehnike snimanja i dijaloga. Ne bi rekao da su dijalozi besmisleni, upravo suprotno, otkrivaju jako puno i popunjavaju rupe u filmu.
Po meni film ima nekoliko poruka koje se isprepleću, nije sad to neki masterpiece u kojem je autor htio reći jednu jedinu stvar, stil je dosta ekstreman ali ima mi smisla.
tl;dr
Reko bi da je riječ o potiskivanju homoseksualnosti, metal predstavlja prihvaćanje iste a svi ženski likovi i otac u filmu rade upravo suprotno; tjeraju Tetsua da se srami sebe i svojih iskrenih poriva. Ako uzmemo u obzir autorovu ljubav/mržnju prema Tokiju krajem osamdesetih, industrijski dio sa metalom lijepo sjeda kao alegorija na vrijeme u kojem su nastupili događaji.
Hoću reći, metal je simbol industrijalizacije, modernog doba, budućnosti, doba koje će donijeti brojne promjene među kojima je ključna promjena prihvaćanje homoseksualnosti u konzervativnom japanskom odgoju/društvu. IMO sve sjeda na svoje mjesto, pogotovo kad gledaš film/dijelove filma kroz ovu prizmu.
