Možda griješim (neka mi moderatori oproste ), no nisam pronašao niti jedan topic sa temom VR-a. Sve je nešto porazbacano po općenitim temama. Mislio sam da bi bilo dobro napisati par riječi više o uređaju zajedno sa kratkim uputama za korištenje te nekoliko smjernica ako imate zdravstvenih problema prilikom korištenja Sonyevog VR sustava.
Što je to Sony VR, što nije, što možete očekivati, a što su nam lagali. Sonyev PS VR je već dugo na tržištu i o njemu se zna više-manje sve. Već je pala i prva revizija, o čemu malo kasnije. Morate biti svjesni kako je ideja VR-a vrlo stara, a bazira se na vrlo jednostavnom principu optičke iluzije.
Glavni dio VR-a je 5.7" ekran, troosni žiroskopski senzor i troosni akcelerometar. Za dodatnu pomoć kod pozicioniranja, koristi se nekoliko plavih LED svjetala i PS kamera.
Spomenuo sam optičke komponente. Optika naravno ima svoje limite od kojih je najveći širina vidljivog polja. PS VR ima nekih 100 stupnjeva vidljivosti, ovisno o podešenju razdaljine između zjenica (engl. PD) Što je PD broj veći, to više ukupne projekcije gubimo na krajnjim rubovima. PD je engleski pojam i znači Pupilary Distance. Neki drugi VR sustavi imaju mogućnost mehaničkog podešavanja ekrana prema PD-u. Sony se odlučio na digitalnu verziju. Zato gubimo dio pixela ako je PD velik. Možda bi vam optičari bolje objasnili kako funkcionira VR i zašto je PD bitan ali to nije poanta ovog teksta. Dovoljno je reći kako postoje fizička ograničenja koja još uvijek niti jedan proizvođač VR uređaja nije uspio savršeno riješiti.
Jedan od očitih izazova predstavlja rezolucija virtualnog ekrana. Odmah zaboravite 4k, čak 2k i stopostotnu oštrinu preko cijele vidljive dijagonale. Nažalost ova generacija Sonyevih VR uređaja nije postigla toliku preciznost. Što to znači?
To znači da možete gledati film koristeći headset ali ne očekujte kvalitetu jednog modernog 4k televizijskog ili računalnog panela. Ako ću biti sitničav, slika je njah jer sam se naučio na puno bolje. Projekcija se simulira optičkim putem pa imate dojam kao da ste pred velikim kino platnom (kada headset koristite kao ekran, naravno). Možete birati između tri veličine "platna", da tako kažem. Ono najveće ima najbolju sliku. Problem je širina vidnog polja. Film se projicira na platno šire od vidnog polja. Ovaj efket bih mogao usporediti sa sjedenjem u prvim redovima partera nekog kina.
Relativno niska rezolucija uopće nije nikakva prepreka za doživljavanje VR svijeta.
U VR modu rada, imate kompletan osjećaj dubine i širine. VR svijet je teško opisati, morate ga doživjeti. Mutljavina je nažalost popratna pojava uzrokovana nesavršenošću sustava. Ako je igra dobro napravljena, neće vam smetati jer je imerzivnost i interaktivnost na nekoj drugoj, višoj razini. U digitalnom VR svijetu će te uživati! Prijeđete li na nešto prirodnije scene, recimo VR filmove snimane u pravom svijetu, nedostatak piksela će odmah biti vidljiv. Nije to ništa negledljivo, ali kao sam rekao, za ekipu koja je naučila na bolje, rezultati bi mogli biti pomalo razočaravajući.
Za sliku je odgovoran već spomenuti Samsungov 5.7" OLED ekran heksagonalne matrice, nativno pune HD rezolucije. Kada bi imali samo jedno oko. Ekran se dijeli na pola, pa po svakom oku dobijete 960x1080 piksela. To je nativna rezolucija PS VR-a. Nije baš HD ali nije ni loše. Frekvencija osvježavanja sadržaja kreće se od 90 do 120 Hz što je više nego dovoljno kako bi se izbjegao problem "morske bolesti". Barem kod većine ljudi. Nekima nažalost ni tako visoki refresh rate ne olakšava korištenje.
Sony Playstation VR - modeli-razlikeSony je izdao dvije revizije VR-a do trenutka pisanja ovog teksta. To su CUH-ZVR1 i CUH-ZVR2. Kako ih razlikovati i u čemu je razlika? Obje Sonyeve inačice VR sustava u paketu dolaze sa naglavim setom ili "kacigom", procesorskom jedinicom, slušalicama, svim potrebnim kablovima, napajanjem te korisničkim uputama. Noviji model ima poboljšanu i redizajnranu procesorsku jedinicu koja podržava HDR signal, slušalice su oblikovane po headsetu, nema više "daljniskog" na žici odnosno produžetka kabela (kontrole zvuka/mikrofona i dugme za paljenje su integrirane na kacigi), a kabel sa headseta je nešto tanji i nalazi se bočno umjesto iza glave. Također, na headset možete učvrstiti slušalice u za to predviđene otvore. Ovisno o kupljenom paketu, u kutiji se još može pronaći PS kameru, Move ručke i PlayStation VR Worlds kod za digitalno preuzimanje igre. Igru VR Playroom možete besplatno preuzeti sa PS Stora.
 |  |
CUH-ZVR1 | CUH-ZVR2 |
Kalibracija i podešavanje Pri prvom uključenju, automatski se preuzima i instalira nova verzija firmware-a (ako postoji). Krećemo sa kalibracijom sustava.
Kalbriranje se izvodi u nekoliko koraka a sve postavke se nalaze u izborniku Settings -> Devices
- Adjust PlayStation Camera - PS mora prepoznati naše lice na tri različite pozicije. Ovime određujemo područje koje kamera "vidi". Kamera ne mora nužno biti centrirana na sredini televizije.
- Measure Eye-to-Eye Distance - fotografiramo pomoću PS kamere dvije fotke našeg lica sa otprilike 70 cm udaljenosti od kamere. Ručno cnetriramo sredinu oka na obje slike.
- Calibrate Tracking Lights - > VR headset - pratimo upute na ekranu dok imamo headset u ruci
- Adjust Tracking Lights -> Controller - pratimo upute na ekranu
Meni je sve radilo "iz kutije" bez ikakvog podešavanja, ali oštrina slike je bila loša dok nisam pravilno izmjerio razmak između zjenica. To je drugi korak sa gornje liste. U izborniku nalazi se pod Settings -> Devices -> PlayStation VR -> Measure Eye-to-eye Distance.
Tips & tricks Prije nego vratite PS VR u kutiju i zatražite povrat novca jer vam je sve mutno pred očima, pokušajte sljedećih par stvari:
Kacigu je ponekad teško namjestiti "iz prve" i uvijek je potrebno malo "poštelati" položaj maske na licu.
Kroz izbornik
Settings -> Devices -> PlayStation VR Adjust PlayStation Headset Position možete fino namjestiti headset ali nije potrebno baš svaki put koristiti tu funkcionalnost. Vremenom će te naučiti kako stvar treba "namontirati".
Na redditu sam pronašao jednu zanimljivu tablicu. Hvala korisniku Vlaidu na uloženom trudu! O čemu se radi. Plejka fotka dvije fotke. Na prvoj fotki , dobijete dva "križa" za svako oko koja trebate centrirati. Mičete samo "križ" za lijevo oko i brojite klikove dok "križ" za desno oko ne dirate. Identičan postupak ponovite na drugoj fotki. Možda će vam neke druge postavke više odgovarati od onih automatski izmjerenih. Morate probati nekoliko puta kalibrirati udaljenost i probati što vam odgovara. Kod mene je recimo razmak između zjenica 69mm (izmjereno ravnalom). Ispostavilo se da mi više odgovara 72mm.
Tablica "klikova" i odgovarajuće udaljenosti između centara dvaju zjenica:
48mm 18 u desno 49mm 17 u desno 50mm 16 u desno 51mm 15 u desno 52mm 14 u desno 53mm 13 u desno 54mm 11 u desno 55mm 10 u desno 56mm 9 u desno 57mm 7 u desno 58mm 6 u desno 59mm 5 u desno 60mm 4 u desno 61mm 3 u desno 62mm 1 u desno | -- | default 63mm | -- | 64mm 1 u lijevo 65mm 2 u lijevo 66mm 3 u lijevo 67mm 5 u lijevo 68mm 6 u lijevo 69mm 7 u lijevo 70mm 8 u lijevo 71mm 9 u lijevo 72mm 11 u lijevo 73mm 12 u lijevo 74mm 13 u lijevo 75mm 14 u lijevo 76mm 15 u lijevo 77mm 17 u lijevo 78mm 18 u lijevo |
Čistoća je pola zdravlja, kažu. Htjeli ili ne, na VR-u se nakupe naši ostaci što u vidu kože, što znoja i masnoće. Nabavite si dva tipa vlažnih maramica. Za ćišćenje cijelog headseta uzmite neke namijenjene dječjim guzama jerbo jaka kemijska sredstva mogu oštetiti spužvu VR-a. Leće će se također umasne. Njih čistite vlažnim maramicama namijenjenim za čišćenje dioptrije. Ne morate sve ribati baš svaki put ali pokušajte VR održavati čistim pogotovu dijelite li ga sa još nekoliko ukućana ili prijatelja.
Zamagljivanje. Rekao bih vam da pljunete u leće kao kad u moru ronite sa maskom, ali... šalim se. Tajna nezamagljivanja je u temperaturi. Headset bi trebao biti jednake temperature kao i vi ili barem na sobnoj temperaturi. Ako ste znojni i zapuhani, probajte se malo ohladiti jer svi prirodno "isparavamo", a kondenzacija na lećama baš smeta.
Zdravlje i nazdravljeSljedeći dio se odnosi na zdravstvene probleme koje sam osobno iskusio te na neka rješenja koja su mi pomogla u suzbijanju istih.
Molim sve čitatelje neka sljedeći paragraf shvate kao moj osobni komentar nikako kao medicinski savjet jer za takvo što nisam kompetentan. Nažalost, VR kod nekih ljudi izaziva jaku mučninu, ponekad vrtoglavicu, a može izazvati i povraćanje. Odmah ću vas razočarati, instantnog lijeka nema. Sretnici kojima VR igre ne uzrokuju ovakve probleme, mogu preskočiti ovaj dio. Ja sam nažalost jedan od onih kojima se trenutno okrene želudac u određenim VR aktivnostima. Npr,igru VR luge koja je dio paketa VR Worlds uopće ne mogu igrati.
Zašto se uopće javlja problem motion sicknessa? Nisam medicinske struke zato ću reći, naš mozak je čudna biljka. Ako sjedim, sva osjetila šalju signale da se tijelo ne miče. Krenem li se micati u VR svijetu, oči odjenom registiraju pomak. Tu nastaje kratki spoj. Zašto je ovo kod nekih ljudi jako naglašeno, a kod nekih nije uopće, nije posve jasno.
Generalno, preporuke su:
- Ne bi trebalo igrati igre u virtualnoj stvarnosti kada smo jako umorni ili pospani.
- Sjedni dok igraš - Većina VR igara se može igrati sjedećki. Efekt "riganja" bi navodno trebao biti blaži (u mojem slučaju ovo ne pali).
- Nemoj jesti prije igranja - (kod mene ni ovo ne pali)
- Nemoj se naglo micati unutar igre. (e ovo da. ovo mi pomaže. kada se vučem k'o puž)
- Zatvori oči na trenutak i diši duboko - (ovo mi isto jako pomaže kada mi je želudac u nosu)
- Pojavi li se mučnina - trenutno prestani igrati, odi na zrak i probaj kasnije (po ovome, trebao bih VR baciti kroz prozor)
- Vježbom do savršenstva. Malo po malo navikavajte vaš organizam na VR svijet boraveći u njemu iz početka kratko vrijeme, a onda postupno, sve duže i duže. Moram reći kako mi se u tjedan dana tolerantnost na povraćanje lagano podigla :) Kao i kod morske bolesti odnosno bolesti putovanja, stanje se može popraviti upornom vježbom odnosno primjenom nekih prirodnih "trikova".
- Žvači Đumbir. Đumbir se pokazao kao izvrstan prirodni "protulijek" za rigavela stanje. Nikome ne bi trebao biti problem nabaviti vrećicu ušećerenog đumbira i prožvakati koju kockicu prije uporabe VR-a. Ušećerini đumbir možete pronaći na odjelu suhog voća u svakom većem marketu i vrlo je fin za grickanje. Navodno postoje i bonboni od đumbira ali nisam ih nigdje pronašao. U ljekarni nisam pitao. Interesantno, ova fora mi dosta pomaže.
Šećer na kraju: Ja bi to na PC-u! Može. No problem! Stvar radi čak i sa Steamom bez greške!
Potrebno:
- Steam račun - to valjda svi imaju
- PS VR - verzija 1 ili 2 svejedno. Rade oba izdanja.
- Trinus PSVR - komad softvera potreban kako bi sve upogonili na Windowsima. Nije potpuno free ali nije ni skup.
- Računaljka sa HDMI izlazom. - i HDMI kabel naravno.
Pošto mi se neda baš sve pisati što i kako, eto fine, detaljne upute na
ovom linku Zahvale ekipi iz Windows Centrala!
Ako sam nekome pomogao, nazdravlje!
Sada idem dalje rig... ovaj igrati VR igre!