Bivši šef PlayStationa: “Dogodila bi se apokalipsa kad bi se Super Mario pojavio na PlayStationu”
Bivši predsjednik Sony Interactive Entertainmenta, Shawn Layden, vjeruje kako su ekskluzivne igre i dalje vrlo važne, koliko god iz Microsofta tvrdili suprotno.
Koncept igara ekskluzivnih za određenu platformu stavljen je pod upitnik u 2025. godini. Sony lansira većinu svojih igara i za PC, odmah ili kasnije; a Xbox je odustao od ekskluziva pa se Halo, Gears i Forza igraju na PlayStationu. Jedino se Nintendo drži prave ekskluzivnosti, premda su i oni u 2025. prvi put lansirali jednu Pokemon igru za dvije generacije svojih konzola.
Sve je to opet pokrenulo raspravu koliko su ekskluzivne igre u današnje vrijeme uopće potrebne. Krećemo li se prema budućnosti u kojoj će se sve igrati na svemu? Bivši predsjednik PlayStationa, Shawn Layden, nije baš uvjeren u to. Kako je otkrio u nedavnom podcastu, mišljenja je da ekskluzivne igre još uvijek imaju vrlo bitnu zadaću u svijetu videoigara.
“Postoji ogromna vrijednost u tome da brend ima snažne ekskluzive. Ako bi se Mario pojavio na PlayStationu, to bi bila apokalipsa, zar ne? Isto vrijedi i za Nathana Drakea i Uncharted. Takve franšize daju vrijednost platformi. Nisam siguran da većina ljudi ovo shvaća, ali kad se igre razvijaju za više platformi, zapravo se razvijaju za najslabiji hardver među njima. Ekskluzive s druge strane mogu podići letvicu ambicije kako bi se maksimalno iskoristio hardver određene konzole.” – izjavio je Layden.
Naravno, u današnje vrijeme nijedan izdavač osim Sonyja i Nintenda i možda Valvea nema posebnu inicijativu razvijati igru ekskluzivno za određene platforme. Nekoć ekskluzivne franšize poput Crasha Bandicoota, Sonica, Tekkena, Diabla ili Total Wara danas više nisu privržene jednoj platformi već je cilj da maksimiziraju prihode tako da budu prisutne na što više različitih mjesta.



























































Mrkvicaa
29.12.2025 - 11:41”To bi sve splasnulo, kao i bivše ekskluzive, više nitko ne piše o tim igricama.”:)
mirkunjaaa
29.12.2025 - 12:34Ekskluzive imaju itekako smisla pogotovo za proizvođače hardvera.
Xbox ce u budućnosti postat kao Sega samo izdavač igara i njima to više nema smisla.
Sony a pogotovo Nintendo od toga neće odustat nikad.
moordrak
@mirkunjaaa, 29.12.2025 - 17:37Nikad ne reci nikad! Ne bi vjerovao, sve tri spomenute tvrtke su usko vezane. Nintendo je “kriv” što je PlayStation uopće nastao! Nintendo se bojao Seginog promašaja sa CD-om kao medijem za igru, pa je odustao od te priče u već poodmakloj suradnji sa Sonyem. Zadržali su se na ketridžima. Sony pak, kako ne bi izgubio ulaganje u razvoj CD roma, smišlja i lansira vlastitu konzolu. Ostalo je povijest.
mirkunjaaa
@moordrak, 29.12.2025 - 21:46Sve si ti to dobro napisa, krolološki čak ☝️
…. samo ne kontan što si mi tija reć i kako je vezano s mojim komentarom 🤷♂️😁
Mrfloyd
@mirkunjaaa, 29.12.2025 - 21:34Meni je to ok.
Najgore bi bilo da se sve izmješa, ovako ima neku vrijednost taj novac koji sam potrošio na to.
Ali ok, ja sam oldschool, em preferiram eksluzivnost em fizička izdanja igara.
Hadvar
29.12.2025 - 12:37Ne moraju izbaciti igre na konkurentne konzole i sisteme. Samo neka izbace sve za PC. Sony je profitirao izbacujuci svoje igre za PC. Ne znam sto nintendo ceka. Dajte nam vise bayonettu za PC.
Iron666
@Hadvar, 29.12.2025 - 12:46Bayonetta je dostupna na Steamu? Jedino ako misliš na dvojku i trojku
Hadvar
@Iron666, 29.12.2025 - 13:31Znam da je jedinica n steamu. 2 i 3 su zakljucani na Nintendo. Na PC se jednio mogu igrati preko emulatora koji nije bas najoptimiziraniji.
Mrkvicaa
@Hadvar, 29.12.2025 - 12:49Zato što? Sony se htio riješiti zaliha kako bi oslobodio prostor za live-service igre:)
https://www.goodgame.hr/sony-u-2026-godini-okrece-leda-tradiciji-ocekuje-nas-dvostruko-vise-live-service-igara-nego-single-player-ekskluziva/
Hadvar
@Mrkvicaa, 29.12.2025 - 13:30Super. Kad izgube novce. Vratit ce se na ono sto funkcionira.
Mrkvicaa
@Hadvar, 29.12.2025 - 19:20Valjano podržavam to, ali meni je svejedno jer ne igram te nove igre za moderne degeneracije:)
IgorBiH
29.12.2025 - 14:29Ne bi bila apokalipsa jer bi prošao nezapaženo na PS Store-u. Nintendo je uspješan jer bitišu u mjehuru bojeći se izaći na ultrakompetitivno PC i konzolaško tržište gdje bi bili pojedeni. Ovako, održavaju tu neku NN auru oko sebe koja je mješavina sentimentalnosti, brenda, nostalgije…2-3 franšiže i deri 40 godina. Da Sony izbaci igru Zeldine grafike bio bi predmet poruge. Ali to je stara tema o različitim tretmanima različitih izdavača u zavisnosti od njihovih budžeta i reputacije.
hercvt
29.12.2025 - 14:39Definitivno sam za više ekskluziva. Mišljenja sam da se razvijanjem igre za jednu platformu može postići kreativni i tehnički maksimum za tu platformu npr. Zelda, Super Mario i Astrobot su odlični primjeri toga. Što se tiče Microsofta, oni guraju priču koja njima odgovora i koja im donosi najveći mogući profit, jer su izgubili hardversku bitku.
Skif
29.12.2025 - 17:00Koliko samo igara na PS5 konzoli oskrnaviše zbog mizernog hardvera PS4 konzole… Šteta. Prodaše nam dva puta PlayStation 4, petica nikada nije ni izašla 😂
moordrak
29.12.2025 - 18:11“Nathan Drakea i Uncharted. Takve franšize daju vrijednost platformi. Nisam siguran da većina ljudi ovo shvaća” , Shawn Layden.
DA??????? No shit Sherlock!!!!
Pa ja ću se ranit. Taj valjda u svom životu nije upoznao niti jednog gejmera! Samo ekselice i dijagrami. Majke ti mile i drage da ovakvi štrumfovi vode gaming industriju. To je za poginut.
Goblin
@moordrak, 29.12.2025 - 19:54Napravio si citat od dvije nevezane rečenice.
moordrak
@Goblin, 29.12.2025 - 20:40Pročitaj još jednom što je rekao. Ako nisi razumio moj komentar, evo pojednostavnim:
Dakle da, jake franšize čine platformu vrjednijom. Naravno. To valjda vrapci na grani znaju.
Isto tako, konzolaške verzije igara su inferiornije u odnosu na one namijenjene za PC. Naravno. Uvijek su bile. Konzole su najslabiji hardver za kojeg se igre razvijaju. Zašto se onda prodavaju na PC-u? Za koji klinac guraju konzolaške igre na PC? Zato što su zaključili da su pare od PC-jaša iste boje kao i od konzolaša…..
Lik otkriva toplu vodu i još nam pritom soli pamet.
Goblin
@moordrak, 29.12.2025 - 20:49Znam ja što si ti htio reći, ali pročitaj ti još jednom što si napisao… “Nathan Drakea i Uncharted. Takve franšize daju vrijednost platformi. Nisam siguran da većina ljudi ovo shvaća” , Shawn Layden
moordrak
@Goblin, 29.12.2025 - 20:56a dobro dobro … priznajem… u pravu si …. malo sam skratio 😁😁😁 i pravim se grbav 🍻 . Znaš da obožavam HCL, ali promijeniti će ovo sučelje za unos teksta valjda 2046. ako i onda 👹
Goblin
@moordrak, 29.12.2025 - 21:09Ma sve jasno 😄
Igor Belan
@moordrak, 29.12.2025 - 23:10Znam da će ti ovo čudno zvučati kad vidim na profilu da imaš RTX 4090, ali u mnogim slučajevima najslabiji hardver za kojeg se igre razvijaju je zapravo PC, a ne konzole. Pogotovo u prvih par godina od izlaska nove generacije konzola. Općenito govoreći, ni jedan developer ne radi igru za tvoju grafičku, jer većina ljudi ima daleko lošije konfe i njima prvima treba prodat igru.
moordrak
@Igor Belan, 30.12.2025 - 09:12Pričamo li o konzolaškim ekskluzivama, a pričamo, onda PC ispada iz igre i uopće nije relevantan za ovu raspravu. Igre za konzole su izuzetno optimizirane za hardver na kojem se vrte. To su Sonyevi zahtjevi. Na PC-u nema nikakvih limita. u Kada bi devovi uložili isti trud u optimizaciju PC igara, ne bi nam trebao svake tri-četiri godine novi hardver. To se u pravilu događa iz jednostavnog razloga: ne isplati im se. Idealno je razviti igru za samo jednu platformu. Troškovi su najmanji. Sam hardver u konzolama nije ni sjena PC-u. Osobito što su konzole prešle prag od 1000$. To je tako zadnje dvije generacije. Biti će ovo još izraženije na next-genu. Na PC-u prevladavaju mid-range grafe koje u potpunosti premašuju mogućnosti konzola ili su u najgoru ruku, u istom rangu. Govorim o RTX 30xx generaciji. Ako je vjerovati javno dostupnim podacima sa steama, velika većina igrača koristi upravo grafe te generacije. 2020. je godina izlaska. Isto kao i godina izlaska PS5. Moja RTX 4090 je gornji ekstrem. Apsolutni minimum bi bila RTX 20xx. Svi ostali su negdje u sredini. Zato mi je tvoja tvrdnja da je PC najslabija platforma vrlo klimava.
Mrkvicaa
@moordrak, 30.12.2025 - 10:33Novi PS5 Slim trenutno košta 350 €. To je jeftinije od RAM memorije. Najbolja božićna kupnja za gaming.
moordrak
@Mrkvicaa, 30.12.2025 - 10:48Gdje je to u Hrvatskoj PS5 Slim 350€? Od 450€ na gore je. Inače, da slažem se! 350€ je odlična cijena! Samo ne zaboravi, to je stara zaliha 😘
Mrkvicaa
@moordrak, 30.12.2025 - 10:57Tebi su u zadnje vrijeme komentari skroz nepovezani. PS5 se stalno u zadnje reklamirao na televiziji za 350 eura.
https://www.nabava.net/konzole/sony-playstation-5-slim-digital-edition-cijena-505224581
moordrak
@Mrkvicaa, 30.12.2025 - 13:35Hvala od ❤️ što pratiš moje komentare. Publika na HCL-u se u zadnjih desetak godina jako, jako promijenila. Lijepo je pročitati razmišljanja mlađih generacija.
Moram ti reći, lipa moja Mrkvice, ne gledam nikakav televizijski program već, brat-bratu 4 godine. Uopće mi ne fali! Nemam čak ni antenu spojenu. Evo, radio poslušam koji put u autu. 🥳😁
Znam da je PS imao popuste. Nisam zapazio cijenu za slima od 350€. Što sad.🤷♂️ Bio je PSVR2 za slične novčiće. To nije standardna cijena. Nadam se da je to jasno.
Ovaj iz mikronisa slim ps5 za 350€ je bio pa se spominjao. Ebiga. Ostali linkići, klikni na dućan pa vidi koliko košta. Evo Protis ima za 400€ , ali to je za gotovinsko plaćanje. Na kartice, 449€.
Daj si malo provjeri stvari prije nego bubneš. Nabava.net ima čudne algoritme…
Mrkvicaa
@moordrak, 30.12.2025 - 14:20Pa vidljivo je svima kad pišeš javno; ti si se sad našao hvaliti PC-jem baš kad cijene RAM memorije divljaju. Za Božić se sve rasprodalo, kao što sam i napisao u objavi ‘Najbolja božićna kupnja za gaming’. Ljudi su navalili na konzole, pogotovo sad kad su cijene RAM-a skočile. Mogao si vidjeti PS5 za 350 eura čak i na televizorima u kafićima:)
Mrkvicaa
@Mrkvicaa, 30.12.2025 - 14:26https://www.hcl.hr/vijest/poceo-playstation-black-friday-big-bangu-evo-koje-popuste-trebate-iskoristiti-234562/
ChungaLunga
@moordrak, 31.12.2025 - 09:56Moram ti i ja parirati kad je vec tema načeta. Pratim i ja komentare u zadnje vrijeme (na GO sam pa čitam svašta) i primjetih da često voliš naglasiti kako će se uvijek naći oni koji će davati previše novaca gramzljivom Sonyju, jer su budale i slićno. Ali eto s obzirom da imaš rtx 4090 koji ima preporučenu cijenu proizvođača od 1600$ (znači u potpunosti pokriva troškove proizvodnje + zarade NVidiji) ali znamo da se na tržištu prodavala za nekoliko puta veću cijenu od toga, rekao bih da vlasnici iste prvi spadaju u kategoriju s kojom se sprdaš. Sony postavi cijenu konzole i po toj cijeni ćeš kupit istu u dućanu, ili čak nižoj ako su akcije. Za graf kartice se ne sječam ikakvih popusta u prošlosti, već isključivo nenormalnih porasta cijena bez ikakve kontrole. Ali eto, ti si očito spreman to platit a ovi kaj daju pare Sonyju su ovce.
moordrak
@ChungaLunga, 31.12.2025 - 20:48Nvidija je zvijer svoje vrste. Vrlo rado bih sutra šutnuo. Ne mogu. Trenutno su jedini na planetu sa hardverom kojeg želim imati u svojem stroju zbog određenih specifikacija. Nisam zadovoljan cijenom, naravno. Ni meni ne rastu novčići na stablu. Vidiš, ja sam tih 1600€ koje spominješ već davno vratio. Sony je, sa druge strane, kao pijavica, nikad dosta. U tome je ta esencijalna razlika.
Cjenovno uspoređuješ dvije apsolutno neusporedive kategorije: grafičke kartice i konzole. Da, spreman sam platiti kvalitetan hardver. Koristiti ću ga minimalno 15 godina za ove ili one svrhe, ne samo za gejming.
Jesam li spreman izdvojiti 1200€ za ps5Pro? Nisam. Zašto? Vrlo jednostavno: ograničen sam u korištenju. Uređaj samo za povremeno igranje i gledanje multimedije, zaključan u vlastiti eko-sustav u kojem se naplaćuje svaka glupost mi je prestao biti privlačan. Ovu generaciju se nažalost nisam naigrao na Sonyevoj konzoli. Nemoj misliti da ih u 15-20 godina nisam podržavao dovoljno i previše. Ja sam isto jedna od tih ovaca, dok nisam rekao dosta. Izgubili su moje povjerenje, a time i moje novčiće.
Mrkvicaa
@moordrak, 02.01.2026 - 10:20Zar ti nemaš onaj Xbox Series S? Znam koliko si ga branio, s tobom se nije moglo razgovarati. Ili se sad možda pretvaraš da imaš PC?
moordrak
@Mrkvicaa, 02.01.2026 - 13:06Nope. Kriva osoba. Imam Xbox360 sa Kinectom i jedno 50-60 original igara. Seriju S i prije njega XboxOne nisam nikada kupio. Seriju X sam kupio zbog Starfielda. Na kraju me Starfiled jako razočarao. Mislim da sam kupio jedino Diabla 4 za XsX. Možda još nešto, ne sjećam se više. Prodao sam ga prošle godine poradi ne korištenja.
Koliko sam branio Xbox, štajaznam. Moguće. Imao je MS odličnih poteza. Mislim da se nisam polomio od hvalospjeva. Vragec je puno veći fan Xboxa. Ja sam se u potpunosti prebacio na PS.
PS4, PS4Slim, PS4 Pro, PS5. Kada su počeli drljati sa cijenama pretplate, nakon 10 godina vjernosti, odlučio sam prekinuti plaćanje. Na kraju je i PS5 otišao iz kuće.
“Ili se sad možda pretvaraš da imaš PC?” Moram reći, mrvicu bezobrazno od tebe nu, nije ovo moj prvi tango sa nevjernicima 🙂 Imaš moj nick. Na svim platformama je isti. Evo, ako te zanima, pogledaj što sam dosada igrao i na čemu. Nemam razloga bilo što tajiti što se mog gejmanja tiče 🙂
racaxxxx
30.12.2025 - 22:07Ne kuzim u cem je fora, pa imam 10 nastavaka koje klinci igraju na ps3. Super mario bros 1,2,3, super mario land 1 i 2, super mario world 1 i 2, super mario kart…