Pogledali smo film “28 godina kasnije” da zaboravimo zombije iz igre “Dan prije”
23 godine kasnije redatelj Danny Boyle i pisac Alex Garland ponovno su se vratili franšizi “28” koja je inspirirala mnogobrojne videoigre. Jesu li filmom “28 godina kasnije” uspjeli doći na staze stare slave?
Na HCL-u više ne pišemo o filmovima koji nisu adaptacije videoigara, no za novi horor “28 godina kasnije” napravit ćemo iznimku. Ipak je taj film dio franšize koja ima kulturnu važnost u oblikovanju zombija 21. stoljeća. Originalni film “28 dana kasnije” prvi je pokazao kako zombiji ne moraju biti samo spori mrtvaci, predstavivši nam užas brzih zombija. Utjecaj tog filma brzo je postao vidljiv i u drugim medijima, npr. u legendarnim igrama kao što su Left 4 Dead, The Last of Us i The Day Before. Okej, možda ne ovaj zadnji.
Redatelj Danny Boyle te pisac Alex Garland davne su 2002. stvorili su brutalno i napeto iskustvo, a onda su se odmaknuli od “28-ice”. Boyle je 2009. osvojio Oscara za najbolju režiju filmom Slumdog Millionaire, dok se Garland proslavio filmovima Ex Machina i Annihilation, te nedavno dobio čast adaptiranja Elden Ringa. 23 godine kasnije, Boyle i Garland ponovno su se okupili za “28 godina kasnije”, a osvrt na taj film bila mi je ponuda kojoj nisam mogao odoljeti.
Bit ću iskren, isprva sam bio skeptičan. Prethodni nastavak “28 tjedana kasnije” izgubio je velik dio šarma originalnog filma, većinom zato što ga je radio kompletno drugačiji kreativni tim. Povratak Boylea i Garlanda bio je vrlo pozitivan znak, no u Hollywoodu kvaliteta ovakvih “zakašnjelih” nastavaka zna prije biti pitanje sreće, nego kadra koji sudjeluje u razvoju. Međutim, kad je stigla prva najava filma, bio sam opčinjen. Prelijepi prizori postapokaliptične Britanije suprotstavili su se jezivim scenama nasilja i kulture novog, mrtvog svijeta. Sve to uz pjesmu Boots, koja govori o dehumanizirajućem činu marširanja tijekom rata te čiji repetitivni ritam oponaša lupanje čizama o pod, stvarajući neugodan psihološki pritisak. A onda su se sva moja nadanja ostvarila kad sam prošle srijede pogledao film. Čak i uz sav taj prisutni hype, film je nadmašio moja očekivanja.
“28 godina kasnije” u početku prati oca i sina koji napuštaju sigurnost svojeg otoka i koračaju na kopno, puno svakakvih prijetnji, kako živih, tako i nemrtvih. Pandemija virusa bijesa ograničena je na Veliku Britaniju, a ostatak svijeta je ostao kompletno normalan. Netko bi iz ovoga mogao izvući usporedbu s Brexitom, no sumnjam da je to bila glavna namjera pisca. Uglavnom, Britanija vrvi poremećenim, nasilnim luđacima. A tu su i zombiji, tj. zaraženi.
Tu se zaustavljam sa zapletom jer bi išta drugo bilo odavanje radnje filma. Sve što ću reći je da su najave vješto sakrile pravu dubinu ovog filma. Radnja možda na prvi pogled liči na The Last of Us, gdje očinska figura i dijete moraju preživjeti u postapokaliptičnom svijetu, no film ubrzo dobije nekoliko slojeva iznad osnovne radnje. Jedino što možete očekivati je neočekivano.
Likovi su trodimenzionalni i kompleksni, na vrlo realan način. Nitko nije savršen, a njihove mane su jednako istaknute kao i vrline. Od glumaca se naravno ističu odlične izvedbe Jodie Comer, Aarona Taylora-Johnsona te Ralpha Fiennesa, no pravo iznenađenje ovdje je mladi Alfie Williams, koji utjelovljuje 12-godišnjeg Spikea. Dječja gluma je često riskantna, no Alfie ne samo da je dobar, već besprijekorno ulazi u ulogu i gluma mu je jednako dobra kao i kod starijih članova postave, što je ludo jer mu je ovo prvi dugometražni film.
“28 dana kasnije” bio je sniman digitalnom kamerom ograničenom na rezoluciju od 480p. Nije to bilo samo zato što su bili bez prebijene pare, već je to bila namjerna kreativna odluka. Cijeli film imao je “prljavu”, neugodnu estetiku, a hiperaktivna, nagla montaža doprinijela je prenošenju panike. “28 godina kasnije” čista je evolucija ovog stila.
Možda ste već negdje pročitali, ali ovaj film snimljen je pretežito na iPhone kamerama. Istina, na iPhone su uglavnom montirali skupe leće i opremu, no senzor je i dalje isti. Unatoč tome, film je oštar i prelijep, a nedostaci digitalne kamere su također iskorišteni. Neki prizori s minimalnom količinom svjetla imaju određenu zrnatost koja ostavlja dojam kao da gledate stvarnu snimku koju je netko napravio mobitelom. Za neke je kadrove inače korištena i posebna platforma koja je omogućila snimanje s 20 iPhonea u isto vrijeme. Znat ćete točno koji su to kadrovi čim pogledate film. Moram reći da se nešto takvo vrlo rijetko viđa na filmskom platnu. Boyle i direktor fotografije Anthony Dod Mantle stvorili su film s jedinstvenim izgledom, a montaža također pomaže filmu da se istakne.
Hiperaktivni stil montaže vidljiv u originalnom filmu ovdje ne samo da se vraća, nego je i evoluirao. Mirne scene su ono što biste očekivali, no kada počne akcija, napetost raste i ne prestaje rasti, sve dok uživate u vizualnom spektaklu. Scene potjere daju doživljaj kao da gledate vlak koji juri prema kamionu na tračnicama i dvije sekunde je od udara, ali taj osjećaj ponekad traje i minutama. Kosi kadrovi, arhivske snimke i brutalni prizori izvan konteksta grade osjećaj nelagode i panike dok gledate film, a Boyle vješto prezentira najjezivije moguće kadrove.
Povrh svega, ton filma je poprimio karakteristike montaže te brzo skače između stvari. U jednom trenutku gledate dramu, u drugom horor triler, a u trećem, pak, komediju. To se nekima možda neće svidjeti kod ovog filma. Prijelazi između različitih razina ozbiljnosti i sarkazma vrlo su nagli te potencijalno mogu umanjiti emocionalni udarac filma. Očekujem kako će kraj filma biti vrlo sporan jer sadrži jedan od najnaglijih tonskih pomaka kojima sam ikad svjedočio. Osobno smatram kako je ovakav stil vrlo prikladan za ovakav film, no neki se neće složiti.
Zvučno iskustvo je također izvrsno. Pjesma Boots sjajno je iskorištena i u filmu, a ostatak glazbe je dobra mješavina klasičnih i elektroničkih instrumenata. Iako je dobar dio filma zapravo bez glazbe kako bi se stvorila napetost, ono prisutno savršeno odgovara filmu te uzdiže već napete i emotivne scene.
Kako ovo pišem, već želim ponovno pogledati film. “28 godina kasnije” vizualni je spektakl, ne zbog pretjeranih efekata ili skupe produkcije, već zbog kreativnosti unesene u cijeli vizualni spektar filma. Svaki segment savršeno se slaže kako bi se stvorilo potresno i emotivno iskustvo. Boyleova kreativna režija i Garlandov izvrsni scenarij ponovno su nam pokazali kako se i dalje može ubrizgati život u žanr zombi filmova.
Ako volite zombije, filmove, ili jednostavno, dobre priče, trebate pogledati ovaj film. Ovakav film se rijetko pojavljuje. Neke stilske odluke neće se svima svidjeti, no jedna stvar je vrlo jasna: svidio vam se film ili ne, iskustvo gledanja će vam u svakom slučaju biti nezaboravno.
ikskutija
21.06.2025 - 20:41sutra pravac kino…prvi dio izvrstan, drugi dio me njah, al ona scena u 2 djelu kad zeni palcevima probija u ocne dublje, dan danas me progoni
Nemanjazzz
21.06.2025 - 20:59Samo prvi gledao. Al mi se svidja trailer sto ne spojluje pricu a opet je privuko paznju. Ovo je prvi put da cekam film jos od knives out 2
Future man
@Nemanjazzz, 21.06.2025 - 23:33Mislim da je direktni nastavak na 28 dana kasnije. Nisam siguran jesu li ignorirali 28 tjedana kasnije ili ga makli iz canona. ( nije spoiler mislim, to redatelj nesto spominjao.)
David Šesto
@Future man, 22.06.2025 - 01:07Priznaje se postojanje i prvog i drugog dijela, no realno se može ući u ovaj bez da se išta gleda. Zasad je priča kompletno odvojena od prijašnjih dijelova.
Future man
@David Šesto, 22.06.2025 - 11:39Skazem se . Moze se gledat s odmakom ili zasebno.
Nemanjazzz
@Future man, 22.06.2025 - 14:56Verujem da nisu pravili direktan nastavak posle 20 godina. Ti fanovi su vec svako na svoju stranu
Slavke125
@Nemanjazzz, 22.06.2025 - 13:27Misliš na Glass Onion?
superdeda2000
21.06.2025 - 21:42Nisu zombiji nego imaju virus bjesnoće…
Darac83
@superdeda2000, 21.06.2025 - 21:56Cijepaš dlake… 😂
David Šesto
@superdeda2000, 21.06.2025 - 22:47I u samom filmu kažu “zombi”, iako su to u pravu zaraženi, tako da terminologija ovdje zaista nije toliko bitna.
Slavke125
@superdeda2000, 22.06.2025 - 13:32Ništa mi jače nego kada se izbjegava ta riječ zombi kao da je kuga.
Future man
21.06.2025 - 23:30Odlican je film.
hexagram
22.06.2025 - 02:17Meni je bio grozan. Prica leti na sve strane, likovi nimalo upecatljivi, straha nigdje… Bez spoilera ali ovo je mogla biti nelosa serija a ne dugoocekivani nastavak fransize
Future man
@hexagram, 22.06.2025 - 11:42Razumim zasto ti je tako ispao film. Drukciji je od prijasnjih i ti bjesni ljudi ili zombiji su se prilagodili. Prošlo puno godina.
hexagram
@Future man, 22.06.2025 - 11:47Nemam problem sa evolucijom zarazenih, dapace. Nego pacing filma je katastrofalan, ne zadaje nikakav ton, nemas se za sto drzati niti ti je stalo do likova. Kazem – serija
Iceman73
22.06.2025 - 07:43Odlična prva 2 dijela,ovo se čeka!
DjokaBA
22.06.2025 - 08:51Ovaj film iz frižidera iskače.. Gde god pogledam, nešto o njemu se piše. Kao da je Šindlerova lista jbte..
Pajo Paksu
22.06.2025 - 11:11Upravo jučer pogledao po prvi put 28 dana kasnije. Početak mi je sličan stripu the Walking Dead gdje se budi iz kome i ide u potragu za svojom obitelji.
Dragan[MKD]
@Pajo Paksu, 22.06.2025 - 18:13Dosta tih Zombi filmove i serije vuče inspiraciju od 28 days, baš sam pogledao Honest Trailer na YouTube i potsetio se tog remek djela, ovoj novi dio se bude gledao kad dođe na Streaming.
ivekinho
22.06.2025 - 20:49mislim da necu gledati,zasitio sam se filmova sa zombijima a i dosadni su mi.sve neka drama ,akcija usporena .radje cu pogledati final destination bloodlines.
Lazy
22.06.2025 - 22:38Gledao i prvi i drugi u kinu,e pa budemo i treci…
MileSmile
23.06.2025 - 06:27Kao ljubitelj horor filmova a nadasve postapokaliptičnih filmova odgledao film u kinu, jer su recenzije bile dobre i razočarao se. Početak dobar i obećavajući, ali kako film odmiče radnja je sve lošija odnosno nema je. Film jeste vizualno lijep, ali ostalo je samo na tome. Ne sjećam se u zadnje vrijeme kad sam pogledao dobar film. Dok sam gledao Gadijator II htio sam izaći iz kina prije kraja filma koliko mi je bio loš. Ne znam, scenariji su tako loši, dijalozi još gori. Na striming platformama na kraju gledam fimove iz 70-tih, 80-tih i 90-tih. Jedini film koji me nije razočarao u zadnje vrijeme je Furiosa. On mi je bio poslastica.