HCL.HR

Kakve su to NFT i Play to Earn igre na blockchainu i može li se igranjem stvarno obogatiti?

Zoran Žalac 13.12.2021.   •   53 komentara


Sve se glasnije i intenzivnije govori o blockchain igrama, NFT-ovima u gamingu te ideji igara preko kojih igrači zarađuju stvarni novac. Je li budućnost zaista u tome?

„Blockchain/NFT/play-to-earn igre su budućnost gaminga!“ Izjava je to koja se u ovom ili onom obliku nedavno mogla čuti od glavešina Electronic Artsa i Ubisofta. U eri kad skupa grafička kartica više ne služi samo za igranje PC igara nego i za rudarenje kriptovaluta, u vrijeme kad ekipa s Reddita otkriva short selling i manipulira tržištem dionica, obećanja o igrama preko kojih se zarađuje definitivno zvuče primamljivo. Problem je samo što nitko trenutno ne zna objasniti zašto takvo što mediju videoigara uopće treba.

Prije nego krenemo na analizu problematike, pokušat ćemo laički objasniti o čemu se ovdje zapravo radi i gdje točno leži uzbuđenje oko NFT-ova i Play to Earn igara.

Blockchain i gaming

Kad govorimo o blockchain igrama zapravo govorimo o igrama na blockchain tehnologiji. Ista je to tehnologija na kojoj se temelje transakcije kriptovaluta, a karakterizira ju lanac podatkovnih blokova koji su povezani kriptografijom. Sustav je to u kojemu je zapis o nekom digitalnom događaju (npr. trgovanju) javno distribuiran, transparentan i nepromjenjiv. To u teoriji eliminira potrebu za nadziranjem događaja/aktivnosti u blockchainu, na primjer ne traži vlasnika trgovine koji će nadgledati svaku kupoprodajnu aktivnost između korisnika.

Primjena Blockchain tehnologija u igrama može biti šira od koncepta trgovanja. Decentralizirana priroda blockchaina tako nas možda odvede prema budućnosti u kojoj je varanje u mrežnim multiplayer igrama praktički neizvedivo. No, izdavačima igara tehnologija blockchaina daleko je najprimamljivija kroz ideju monetizacije digitalnog sadržaja. Kad izdavači igara kažu da su blockchain igre budućnost, zapravo vjeruju u budućnost još veće zarade.

Uzmimo za primjer Electronic Arts i njihov nogometni serijal FIFA. Igre iz serijala FIFA među najprodavanijim su naslovima na tržištu, ali EA ne zarađuje milijardu dolara godišnje od prodaje FIFA igara, nego od mikrotransakcija za Ultimate Team mod. Igrači Fife stvarnim novcem kupuju digitalni predmet u igri – karticu ili paket kartica koje predstavljaju igrive nogometaše s određenim statistikama. Igrač plaća vlasništvo nad digitalnim sadržajem premda je to vlasništvo prividno jer mu digitalni sadržaj nije jedinstven – istu takvu karticu ima i netko drugi, a s karticom ne može ništa izvan igre jer mu je vezana za korisnički račun.

Tu na scenu stupaju NFT-ovi – nezamjenjivi tokeni koji se poput kriptovaluta baziraju na tehnologiji blockchaina.

NFT i gaming

NFT-ovi su digitalni sadržaji koji imaju svoj certifikat vlasništva. To može biti bilo što digitalno, od slikovnog ili zvučnog zapisa do seta tekstura koji tvore kostim u nekoj igri. Čak i ovaj članak može biti nezamjenjivi token. Vi ga možete kopirati, ali ne možete kopirati certifikat o vlasništvu nad njime. Naravno da to vlasništvo samo po sebi ne vrijedi baš puno u digitalnom svijetu gdje se sve može lako kopirati, ali NFT-ovi u igrama počivaju na ideji digitalne oskudice.

U prijevodu, vrijednost nekog digitalnog sadržaja raste što je taj sadržaj rjeđi, tj. vlasništvo se nad njime može naplatiti više što je traženiji/poželjniji. A što je vrijednost sadržaja veća, to je viša i provizija koja se uzima za troškove transakcije. Za izdavače igara to izgleda kao jackpot jer se provizija uzima za svaku transakciju, i prvu i svaku sljedeću nakon nje. A oni sami mogu odrediti koliko će što u njihovoj igri biti unikatno, rijetko i poželjno.

Ako vam je to apstraktna biznis spika, zamislite si kako netko u Electronic Artsu upravo govori: ako već sada zarađujemo milijardu dolara od igrača koji plaćaju za predmete koji nisu unikatni i ne mogu ih preprodavati, čekaj samo da im po višoj cijeni počnemo naplaćivati predmete koji su jedinstveni i čijim prodavanjem uvijek uzimamo proviziju sukladno imaginarnoj vrijednosti digitalnih sadržaja!

Play-to-earn

Dakle, izdavačima je privlačna ideja da igračima prodaju NFT-ove, stvore digitalnu oskudicu i onda zarađuju od svake transakcije rijetkih predmeta među igračima. No, gdje je tu privlačnost za igrača? Odgovor je jednostavan: u ideji zarađivanja novca kroz igru/igranje, odnosno play-to-earn (ili P2E) format. Ne treba posebno objašnjavati zašto je to primamljivo – zarađivanje novca kroz igranje je drugi najveći san nakon zarađivanja bez obavljanja ikakvog posla.

Igrač u play-to-earn igrama zarađuje novac trgovanjem NFT-ovima, tj. prodajući svoje vlasništvo nad digitalnim sadržajima u igri. Postoje i drugi načini zarade, poput iznajmljivanja ili investiranja u digitalne sadržaje. Neke igre donose malu zaradu i kroz samo igranje – što duže ih se igra, to je nagrada veća. Takva propozicija zarade kroz konstantnu aktivnost postavljena je da bi igra bila što duže „na životu“ te da bi stalno imala dovoljno aktivnu zajednicu igrača. Jer ako nema dovoljno igrača, nema ni dovoljno velike potražnje za NFT-ovima, a ako nema potražnje onda nema ni zarade.

Slična je to situacija s multiplayer igrama na koje igrači ne žele trošiti vrijeme ako su im serveri poluprazni. Samo se igrače u slučaju uz P2E igru ne veže isključivo kroz zabavu, nego kroz ulaganje. Poneke P2E igre tako imaju visoku cijenu za ulazak – morate platiti nekoliko stotina dolara da biste krenuli s igranjem. Možete platiti i manje od toga, ali onda možete zaboraviti na ikakvu zaradu jer s nižom investicijom u igri nećete daleko dogurati. Alternativno, postoje razni modeli školarina, sponzorstava i kredita gdje drugi dobrostojeći igrač ulaže u vas, omogućuje vam jeftiniji pristup igri u zamjenu za dijeljenje zarade jednom kad vi počnete zarađivati.

Jesu li to mutna posla™?

Ako u igru uložite veću sumu novca ili pak dugujete nekome jer vas je ubacio u igru, onda vam je u interesu da ju igrate što duže kako biste od toga jednom profitirali. Isto tako vam je u interesu da ta igra ima dovoljno veliku zajednicu u kojoj će postojati dovoljno velika potražnja za kupoprodajom NFT-ova. Zbog toga se često viđa da igrači P2E igara vrbuju nove igrače pozivajući ih da se pridruže u igru – jer njihova zarada i povrat uloženoga ovisi o potražnji za digitalnim sadržajima unutar igre. Ako ne postoji dovoljno igrača koji žele kupovati NFT-ove u nekoj igri, njihova je vrijednost “u vakuumu”, praktički ništavna.

Razlika naspram posjedovanja digitalnog sadržaja ili virtualne valute u klasičnoj igri kojoj se serveri ugase jedino je u tome što NFT-ovi neće nestati ako igra propadne. Igrač je uvijek vlasnik NFT-a i to se vlasništvo proteže izvan same igre. Igra zapravo ne mora ni postojati da bi igrač imao vlasništvo nad NFT-om nepostojeće igre. Već smo imali primjere developera koji su prodavali NFT-ove za igre pa pobjegli s novcem bez da su uopće napravili obećanu igru.

Potvrda punog vlasništva nad NFT-om za umrle ili nepostojeće igre stoga može biti od vrijednosti jedino kolekcionarima. Na kraju krajeva, danas se najskuplje plaćaju oni primjerci starih igara koji nikad nisu bili izvađeni iz pakiranja. Nije isključeno da bi NFT-ovi jednog dana mogli imati upravo takvu vrijednost.

Istina je da pravu sliku o vrijednosti NFT-ova u igrama još uvijek nemamo niti ćemo ju imati još neko vrijeme. Moguće je da su NFT-ovi prolazna moda, a moguće je da su digitalno bogatstvo koje će biti statusni simbol u nekom budućem metaversu.

Je li onda play-to-earn format mutna zona za gaming ili je to pak legitimni način kojim ćemo se uskoro svi bogatiti igranjem igara? Jedno je neosporno – igranjem play-to-earn igara može se i moći će se zarađivati novac… jednako kao što možete zaraditi ulaganjem u dionice ili možda klađenjem u kladionici. No, to će uvijek biti ulaganje s rizikom, ne i garantirana dobit. Onaj tko se hvali zaradom od P2E igara vjerojatno ne laže, ali isto tako pokazivanjem drugima kako se zarađuje zapravo „tjera vodu na svoj mlin“, tj. ima razlog zašto to ističe drugima umjesto da tiho uživa u tome što zarađuje preko igara.

Je li blockchain uopće potreban gamingu?

Kao što smo ranije spomenuli, primjena blockchaina u kontekstu videoigara može biti šira od kupoprodaje digitalnih vlasništva. U kojim sve aspektima – trenutno još nema odgovora jer gaming industrija tek hvata korak s tehnologijom blockchaina i istražuje njezine moguće primjene. A kad pričamo o kupoprodaji digitalnih predmeta, ne mora to nužno biti izrabljujuće nego može voditi i prema dobrim stvarima za igrača.

Primjerice, ne bi bilo loše kad bismo kupljene igre u digitalnom obliku mogli legalno prodavati, bez da se moramo odreći cijelog korisničkog računa uz kojega su te igre vezane. Takva blockchain platforma zapravo već postoji i zove se RobotCache, a igračima nudi dvije pogodnosti. Prvo, preko te platforme mogu rudariti kriptovalutu kojom potom mogu kupovati igre na istoj platformi. Drugo, digitalne igre koje kupe mogu prodavati drugim korisnicima na platformi, za što dobiju 25% vrijednosti od stvarne cijene za igru u kriptovaluti ili stvarnom novcu.

Nažalost, RobotCache podržavaju samo manji developeri i izdavačke kuće, a veliki igrači kao što su Electronic Arts i Ubisoft ne utrkuju se tko će prije podržati RobotCache jer to nije u interesu njihove zarade ako platforma nije popularna. Dobrobit igrača tu je sekundarna, naravno.

Uz svu decentralizaciju koju blockchain donosi, i dalje se vrtimo oko zatvorenih platformi koje u suštini nisu značajno različite od onoga što već imamo. Na primjer, na Steam Marketu igrači već godinama prodaju predmete iz igara. Skoro svaka igra na Steamu ima kartice koje osvajate igranjem i možete prodati za novac kojim potom možete kupiti neku igru. Valve je već lansirao svoju „NFT igru“ kroz propali kartaški naslov Artifact. Isti onaj Artifact koji igračima nije bio zanimljiv jer nitko nije htio kupovati precijenjene karte za stvarni novac, tako da je Valve na kraju bio prisiljen prekinuti daljnji razvoj te igre.

Gotovo sve ono što blockchain i NFT-ovi nude već je i ranije u nekom obliku postojalo u videoigrama. Nema tu neke velike revolucije, barem ne one kakvu si trenutno možemo zamisliti. Jedina je razlika što je Valve uložio vrijeme i novac u razvoj Steam Marketplacea, a drugi su čekali da im blockchain omogući sličnu stvar kao gotovo rješenje uz mogućnost postavljanja vlastitog seta pravila za poslovanje. Stvaranje digitalne oskudice u igrama isto tako nije neizvedivo bez blockchaina jer developer ima punu kontrolu nad time koliko će kojih predmeta u igru lansirati. Druga je stvar što većina developera nema vlastitu infrastrukturu po kojoj bi omogućili preprodaju digitalnih predmeta uz proviziju.

Jedna od stvari koja se može čuti od zagovarača NFT-ova u igrama jest to da se digitalni sadržaji ne vežu uz igru pa se tako mogu koristiti u više različitih igara. NFT iz jednog Call of Dutyja mogao bi se stoga koristiti u drugom Call of Dutyju. Takvo što ne viđamo često u klasičnom sustavu igara, ali opet – nije nemoguće ni neizvedivo bez blockchaina. Na kraju sve ovisi o developeru koji bi morao prilagoditi NFT da funkcionira u više igara. A nije to baš jednostavan posao jer različite igre koriste različite engine.

Osim toga, nema ni baš velikog interesa za time da recimo likovi iz Call of Dutyja budu dostupni u Battlefield igrama. Fortnite je trenutno jedina igra u kojoj će se naći Kratos i Lara Croft, ali radi se tu isključivo o promociji franšiza. Nisu igrači tražili da u Fortniteu igraju kao Lara Croft, niti bi itko od fanova Tomb Raidera htio igrati Tomb Raider igru sa skinom Lare iz Fortnitea. Dobrom dijelu fanova život se zgadio kad su vidjeli Kratosa kako pleše u Fortniteu.

Puno toga još ne znamo

Igrači su očekivano skeptični oko uvođenja NFT-ova u igre i sve češćeg pojavljivanja blockchain igara. S pravom je hladan doček tih stvari nakon što smo se godinama suočavali s DLC-ovima poput konjskog oklopa u Oblivionu i mikrotransakcija koje su uništavale balans igara tako da bismo mogli dobiti osjećaj ponosa i postignuća nakon bezumnog grinda. Tokenizacija igara vjerojatno vodi prema još napadanijoj monetizaciji svih segmenata gameplaya, a nije da će blockchain magično riješiti sve probleme kakve je Steam Marketplace imao s pranjem novca, farmanjem kartica i sl. Dok god je neke vrijednosti, bit će i pokušaja prevara. To što kriptovalute ne postoje u fizičkom obliku to ne znači da ih se ne može ukrasti ili otuđiti.

Naravno da ovo ne znači kako trebamo osporavati važnost napretka tehnologije. Tehnologija blockchaina svakako je značajna stvar koja će u bližoj budućnosti zasigurno imati korisne primjene u kontekstu igara. Trenutno još nitko sa sigurnošću ne može reći koje točno, ali to ne znači da ih neće biti. Samo treba preživjeti prvi val pohlepe onih koje pati neutaživa želja za bezgraničnom zaradom. Mišljenja sam da nijedan gamer ne bi htio da zabava prestane biti mjerilo isplativosti za igranje neke igre te da umjesto toga mjerilo postane razina novčane zarade koju možemo ostvariti igranjem. Jer tu onda igra prestaje biti zabava i postaje dobro poznata utrka za novcem.

Komentari (53)

  • vragec25cro

    13.12.2021 - 19:02

    Napokon neki članak i o tome.Super Zorane svaka čast za članak.

  • Saren

    13.12.2021 - 19:17

    “Mišljenja sam da nijedan gamer ne bi htio da zabava prestane biti mjerilo isplativosti za igranje neke igre te da umjesto toga mjerilo postane razina novčane zarade koju možemo ostvariti igranjem. Jer tu onda igra prestaje biti zabava i postaje dobro poznata utrka za novcem.” Ne mogu se sloziti vise sa ovim. Ne treba mi ovoga u igrama nit zelim da to dodje tako brzo. Naravno pitanje je vremena kad ce netko to progurati, na ovaj il onaj nacin. Nadam se da ce bit cim duze bez toga, iako dobivamo polu-proizvode sa 500 GB-a updejta ovih dana, povrh dlc-ova, season passova i ovog i onog. I onda se jadnici izmotavaju kako nemaju para, ma daj… NFT-e kao i mining ne podrzavam osobno, tko se hoce baviti time il se bavi i cak dobro zivi od toga – svaka cast i njihovo pravo.

    • TypicalHog

      @Saren, 25.01.2022 - 23:12

      Bi li podržavao mining za to ne bi bilo potrebno puno energije i kada bi mogao rudariti npr na Raspberry PI.

    • Saren

      @TypicalHog, 26.01.2022 - 03:11

      Osobno – ne, ne bi i dalje. Ne vjerujem u nacin kako su zazivjele kriptovalute i vrlo mracne price iza njih koje nitko nikad nije razjasnio. Blockchain tech kao takav ima ok primjena i dobrih stvari, no ovo za sto ga koriste – apsolutno ne.

    • TypicalHog

      @Saren, 26.01.2022 - 18:04

      Znaci ako ljudi koriste novu tehnologiju za pump and dumps, tehnologija je kriva?

    • Saren

      @TypicalHog, 26.01.2022 - 19:17

      Gdje sam rekao da je tehnologija kriva ? Rekao sam da price kako koriste kriptovalute i za sto se koriste su upitne, znaci mislim na ljude tu, ne na tehnologiju kao takvu.

    • TypicalHog

      @Saren, 26.01.2022 - 22:27

      Fair enough. Znači podržavar ćeš crypto mining kad se space očisti i uznapreduje, kada se za “rudarenje” ne će trošiti el. energija i kada kriptovalute neće utjecati na GPU shortage?

    • Saren

      @TypicalHog, 26.01.2022 - 23:13

      Kako rekoh tko sta radi i kako zivi i nastavit ce tako – njegova stvar, ja osobno nemam nista protiv. Ako i kada se dogodi ovo sta si naveo super. Ja zadovoljan. Sta se mene tice osobno prakticki mi je ako i kad dodje taj dan – ja se micem tebi, ti se makni od mene – svi sretni i zadovoljni.

  • Batax56

    13.12.2021 - 19:42

    Drago mi je da mi je netko na jasan i čitak način objasnio nft i blockchain unutar gaminga jer mi je cijela ta gungula s parama iz ničega dovoljno apstraktkna

    • Lazy

      @Batax56, 13.12.2021 - 19:44

      Glasina je cudo kazu…

  • Duanador

    13.12.2021 - 20:06

    Odlicno napisan clanak. Kako i sam radim sa cryptovalutama, ovaj clanak mi je bio jako infirmativan i zanimljiv.

  • Dukie

    13.12.2021 - 20:13

    Pazi jos kad uvaljaju dok ti to igras komp u pozadini farma neku kriptovalutu i doticni developer laganini okrece duple pare. Samo je pitanje vremena…… Ovo ide nikam i gaming kakav poznajemo ce umrijeti kroz iducih 50-tak godina ako se nastavi ovako, mozda i prije. Izmisljanje tople vode kad je vec ima je potpuno nepotrebno, ali eto, profit je bitniji od icega drugog.

    • TypicalHog

      @Dukie, 27.01.2022 - 00:42

      Lol za 50 godina ćemo provodit vrijeme u metaverse kao u Ready Player One ili ćemo pak izumrijeti zbog kolapsa civilizacije.

  • Cros70

    13.12.2021 - 20:37

    To vam je stara piramidna prijevara. Bogati su na vrhu a oni dolje samo uplacivaju novac nadajući se da ce doci na vrh. Sto se nece desiti nikada. Ako i cujete da je netko kupio nesto za male pare – kasnije okupljeno za veci izos. Vjerovatno je istina. A jos veca istina je da je to marketing da privuče one nove na dnu da bi imali oni na vrhu. I suludo mi je da bi netko kupio nesto digitalno za 100000 dolara npr. Neki bogataš od silne dosade sigurno luta po netu da bi kupio nft slikice ili digitalnu zemlju. Kad moze sa vozi svemirski brod u stvarnom zivotu ili da jebe sta

    • Zoran Zabac

      @Cros70, 13.12.2021 - 21:46

      nije sukudo, 100 000$ u btc ce u roku 4 godine vrijedit 1 000 000$

    • BoneDigger

      @Cros70, 14.12.2021 - 03:37

      Neznanje ti curi, sve po tipkovnici. Ako nesto ne razumijes ne znaci da je banalna glupost.

    • TypicalHog

      @Cros70, 25.01.2022 - 23:15

      Dude. Same shit kao CSGO skinovi, pokemon karte ili rijetke novčanice.

  • Shaman

    13.12.2021 - 22:19

    Tu se zaradjuje da kupis jeftino, prodas skupo. Isto vrijedi za NFT i ostale tokene. Naravno, za jeftinu kupovinu moras prepoznati u moru novih kripto valuta koja ce imati najuspjesniji hype da na pohlepi ili zelji za zaradom drugih ostvaris profit. Najveca zarada jest piramidalne strukture i mali postotak je ostvari, dok ostatak ulagaca ostaje u minusu.
    P2E je isto pokusaj malih studija da iskoriste popularnost kripto trzista i nude se (trenutno) idiotski glupe igre. Hype je ogroman i nece me iznenaditi da veliki studiji okusaju svoju srecu.
    Mnogi brendovi poput Adidasa, Pepsija itd, kupuju NFTe u obliku virtualne zemlje unutar igre kao sto je Sandbox.
    Razmjere groznice se mogu vidjeti kod tokena koji ne rade apsolutno nista a imaju ulozene desetke milijardi dolara u market cap-u.
    U svakoj grani ljudskog djelovanja, gdje je novac glavni motiv, umjetnost i kvaliteta se gube.

    P.S. Odlicno pokriven clanak.

    • TypicalHog

      @Shaman, 27.01.2022 - 00:43

      Iza overhypanog balona ostaje tech that’s solid af.

  • MaliMicek

    13.12.2021 - 22:36

    Ukratko, “piramida” all over again. Zivio nam kapitalizam

    • TypicalHog

      @MaliMicek, 27.01.2022 - 00:45

      To je sve spektar. Da li je sakupljanje rijetkih pokemon karti “piramida”?
      Idk

  • GGhostNix

    13.12.2021 - 22:46

    Godinama vec citam ovaj portal i sada sam napokon napravio account. Odlican clanak. Ne zelim nikoga gurati u nesto ili biti shiller, ali ako ste zainteresirani za temu gaminga, kriptovaluta i NFTa toplo preporucam Gods Unchained. Kartaska igra, slicna Hearthstoneu i Legends of Runeterra. Mozete igrati bez i jedne kune uloga, ako zelite kontrolu nad vasim kartama u smislu NFTa onda trebate wallet poput web3 walleta metamask. Igram igru od pocetka godine i odusevljen sam. Napominjem, ne zelim biti naporan s ovim, ovo cisto pisem kao informaciju jer mislim da igra ima kvalitetu. I doista je vrhunska kartaska igra bazirana na crypto i blockchaineu.

    • dukicas

      @GGhostNix, 21.12.2021 - 09:39

      I koliko si zaradio od početka godine na njoj ili izgubio i koliko karte koje imaš vrede kad bi ih sad prodao?

  • GGhostNix

    13.12.2021 - 22:49

    Naravno, tko god je zainteresiran, slobodno mi se javite i pomoci cu maksimalno. Znam dosta korisnih informacija s obzirom da igram igru vec mjesecima, respektabilan broj sati 🙂

  • OctaXS

    13.12.2021 - 23:47

    Steam market itemi (csgo dota tf2..) rade na slicnom principu..

    • TypicalHog

      @OctaXS, 16.12.2021 - 02:49

      Da, nezz zašto ljudi hejtaju, same shit ali jače decentralizirano i bolje.

  • Maki6

    14.12.2021 - 07:13

    Evo mene opet s istim komentarom.Ova me tema baš zanima pošto nešto malo trgujem sa kriptovalutama. Nabasao sam na igru BigTime akcijski RPG razvijen od strane ekipe koja je radila u Bllizardu, Riotu, Epic Gamesu, EA… I imaju istu šemu sa tim NFT-ovima i blockchainom. U tijeku je early accses za samu igru u kojoj se tokeni, za početak, mogu skupljati isključivo samim igranjem a poslije će valjda biti javno dostupni na kripto mjenjačnicama (to je ono što ja čekam) . Pa eto ako redakcija HCL-a ima vremena da možda napravi nekakav osvrt na tu igru. https://bigtime.gg

  • Timmy20

    14.12.2021 - 09:13

    Najveća umobolna debilnost ikad viđena, odmah poslje kriptovaluta. Ili novac od motike zarađen i transparentan ili stavite štrik oko vrata.

    • vragec25cro

      @Timmy20, 14.12.2021 - 14:16

      Zbog takvog razmisljanja i skidaš igre s torenta 🙂

    • Timmy20

      @vragec25cro, 15.12.2021 - 06:54

      nisam te skužio pored sebe u krevetu, da me pratiš. Znači to je tvoja ruka. Divno.

    • vragec25cro

      @Timmy20, 15.12.2021 - 08:11

      Znači kakav novčanik takva i glava 🙂

    • BoneDigger

      @Timmy20, 15.12.2021 - 08:47

      Da se od motike dobro zivi Somalija bi bila raj na zemlji a wall street bi bilo mjesto gdje beskucnici spavaju.

    • Timmy20

      @BoneDigger, 15.12.2021 - 10:39

      da si ti pametan, nebi pisao ovakve stvari. Kriptovalute nemaju veze sa zdravim razumom. To ti je isti kurac kao da ja sad odlučim da danas možete kupovati valutu mačjeg dreka i plačati sa njom. Debilizam za zalizane turoperatore.

    • BoneDigger

      @Timmy20, 15.12.2021 - 16:46

      Ma samo ti nastavi plakati sto si propustio vlak i nisi investirao. Jako pametno razmisljanje, ja nesto ne razumijem = to je tesko sranje. U prijevodu, kriptovalute nemaju veze sa TVOJIM zdravim razumom. A sta ako mozda tvoj razum uopce nije zdrav?

    • Timmy20

      @BoneDigger, 16.12.2021 - 06:00

      pametno ulazem, a kriptovalute su nazalost za naivne ljencine. Ne poznam osobu koja je ista dobroga zaradila,osim stresa. Primi se motike a ne kur.a

    • BoneDigger

      @Timmy20, 16.12.2021 - 08:36

      Ako se druzis sa ljudima koji nisu uspjeli profitirati na cryptu onda mi ona izreka ima puno smisla “s kim si, takav si”. Jer moras biti genijalac teske kategorije da to useres, a gdje su tek ostale klase investiranja.

    • Timmy20

      @BoneDigger, 16.12.2021 - 10:31

      po tvojim riječima, ja pretpostavljam da ti nemaš pojma šta su kriptovalute i kako funkcioniraju. A za sve ostalo te steram u tri lepe pičke materine četničke

    • BoneDigger

      @Timmy20, 16.12.2021 - 16:50

      Nemam ja pojma, samo +350% profita na njima i par minera za koje nikad nisi ni cuo. A ti malo popricaj sa roditeljima jer te ocito nisu odgojili, a i IQ ti je manji od tog Timmiya u kolicima. Mozda zato kompenziras sa njegovom velikom glavom 😆. Btw, cetnicke? Sta 😆? Nemoj ljepilo vise snifati.

    • Timmy20

      @BoneDigger, 17.12.2021 - 07:03

      “mineri” hahaha, sigurno doma je.eš životinje jer ti ovako samo retardirana tronoga baba može dat

    • BoneDigger

      @Timmy20, 17.12.2021 - 09:08

      Mineri, oni uredaji na struju koji imaju nekakve informaticke sklopove tzv. cipove u sebi s kojima rijesavaju razne zadatke i budes placen za to u odredenoj kripto valuti? Ne? Nema veze, nista tebi to ni ne znaci 😅. Koja ti rijec nije poznata? Struja, cipovi, kripto valute? Ma neka, drz’ se ti svoje motike.

    • Timmy20

      @BoneDigger, 17.12.2021 - 11:23

      samo se ti drži kripto i gejminga, jebat ćeš kad i adolf hitler. nikad

    • BoneDigger

      @Timmy20, 17.12.2021 - 16:51

      Adolf je imao zenu 🤣

    • TypicalHog

      @Timmy20, 26.01.2022 - 22:43

      Jesi dobro?

    • TypicalHog

      @Timmy20, 27.01.2022 - 00:52

      Nemaš ni ti pojma šta su kriptovalute meni se čini, da imaš, ne bi implicirao zaradu kao jedinu stranu kriptovaluta. Ali nisi jedini, većina ljudi se fokusira na zaradu ofc zato jer to je prva stvar koja ljude motivira.

    • TypicalHog

      @Timmy20, 27.01.2022 - 00:48

      U šta ulažeš ako nije tajna? Ne bojiš se “The everything bubble”?

    • ImeiPrezime

      @Timmy20, 07.01.2022 - 19:34

      😂😂😂😂😂 sta si pametan

    • TypicalHog

      @Timmy20, 27.01.2022 - 00:47

      Da, ali je razlika u tome da tvoja valute “mačjeg dreka” vjerojatno neće biti prihvaćena od ostalih ljudi kao sredstvo plaćanja.

  • sansgte

    15.12.2021 - 16:31

    Vrhunski članak. Na vrlo jednostavan i objektivan način objašnjeno.

  • sansgte

    15.12.2021 - 16:32

    Nadam se da ćete u budućnosti snimiti i neki video o nekim play to earn igrama.

  • idris

    17.12.2021 - 13:01

    zarađivanje novca kroz igranje je drugi najveći san nakon zarađivanja bez obavljanja ikakvog posla

    🤤🤤🤤🤤🤤🤤

  • Fenner

    17.12.2021 - 14:22

    Hvala na objašnjenju i moramo se toj gluposti žestoko oduprijeti!

    • TypicalHog

      @Fenner, 27.01.2022 - 00:52

      Zašto?

    • TypicalHog

      @Fenner, 09.03.2023 - 13:49

      Jel uopće znaš što je NFT?

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?