HCL.HR

Zbog igranja smo do 9% agresivniji, ali što taj postotak znači?

Zoran Žalac 07.03.2017.   •   70 komentara


Sinoć je u udarnom terminu na javnoj televiziji emitiran dokumentarni film o štetnosti videoigara na ponašanje igrača. I svi smo napokon mogli mirnije spavati nakon njega.

carmageddon-nasilje

Ponekad sam zahvalan svemiru što svijet videoigara nije česta tema u medijima izvan tehnološkog kruga. Tradicionalni mediji gaming obično vide kao problematiku na koju je moguće prišiti sve nevolje ovoga planeta, od terorizma diljem svijeta do propadanja usjeva u Slavoniji. Stoga je u interesu gaminga da ga javni mediji ne eksponiraju tako često, premda bismo svi htjeli dočekati taj dan kada videoigre neće biti tabu i kada se na aktivnost igranja videoigara u široj javnosti neće gledati kao na puko trošenje vremena.

Sinoć se na hrvatskoj javnoj televiziji pak dogodio presedan. U udarnom večernjem terminu, netom poslije glavne informativne emisije, emitiran je dokumentarac „Jesu li videoigre zaista toliko štetne?“. Film je snimljen u produkciji BBC-a još 2015. godine, a ako ste ga slučajno promašili, cijelu verziju na engleskom jeziku možete pogledati ispod ovih redaka.

Po mom saznanju, prvi je to put da se tema videoigara našla u takvom terminu još nakon davne 2004. godine i tadašnje emisije „Latinica“ na temu „Izgubljeni pred ekranom“. Kao što se iz samog naziva može naslutiti, ta emisija nije bacila dobro svjetlo na aktivnost igranja videoigara, a po mišljenju jednog dijela gostiju, temi se nije pristupilo objektivno ni bez predrasuda.

Za pojmove tadašnjeg vremena još uvijek je prevladavalo mišljenje kako će se djeca otuđiti uz računala, jer tko je tada mogao predvidjeti eksploziju društvenih mreža, tko je mogao predvidjeti YouTube generaciju i karijeru eSports igrača? No, danas je situacija ponešto drugačija pa me živo zanimalo kako će gaming biti prezentiran hrvatskoj javnosti 13 godina kasnije, ironično – upravo ponedjeljkom navečer, terminu u kojem se emitirala u međuvremenu ugašena Latinica.

Rekao bih da je navedeni BBC-jev dokumentarac imidžu igranja za ove naše prostore učinio uslugu. Vrlo, vrlo malu uslugu, barem time što nije sasuo drvlje i kamenje po igrama i igranju istih. S obzirom da je produkcija britanska, a britanska industrija videoigara je najjača u Europi, razumljivo je da dokumentarac nije rađen kako bi ocrnio igre konotacijama kakve bi vjerojatno bile istaknute da je film rađen u domaćoj produkciji.

painkiller-nasilje

Dokumentarac, naime, daje prilično nepristranu sliku o pitanju štetnosti videoigara kroz dva aspekta – potencijalno povećanje agresivnog ponašanja i potencijalno povećanje ovisničkog ponašanja. Ako ga gledate samo prvih petnaestak minuta dobit ćete dojam da nas igre doista čine nasilnima, ali cjelovito gledanje otkriva vrlo važan kontekst u tumačenju informacija.

Primjerice, znanstveno se potvrđuje kako su igrači 4-9% agresivniji nakon igranja nasilnih videoigara. Postotak nipošto nije zanemariv, ali rezultat isto tako ne znači da su igrači budući delikventi, teroristi ili kanibali. Deset posto veća šansa za agresivno ponašanje zapravo je neznatna sve dok se radi samo o prilici, o psihički stabilnoj osobi i o nasilnim igrama. Jednostavnim objašnjenjem, generaliziranje na temelju tog postotka je hvatanje za slamke spasa. Jer niti je svaka prilika za agresivnu reakciju iskorištena, niti su svi igrači osobe istog profila, niti sve videoigre imaju nasilan sadržaj.

Pitanje desenzibilizacije prema nasilnom ponašanju možda je nešto ozbiljnije, iako mislim da je tu nepošteno krivnju isticati samo prema videoigrama. Upravo su tradicionalni mediji, koji često prozivaju igre za razne zločine prema čovječanstvu, sami odgovorni za smanjenje empatije kod gledatelja. Ljudske žrtve javnim medijima su statistika na koju se gledatelj može samo rastužiti i slegnuti ramenima. Videoigre s druge strane zbog svoje interaktivnosti mogu inspirirati individuu za djelovanje kada je nepravda u pitanju.

postal-3-nasilje

O pitanju ovisnosti igranja i sami smo proveli malo istraživanje koje je u suštini potvrdilo zaključke BBC-jevog dokumentarca. O tome zato neću podrobnije pisati nego ću sve zainteresirane čitatelje uputiti na zaseban izvještaj. Kako sam poveznicu između nasilja i videoigara jednom prilikom istraživao za seminarski rad, prilažem i njega ako vas ta materija interesira.

Pošto sam za ovaj tekst neplanirano potrošio vrijeme koje sam mislio posvetiti recenziji Torment: Tides of Numenere, za zaključak ću iskoristiti svoje misli upravo iz tog rada. Dokumentarac ionako nudi jednaku spoznaju – da u znanstvenoj zajednici trenutno nema konsenzusa oko pitanja jesu li videoigre štetne u kontekstu poticanja agresivnog ponašanja, desenzibiliziranja prema nasilju i stvaranja ovisničkog ponašanja.

U oprečnim i proturječnim rezultatima brojnih istraživanja na temu nasilnih videoigara i njihovog utjecaja na ponašanje samo je jedno sigurno – do sada niti jedno istraživanje nije donijelo konačan odgovor na to pitanje. Vjerojatnost je da taj odgovor kao takav ne postoji u jednini. Umjesto toga postoje odgovori, i pozitivni i negativni, ovisno o nizu različitih uvjeta, odnosno varijabli.

Ipak, nijedno istraživanje na ovu temu nije uzaludno jer pruža smjernice za svako buduće. Jasno je da videoigre neće nestati iz naših života, ali daljnje istraživanje istih pomoći će nam da taj medij bolje razumijemo. Iz tog razloga važno je da se medij videoigre istražuje, kritizira i ispituje, makar i rezultati toga bili bez jednog univerzalnog zaključka. Tom praksom trebali bismo doći do toga da javnost zna prepoznati kad igra radi nešto krivo, a kad radi nešto što se nekome ne sviđa.

Komentari (70)

  • Daky101

    07.03.2017 - 15:45

    Ja sam agresivniji kada igram Fifu ili Rocket league nego kad igram Battlefield ili GTA lol

    • baDarmageddoN

      @Daky101, 07.03.2017 - 15:46

      A čuj… Ima Online u GTA isto svojih momenata kada je teško ostati cool 😛

    • Ovcaodnovca

      @Daky101, 07.03.2017 - 15:47

      fifu pogotovo nakon ovog zadnjek patcha 🙂

    • baDarmageddoN

      @Ovcaodnovca, 07.03.2017 - 16:02

      Jaaaj… Fifu prije i poslije bilo kojeg patcha ali što su sada napravili- nemam riječi.

    • Waffen-SS

      @Daky101, 07.03.2017 - 15:51

      Hahaha, u pravu si kompa 🙂

    • pesek32

      @Daky101, 07.03.2017 - 15:53

      Da. Ja sam najagresivniji poslije Fife. lol

    • nikola2222253

      @pesek32, 07.03.2017 - 15:58

      Meni igre služe da se opustim ne da postanem agresivan.

    • pesek32

      @nikola2222253, 07.03.2017 - 16:03

      Pa često sam agresivan poslije i pravog nogometa pa mi dođe na isto. xD

    • rkatar

      @nikola2222253, 07.03.2017 - 23:16

      Tak i ja fifu upalim s namjerom da se opustim, al fifa nema tu namjeru

    • KingOfGames

      @nikola2222253, 08.03.2017 - 17:56

      Slažem se sa tobom????

  • baDarmageddoN

    07.03.2017 - 15:52

    Znate onu 9gag foru – No. Stop. It is dead already? E pa ovakve teme su isto mrtve i vraćaju se kao zombiji. Od stotina milijuna ljudi određeni postotak gejma i ne daj bože da netko igra COD ili BF ili šta već prije nego nekoga ubije i onda su krive igre. A što je sa velikom većinom drugih? Šta to dođe kao dim cigarete? OVaj igra ali podsvjesno povečava agresivnost ovih koji ne igraju pa su zato agresivni? Ima svakakvih slučajeva ali dajte više, HCL, molim vas… nemojte trošiti vrijeme na ovakve razgovore jer to više nema smisla. Stvarno nema smisla, ljubi vas vaš korisnik 😛

    • FilipCalic

      @baDarmageddoN, 08.03.2017 - 18:39

      Slažem se. Doduše, ja ipak mislim da ovaj pro gaming je malo otišao predaleko. I ja sam gamer vec nekoliko godina ali kada vidim da ljudi zarađuju tisuce i stotine tisuca dolara po ”turnirima” od igranja videoigara onda mi dođe muka. Shvacam da one sto zaradjuju zbog YouTube-a ili Twitcha ali nez sta je gore.. imat za profesiju: gaming ili bit onaj sto gleda tog ”profesionalnog gamera”. Gaming treba bit nakon PRAVOG SPORTA uz tv serije, najbolji nacin zabave i relaksacije nakon napornog dana. Al ovo sa E-sportsom je otislo predaleko. Ovo pisem jer me zanima jesam li jedini koji ovako misli…

    • baDarmageddoN

      @FilipCalic, 08.03.2017 - 18:54

      Ajde ovako… jesi čuo za 3, 2, 1 kuhaj? Gl nagrada je 100 tisuća kuna. Tako da ono, ima i gorih natjecanja od gaminga a da su nagrade previsoke.

    • baDarmageddoN

      @FilipCalic, 08.03.2017 - 18:55

      I ne… nisi. Rijetko, kada mi se ne igra ali nešto pogledam onda povremeno pogledam neki klipić iz neke igre ali i ja nisam od onih koji vi pratili takve stvari. Radije igram. Čudno, da, ali istina je 😛

    • mRnjauu

      @FilipCalic, 09.03.2017 - 23:22

      @FilipCalic

      Sta nogomet ili neki drugi sport isto nije “zabava i relaksacija” za prosjecnog covijeka?

      Pro gameri imaju neprikosnoven talent i volju. Nemoze to svatko biti.

      Da, zaradjuju tisuce dolara oni najnajbolji, iz najpoznatijih Title-ova dok velik broj igra za mizeriju. Samo ti hocu reci da je to krvav kruh.

      Dok u nogometu svi znamo koje su to apsurdne cifre ako igras za imalo renomiran klub.

      I opet je takav nacin zivota prihvatljivji od video igrara. Iz iskustva cu ti rec da znam gro ekipe iz srednje koji su prakticki posvetili zivot nogometu jer su ih i sami starci gurali, a na kraju nista, Niti imaju obrazovanje, niti znaju radit, a očito ne znaju ni igrati nogomet.

  • AceRimmer

    07.03.2017 - 16:17

    Gledao dokumentarac i stvarno sam iznenadjen da nam je HRT priustio ovako objektivan pogled na ovu temu, od njih sam ocekivao da ce videoigre inkvizitorski razapeti.
    U dokumentarcu mi je jedino cudno da se pri tumacenju blagog povecanja agresivnosti i desenzibilizacije na nasilje nakon igranja nije uzela u obzir cinjenica da testne grupe (jedna sastavljena od subjekata koji su prije testa igrali nasilne igre, a druga od onih koji nisu) zapravo nisu bile sastavljene od istih pojedinaca, sto znaci da je razlog razlicitih reakcija mogao biti i psiholosko-socijalni profil pojedinaca koji su cinili jednu, odnosno drugu grupu.
    U svakom slucaju, koliko god ne marili za pogled ostatka drustva na nasu omiljenu razbibrigu, dobro je i sire pucanstvo istoj pribliziti jer ce s vise igraca i boljom reputacijom citava gaming industrija dobiti veci zamah – na korist svih postojecih gamera.

    • Valmorph

      @AceRimmer, 07.03.2017 - 23:10

      I meni je tvoje zapažanje vezano uz testne grupe zapelo za oko, ali meni je recimo za razliku od tebe dokumentarac na trenutke djelovao previše sugestivno i tendeciozno pri donošenju zaključaka na temelju provedenih eksperimenata. Također, eksperimenti su mi suviše banalni da bi doveli do konstruktivnih i uistinu potencijalno realnih korelacija.

  • MHLBLSC

    07.03.2017 - 16:35

    Totalno se slažem s tim. Dok još nisam igrao igre sam bio potpuno normalan, a sad kad ih igram tučem, mlatim, cipelarim, režem vratove. Najozbiljnije. Baš neki dan sam namlatio neku bakicu u busu (nemojte ovo slučajno prijavit nekome).

  • l)oolvl

    07.03.2017 - 16:38

    već je puno puta i na puno mjesta rečeno – ako je netko budala i manijak, ne trebaju mu videoigre da mu pomognu u ubilačkom pohodu. Zanimljivo je da nitko ne osuđuje filmove, serije ili čak i knjige kao jedan odličan izvor inspiracije za sve moguće vrste kriminalnih djela.

    • AceRimmer

      @l)oolvl, 07.03.2017 - 16:58

      Nemoj po knjigama… one su svete krave zapadnog drustva, mjerilo civiliziranosti, morala i prosvjetljenosti, bezgresni izvor spoznaje. Ako zelis ispast pametan, reci da citas knjige. Nebitno je citas li ih kriticki i kakve zakljucke iz njih zapravo izvlacis.

    • departed1983

      @l)oolvl, 07.03.2017 - 18:42

      Nije tacno. Mnoge knjige i mnogi pjesnici su zabranjivani… a danas se o tim istim uci u skoli

    • l)oolvl

      @departed1983, 07.03.2017 - 19:20

      zabranjivani nekad davno dok nije postojao PC ni TV, ne znam baš za neke primjere u današnje vrijeme ; ono da se podigla hajka na knjigu jer je potakla nekoga na nasilje i kriminal, obično su igre dežurni krivac

    • departed1983

      @l)oolvl, 07.03.2017 - 19:24

      zato jer su djeca danas obicno toliko taglupljena da ne procitaju ni one knjige koje su im lektira, a da ne pricamo o necemu vise. Vokabular im se svodi na omg, lol, gg itd. U stvarnom svijetu se ne snalaze i ne znaju komunicirati sa ljudima. Totalno otudjenje i asocijalizacija.

  • Apocalypse4987

    07.03.2017 - 16:43

    Sad će željka markić za koji dan snimit svoju verziju dokumentarca 🙂

  • Tony Ghost 1811

    07.03.2017 - 17:23

    Eto televizija je relevantna. Laz do lazi. Zaglupljivanje naroda. Ja sam u stanju ubit nekog nakon vijesti, nakon igre sam u stanju sexat se i zapalit jednu.

  • AceRimmer

    07.03.2017 - 17:32

    Uz prethodnu ispriku sto spamam temu (stalno mi padaju nove misli na pamet, a nazalost nema opcije uredjivanja postova), istaknuo bih, kao suprotnost negativnoj reputaciji koju gaming uziva u drustvu, velicanje uloge koju sport ima.
    Dok se djecu nastoji gotovo silom odvuci od videoigara, na sport ih se gotovo prisiljava. Naravno, rekreacija je nuzna i pozeljna, ali kada ona ima oblik 2-3-satnih treninga po 4-5 puta tjedno, lisenih bilo kakve zabave, a popracenih manijakalnim trenerima i preambicioznim roditeljima, to je vec problematicno.
    Uspjehu u sportu se pridaje neupitna vaznost, a treniranje za postizanje istog uža okolina i sire drustvo podrzavaju. Uporni sportasi koji cine velika odricanja predstavljaju se kao pozitivni uzori. Medjutim, iz brojnih iskustava je lako zakljuciti da je takvo idoliziranje sportskog uspjeha dovelo do raspada zivota brojnih mladih ljudi koji su ostale aspekte svog zivota zanemarili vjerujuci kako mogu postati vrhunski sportasi. Osim sto snisu stekli obrazovanje potrebno za puku (ili, u vecini slucajeva, bolju) egzistenciju, drugi dijelovi njihove osobnosti ostali su potpuno nerazvijeni.
    To su zapravo ovisnici… pretjerano se bave jednom aktivnoscu, naustrb ostalih.

    • departed1983

      @AceRimmer, 07.03.2017 - 18:46

      Taj bar ima neki cilj u zivotu. Pa ne uspije. Ali eto bar je pokusao. Sta je sa onim koji igraju igre po 6-7 sati dnevno i nemaju nikakvih aspiracija niti bilo kakve sanse da postanu profesionalni igraci. A takvih je masu. Glupo je porediti sport sa jednom vrstom zabave u kojoj ako imalo pretjeras imas negativnih posaljedica. po zdravlje – kako fizicko tako i mentalno.

    • Sackboy

      @departed1983, 07.03.2017 - 19:05

      U životu nije bitan cilj nego putovanje.

    • darijoman

      @Sackboy, 07.03.2017 - 20:53

      Bitan je cilj u životu ali putovanje je ono što mu daje čari i što ga čini zanimljivim

    • AceRimmer

      @departed1983, 07.03.2017 - 19:07

      Imaju cilj, ali njegovo ostvarenje je vecini nemoguce. Mislim da svi iz vlastite okoline poznajemo primjere likova koji su imali odredjeni sportski talent, koji su odskakali od drugih, pa su na temelju toga pomislili da od sporta mogu i ziviti. Medjutim, u vrhunskom (profesionalnom) sportu konkurencija je brutalna, i samo malen broj onih koji se njime baviti može doista ostvariti trzisno vrijedan uspjeh. Vecina nije svjesna svojih stvarnih sposobnosti pa se koncentrira na treninge, izostaje iz skole (uz potporu okoline), mozda cak i drustvo zanemaruje, da bi im se cijela karijera na kraju izjalovila jer jednostavno nisu dovoljno dobri.
      Uostalom, zar cilj zabave, opustanja, izazivanja samog sebe nije dovoljan, zar mora postojati neki dugorocni da bi se igranje igara opravdalo?
      Osobno mogu reci da bih bez igara vrlo tesko prozivio odredjena razdoblja svog zivota, a mislim da su na taj nacin, kao distrakcija, pomogle mnogima.

    • darijoman

      @AceRimmer, 07.03.2017 - 21:01

      Ma ti si otišao sa teme. Postići veliki uspjeh nije lako ali ne i nemoguće. Ako kažeš svom ortaku da ću jednog dana postati milijunaš, on će te glupavo pogledati,okrenut će očima i nasmijat će ti se. Ako to isto pitanje postaviš nekom milijunašu, on ti se neće nasmijati.

  • [CRO]Revan

    07.03.2017 - 17:53

    Videoigre nisu stvorene da bi bile nasilne, niti da bi dijete koje ih konzumira postalo nasilno. Videoigre nisu napravljene da bi odgajale djecu, već da bi nas zabavile, da bi uz njih dobro proveli svoje slobodno vrijeme. Ako je dijete dobilo lošu ocjenu jer je cijeli dan ganjalo loptu na igralištu ili cijele dane sjedilo pred televizorom i igralo pogrdno nazvano „videoigrice“, nije li možda problem u roditeljima koji su nezgodno tom djetetu priuštili slobodno vrijeme, nego u samim videoigrama? Videoigre kao da ne rade ništa osim, potiču nasilje i oni koji se igraju su agresivni i tuku drugu djecu. :kme:

    Zašto videoigre nisu viđene ovako: Videoigre pružaju, poput knjiga i filmova, doživljaj upoznavanja i boravak u novim, drugačijim svijetovima, ali i interakciju s njima. Pružaju vizualni i auditativni ugođaj kroz tisuće različitih boja i tonova. Igrači su u njima heroji, oni koji mogu promijeniti svijet nabolje, riješiti probleme, odgonetnuti razne zagonetke, te biti na kraju toga nagrađeni. Mogu se natjecati, timski jedni protiv drugih, ili svi zajedno uz uzajamno pomaganje stići do cilja. Videoigre su korice nečije mašte, a mi ulaskom u njih sami pišemo njezine stranice.

    • darijoman

      @[CRO]Revan, 07.03.2017 - 19:17

      Vidim ja imaš ti bujnu maštu 🙂 ali stvari nisu baš tako bajne. Igre kao i filmovi neću reći potiču da me ne shvatiš pogrešno, ali prikazuju scene nasilja i ostalog neprimjerenog sadržaja, dapače ne sve ali dosta njih. E sad, u čemu je problem ? Oznake koje vidiš na kutiji igre 16 ili 18 nisu tek tako stavljene bez razloga, da dodatno krase kutiju, već iza toga stoji cijeli tim stručnjaka od psihologa, sociologa itd. U psihologiji se to kaže da je dječji mozak plastičan. Šta to znači ? Znači da je dosta podložan vanjskim utjecajima, informacijama i da se vrlo lako može oblikovati. Neće jedno dijete sigurno doživjeti svijet igre kao mi odrasli, zapravo tako kao što si naveo. Ima tu i u roditeljskom odgoju kao što si i ti naveo ali jednostavno igre sa scenama nasilja nisu za djecu. Mi odrasli to drugačije tumačimo i razumijemo

    • [CRO]Revan

      @darijoman, 07.03.2017 - 21:21

      Možda je do bujne mašte, a možda je do neistraženog područja ljudske psihe i zašto je netko sklon nasilju ili ne. Shvaćam da je moj tekst više u stilu romantizma za videoigre nego neki objektivno-realni pristup stanju stvari. Ali evo pitanje, više retoričko. Ako ti se dijete od dvanaest-trinaest godina upiša u krevet i ima noćne more i mora liječniku je jer imao PSVR i igrao Resi 7, je li Capcom kriv što je napravio takvu igru ili…?

      Ako je odgoj djeteta dobar, pozitivan gdje se dijete uči poštovanju, gdje mu se obrazloži kazna i zašto je došlo do nje. Zašto je nešto dobro a nešto ne i što smije, što nesmije, mislim da takvo dijete neće biti nasilno niti razviti neki oblik agresije samo zato jer je pregazilo bakicu kosilicom u GTA V. Ali taj primjer je kap u moru primjera i ovakve teme bi trebale biti teme akademskih rasprava, jer je ovo kolo vune bez početka i kraja.

    • darijoman

      @[CRO]Revan, 07.03.2017 - 23:41

      Pa već sam spomenuo u prethodnom postu da neke igre nose oznaku za koju dob su prilagođene. Capcom neće biti kriv jer je on svoj proizvod deklarirao i upozorio korisnike. Druga stvar, zašto će se dijete upišati u krevet i imati noćne more a ne mi odrasli, iako je moguće da nam se u snu vrte razne scene. To je ono što sam rekao, drugačije djeca doživljavaju taj svijet. Na kraju su krivi roditelji koji dopuste djetetu da igra tako bolesnu igru. Sve u svemu nisam htio sa ovim reći, da gejming potiče neki oblik nasilja ili da je pak faktor u tome, samo je jedan od mnogih medija koji prikazuje oblike nasilja

    • [CRO]Revan

      @darijoman, 08.03.2017 - 09:51

      Gaming je jedan od medija koji prikazuje oblike nasilja. Tu se slažemo. I to je jedina crta koju možemo potegnuti/povezati sa videoigrama i industrijom kao takvom. Ispod nas je Saren dobro argumentirao sve. Ako je čovjek nasilan zbog videoigara, onda je vrlo karakterno slab kao osoba. Videoigre nisu ni poticaj jer bi takvu osobu razljutila i probušena guma na biciklu. Ako je dijete nasilno i sklono nasilnom ponašanju, onda je prvenstveno i za mene jedino kriv roditeljski (ne)odgoj. Neznaju se/nemaju vremena nositi s djetetom, onda ga puste, pa kad počne divljati mu kupe nešto da ga smire i tako grade piramidu, ali da i mi ne izgradimo piramidu, ovdje ću stati. Prvenstveno treba ljude educirati ili ako ih ne zanima, onda nek’ ne upiru prstom u ono što ne razumiju. Ali u ljudskoj je prirodi tretirati nepoznato kao zlo i glavnog krivca.

    • darijoman

      @[CRO]Revan, 08.03.2017 - 11:04

      Eto sve si rekao 🙂

  • HCM2A

    07.03.2017 - 18:30

    Mojsije se razljuti na zapovjednike vojske, tisućnike i satnike, koji se bijahu vratili s toga bojnog pohoda. Reče im: “Što! Na životu ste ostavili sve ženskinje!”
    “A baš su žene, po nagovoru Bileamovu, zavele Izraelce da u Peorovu slučaju istupe protiv Jahve.”
    “Stoga svu mušku djecu pobijte! A ubijte i svaku ženu koja je poznala muškarca! A sve mlade djevojke koje nisu poznale muškarca ostavite na životu za se.”

    knjiga o brojevima,31

    • AceRimmer

      @HCM2A, 07.03.2017 - 22:36

      Read books, they said. They’re good for you, they said 🙂

    • Tony Ghost 1811

      @HCM2A, 09.03.2017 - 12:00

      Lobotomija mozga.

  • TeroXCro

    07.03.2017 - 18:31

    Mislim da bi smo trebali biti više nasilni…protiv tako glupih ljudi koji to misle.

    • ichtot

      @TeroXCro, 07.03.2017 - 19:37

      Lol tako je

  • chupacabra1

    07.03.2017 - 18:42

    Ja se vec dugo sprecavam da nekoga (bilo koga) namlatim ko vola u kupusu bas zato da kasnije ne bude “vidi kako su ga iskvarile igrice i keceri”. Sta je to, pitam vas, ako ne klasicni primjer brige za drustvo i okolinu, upravo igranjem. Dakle, posto su me igre ucinile briznim, svaki daljni argument pada u vodu

    • Zoran Žalac

      @chupacabra1, 07.03.2017 - 18:47

      Prvim put čujem da kečeri nekoga kvare. Makar šta!

    • chupacabra1

      @Zoran Žalac, 08.03.2017 - 17:52

      Prvi put cujem da netko to prvi put cuje :). Kvarili su me keceri, igrice, americki filmovi, Amerika opcenito, rock i svasta jos. Nadljudskim naporima odupro sam se svim necistim silama i sad samo gledam Moje pjesme, moji snovi kad god imam par minuta za sebe

  • NightKiller

    07.03.2017 - 19:01

    Ja sam jucer skoro slomio mobitel od clash royale-a… srecom ostao je ziv i zdrav 😉

  • mateo190

    07.03.2017 - 19:06

    Pogledajte Ćaleta kad dobije DNF sve će vam biti jasno. 🙂 Ps. odličan članak Zorane.

  • [CRO]Revan

    07.03.2017 - 19:08

    Razbijanje vlastite imovime šteti samo tebi. Autodestrukcija nije kažnjiva zakonom. Oni žele da mi igranjem igara budemo nasilni prema drugima. Ovime kad razbiješ sebe i svoj mobitel ne postižeš ništa. 😀

  • goldfinger

    07.03.2017 - 19:51

    Dobar članak,ali ipak mislim da je tih 4-9% nemoguće generalizirati…Sve je to totalka različito od osobe do osobe,i u pitanju je milju drugih faktora…

  • KhorneFlake

    07.03.2017 - 19:52

    Taj mi je avatar nešto poznat…

  • Trolale576

    07.03.2017 - 20:16

    Kažu da liječnici koji igraju igre imaju 80℅ manje grešaka a i tako svi drugi a ja igram igre da se opustim i nekada pomaže tj. većinom ali nas igre isto tako uče biti koncetrijanijima

  • N3X4

    07.03.2017 - 20:32

    Delimicno istinito kada se radi o kompetitivnim igrama gde ljudi igraju 24/7 dok ti udjes i nadas se da ces se opustiti malo i zatim dodje bas takav lik koji ce celu igru ubija i ne da ti mira zatim uzmes polomis nesto kako bi izbacio bes koj ti je naneo isti lik…

  • CroPsychooo

    07.03.2017 - 20:48

    Molio bih da mi netko kaze ime igre sa ove prve slike na clanku ili cover clanka (kaj god)… ne bi se sjetio imena ni za nofce…
    Molim vas, to sam igro davnih dana moram znat ime 😀 hvalaaaaa

    • CroPsychooo

      @CroPsychooo, 07.03.2017 - 20:50

      Aaaaaaaaaa Carmaggedooooon hahaaaaahaha daa

  • trulex

    07.03.2017 - 20:52

    Od toliko problema u svijeta gaming je taj koji je problem najveći

  • TataMataAkrobata

    08.03.2017 - 01:37

    agresivniji ??? pa razbit ću im pi.ku lažljivu smradovi jedni

  • Saren

    08.03.2017 - 02:47

    To su gluposti da ne kazem kretenarije. Isto kako su u New Yorku svojedobno rekli za 2-3 mladica sto su uzeli pumperice u ruke i krenuli pucat po taksijima da je zato kriv GTA V. Do vraga i ja sam se naigrao GTA serijala ko mlad pa mi nije palo pamet ici radit tako nesto. Da ne spomijem primjere u Norveskoj sa Breivikom za kojeg su rekli da je jel odlucio napravit sta je napravio jer je igrao Draneia u WoW-u (mislim LOL bilo je u Vecernjem Listu clanak svojedobno). Problem je u tome sta sira javnost nema pojma sto gaming znaci ljudima opcenito. Onaj tko je agresivan od prije zbog raznih problema (il u obitelji ili zato sto je maltertiran il sta vec) ce ostat agresivan. Igre ne rade od ljudi ludjake koji krenu radit neznam sta zato sto im se hoce nego to jednostvano cuci u njihovoj psihi. Istina kompetitivne igre hoce napravit covjeka ljutim pa ponekad odluci npr neznam razbit tipkovnicu lol il sta al nisam nikad do sad cuo da netko tko se bavi profi igranjem il polu-profi igranjem postane takav. Sira javnost treba jednostavno naucit da postoji razlika izmedju nas gamera, onih koji su polu profi a pogotovo onih koji zive od toga (e-sports natjecanja i slicno) jer stavljat sve u isti kos sa ludjacima koji puknu jednostavno je nista drugo doli generaliziranje cijele jedne velike skupine ljudi. Da ne spominjem tisucu clanka koji su uspjesno i znanstveno dokazali da gaming poboljsava ljudima nacin razmisljanja, taktike, kreativnost il sto vec. Cak da pace do te mjere da su neke od tajnih sluzbi diljem svijeta napravile mozgalice za prilicno dobre gamere da im ih rijese. Gaming kao gaming nije nista lose, doduse kao i svaka stvar je dobra u odredjenim dozama – cega se nazalost polupismeni novinari cesto hvataju. Nekim ljudima gaming je jendostvano bijeg od stvarnosti il utjetha il jednostvano ono sta jest bit igara : zabava. Ako neko uziva u dobrom filimu il knjizi takodjer ti isti ljudi moraju shvatit da postoje odlicne igre koje vjerojatno nikad nece na film il knjigu (cast iznimkama) al su zato ultra po pitanju price. Sjetimo se samo Mass Effecta, HALO-a, Warcrafta itd. Kao sto rekoh : sira javnost treba edukaciju na vrste i podvrste gaminga prije nego nas sve krenu redom osudjivat bez imalo razumijevanja sto jest gaming uopce da ne pricam dalje i sve dok se to ne promijeni javnost ce nazalost imati isti zadrti view na gaming svijet ko i do sad.

  • HCM2A

    08.03.2017 - 02:50

    One koji ne vjeruju u dokaze Naše Mi ćemo sigurno u vatru baciti; kad im se kože ispeku, zamijenićemo im ih drugim kožama da osjete pravu patnju.
    [Kur’an, sura 4, ajet 56]

  • funky0308

    08.03.2017 - 08:11

    Bravo Zoki, jbte, ovo je jako dobro napisano. Objektivno i lijepo sroceno, lako za citati i shvatiti. Sta si studirao ti (ili studiras)? Kako si i sam rekao, ponasanje pojedinca najcesce utjece na ishod, nema tu puno generaliziranja, niti agresivna igra mora poticati agresivno ponasanje niti smirujuca igra mora poticati lijepse ponasanje. Problem je, zapravo u starijim generacijama koje ni dan danas ne razumiju gejming industriju kao niti gejmera kao , a mozda i zanimanje, ni to nije daleko. Gejming moze biti jako dobra stvar , samo treba biti pametan, kao i u svemu drugome. O svome primjeru cu govoriti, dakle imam sina koji je sada nesto malo stariji od 4,5 god, aktivnije se igra od svoje cetvrte. To djete je u pola godine odraslo izuzetno brzo sto se tice gejmanja. Vrlo brzo je usvojio sva pravila i krivilja ucenja ide prema gore u nevjerojatnim skokovima. Isto to djete, sa 4.5 god razumije engleski jezik (onoliko koliko mu za sada treba), razvio je motoriku ruku i prstiju kakvu ostala djeca koja ne igraju mogu samo sanjati. Razvio je empatiju (vise nego prije nego je poceo igrati) . Kada mu napadnu jednog od likova u Lego igrama, ide mu pomoci i zao mu je kada mu lik nastrada…iz prve ruke vidim promjene. Negativne stvari….hmmm pa zapravo ih nema, da li ce ih jednog dana biti? Nece, zasto nece ? Zato sto uz odgoj i tempiranje igranja, nesjedenje cijeli dan pred monitorom, igranje s drugom djecom coop igara i igranje vani i u igraoni kreira kvalitetnu osobu koja ce kroz zivot postati neovisnija, inteligentnija i svjesnija svijeta oko sebe. Meni je gejmanje donijelo samo dobro u zivotu. Nove prijatelje, znanja kojima sam zaradjivao lijepu placu poprilicno dugo i super dobru zabavu. Gejming moze biti super stvar, mozes ozivjeti bilo koji svijet, biti astronaut , pilot, rudar ili kriminalac, policajac ili vatrogasac…samo treba biti pametan, kao i u svemu. Pivo nije lose, cak stovise, spada pod hranu ali deset piva su vec neka druga prica…nista drugacije nije ni ovdje. Ako ces 15 sati dnevno, 365 dana u god igrati Carmagedon, a imas 4 god, naravno da to nije dobro ali to su iznimke, bas kao i kod piva, a ne pravilo. Jako me ljute “babe” koje pojma nemaju o ovoj industriji ali prve su kada treba pamet prodavati kako je to stetno. Imam takvu ekipu za roditelje i iako sam dobivao PCe i komponente kao djete ni dan danas ne razumiju gejming i gledaju ga kao veliko prokletstvo, uz bok ISILu i sl prijetnjama 😉 . Edukacija , edukacija i samo edukacija, kako gejmerima tako i onima oko njih.

    • darijoman

      @funky0308, 08.03.2017 - 11:11

      Pa to je to kao što sam gore u jednom postu naveo. Dječji mozak je plastičan i v lako podložan oblikovanju, zato je u tim godinama jako bitan odgoj i edukacija naravno. Za odrasle je već druga priča

    • Sackboy

      @funky0308, 08.03.2017 - 17:48

      Kao da si opisao moje roditelje, 0 razumijevanja za gaming oduvijek… Zadnje vrijeme kada me zovu a igram kažem gledam film jer to je kao bolje i to razumiju…

  • ihneacho

    08.03.2017 - 08:31

    jesam agresivan sam pa šta sad

  • Nikola1989

    08.03.2017 - 13:42

    Ma ja sam agresivan 99% od politike i ostalih s..a u lijepoj našoj. Pa mi video igre nakon naporna dana dođu kao ispušni ventil.

  • Andrash

    08.03.2017 - 15:05

    Vidio sam baš tu emisiju. Ma da se napravila neka domaća emisija sa domaćim krkanima pretpostavljam da nebi bilo mnogo drugačije od te latinice što spominješ

  • KingOfGames

    08.03.2017 - 18:06

    Samo gledaju dlaku u jajetu od kad znam za sebe hejtaju igre.Sto kad su toliko pametni ne kažu sta je dobro u igrama da razvijaju inteligenciju,kreativnost,snalažljivost … Mene igre opuštaju 🙂 HCL Gaming Portal ?

  • YeYa

    09.03.2017 - 20:15

    Komedija, ne postajemo agresivniji nego manje agresivni jer se iskalimo na virtualnim neprijateljima umjesto u pravom zivotu.

    • TheLongDark

      @YeYa, 10.03.2017 - 01:29

      Misliš? Ja postajem agresivan kada ne mogu igrati. I kada gubim xD

  • Baboka

    28.06.2017 - 10:28

    Da, da, a filmovi i posao? Još nas više čine agresivnjim.

Komentirati mogu samo prijavljeni korisnici
PRIJAVI SE ili REGISTRIRAJ i ostavi svoj komentar!

Privacy Preference Center

Close your account?

Your account will be closed and all data will be permanently deleted and cannot be recovered. Are you sure?