Amazon Kindle Wi-Fi

Robert Tauzer

Dva su osnovna razloga zašto vi upravo sad čitate ovaj tekst. Prvo, Amazon je nedavno u strahu od iPada (što se kasnije pokazalo potpuno neopravdanim, prodaja e-Book čitača je zadnje vrijeme bolja no ikad) pojeftinio svoj e-book čitač Kindle, time ga učinivši dostupnijim širem krugu potrošača (posebno u onim zemljama slabije platežne moći, poput ove naše). O točnoj cijeni i troškovima ćemo naknadno u tekstu. Drugi je razlog što je ne tako davno izašla treća generacija ovog čitača koja napokon u potpunosti podržava PDF datoteke, što je za mnoge vrlo bitna stvar.

Većina od vas je čula za e-book readere odnosno čitače elektronskih knjiga. Takav gadget radi zapravo točno ono što mu i ime kaže – služi kao platforma za čitanje koja u odnosu na različite druge tehnologije i filozofije uređaja (LCD monitore i tablet računala ala iPad recimo) ima neke vrlo bitne prednosti i karakteristike.

Prvo i osnovno – ekran. Svi uređaji ovog tipa imaju tzv. e-ink (odnosno elektronička tinta) ekran. Ukoliko se do sada osobno niste susreli s nekim od ovih ekrana teško je dočarati koliko je ta stvar posebna. Taj ekran je bitno drukčiji od svega onoga što ste do sada imali prilike vidjeti u svijetu računala. Dojam čitanja najviše podsjeća na obični papir, točnije možda masni glatki karton (kao od mliječnog tetrapaka recimo). Ovaj ekran ne posjeduje pozadinsko osvjetljenje, dakle nema čitanja u mraku (postoje korice sa ugrađenom LED svjetiljkom, za vas krevetske čitače). Pozadina stranice nije čisto bijela, nešto je je tamnije boje, više baca na bež recimo, a sve u cilju manjeg zamora očiju. Ekran nije touchscreen tehnologije (još), nije u boji (ima doduše 16 nijansi sive) i daleko je najugodnija podloga za čitanje koju svijet elektronike trenutno može ponuditi.

Svi hvalospjevi koje ste do sad čuli o kvaliteti dugotrajnog čitalačkog iskustva korištenjem ovog ekrana nisu nimalo pretjerani. Sa ekranom iPada, ili Bože sačuvaj neke kreštave i drečeće TN matrice kakvog jeftinog LCD monitora u koju većina od vas upravo sad gleda, poredbe nema. Ti uređaji su u zasebnim klasama. Za ljude koji puno čitaju uređaj ovakvog tipa nameće se kao idealna investicija.

Amazon Kindle recenzija

Nadalje, e-ink ekrani troše struju samo kod promjene ispisanog sadržaja, ne i kod prikaza samog. U praksi vaš Kindle nikad ne gasi svoj ekran jer za tim nema potrebe (nema potrošnje struje, zapržene ghost slike ni bilo kojeg oblika trošenja ekrana) već na ekranu ostavlja neku lijepu ilustraciju (obično portrete pisaca i sl.). U praksi ovo znači da ćete bateriju puniti jednom u mjesec dana, možda nešto češće budete li više koristili bežično povezivanje, surfanje, slušanje muzike ili LED svjetiljku za čitanje u mraku (Kindle ovo nema po defaultu no postoji dodatna oprema, u obliku korica za držanje, koja crpi energiju direktno iz uređaja).

Amazon je, kao što znate, i nastao kao trgovina knjigama. U međuvremenu se pretvorio u megatrgovinu koja prodaje sve i svašta, no još uvijek jako drži do čitalačko-knjiške tradicije i jedna je od najvećih svjetskih trgovina elektroničkim knjigama. Kindle je njegov način da kupcima približi svoju ponudu i to je njegova primarna (iako ne i jedina) namjena. U Kindle je ugrađeno jednostavno web shop sučelje kojim u par klikova možete obogatiti kolekciju svojih e-knjiga, ali i raznih mjesečnih i dnevnih tiskovina. Većina američkih popularnih izdavača ima neki oblik ugovora sa Amazonom, tako da na Kindleu možete čitati Time, Newsweek, National Geographic, New York Times i mnoge druge.

Kindle se na internet prvenstveno spaja preko Wi-Fi mreže (upišete lozinku jednom nakon čega se Kindle automatski spaja čim je u krugu iste mreže) no u prodaji postoji i nešto skuplja verzija koja osim veze na Wi-Fi podržava i 3G mreže (ili slabije GSM standarde, ukoliko 3G nije dostupan) tako da u preko 100 zemalja (uključujući i Hrvatsku) u bilo koje doba i bilo gdje možete skidati knjige potpuno besplatno – Amazon plaća sve troškove korištenja ovih mreža.

Ponuda knjiga je vrlo bogata i uključuje preko 700.000 naslova, uredno razvrstanih u kategorije…

Izvrsna stvar za ljude koji dosta putuju, osigurava da nećete ostati bez materijala za čitanje nikad i nigdje. Amazon Bookstore ponuda knjiga je naravno vrlo bogata i uključuje ponudu od preko 700.000 knjiga, uredno razvrstanih u kategorije. Postoje mnogi besplatni naslovi, a bestselleri se cijenom kreću oko 10 dolara dok je puno i jeftinijih, manje popularnih (što ne mora nužno značiti i lošijih) naslova.

Amazon Kindle recenzija

Amazon sve vaše kupljenje knjige drži na svom siteu pod vašim računom tako da ne morate brinuti da će oštećenje uređaja dovesti i do gubitka vaših materijala. Ne treba ni posebno naglašavati da je Kindle moguće priloženim USB kabelom povezati s računalom, te na njega staviti svoje materijale u vidu TXT, PDF i DOC fajlova, ali i vaše kolekcije MP3 muzike koju možete slušati dok čitate.

Kindle podržava sljedeće standarde dokumenata: Kindle (AZW), TXT, PDF, Audible (Audible Enhanced (AA, AAX)), MP3, nezaštićene MOBI, PRC nativno; HTML, DOC, JPEG, GIF, PNG, BMP kroz konverziju.

Uređaj posjeduje 4GB ugrađene memorije (3GB na raspolaganju korisniku) i težak je 250 grama, što je manje nego možda zvuči i možete ga u jednoj ruci držati satima bez većeg zamora.

Sučelje uređaja je pojednostavljeno i praktično, čak i za one koji se ne znaju služiti računalom, tako da Kindle mogu koristiti svi – od djece do starijih. Ovo nije računalo, nema pravog OS-a, nema naprednijih postavki, nema drivera. Filozofija korištenja bazira se na potrošačkoj elektronici, što je pozitivna stvar. Malena tipkovnica koristi se kod searcha – traženja pojmova ili upisivanja bilješki: Bilješke i komentare možete jednostavno dijeliti i na društvenim mrežama, kao i pasuse iz knjiga. Uređaj posjeduje ugrađeni Oxford English rječnik (kojeg je moguće promijeniti za neki po vlastitom izboru) i svaku selektiranu riječ će vam analizirati i pojasniti (na engleskom naravno). Bilješke, napomene, označavanje teksta, višestruke bookmarkove i razne druge operacije je praktično i lako izvoditi, sve vaše napomene i izdvojeni – označeni sadržaji bit će dostupni u posebnoj datoteci kojoj možete pristupati samostalno, ili je uređivati na računalu.

Mogućnosti izbora fonta, razmaka, veličine i načina prikaza teksta kao i izbor poglavlja postoje no nisu za sve vrste dokumenata jednako dostupni. Recimo najbolje prolazi defaultni Kindleov AZW format, ili TXT. Za PDF primjerice ne možete mijenjati veličinu ili vrstu fonta, kao ni druge spomenute napredne opcije. O podrški za PDF ćemo više reći naknadno. Od dodatnih mogućnosti valja spomenuti rudimentarni web preglednik, kojeg iskreno preporučujem koristiti samo za nuždu. Nadalje tu je i MP3 player, s kojim možete slušati vlastiti izbor muzike dok čitate. Kindle posjeduje dva mala zvučnika ili se u njega mogu prikopčati standardne slušalice na 3.5 mm jack koji se nalazi s donje strane uređaja.

Amazon Kindle recenzija

Tu je i text-to-speech engine koji će vam u muškom ili ženskom glasu pročitati sav tekst (ne radi u svim vrstama dokumenata). Stvar funkcionira relativno dobro (govorimo o Engleskom jeziku naravno) no stupanj kontrole i sučelja nad izgovorom je praktički nikakav. Kindle ili čita ili ne čita. Nije to toliko loše riješeno no ovdje razmatramo koliko bi navedena mogućnost mogla biti korisna osobama s posebnim potrebama. Kod čitanja pravih audio knjiga ugrađeni player bitno je funkcionalniji.

Tri je stvari važno za spomenuti i pojasniti jer je s njima bilo nekih kontroverzi, posebno u ranijim inkarnacijama uređaja. Prva je stvaranje kolekcija knjiga i uvođenje reda na glavni izbornik, koji pokazuje dostupne materijale za čitanje. S time više nema nikakvih problema i stvar funkcionira izvrsno. Dakle možete dijeliti i grupirati vaše materijale kako želite. Druga stvar je podrška za PDF. Iako i sami proizvođači kažu da nije 100% implementirana, u praksi radi relativno pristojno. Veličinu i tip fonta nije moguće mijenjati za PDF, postoje zato tri levela zooma no zbog tehnologije ekrana (i pretpostavljam slabijeg procesora) glatko pomicanje zoomirane stranice zaboravite. To znači da je i zoom ili beskoristan ili u najboljem slučaju vrlo ograničene upotrebljivosti.

PDF je dakle moguće-praktično čitati samo fit to page načinom. Kod Kindlea DX (većeg brata ovog uređaja, posjeduje 9.7 inčni ekran umjesto 6 inčnog, razlika je veća no što brojke govore) ovakav je manevar vrlo zgodan i PDF datoteke tamo se čitaju izvrsno. No naš maleni osnovni Kindle je relativno malecki uređaj i slova na “fit to page” zoomiranoj stranici (iako čista, jasna i čitljiva) su daleko premala. Lijek dolazi u vidu podešavanja orijentacije uređaja. Kindle nema akcelerometar kojim su nas razmazili smartphone i tablet uređaji, no u postavkama mu lako podesite želite li ga čitati uspravno ili vodoravno položenog. Kad ga čitate položenog PDF datoteke se mogu čitati dobro i bez većih poteškoća, provjereno.

Treća stvar koju moramo spomenuti je brzina okretanja stranice odnosno promjene slike kod Kindlea (zapravo svih uređaja ovog tipa). Ona obično nije bila trenutna, već je postojao određeni lag. Ljudi su se s tim navikavali živjeti tako da bi pritisli tipku za okretanje stranice dok bi još čitali zadnju rečenicu no u novoj (tj. ovoj) generaciji Kindle čitača taj problem je gotovo u potpunosti iskorijenjen i slika se zbilja mijenja vrlo brzo, gotovo trenutno.

Amazon Kindle recenzija

Kindle se nudi u tri verzije. Cijena osnovnog Wi-Fi modela je 139$ (cca. 770 Kn), WiFi+3G dođe 189$ (1050 Kn) dok “veliki brat” Kindle DX sa 9.7 inčnim ekranom košta 379 $ (2100 Kn). Na ovu cijenu morate dodati 20 dolara poštarine iz SAD-a (110 Kn). I naravno na sve ovo (i cijenu i poštarinu) potrebno je dodati 23% PDV-a. Nadalje tu su još i troškovi carinskog posredovanja pri uvozu (oko 150 Kn) plus par sitnijih stavki i na sve to opet PDV, tako da vas dodatni troškovi izađu oko 200 Kn. Konkretno, vašeg je autora osnovni model Kindle uređaja (139 $) u Hrvatsku sa svim davanjima došao oko 1280 Kn.

Kindle je sjajni mali gadget, dobro osmišljen, funkcionalan i u svojoj osnovnoj zadaći izvrstan. Povrh toga više nije tako skup kao nekad, a moglo bi se i reći da je prebolio određene dječje bolesti novih tehnologija koje su mučile prethodne generacije. Jednom u budućnosti bilo bi lijepo vidjeti i jači procesor, ekran osjetljiv na dodir i mogućnost umetanja nekog oblika vanjske memorije (memorijske kartice recimo). Nedostatak iste je i jedina zamjerka koju možemo pronaći za ovaj uređaj, posebno zato što konkurentski čitači nude tu mogućnost. Iskustva korisnika kažu da Kindle zna bit dosta osjetljiv na padove, iako priče s foruma uvijek uzimamo sa dozom rezerve (posebno kad uzmemo u obzir ukupni broj prodanih uređaja koji je zbilja ogroman) svejedno bi vam preporučili nabavku neke vrste zaštite, odnosno korica za uređaj (Amazon naravno ima veliku ponudu).

Ukoliko ste godinama marljivo skupljali razne materijale u vidu PDF-ova i volite čitati, a ovakve ste uređaje uvijek smatrali preskupima, nedorađenima ili nedostupnima možda bi bilo vrijeme da razmislite o nabavci još jednom.

Iako se primarno bavimo samo gamingom, istina je da smo potajno i gadget freakovi, pa smo jednostavno morali nabaviti i Amazonov čitač e-knjiga – Kindle.

• ekran i prikaz teksta
  • tipkovnica